Renault Megane: dashboardverlichting knippert en fm zender/cv reageren niet

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: k4J, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 54

Beste mensen,
Ik heb een probleem met mijn renault megane bj 2000 1.4 16V
Sinds 2 jaar :
-knippert de dashboard lamp steeds aan en uit
-knippert de mistlamp ledlamp op de dashboard
-gaat de achterruitwisser aan
Bij de volgende situaties:
-als ik op de rem trap
-als ik signaal geef
-als ik de achteruit rij inschakel

Ik heb zelf ondernomen de volgende:
1-De stroom plug voor achterlichten van beide kanten bekeken ,zie helemaal geen oxidatie en ze zijn niet verbogen ,de lampen doen het allemaal goed

Voor fm zender en cv:
1-Van binnenuit de dashboard werkt de cv handmatig goed ,dus de mechanismen werken goed ,alleen als ik volgens de handleiding(had ik al eerder gedaan toen de batterij leeg was ,toen deed die het ) de fm zender opnieuw inleer ,werkt de cv via de fm zender maar 1x ,en daarna niet meer ,dit paar keer herhaald ,steeds maar pakt hij 1x
2-ik heb het computer uit laten lezen:het geeft een storing aan: ergens een kortsluiting 12v

Nadat we de storing hebben gewist ,doet de dashboard nu nog goed ,maar alleen bij achteruitrij inschakelen gaat de mistlampled nog aan ,bij remmen en signaal geen problemen meer ,maar ik heb de auto nog niet zo lang gebruikt ,misschien dat dit probleem weer gaat opduiken
Nu is mijn vraag :heeft deze dashboard probleem ook met de fm zender/cv probleem te maken en hoe deze op te lossen ? graag een suggestie ?alvast bedankt!

e

Geplaatst door e (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ronny530 (0), 8 jaar geleden

Als eerste de achterlicht units op een goede massa aansluiting controleren want als er geen goede massa aanwezig is wordt de 12 volt spanning over meerdere lampen verdeeld. Wat de sleutel betreft lijkt het wel of de inleer procedure niet goed afgesloten wordt.

e (0), 8 jaar geleden

bedankt voor je suggestie ronny,
ik had voordat ik hier schreef al hier en daar gelezen en dus dat massa gecontroleerd,bij mij zit de massa van achterlichten al vanaf fabrieks aan al aan de chassie verbonden ,er was helemaal geen oxidatie maar heb ze toch goed gescheurd en de plug pinnetjes van de lampen ook gecontroleerd en ook beetje gescheurd ,voor in de motor heb ik ook de massa die ook goed was gecontroleerd en gescheurd ,maar alleen de mistachterlampled in dashboard brand soms nog steeds,bij uitlezen van de computer geeft het nog steeds aan dat ergens een kortsluiting is +12v maar om dat te laten nakijken kost het volgens renault dealer per uur 90 euro,en kan oplopen tot 600 euro ,dat ga ik niet laten doen zolang auto nog gaat rijden
wat ook bij kwam kijken,bij het loshalen en terugschroeven van massas in motorruimte viel mijn startblokkering led weg ,auto draait maar pakt even en viel uit ,daarna pakt hij helemaal niet meer ,heb de auto naar garage laten vervoeren en opnieuw blokkering code in laten voeren wat moeizaam ging ,uiteindelijk is het gelukt en de motor doet het nu tenminste ,
over de fm zender zegt de dealer dat vaak ook de fm zender heel vaak door ouderdom stuk gaat misschien moet ik toch een nieuwe kopen en dat kost per stuk 180 euro ik heb gelukkig nog de code van de sleutels ik weet niet of dat prijs met of zonder code was ,ik bedien het cv nu via binnen knop en daarna links portier met sleutel dicht. auto is al 15 jaar oud en zolang wordt de fm zender ook gebruikt ik weet niet of dat tegen die tijd ermee gaat stoppen ,maar dan lijkt het mij dat niet dat allebeide sleutels tegelijk gaan opgeven want ene wordt meer gebruikt dan de ander als de ene stuk moet gaan moet de andere een ander keer stuk gaan ,dus het lijkt mij meer een ander oorzaak te hebben,ik ga proberen de batterij van de sleutels even eruit te halen en opnieuw inleren ,misschien dat deze methode wat zal helpen ,ik hou jullie op de hoogte van de voortgang

ronny530 (0), 8 jaar geleden

Toch kunnen massadraden die af fabriek zijn aangebracht problemen veroorzaken. Wat u zou kunnen doen is de achterlichtunits middels een extra massadraad aan het chassis leggen om het gezamenlijk oplichten van het achteruitrijlicht en de mist lamp uit te sluiten. De elektronica in de sleutel slijt niet maar de contactschakelaar wel als de led in de sleutel niet op licht dan werkt de elektronica ook niet.

