beste allemaal
ik heb sinds kort een lampje dat mn motor oververhit is.dit is pas als ik op de snelweg boven de 130 rijd.
als ik hem stilzet draait mn ventilator niet.als ik de sensor in de radiator kortsluit doet mn ventilator het wel.
de in en uitgaande slangen v.d radiator worden wel warm maar niet heet.
de temperatuur sensor heb ik boven een fluitketel getest en die wordt mooi nul ohm.
verder heb ik het idee dat de kachel ook niet echt heet wordt.
als ik even rustig rijdt gaat het lampje ook uit.
omdat ik geen temperatuur meter in mn dashbord heb kan ik niet zien wat de werkelijke temperatuur is.
wie kan mij verder helpen alvast bedankt groeten ronald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk is de termostaat de boosdoener, volg de bovenste radiateurslang deze komt uit bij het termostaathuis, in dat huis zit de termostaat
paul,
[quote=paulkelder]waarschijnlijk is de termostaat de boosdoener, volg de bovenste radiateurslang deze komt uit bij het termostaathuis, in dat huis zit de termostaat
paul,[/quote]
het is idd de thermostaat maar vond t vreemd omdat de in en uitgaande slang v.d radiateur warm werden.
heb hem in heet water getest met een nieuwe maar je kon t verschil duidelijk zien.
verder dacht ik dat als je thermostaat niet goed was dat hij dan veel sneller warm zou lopen maar bedankt voor je advies
17 jaar
[quote=ronald d][quote=paulkelder]waarschijnlijk is de termostaat de boosdoener, volg de bovenste radiateurslang deze komt uit bij het termostaathuis, in dat huis zit de termostaat
paul,[/quote]
het is idd de thermostaat maar vond t vreemd omdat de in en uitgaande slang v.d radiateur warm werden.
heb hem in heet water getest met een nieuwe maar je kon t verschil duidelijk zien.
verder dacht ik dat als je thermostaat niet goed was dat hij dan veel sneller warm zou lopen maar bedankt voor je advies[/quote]
Een thermostaat begint vanaf een bepaalde temperatuur te openen (bijv. 89 graden) en is bij een hogere temperatuur geheel open (bijv. 99 graden)
Jouw thermostaat ging waarschijnlijk niet geheel open. Dan worden de slangen dus wel degelijk warm.
Op het moment dat je de motor flink belast wordt de boel nog warmer en dat was blijkbaar de druppel om je lampje te activeren.
De mindere stroming zorgt er ook voor dat het water in de radiateur meer gelegenheid krijgt om af te koelen, vandaar dat de ventilator niet aanslaat.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar