close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Laguna + turbo + olie

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 88KW F9Q

Hallo,

Bij het vervangen van m'n distributieriem, zag ik aan de onderkant van de turboaansluitingen wat
druppels olie. Minimaal maar toch. Ook de intercoolerbuizen (aan voorkant van blok) lijken wat
vettig, zweterig. Ik las op deze site dat turbo's niet al te best zijn. Is er hier iets preventief te doen?

Heb op 10.000 KM half litertje olie bijgevuld.

Overigens pas terug van Oostenrijk. Wagen rijdt goed (snel en zuinig).

Mvg

Geplaatst door

Ruud Cr (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ruud,

dat is niet zorgelijk dat hebben alle turbo diesel motoren van alfa tot volvo.

arie

390hp 0

17 jaar

Inderdaad. Druppeltje is niet erg. ALs je olie verbruik verders laag is, zou ik geen probleem verwachten.

Speerpunt 0

17 jaar

zweten hoort erbij en intercooler slangen zijn vaak vettig van binnen/buiten idd
niet druk om maken zou ik zeggen zolang er geen plekken op de oprit verschijnen

renault regel is 1L op 2000km als maximum als ik het goed heb zit jij dus ruim buiten...

je turbo gaat vroeg of laat een keer kapot idd gemiddelde levensverwachting is 120000km
rustig opwarmen goede kwaliteit 5w40 en ''uit laten draaien'' voor je de motor afzet zijn levensduur rekkers

Devvo 0
badge

17 jaar

levensverwachting van 120.000 lijkt me een beetje weinig. Ok, bij Renault Laguna is het veel, maar bij VW en Volvo draaien ze zonder problemen 3 ton.

Speerpunt 0

17 jaar

Allez, merci allen voor de info.
Zit op 125000 KM. Hoop dan maar op "bovengemiddelde turbo" (begreep toch uit eerdere items, dat vanaf juni 2003, de turbo's verbeterd zijn) en even wachten met het idee om preventief turbo revisie te laten uitvoeren.

Groeten

Ruud Cr 0

17 jaar

[quote=Speerpunt]levensverwachting van 120.000 lijkt me een beetje weinig. Ok, bij Renault Laguna is het veel, maar bij VW en Volvo draaien ze zonder problemen 3 ton.[/quote]
het is deels ervaring die ik heb (als renault monteur idd) en deels dat ik het gelezen heb in het ''turbo boek'' van Turbo World

nou moet ik wel zeggen dat de turbo van de F9Q best goed is
het is vooral de turbo van de F4R benzine die gevoelig is


@ Ruud Cr: hou aub je geld op zak voor belangrijker zaken... preventief vervangen is niet noodzakelijk bij 120.000 met een beetje geluk trekt hij het tot ruim 180.000 op meer!
afhankelijk van onderhoud/gebruik natuurlijk
(zie voorgaande tips)

Devvo 0
badge

17 jaar

Inderdaad, op tijd olie vervangen: 5W40 ipv 10W40 zoals in het boekje misschien nog staat. Ik vind het ook bizar dat er zoveel turbo's gesneuveld zijn op de F9Q. Is er iets van bekend waardoor?

Speerpunt 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.