Heino4267 (215), 8 jaar geleden

Ik denk dat je FM zenders in orde zijn, maar dat de UCH computer door een voedings/massaprobleem de codes niet onthoudt.
Dus los eerst de rare verschijnselen op je instrumentenpaneel op en kijk dan of de CV-zenders het weer doen.

Heino4267 (215), 8 jaar geleden

En van Bartjebok geleend, een paar topics hier onder:

"Sleutel in contact naar stand 2 draaien (dus niet starten), knop van de cv ingedrukt houden en sleutel terugdraaien naar stand 1 en vervolgens weer naar stand 2. Bij een aantal Renault modellen kun je zo de startonderbreking omzeilen."

e (0), 8 jaar geleden

bedankt voor je reacties ronny en heino
ten eerste ronny moet ik toch maar een ander massa aanleggen ,wat wel wat lang gaat duren bij mij
,wat betreft de led (beide sleutel leds branden )en de schakelaar in fmzender die doen het altijd goed want de cv pakt de eerste keer als ik opnieuw de sleutel inleer wel en dat gebeurt met de zender indrukken ,elk keer dat ik druk brand de led dus schakelaar van zender maakt wel goed contact ,ik denk dus dat zender helemaal oke is ,
maar wat heino zegt lijkt mij eerder het probleem te zijn ,ik denk nu dus ook omdat de cv na opnieuw inleren 1x pakt en vervolgens niet meer dat er met UCH oftewel computer de codes weer eruit gooit/niet onthoud.ik zal wel eerlijk zeggen dat het een enorm opgave wordt en heel lang gaat duren hoe ik de massa probleem moet oplossen want er zijn ook zoveel draden overal in auto ,ik begon al heel simpel 2 massas schoon te maken en gelijk had ik de probleem dat mijn startonderbreker het niet deed en dus auto niet meer aansloeg wat nu al verholpen is door een nieuw code ,ik weet niet of ik nu bang moet zijn om nog zelf iets los te schroeven ,en voor je het weet krijg ik weer een ander probleem ,maar goed ik ga toch door met zoeken al is het via via andere garages dan dealer zelf wat super prijzig is,ik wou naar autodiagnose station laten meten maar toen de auto het niet meer deed heb ik het afgezegd ,daar begint het uur prijs ook al gauw bij 85 euro per uur,wat ik nog ga doen is ook het derde remlicht stroom kabels controleren dat heb ik nog niet gedaan,
intussen ben ik ook vergeten te vermelden vanaf het begin dat ook mijn achter ruitenwisser zichzelf inschakelde al was de knop niet aangezet ,ook bij rem indrukken, maar nu na startonderbreker probleem blijft hij halverwege hangen en gaat niet meer terug naar begin toestand tenzij je paar keer met knop opnieuw commando geeft en zo op een positie brengt,
en ik heb intussen de algehele dus L+R achterlichten gecontroleerd door middel van alle lichten dus ook zowel gevaren signaal lampen in te schakelen ,en het blijkt dat gewone rode lamp heel erg weinig uitdooft zodra de gevaren signaal lampen aangaan ,Linker kant doet dat niet ,die blijft constant branden zonder enig uitdoving
het gaat mij wel lang duren en tijd voor vrij maken en het is ook een lastig probleem ik kan ook niet zeggen waar ik gelijk kan beginnen ,maar ik zal er langzaam naar kijken ,ik zal nog berichten wat ik nog allemaal heb gedaan ,tot dan beste mensen

Heino4267 (215), 8 jaar geleden

Lees je ook mee in dit parallelle topic: http://www.problemcar.nl/nl/particulier/... ?
Sinds je laatste post zie ik daar parallellen. Wellicht eens rechtstreeks contact met hem opnemen?

e (0), 8 jaar geleden

weet iemand ook waar de UCH dus de comfortcomputer ligt (ecu ligt gewoon in motorruimte)en is de cv daaraan verbonden?mogelijk zou die achter de dashboard moeten liggen zeggen sommigen,en kun je deze ook resetten of opnieuw inleren of uit laten lezen door dealer?

e (0), 8 jaar geleden

en kun je UCH comfortcomputer van een ander auto van sloop ook bij mij inzetten ,die heeft geen codes of inleer procedure nodig denk ik ,en wordt de UCH ook door ecu gestuurd?maar omdat ik een sleutelcode heb voor fmzender moet je die dan laten invoeren in je zender of uch ontvanger ,maar dan weet ik niet of je een ander uch van de sloop ook de sleutelcode kan laten accepteren

Heino4267 (215), 8 jaar geleden

Voor zover ik weet zit de UCH op de achterzijde van de zekeringkast onder het dashboard gemonteerd.
Bij aankoop wordt de UCH door de dealer met Renault software geconfigureerd conform de opties die in jouw auto zitten. Daarbij communiceert de UCH met de andere computers in jouw auto over de Canbus.

