Vanmorgen op de snelweg met invoegen had ik opeens geen vermogen.
De auto gaf ook geen foutmelding op de display,het was net of je in de vrkeerde versnelling reed.
Ik heb al een keer eerder gehad dat de waste gate bleef hangen maar toen kwam er ook een walm uit de uitlaat van heb ik jou daar nu rookte hij helemaal niet.
Heel af en toe als ik hem start geeft hij inspuitsysteem defect aan maar een keer opnieuw starten en de waarshuwing is dan weg.
Weet iemand waar ik moet gaan zoeken, de intercooler ziet goed uit niet bol of zo en de intercoolerslangen zijn ook niet echt met olie besmeurd ofzo.
alvast bedankt ik wacht op jullie reactie
groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
turbo aansturing?
[quote=vetjanus]Ik heb al een keer eerder gehad dat de waste gate bleef hangen maar toen kwam er ook een walm uit de uitlaat van heb ik jou daar nu rookte hij helemaal niet.
groeten[/quote]
De 120pk dci heeft geen "Waste Gate".
Je geeft zelf al aan dat je al een keer eerder problemen hebt gehad met de turbodruk regeling. Deze turbo heeft geen waste gate, de druk wordt geregeld m.b.v. vanen. Als het stelmechanisme niet soepel werkt dan kan dit turbodruk problemen veroorzaken. Er zijn nog heel veel storingen denkbaar die ook problemen met de turbodruk veroorzaken, gebruik de zoekfunctie hiervoor. In jouw geval zou ik beginnen met het stelmechanisme te controleren en eventueel de turbine van de turbo reinigen. Controleer ook de bedrading van de turbodruksensor dit is eenvoudig te doen.
Erik
[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk
17 jaar
turbodruksolenoid bedoel je?
Voor topicstarter: Die solenoid zit linksachterin, met een slangetje verbonden met de Turbo.
17 jaar
Verstelling van vanen gebeurt met de Actuator. Deze wordt met onderdruk en een magneet klepje (solenoid) bediend. Controleer dus de soepele werking van de actuator.
17 jaar
oke ik zal vanavond even kijken of daar iets raars aan te zien is alvast bedankt voor het snelle reageren.
Die druk van de turbo wordt die geregeld door dat "kastje" wat boven de egr zit of waar is deze voor?
die solenoid lijkt dus wel op een wate gate of niet ook een soort klep met een membraam ?
vetjanus
17 jaar
Het membraan dat je bedoelt is waarschijnlijk de smoorklep voor het soepel stoppen van de motor. De bediening van de turbo gaat via een klein magneetklepje aan de rechter kant van de auto tegen het schutbord aan. Hiervandaan gaat een onderdruk slangetje naar de turbo.
17 jaar
De 120pk dci heeft geen "Waste Gate".
hoe noem je die klep dan die open gaat als de druk te hoog is?
Er zit vast wel iets als een waste gate op, want je hoort het als je vol in de turbo rijdt en in 1x het gas los laat.
17 jaar
Nee, geen waste gate maar variablele turboschoepen passen de turbodruk aan, en wordt geregeld door de turbodrukregelaar! De actuator (bovenop de turbo), die lijkt op een waste gate, zit verbonden met een pen die de schoepen versteld en niet een klep opent.
17 jaar
[quote=abc]De 120pk dci heeft geen "Waste Gate".
hoe noem je die klep dan die open gaat als de druk te hoog is?[/quote]
Zo'n overdruk klep, dat noem ik een Waste Gate.
Herhaling: De 120pk dci heeft geen "Waste Gate"
Deze turbo heeft geen klep, turbodruk wordt m.b.v. de geometrie geregeld.
Groeten,
Erik
17 jaar
ik heb even gekeken er zit inderdaad geen waste gate op het lijkt er wel op maar het is inderdaad een regelbare turbo mooie techniek.
ik had gekeken of het stangetje bewoog bij het startte en dat deed hij gewoon ik heb ook nog even alle stekkers eraf gehaald en gecontrolreed waren allemaal prima in orde.
ik houd het even in de gaten mocht hij weer problemen geven zal ik hem even uit laten lezen.
nu loopt hij prima dus het is nog niet zo,n groot probleem.
kan je bij dit type de egr zomaar uitschakelen of moet je deze vast zetten ofzo.
alvast bedankt voor het reageren groeten vetjanus
17 jaar
Nog een suggestie uit een heel andere hoek:
Het koppelingspedaal bedient een schakelaartje dat ingedrukt wordt als het pedaal vrij is. Als je de koppeling intrapt wordt ook het vermogen gereduceerd door de computer. Controleer ook even of dit schakelaartje goed staat afgesteld en of het pedaal helemaal omhoog komt.
