Renault Laguna: Airco problemen

Bouwjaar: 2002, Motorcode: 1.8 16V

Hallo,

Ik lees op de site veel problemen m.b.t. de automatische airco, waarvan de genoemde "mogelijke oplossingen" nogal uiteenlopen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar daadwerkelijke oplossingen.

Bij mijn auto is het probleem dat wanneer ik de auto start (bij warme dagen) de aircopomp (incl. bijbehorende ventilator) wel aanslaat, maar na het rijden op de snelweg (ca 120 km/u) lijkt het dat de aircopomp niet meer meedraait, waarbij er dan warme lucht uit de roosters komt. Na het verminderen van de snelheid (tot ca 50 km/u) slaat de pomp weer aan. Daarna gebeurt het af en toe nog eens.
Wanneer de motor stationair draait lijkt alles het wel te doen.
Ook maakt de pomp wanneer hij wel meedraait bij het gasgeven een ratelgeluid (ook reeds vermeld op het forum)

Wie o wie heeft de oplossing van dit probleem wat reeds eerder op het forum is vermeld????

Ergens heb ik gelezen dat het aircopaneel het probleem zou kunnen zijn, echter heb ik geen bevestiging gezien dat dit ook daadwerkelijk het probleem is/was.

Aangezien de vakantie(reis) met rasse schreden nadert hoor ik graag z.s.m. van jullie!

Groet Jeffrey

Jeff5260

Geplaatst door Jeff5260 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

chrisoprins (0), 15 jaar geleden

Hallo Jeffrey,
Bij mijn Laguna had ik het zelfde probleem.
We zijn er een jaar mee bezig geweest tot we de oplossing hadden. Alles wat er te vernieuwen is, hebben we gedaan. Ook de aircopomp.
Niets hielp, tot we er achter kwamen, dat er een schrijven van renault nederland naar alle dealers is geweest, dat de aircopomp vervangen moet worden voor een pomp van een laguna van na 2005. Als je er bij een dealer naar informeerd, weten ze van niets.(vreemd?) Maar we hebben de pomp vervangen voor een pomp van na 2005, en het probleem is verholpen.

Groetjes Chris

Jeff5260 (0), 15 jaar geleden

Hoi Chris,

Ik vind het vreemd dat een pomp van een nieuwer model dit probleem niet heeft. Ik ben van mening dat het probleem niet in de pomp zit, anders zouden alle pompen van andere Lagunarijders vervangen moeten worden.
Dat bij jouw het probleem wel verholpen is zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat het aircosysteem grotendeels gedemonteerd is geweest, waarbij misschien ook andere onderdelen zijn vervangen.?

Mijn vraag blijft dus staan, dus wie o wie weet er meer?????

Groet Jeffrey

TheoStek (0) PRO, 15 jaar geleden

Je kunt niet verwachten een kant en klare oplossing te vinden, of dat het zo maar effe uit de mouw te schudden is.
Denk je dat als de oplossing wordt neergezet het probleem opgelost is?
Wel kan er gestuurd worden naar een mogelijke omschrijving wat het probleem kan zijn, dan nog...

Er kunnen tal van oorzaken zijn waar dat aan kan liggen, te veel om op te noemen.
Jij blijft zoeken naar het probleem 120 km/u en bij 50, waarvan de genoemde "mogelijke oplossingen" nogal uiteenlopen.
Heb je die al overwogen de mogelijke oplossingen Nee want daar ligt het volgens jou niet aan.

