Renault MEGANE COUPE: Hoog stationair toerental

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

Hallo.

Een tijdje terug mijn clio met problemen verkocht, en een megane 1 coupe 1.6 16v gekocht(2000).

Nu loopt hij verder perfect, op een schurend geluid bij veel stuuruitslag op lage snelheid na.

Maar..na ophalen vd auto(na 1 dag?), begint deze stationair hoog te lopen in de toeren.(het liefst tussen 1500 en 2200.)

Dit houdt hij maar liefst 5-10min vol, waarna hij weer normaal 700-750 tpm loopt.
Gezien ik niet mijn oude gewoonte wil oppakken wat ik bij mn vorige auto had..klakkeloos geld ertegenaan gooien dmv onderzoek, onderdelen die uiteindelijk niet werken, vraag ik het eerst hier.

Ik had voor mijn vorige wagen nog een stappenmotor van de sloop(megane scenic 1.6 16v) liggen, deze heb ik geprobeerd op de megane.
Leek in eerste instantie iets beter, maar viel al gauw terug in het oude patroon.

Ietsje gas geven helpt niet om het toerental te laten zakken, een inleer procedure(aantal keer op contact en dan starten) ook helaas niet.
Heb het een paar 100km de tijd gegeven, maar ook dit heeft geen effect.

De auto geeft geen foutcode aan, en loopt verder perfect.
(een enkele keer hikken op LPG, en moeilijk starten na paar dagen stilstand, wat hopelijk te verhelpen is met een keer het benzinesysteem "spoelen" door hem eens op benzine te rijden, en de bobines/bougies te vervangen.)

Ik voel alleen iedere keer mee met mijn koppeling, deze is er waarschijnlijk niet onder de indruk van als ik deze loslaat bij 2000 toeren.

Hopelijk komt hier iets nuttigs voorbij, iedere renault die ik heb gehad tot nog toe, heeft stationair loop problemen gehad. Meestal dansende toeren..

Mijn dank is groot.

Groetjes!

Plukjee

Geplaatst door Plukjee , lid sinds 1 jaar geleden

9 Reacties

Heino4267, 1 jaar geleden

Als je geen foutmeldingen krijgt met deze verschijnselen, is het waarschijnlijk iets wat niet door sensoren wordt gemeten. Zoals bijvoorbeeld onderdruklekken, bv. in een gescheurde slang of een defecte rembekrachtiger.
Dat wordt dus gewoon zoeken.

Plukjee, 1 jaar geleden

[quote=Heino4267]Als je geen foutmeldingen krijgt met deze verschijnselen, is het waarschijnlijk iets wat niet door sensoren wordt gemeten. Zoals bijvoorbeeld onderdruklekken, bv. in een gescheurde slang of een defecte rembekrachtiger.
Dat wordt dus gewoon zoeken.[/quote]

Hmm. Niet om je advies te weerleggen, maar hoe kan het zo zijn dat hij 5min later wél normaal stationair kan lopen? En (blijkbaar) ook na resetten van de ecu?(accu was afgekoppeld bij koop vd auto)

Heino4267, 1 jaar geleden

In dat geval: hoe kom je erbij dat er geen foutcode wordt gegenereerd?
Is hij uitgelezen met Renault apparatuur?

Plukjee, 1 jaar geleden

[quote=Heino4267]In dat geval: hoe kom je erbij dat er geen foutcode wordt gegenereerd?
Is hij uitgelezen met Renault apparatuur?[/quote]

Nope. Ik heb zelf een universele codelezer, deze gaf niks geks aan.
Krijg ook geen storing op het dashboard.
Ben er niet zo'n fan van om met ieder ding naar de dealer te rennen om hem uit te laten lezen, kennen hun prijzen ook wel.

Heino4267, 1 jaar geleden

Een storing op het dashboard verschijnt alleen als er gevaar dreigt voor de auto of zijn inzittenden.
Recente was er nog een langlopend topic hier over een auto zonder storingen met een hardnekkige storing erin. De dealer vond wel een foutcode.
Maar ik ben het met je eens dat als ook de dealer geen relevante foutcode vindt, het zonde geld is.

Heb je met jouw codelezer al eens de bestaande fouten gewist en dan gekeken wat er terugkomt na zo'n periode van hoog toerental?

Plukjee, 1 jaar geleden

[quote=Heino4267]Een storing op het dashboard verschijnt alleen als er gevaar dreigt voor de auto of zijn inzittenden.
Recente was er nog een langlopend topic hier over een auto zonder storingen met een hardnekkige storing erin. De dealer vond wel een foutcode.
Maar ik ben het met je eens dat als ook de dealer geen relevante foutcode vindt, het zonde geld is.

Heb je met jouw codelezer al eens de bestaande fouten gewist en dan gekeken wat er terugkomt na zo'n periode van hoog toerental?[/quote]

De auto gaf geen foutcodes met uitlezen, er was dus niks om te wissen.
Heb de stappenmotor schoongemaakt een tijd terug, gasklephuis ook. Geen effect.

Ik ga toch eens je tip opvolgen, en even kijken of ik iets gevonden krijg.
Kan het zo zijn dat de computer de tijd nodig heeft om het stationair mengsel weer op orde te krijgen?
Dat hij daarom 5-10min stationairloop, of een stuk rijden nodig heeft om normaal te lopen?

Las ergens dat je kunt proberen de stappenmotor los te koppelen met de motor gestart.
Zakt het toerental in, werkt je stappenmotor.

7seconds, 1 jaar geleden

het probleem doet zich dus alleen voor in de opwarmfase van de motor dus niet alleen het inlaatluchtcircuit maar ook de koelvloeistoftemp. sensor is een serieuze verdachte.

Plukjee, 1 jaar geleden

[quote=7seconds]het probleem doet zich dus alleen voor in de opwarmfase van de motor dus niet alleen het inlaatluchtcircuit maar ook de koelvloeistoftemp. sensor is een serieuze verdachte.[/quote]

Als hij al warm is doet hij het ook helaas. Het is zeg maar zo dat wanneer het probleem er is, of hij nu warm of koud is, het vervolgens dus een 5min stationair laten lopen nodig heeft om het te corrigeren.

Hans4040 PRO, 1 jaar geleden

Plukjee,
je hoeft niet alle voorgaande berichten te citeren...die hebben we al gelezen.
Gewoon direct antwoorden in het berichtvak volstaat.

mvg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.