close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Lawaai uit de turbo

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI 88Kw

Dag,

Ik heb al veel over de turbo en lawaai (huilen) gelezen maar...

Ik heb een probleem met de turbo. Deze huilt alleen als de motor koud is en na een paar kilometer is het weg. Het huilen is er als je gas geeft of belasting van de motor vraagt. Ook is het net of er meer lawaai onder de motorkap komt (hand vol knikkers in het blok) maar dat kan inbeelding zijn.

Verder heb ik veel olie onder de turbo liggen op de onderbekleding. De wartel van de OLIE?-leiding naar de turbo (midden) staat vol met olie. volgens mij krijgt hij de eerste kilometers geen of niet genoeg olie.
kan dit?

Wie heeft er nog tips?

Geplaatst door

fiebelletje (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Paul,

Ik heb het hele verhaal al eens gelezen (rillingen) maar...
Dynamo: Bij het rijden tegen een Nederlands berg(je) met aanhanger neemt het huilen toe zonder in toeren te verhogen. (dan sluit ik de dynamo uit en denk echt aan de turbo of intercooler)

Olie: is de juiste en ook nog van Renault zelf ongeveer 10.000 km er op zitten. (elke 15.000 km nieuwe olie en filter)

Intercooler is niet lek en al een nieuwer model.
Slangen lijken allemaal prima.

fiebelletje 0

18 jaar

Zou toch eens kijken, die olieleiding eens aandraaien?

Speerpunt 0

18 jaar

Olieleiding vervangen en probleem met olielekkage is opgelost. Het huilen nog niet.

fiebelletje 0

18 jaar

controleer de turbo visueel. bij aanzuiging van vuil kunnen de schoepen beschadigen en geluid gaan veroorzaken. dit geld voor iedere turbo. verder kun je ook de turbo slang demonteren en met de hand voelen of de turbo speling heeft. aansluitingen goed controleren. tja, dat was het zo'n beetje...

timhoeks 0
badge

18 jaar

Beetje radiale speling mag, axiaal niet. Voor de turbo aanzuigslang moet je het luchtfilterhuis los maken en dan met een ringsleuteltje 6 of 8 die ring losmaken die om de turbo kant zit. Dan trek je de slang zo weg. Met een digitale camera kan je dan foto's maken van de schoepen.

Makkelijke manier is om de retour van de intercooler die naar het inlaatspruitstuk gaat los te maken. Als je daar dikke plas olie zit, is het niet goed.


Overigens is de mijne gisteren bij de dealer geweest om te kijken waar dat gehuil van komt. Ze hebben niets kunnen vinden. Wel een foutcode: DF 056 Bedrading Opn.El. Luchtopbrengst CO.0 Bedrading ziet er verders goed uit, dus ik zal het luchtfilterhuis wel eens losnemen om te kijken hoe het met die sensors zit.

Speerpunt 0

18 jaar

De turbo ziet er als nieuw uit, mooie oliefilm geen drap of zo, geen speling. Verder huilt ie nu bij koud weer de eerste 3 minuten en daarna wordt hij rustig.
Ik heb even gekeken of er olie in de slangen zit:

retour intercooler: wel olie aan de wanden aanwezig. Hoeveel olie mag hier in zitten?
aanvoer intercooler: de kanvas slang aan de intercooler: is enigzins bollig, aan de buitenkant vet van de olie.

fiebelletje 0

18 jaar

Dat kan van je carterontluchting zijn, die gooit dampen in je luchtsysteem. Zolang je geen plassen ziet, is het gord, volgens mij.

De mijne blijft echter huilen

Speerpunt 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.