Een UCH is normaal gesproken 'e'enmaal te configureren en daarna niet meer. Je kunt dus niet een nieuwe " effe uitproberen", want dan is hij onbruikbaar voor een andere auto. Daarom kan je norrmaal gesproken ook niet een UCH van de sloop gebruiken, ook al zou hij uit krek dezelfde auto komen: dan werkt de Canbuscommunicatie niet meer voor het programmeer-gedeelte, zodat de dealer of een andere garage nooit meer toegang tot de computers heeft.

Als ik het parallelle topic lees, is er schijnbaar iemand die de chip uit een willekeurige UCH kan uitlezen (bv. de jouwe, inclusief alle opties en de sleutelcode's) en die in een werkende UCH uit eenzelfde type auto de chip vervangt door een EEprom en daarin alle info uit jouw eigen chip schrijft. Formeel "ken da nie", maar creatieve geesten proberen alles uit en op een gegeven moment lukt het.
Resultaat is dat een werkende UCH uit een andere auto bruikbaar wordt en dat is soms een (goedkope) uitkomst!

Dus: lees het andere topic goed door en benader die reparateur met jouw situatie/probleem ......

e (0), 8 jaar geleden

bedankt voor je info heino,
ik ben nog bij het begin ,info aan het verzamelen ,ben vandaag naar dealer geweest officieel uit laten lezen en paar storingen die er eigenlijk niet mogen zijn want die dingen zoals lambda sonde storing die ik niet had laten verwijderen na een nieuwe in te laten inzetten half jaar geleden,geeft die nog steeds aan na elk keer uitlezen ,maar motor draaiend werkt de lambda sonde goed ,ik heb woensdag weer een afspraak waarbij wij wat dieper gaan uitlezen en onderzoeken wat voor storingen het nog meer geeft en ook of de gewiste storingen weer zichtbaar gaan worden dus ik wacht nog even op officiele uitlees resultaten,intussen wou ik van alles kijken bij de motor massas en achterklepmechanisme/massa enz maar het was te winderig/koud buiten naar garage van kennis geweest ,was geen plek ,het wordt een ander keer

e (0), 8 jaar geleden

heino en anderen heel erg bedankt voor jullie hulp bij het oplossen van het probleem,
heino ik had vandaag afspraak gemaakt met je parallele topic /link die je mij gaf hierboven :pm electronics in heesch,en heb ook andere auto electronica reperateurs overwogen maar ben dus toch daarheen gegaan want ik kan zo ook kijken en meedenken en meepraten en zien wat ie allemaal doet en niet doet ,en hoe hij het doet ,daar leer je ook veel van want als er nu ergens toch iets mee gebeurt kan ik hier en daar zelf wat eenvoudig wat aan doen,tenslotte zijn zij ook maar mensen die ook maar soms beetje raden,hoe ze en wat ze raden en redeneren blijft je bij.dashboardverlichting flikkeren was al over toen we alle foutcodes in ecu? gingen wissen ,dat was al opgelost,na loshalen van massa van mijn abs massa ging mijn startblokkering weg ,bij dealer opnieuw code ingevoerd dat was verholpen maar kwam bij dat achter ruitenwisser niet op begin positie terugkeerde maar halverwege ergens bleef,nou daarvoor in heesch van motor van ruitenwisser tot uch alle verbindingen van kabelboom nagekeken,niets mis mee,hij heeft het verholpen bij uitlezen en in instellingen van achterruiten wisser wat gedaan ,doet nu goed,de 2 stekkers op verschillende plekken van achter tot uch zit wat gammel of beetje door vocht in auto die steeds ontstaat gele aanslag op de contactpunten denk ik en door ouderdom van auto meen ik zelf daar moet ik even wat zelf aan doen ,dat doen zij niet ,demonteren en monteren kostte niets ,alleen onderzoek dus diagnose en een van sloop een ander uch ingeleerd en mijn afstandsbediening doet nu goed dat kostte geld wat reuze meeviel voor zo n 4 uur werk met natuurlijk veel telefoontjes en andere klanten die komen en gaan en vragen andere afspraken regelen enz.maar had zelf tijd zat ,en hij is van 10 tot 20.00 uur open das best goed voor gecompliceerde werkzaamheden als je die dag ook zelf tijd hebt ,
verschillende renault dealers zeiden ook wel zoiets doms van ,ja je beide afstandsbedieningen kunnen wel in zelfde seconde defect raken (per sleutel kost 180 euro)waarop ik zei nee toch dat kan toch niet beide ineenkeer,wat ik dus niet geloofde ,2 jaar geleden waren toevallig wel mijn batterijen van beide sleutels zelfde dag leeg ,hoe dat kan is mij steeds een raadsel,maar goed,andere renault dealer zei je motortje van ruitenwisser zal wel stuk zijn ,en dat geloofde ik ook niet want voordat de startblokkering nog niet weg was deed ie het perfect ,daarna niet meer,dus er was degelijk naar mijn mening iets met softwarematig iets aan de hand /verstoord geraakt en dat blijkt nu in deze 2 gevallen en met afstandsbediening en motor van de achterruitwisser dat ik gelijk had,ik kan na inzetten van ander uch trouwens mijn eigen sleutels gewoon gebruiken ,dat hoefde niet die van sloop,misschien bij anderen wel maar bij mij niet
samengevat de 3 problemen:dashboard flikkeren ,centrale deurvergrendeling die niet op afstansbedieng reageerde na 1x wel ,en achterruitenwisser probleem zijn hierbij alle 3 opgelost
mensen nogmaals heel erg bedankt voor meedenken tot de volgende probleem zou ik zeggen ,met beste wensen

