De remcylinder van mijn partner linksachter lekt wat.
Het vervangen van deze cylinder lijkt me wel uitvoerbaar.
Echter nadat ik het wiel verwijdert had kwam ik uit op een wel heel grote moer. Helaas heb ik geen schuifmaat maar met mijn liniaal kwam ik op een diameter van 40 milimeter.
Een dop van 40 had ik niet dus maar een dop besteld van 41 (40 schijnt geen maat te zijn). Vandaag dop opgehaald 15 euro armer maar nu is deze te groot. Het scheelt maar een beetje maar maar hij zit net te los om er goed kracht mee te kunnen zetten.
Voordat ik weer een miskoop doe.
Wat is nu de maat van deze wielmoer? En is het wel een in de vakhandel verkrijgbare maat? of moet ik hiervoor bij een dealer zijn?
Al vast bedankt voor jullie antwoord.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je hoeft de moer niet los te halen want de trommel kan er zo af
Die moer is van de naaf. De trommel wordt vastgehouden door de wielbouten en de twee kruiskopschroefjes. Althans dat is gebruikelijk. Schroefjes verwijderen, en de trommel met een zachte hamer langs de rand lostikken. Als hij niet over remschoenen heenwil, de schoenen terugstellen. Meerstal zit er in de remankerplaat een luikje waardoor je een schroevendraaier kunt steken, Hiermee het stelwieltje (lijkt op een tandwieltje)terugschroeven, zover dat de trommel eraf wil. De schroevendraaier op en neer bewegen. Wil nogal eens tegenzitten.
gr.
Cees
19 jaar
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de zaak nog eens bekeken maar ik krijg de trommel er met geen mogelijkheid vanaf. Alle schroeven zijn er nu uit. Achter in het de remankerplaat zit idd een klein luikje wat afgesloten was met een dopje. Nadat ik deze verwijdert heb kom ik niet bij een stel schroef. Ik denk dat deze achterrem van een zelf stellend type is. Ik heb flink met een rubber hamer op de trommel geslagen maar hij geeft geen kick.
Ik heb ook een keer een achterrem van een saxo open gemaakt deze zat ook vast met een moer.
Zie toppic:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
Ik verwacht dat in dit geval de moer er ook af moet.
Kan iemand dit bevestigen of ontkennen en zo zo ja om welke maat moer gaat het dan?
19 jaar
de naafmoer vast laten, anders kost dat je ook nog een nieuw lager. je kan de remmen afregelen langs een wielboutgat. wiel verwijderen, wielboutgat zo positioneren zodat je het stelwieltje kan zien(lamp). stelwieltje zit onder remcilinder iets uit het midden. je kan met een schroevedraaier het stelwieltje verdraaien. vervang wel de remmen kompleet, pompjes en remschoenen.
succes
Het is ook geen schroef maar een stelwieltje dat lijkt op eem tandwieltje. Als er inderdaad een luikje zit in de remankerplaat, dan steek je de schroevendraaier in dit gat totdat je met de platte kant het stelwieltje raakt. Je pompt de schroevendraaier vertikaal op en neer totdat de remschoenen de trommel niet meer raakt. Nu weet ik niet meer of je het stelwieltje met de klok mee moet pompen of tegen de klok in maar daar ben je snel genoeg achter. Je zegt dat de trommel met geen mogelijkheid loskomt. Bedoel je dat hij zelfs niet van de naaf wil? Heb je de kruiskopschroefjes losgedraaid?
19 jaar
Gisteren middag ben ik nog een hele tijd bezig geweest met die achtterrem. Middels een wielboutgat heb ik inderdaad een stelwieltje ontdekt. Het viel niet mee om met een schroevendraaier het wieltje te verstellen. Toch is het me gelukt om het wieltje een heel aantal omwentellingen te laten maken. Ik kan de trommel nu vrij rond draaien. Echter de trommel van de naaf trekken lukt nogsteeds niet. Alle torx schroefjes zijn er ook uit. Op een gegeven moment kreeg ik er behoorlijk de balen in en heb ik het maar laten rusten. Morgen ga ik er nog wat tijd aan besteden.
Ik ga het stel wieltje nog maar weer verder terug proberen te draaien. Of zou ik ook nog iets moeten doen met dat luikje?
19 jaar
sla eens met een flinke hamer op de buitenkant van de trommel. trommel zit vastgeroest op naaf. zal er dan wel afkomen.
Ja ja eindelijk de naaf is er van af.
Ik heb flink getimmerd op de rand van de naaf maar hij gaf geen kik. Echter na een paar tikjes tegen de voorkant kwam hij los.
Toen een nieuwe wielremcilinder gekocht en begonnen met het demonteren van de oude. Daar stuite ik tegen het volgende probleem. De remvloeistof leiding die naar de cilinder toe loopt wil met geen mogelijkheid los. Het is een moer maat 11 uiteindelijk heb ik deze door te veel kracht er op te zetten wat beschadigd. Nu ga ik het gehele stalen leidinkje tot aan het flexibele deel maar vervangen. Bij het flexibele wil de moer vreemdgenoeg wel gemakkelijk los.
Is het noodzakelijk om de remschoen ook te vervangen? Het wagentje heeft inmiddels 170 dkm gelopen en ik denk dat de remmen achter al een keer vervangen zijn.
En hoe zit het met het stelwielje? Klopt dat deze zichzelf stelt als alles weer gemonteerd is?
19 jaar
wat ge gaat vervangen laat ik aan u over. als alles echter gemonteerd is , de remmen tot tegen trommel regelen dmv schroevedraaier door wielboutgat en dan een paar klikken terug los tot remmen de trommel juist niet meer raken. niet vergeten te ontluchten.
Excuus voor late update.
Alles zit er weer onder. Uiteindelijk de remcylinder en de remleiding vervangen. Alles werkt weer perfect.
Als ik er nu op terugkijk dan heb ik er veel van geleerd.
Het heeft me veel tijd gekost maar als ik het nog een keer moet doen ben ik in een fractie van de tijd klaar.
Bedankt voor de hulp!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar