auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: megane 1.9dti/F9Q motor geen vermogen.

Bouwjaar: 1999

Deze auto wil niet trekken,het duurt zeer lang voordat die de 3000 toeren haalt als je er mee rijdt.
Onbelast haalt die wel 4900 rpm.(vrij vlot)
Ik heb de luchtmassameter gewisseld met een goed lopende motor maar geen verbetering.
Uitlaat los gemaakt,geen verbetering.
EGR,losgemaakt en gecontroleerd(was niet vuil)afgekoppeld,geen verbetering.
De turbodruk loopt op tot 0.6bar bij die 3000rpm(belast)
De motor loopt netjes en schokt niet.
Bij uitlezen geen storingscodes(lampje brand ook niet).
Ik kan ook diverse gegevens lijsten uitlezen en kom dan bij atmosferische druk,deze geeft 1014mb aan,maar veranderd hooguit naar 1015mbar.
In het schema kan ik geen map sensor vinden en op de inlaat ook niet.
waar komt de uitgelezen waarde vandaan?
Heeft iemand een idee of de ervaring wat er aan de hand is?
de klepspeling gecontr.=ok
BVD.Michael
.

Geplaatst door

hofman (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij de F9Q motor is er achteraan op de inlaatcollector een klein slangetje dat de inlaatdruk naar de mapsensor brengt.
Die mapsensor bevind zich meestal tegen het schutbord dacht ik.
mvg

MBJ 0
badge

20 jaar


.....Geen slangetje en geen sensor tegen schutbord.
Motorcode=F9Q 736 deze motorcode is vanaf 1999 volgens mijn info.
Wellicht is er wat veranderd bij deze motoren vanaf 1999.

hofman 0
badge

20 jaar

uit laten lezen bij een dealer

ksie 0
badge

20 jaar

als de egr klep goed is wat aan neem haal de KAT maar eens los en probeer het dan nog eens te rijden kan verstopt zitten proberen kan geen kwaad

jappie 0
badge

20 jaar

Zoals ik al beschreef,de uitlaat incl.kat is al los geweest en dit maakte geen verschil ook de egr afgekoppeld.
in ieder geval bedankt voor het meedenken,ik sta open voor verdere suggesties.
KSIE heeft het zin om naar de dealer te gaan als ik geen foutcodes heb?

hofman 0
badge

20 jaar

soms geeft een testkoffer bij de dealer iets meer aan of een praatje met de monteur scheelt vaak veel zoekuren

ksie 0
badge

20 jaar

Lijkt erop dat hij niet genoeg brandstof krijgt Hofman, wat is de ingespoten hoeveelheid onder belasting? In orde?
Geen spoortje rook uit de uitlaat?
Doorstroming van de verstuivers testen en/of andere erin,
Daarna blijft pomp over.

Simon10906 0
badge

20 jaar

Hoe kom daar achter Sander?de hoeveelheid ingespoten brandstof onder belasting en de doorstroming van de verstuivers.
De auto rookt niet uit de uitlaat.
De motor loopt gewoon netjes,zou het dan zo zijn dat alle vier de verstuivers tegelijk defect zijn?en hoe zit het met de inlaatdruksensor waar ik wel een waarde van uitlees maar er niet opzit,de pomp moet de hoeveelheid brandstof toch verhogen naarmate de turbodruk stijgt?...of zit ik er helemaal naast.
KSIE//ik zal morgen naar de dealer gaan om ui te lezen en dat praatje met de monteur dacht ik op dit forum te doen.
Ik heb dit probleem op deze site gezet om te kijken of iemand dit bij het zelfde type ook heeft gehad en de oplossing heeft gevonden,

Groeten Michael.{hofman}

Michael7702 0
badge

20 jaar

Ik denk dat de pomptiming ontregeld is. Deze foutcode wordt niet in het geheugen opgeslagen. Voordat je de timing kontroleerd moet je eerst de bevestigingsbouten van de pomp checken; 3 aan de zijkant en 1 voorop de kop.