Om duidelijkheid te krijgen zul je z.sm. een afspraak moeten maken bij een aircospecialist.

meeder (0), 15 jaar geleden

Het advies van Theo is het beste.
Ik weet niet hoe het bij deze motor is, maar bij de dci die wij hebben wordt het in en uitschakelen van de aircocompressor geregeld door het motor management. De airco regeleenheid doet een verzoek om de compressor te starten bij het motormanagement en die bepaald vervolgens of het mag aan de hand van de belasting van de motor, toerental, etc, etc.
Daar zelf de oorzaak vinden is heel moeilijk, zoals bij alle systemen die door de computers geregeld worden.

framarlani (0), 15 jaar geleden

Hoi, ik heb excact hetzelfde probleem met mijn Lag 1.9dci 2003 GT.
Heb al het een en ander geprobeert, airco vullen etc.
Wat vreemd is , is als je stil staat en het toerental laat oplopen, de fan uitschakelt en ook de aircopomp. Als het toerental weer onder de 2000 komt dan sprint hij weer aan.
Het lijkt een electrisch computer probleem denk ik.
Kan het anders ook niet verklaren. Wat ik ook merk is dat mij auto bij ong. 2100 toeren een resonantie heeft. Misschien loopt hij boven dit toerental niet 100% en schakelt hij de airco uit??? Want daar lijkt het op.

Alle hulp is welkom.

Groetjes Frank

marcel1 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het probleem zit in de elektrische variabele regeling van de compressor. Bij uitlezen bij de dealer zal deze storing ook opgeslagen blijken te zijn.Deze storing kan echter door 4 oorzaken ontstaan nl.:Defecte elektroklep van de compressor( deze kun je doormeten,moet dacht ik iets van 20 of 30 ohm hebben). 2e is de stekker op de klep die geoxideerd is .3e is een draadbreuk tussen aircopaneel en elektroklep. En als dit allemaal in orde is ,dan is het aircopaneel defect. Het meest voorkomende is een geoxideerde stekker, dus hier zul je moeten beginnen met controleren en meten.Marcel

framarlani (0), 15 jaar geleden

Dus doordat er een klep of zoiets dergelijks niet schakelt, dan kan het gebeuren dat de aircopomp gaat schakelen op zijn minimale/maximale drukschakelaar?
Als ik aan oxidatie denk, dan werkt iets wel/niet op een niet constante manier.
Echter nu gebeurt het precies bij een bepaald toerental.

Maar ga morgen eens alle verbindingen controleren.

Erg bedankt voor je snelle reaktie.

Lat wel effe weten wat het is geweest.

Gr Frank

framarlani (0), 15 jaar geleden

Probleem opgelost!!!

Lag uit laten lezen bij Renault dealer van de Boom in Tilburg.
Na half uurtje zoeken kabelbreuk gedetecteerd.
Nog effe verder zoeken,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jawel hoor, geoxideerde stekker!!!!

Maar dan komt het:
Het zijn niet de kontakten van de stekker die verbinding maakt met de compressor, maar juist aan de andere kant van de stekke, daar waar de draden op zitten.
Met andere woorden: Als je de stekker van buitenaf bekijkt zul je niets ontdekken, maar als je hem open peutert komt de oorzaak al snel naar boven.

Achteraf had ik dat natuurlijk zelf kunnen kontroleren, maar voor het gemak en de drukte maar besloten het de dealer te laten maken. Een losse stekker is niet te koop, dan moet je een complete kabelboom kopen, en die zijn erg duur.

Volgens de monteur had men nog wel ergens een oude kabelboom liggen.

Dan de rekening: uitlezen ECU ~30 Euro, uitlezen Coimpressor en storing zoeken ~30 Euro, reparatie uitvoeren, blablablablabla,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,effe 160 Euro's afrekenen!!!!! voor een defecte stekker?

Maar dan heb je wel weer een airco die werkt. Achteraf een meevaller, want ik was ervanuit gegaan dat het misschien de compressor was, en dat is toch weer een stukje duurder.

Ene, allemaal nog bedankt voor alle hulp.

Groetjes
Een tevreden Laguna rijder::

Frank

hgrooten (0), 15 jaar geleden

Bij mijn airco wordt er na het starten direct warme lucht geblazen.
Dit blijft een tijdje door gaan (lucht is dan echt warm).
Zonder ergens aan te zitten begint na 5 - 7 minuten de airco ineens te koelen.
Maakt niet uit waar ik rij, binnen de bebouwde kom of op de snelweg.

Zou hier dezelfde oorzaak aan ten grondslag kunnen liggen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.