Erik
17 jaar
Oh ja,
Dit geldt trouwens ook voor het rempedaal, bij intrappen van rempedaal gaan niet alleen de remlichten branden maar wordt ook het motorvermogen teruggeregeld.
17 jaar
Staat op de lijst voor morgen om te doen
17 jaar
Soortgelijk probleem bij een trafic 1.9 dci gehad. Schoonmaken van de aansluiting op de vacuumpomp was afdoende. Het plastic pijpje waar de vacuumslang opzit even demonteren en schoonmaken.
wat bedoel je precies?zijn nogal wat aansluitingen.
17 jaar
[quote=Erik2804]Nog een suggestie uit een heel andere hoek:
Het koppelingspedaal bedient een schakelaartje dat ingedrukt wordt als het pedaal vrij is. Als je de koppeling intrapt wordt ook het vermogen gereduceerd door de computer. Controleer ook even of dit schakelaartje goed staat afgesteld en of het pedaal helemaal omhoog komt.
Erik[/quote]
Even een vraag, is schakelaartje ook aanwezig bij een megane DCI (F9Q 102 pk megane type 1 phase 2) ?
Mijn auto heeft altijd een soort brom als je onkoppelt, ik weet niet beter dan dat hij dat geluid maakt maar mischien heeft dit met het mogelijk niet werken van dit schakelaartje te maken.
17 jaar
@ speerpunt.
Op de vacuumpomp zelf zitten slechts 2 aansluitingen, 1 voor de rembekrachtiger (dikke)en 1 voor de bediening van de turbo (dunne).
Deze week weer een hoop problemen gehad met de auto,diverse malen als ik bij een verkeerslicht sta te wachten en het duurd wat langer dan kan ik daarna bijna niet wegkomen,hij heeft dan helemaal geen vermogen en komt dan pas zeer laat op gang en loopt daarna zeer beroerd.
Als ik hem dan afzet en even wacht en daarna weer start gaat het gewoon weer goed.
En diverse malen tijdens de vakantie bij afremmen tot stilstand bij een kruising bv geeft hij eeneens de fout brandstofinspuitsysteem defect en gaat op noodloop.
weet iemand waar ik moet gaan zoeken of zal ik hem gewoon uit laten lezen bij de renault?
Alvast bedankt voor de moeite groeten vetjanus.
17 jaar
Noodloop kan door vele probleempjes veroorzaakt worden.
Als je echt geen idee hebt waar de storing vandaan komt, laat de computer dan uitlezen bij Renault.
De garage kan dan in ieder geval aangeven waar je de oorzaak moet zoeken. Vaak doen ze ook een offerte voor reparatie, dan kun je zelf een afweging maken. Laten doen of zelf repareren.
17 jaar
[quote=RolandK10257][quote=Erik2804]Nog een suggestie uit een heel andere hoek:
Het koppelingspedaal bedient een schakelaartje dat ingedrukt wordt als het pedaal vrij is. Als je de koppeling intrapt wordt ook het vermogen gereduceerd door de computer. Controleer ook even of dit schakelaartje goed staat afgesteld en of het pedaal helemaal omhoog komt.
Erik[/quote]
Even een vraag, is schakelaartje ook aanwezig bij een megane DCI (F9Q 102 pk megane type 1 phase 2) ?
Mijn auto heeft altijd een soort brom als je onkoppelt, ik weet niet beter dan dat hij dat geluid maakt maar mischien heeft dit met het mogelijk niet werken van dit schakelaartje te maken.[/quote]
Dat geluid herken ik, dat heeft mijn auto ook (ook F9Q 102 PK). Zelf ook even gekeken en inderdaad zit er een schakelaar bij het koppelingspedaal. Ik heb de aansluitingen even losgehad en de schakelaar door gemeten en de schakelaar was in orde. Schakelaar gaat keurig omhoog bij ontkoppelen, lijkt me bij mij in orde.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar