Renault Megane: Accu loopt leeg

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4M A7/08

Hoi,

Mijn renault megane cabrio 1.6 heeft last van een leeg lopende accu probleem. Het volgende hebben we al gedaan;

- BPD sensor vervangen
- Kofferbak verlichting uitgeschakeld
- Ruststroom gemeten met gesloten auto op alarm (0,02A) (dit hebben we 1 keer gedaan)
- De accu is 1/2 jaar oud, het is een 44AH alphaline


Het probleem doet zich nu ongeveer 1 jaar voor en lijkt steeds erger te worden. Als de accu volledig is opgeladen, duurt het soms 2, dan weer 4-7 dagen voordat de accu weer nagenoeg leeg is.

De dynamo laadt de accu wel want als hij met pijn en moeite gestart is (startmotor gaat net aan 2 keer rond) en je rijdt 10 minuten, start hij meteen.

Alvast bedankt!

j0s2009

Geplaatst door j0s2009 , lid sinds 11 jaar geleden

10 Reacties

Hans4040 PRO, 6 jaar geleden

Heb je al eens gemeten op de accupolen bij draaiende motor?
Over plus en minpool meten met een voltmeter op gelijkspanning stand, moet je tussen 13,8-14,4 volt meten.
zit je daar onder, dan laadt de dynamo niet ...

j0s2009, 6 jaar geleden

Hans, ik heb 14,1 gemeten toen de motor liep.
Als de auto met moeite gestart is en er is 5-10 minuten meegereden, start hij ook meteen dus ik denk dat de dynamo wel laadt.

kaleido 1 PRO, 6 jaar geleden

Zou toch je accu eens laten testen , leefdtijd zegt niets.

j0s2009, 6 jaar geleden

Ik lees op internet ook over een falende diodebrug in de dynamo waardoor er ontlading kan plaats vinden

kaleido 1 PRO, 6 jaar geleden

Dat kan ook het geval zijn , dan is er een velddiode defect , maar dan zou je ook meer lekstroom moeten meten.
Je zou beide natuurlijk kunnen laten testen.

Heino4267, 6 jaar geleden

1. heb jij (of een vorige eigenaar) in jouw auto accessoires laten inbouwen die niet origineel bij jouw auto horen? Die kunnen extra stroom trekken, waardoor jouw auto te kort doet met een acculading. Maximaal 7 dagen totdat je niet meer betrouwbaar kunt starten is te kort: dat hoort 2 weken te zijn. Bekijk in dat verband óók eens je accuklemmen: zitten daar extra draden op aangesloten die niet standaard lijken? Waar zijn die van?
2. jij hebt twee situaties: accu ver leeg in 2 dagen en accu ver leeg in 7 dagen. Daar zit een verschil tussen. Een mogelijk verschil is het niet altijd in slaap komen van je auto bij afsluiten van de auto (de computer blijft in dat geval in zelfdiagnose stand lopen, wat méér stroom trekt).
3. Een ander mogelijk verschil is het blijven branden van een verborgen lampje in de auto doordat een schakelaar niet goed gesloten staat (bv. kofferbakverlichting, verlichting dashboardkastje, verlichting makeupspiegel of de luikjes in de vloer).
4. je komt na voor gaande controles alleen achter de oorzaak door te meten met een Ampèremeter: welke stromen lopen na het afsluiten van de auto en in welke draad gaan die stromen lopen? Dat meten is echter niet eenvoudig uit te voeren!

j0s2009, 6 jaar geleden

Heino, er zit een aftermarket alarm in. Dit alarm gebruikt 0,01A als het ingeschakeld is.
Ik denk dat ik meerdere moment met de amperemeter aan de slag moet om te kijken of er soms momenten zijn waarop hij meer verbruikt.

j0s2009, 6 jaar geleden

Een update; vandaag wederom gemeten.
De auto is gestart geweest en daarna gemeten hoeveel de lekstroom is met het alarm erop. In 60 minuten is de lekstroom niet veranderd en constant 0,03A geweest.

Ik begin een steeds groter vermoeden te krijgen dat de accu helaas stuk is.

ferdinand, 6 jaar geleden

Kan je bij veel automateriaal zaken gratis laten doormeten.Dan weet je het meteen.
Ferry

j0s2009, 6 jaar geleden

Goede tip ik ga binnenkort even langs

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.