Je geeft aan dat de atmosferische druk niet veranderd. Dit lijkt me vrij logisch. Dit opname element zit in de ECU en wordt alleen gebruikt voor de hoogtecorrectie in de bergen zzodat je daar geen rookgordijn trekt. De spruitstukdruk wordt niet gemeten. Is ook niet nodig want de turbodruk wordt geregeld door de waste-gate.

Henk Nobach 0
badge

20 jaar

Ik zal het morgen controleren,je bedoelt dat de pomptiming ontregelt is doordat de pomp los zit? ik heb wel aan de pomp gevoelt of deze los zat maar voelde/zag er niets bijzonders aan.
De timing moet met een klokje,klopt dit of is er een andere manier?

gr. hofman

Michael7702 0
badge

20 jaar

Met een klokje controleren. Het exacte inspuitmoment is 0,32 +/- 0,02 mm. Voor het afstellen heb je speciaal gereedschap nodig. Zou ik niet zelf doen want de poelie (met stelmechaniek)gaat snel stuk.

Henk Nobach 0
badge

20 jaar

Atmosfirische druk wordt rechtstreeks in de rekeneenheid gemeten, als dit de fout zou zijn zou hij op 1000 mbar vast staan, soort noodloop en zou je een storing hebben. Wel eens gedacht aan een vervuilde verstuiver? Of een lekkende, je kan heel gemakkelijk een testje doen, via de retour en 4 opvang flesjes

pug205 0

20 jaar

Het lijkt mij dat bij een verstuiverprobleem de motor ook niet mooi rond loopt,deze motor loopt netjes zonder hort of stoot.

Michael7702 0
badge

20 jaar

als alles goed is op de auto zou het de rekeneenheid niet kunnen zijn omdat hij onbelast andere waarde heeft als belast?

jappie 0
badge

20 jaar

Michael,
Met je tester kun je de hoeveelheid brandstof uitlezen. Doorstroming van de verstuivers kun je niet zelf meten. Dat de motor netjes loopt zegt in dat geval inderdaad niets. Over de inlaatdruksensor: hij hoeft er niet op te zitten, maar als je in de parameters wel de turbodruk kunt uitlezen dan kan het natuurlijk niet anders dan dat de sensor toch ergens verstopt zit.

Simon10906 0
badge

20 jaar

toch de luchtmassameter!!??.nadat ik de timing gecontr.had proefrit gemaakt met de testkast erin en toen viel mij op dat de waarde van de lmm zeer laag was ivm.bv.volkswagen.ik heb toen de stekker van de lmm gehaald en trok gelijk de straatstenen eruit,ook de "toename injectieopbrengst" liep veel hoger op.
Ik vind het wel vreemd omdat ik de lmm gewisseld had met een andere auto en deze trekt gewoon goed.
Als ik de nieuwe lmm binnen heb meet ik de waarde opnieuw en zal dat even laten weten.
Bij renault is de lmm geen Hot Item en dus niet op voorraad.

Alvast allemaal bedankt/Michael

hofman 0
badge

20 jaar

inderdaad met de nieuwe luchtmassameter gaat tie weer als een speer.
Bij belasting gemeten waarde max.:420 kg/h(voorheen 130 kg/h)
onbelast max.:375g/h(4800rpm)voorheen 70kg/h.
ik ben blij dat het opgelost is maar vind het nog steeds vreemd dat de auto waar de oude lmm nu opzit gewoon trekt als een beer.
Als ik tijd heb zal ik deze ook is onder de loep nemen.
DUS!!!Voor mij geen gebruikte lmm meer maar een nieuwe!!!!!

Bedankt en groeten.Michael

hofman 0
badge

20 jaar

hoi Michael,
Heb het eerder gehad, met een mapsensor dat bij uitwisselen van deze elementen de storingsauto niet beter ging lopen. Maar bij vervangen door nieuw onderdeel het probleem weg was. Terwijl de donorauto totaal geen problemen geeft met de donorsensor.
Heb je ondertussen al iets gemeten aan de oude lmm?
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

Nee,nog geen tijd voor gehad.

Michael7702 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.