Renault MEGANE: Elektrische Storing

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: K4M W7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 83

Paar weken geleden had ik mijn renault megane 2 eens een wasbeurt gegeven in de wasbox. Toen ik weg reed ging de ruitenwissers aan lichten en de automaatbak in noodloop. Op de display elektrische storing. Motor geprobeert uit te zetten maar helaas reageert hij niet op.
Motorkap vervolgens openen gedaan en bij het zekeringen kastje beetje water gezien. Heb ik vervolgens droog gemaakt. Accu polen eraf gehaald en gereset. Helemaal niks. Na een 2 uur gewacht te hebben auto gestart en gelijk flink stuk gereden zonder problemen. 3 dagen geleden weer tijdens het wassen water bij de zekeringen kastje en nog aandachtig niet met de hoge druk vanaf de voorkant helaas weer storing. Polen er weer af gehaald hierna weer gestart maar bleef in de elektrische storing hangen. Na een half uur ginf de auto ook niet meer aan en gaf de heke tijd aan STUURKOLOM NIET VRIJ. Alle zekeringen na gegaan niks aan de hand. 1 stekker wat in de ecu gaat ( ik denk dat het ecu is ( waar de zekeringen zitten naast de accu) beetje oxedatie contactspray gespoten maar helaas niks. Uur later weer bij de auto weer de zelfde melding stuurkolom niet vrij. 20 minuten heb ik de auto met contact aan laten staan en sprong ineens de lichten en knipperlicht aan. En gaf eleketrische storing aan. Hierna heb ik een ob2 stekker op bleuthoot er in gedaan en hopa hij starten ineens bleef even in de storing maar sprong aan uit tot na 5 minuten geen problemen mee. Auto naar huis gereden volgende geprobeerd te starten. STUURKOLOM NIET VRIJ !!! auto reageert nergens meer op. Wie o wie kan me uit de brand helpen.

Stiffa11

Geplaatst door Stiffa11 , lid sinds 1 jaar geleden

1 Reactie

ofstone, 1 jaar geleden

Voor de megane 2 van 2004 is het een bekend probleem dat er water in de UPC kan komen. ( Dit is de kast met zekeringen rechts naast de accu. Je ECU zit achter je accu)
Latere modellen hadden hier een modificatie op ter voorkoming van water insijpeling. Als je zoekt op problemcar of Google kom je er het een en het ander over tegen.
Die UPC zijn niet alleen zekeringen, hier zit electronica in die via relais de onderdelen met die veel vermogen gebruiken aansturen, zoals Hoofdrelais, ruitenwissers, startmotor, stuurslot aansturing dynamo etc.
Ook de CAN bus loopt via de UPC.

De UPC losmaken, en alle stekkers goed drogen en controleren op oxidatie, en ook de UPC zelf. Je kan hem open maken en kijken of er door water ook oxidatie is opgetreden. En kijken of schoonmaken helpt.
In principe kan je de UPC vervangen door 1 zelfde van de sloop.
Geloof wel dat je hem moet laten omprogrammeren, onder andere voor welk type en vermogen dynamo.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.