e (0), 8 jaar geleden

probleem opgelost topic mag afgesloten worden

e (0), 8 jaar geleden

o ja nog even dit voor andere mensen die dit probleem ook kunnen krijgen of hebben:die man en ik hebben de printplaat van de uch oftewel comfortcomputer volledig van buitenaf bekeken en er blijkt nergens een diode,weerstand,condensator die dik is geworden,chip die doorgebrand is of iets dergelijks,vandaar dat hij dan zij dat het dan vast een van de vele chips stuk zouden kunnen zijn en dat kon hij niet maken en vervangen ,ik heb zelf alle soldeerpunten van alle electronische componenten zoals boven genoemd ook gecontroleerd die waren alle intact/goed,mijn oude uch heb ik meegenomen want de nummer blijft belangrijk en als de nieuwe erop niet doet kan ik altijd nog de oude opdoen danwel voor tijdelijk omdat alleen de afstandbediening niet doet daarmee
wat betreft de nummers van de uch ,het gaat meestal om de laatste 2 cijfers bijvoorbeeld die van mij was ...........40B ,er was een met 39B die kon niet want dan zouden paar functies op auto niet kunnen werken ,dus we deden een met .........42B op en die had weliswaar meerdere functies dan die van mij maar dat gaf niet en schaadt ook niets,dat kon je zien dat hij meerdere functies had omdat hij ook allemaal geteld paar extra hier en daar chips meer had

e (0), 6 jaar geleden

beste mensen,
en bedankt ronny 530
het is een hele tijd geweest dat ik dit probleem al had opgelost ,
mijn dashboard verlichting probleem was inderdaad een probleem van de massa die gewoon via electriciteits plug die je in de lamp in zijn geheel indrukt niet goed contact maakte,heb ik bij renault dealer laten verhelpen ,dmv de u-vormig pinnetjes in de plug een beetje naar elkaar toebuigen met klein schroevendraaier en dat was het ,het jarenlang probleem was ineens in een paar minuten weg ,sindsdien geen problemen mee gehad ,alleen de plug bevestiging blijft een zwakke schakel qua ontwerp ,namelijk hij gaat nooit goed vast zitten ,daarvoor heb ik dus een stuk spons van de lamphouder gesneden en aan de achterkant van de dekselkap van de lamphouder gelijmd (hij is al zelf gelijmd op de deksel) zodat hij de plug duwt als je de deksel erop schroeft en niet uit zichzelf door trilling van de auto weer loskomt dan vallen de lampen namelijk ook uit van die kant.
tip/handig om te weten :!!!de plug kun je bij een kant aan de onderkant openhalen zodat je bij de u-vormig plugpinnetjes houders komt want dan duw je de pinnetjes bij de zijkant naar binnen ,als je vanaf bovenkant/gaatjes doet gaat dat erg moeilijk en kunnen pinnetjes kapot of scheef gaan staan en dat is weer heel erg moeilijk om weer recht te krijgen!!!

als je echt goed wilt doen: 1e =de u-vormig pin houder waar pinnetjes inkomen verbuigen naar elkaar toe via de zijkant van plug door zijkant te openen
2e= de pinnetjes zelf: een zelfde aantal pinnetjes beetje naar beneden drukken en ander helft naar boven drukken ,
zodat als je dus weer de plug insteekt hij nog steviger zit en meer contact maakt als je het zo laat

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.