Renault Megane: Megane loopt slecht stationair en start soms slecht

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e K7M

Ik heb de volgende problemen met mijn megane cabrio:
- De motor start soms slecht, dan slaat die aan maar valt direct terug uit
- De toeren schommelen soms tussen 500 en 800 toeren bij het intrappen van de koppeling tijdens het rijden, dit is meestal terug in orde nadat ik de auto stil leg en opnieuw start. Soms valt de motor ook gewoon stil (lastig als je net een bocht aan het nemen bent)
- Als de toeren niet schommelen bij het intrappen van de koppeling tijdens het rijden merk ik wel dat de toeren ergens rond de 900 zitten gedurende de hele periode dat ik rem, en pas als ik volledig stil sta zakken de toeren terug naar 700.
- Wanneer ik stil sta en het toerental is mooi constant, en als ik dan gas geef en de gas terug los laat daalt het toerental maar is er een soort van "dipje" waarna de motor terug op het normale stationair toerental komt


Dit is eigenlijk begonnen vanaf het moment dat ik de kleppendekselpakking heb vervangen, en de tapeindjes van het uitlaatspruitstuk heb proberen af te dichten met pakkingspasta.

De volgende zaken heb ik al geprobeerd:
- Alle connectortjes en slangetjes gecontroleerd
- Dun slangetje van kleppendeksel naar T-stuk, en slangetje van T-stuk naar inlaatspruitstuk vervangen
- Slangetje van inlaatspruitstuk naar MAP sensor vervangen, en ook MAP sensor zelf 2x vervangen met andere stuks van de autosloop
- Slang van carterontluchting naar luchtfilter vervangen
- Gasklephuis en stappenmotor schoongemaakt
- Bougies vervangen
- Koelvloeistof circuit geflushed en ontlucht
- Nieuwe pakking tussen kop en uitlaatspruitstuk gestoken, en nieuwe bouten tussen uitlaatspruitstuk en de rest van de uitlaat


Waar ik zelf nog aan zit te denken:
- Bougiekabels misschien slecht doordat ik deze los heb gemaakt?
- Bobines slecht? 1 van de 2 was aan de onderkant geoxideerd, maar ik heb ze terug opgeschuurd zodat er terug goed contact was met het kleppendeksel
- Temperatuursensor slecht? Ik heb de 1e keer niet helemaal goed ontlucht en misschien is deze toen defect gegaan? Er zitten op het thermostaathuis 2 onder elkaar, en dan op de radiator zelf zit er nog een.
- Uitlaat niet helemaal gasdicht? Ik vroeg me ook nog af of er tussen het uitlaatspruitstuk en de rest van de uitlaat misschien een ring ofzo zit om af te dichten?

Hebben jullie hier ervaring mee? Zijn er dingen die ik eenvoudig zou kunnen nameten? Dingen die ik kan uitsluiten?

Alvast bedankt!

Bartjeee21

Geplaatst door Bartjeee21 , lid sinds 6 jaar geleden

3 Reacties

RPJdeWeert, 4 jaar geleden

Temperatuursensor kan de oorzaak zijn. 1 is voor het instrumentenpaneel en heeft 1 draad, de ander is voor de ECU en heeft 2 draden. Die moet je dus vervangen.

Bartjeee21, 4 jaar geleden

Ik heb daarjuist de temperatuursensors eens nagemeten. Koud gemeten zitten de sensoren van de luchtinlaat en van de koelvloeistof naar ECU rond de 3 KOhm, en die voor het dashboard rond de 2 KOhm. Wanneer ik een rit heb gemaakt met de auto en die op bedrijfstemperatuur is is de weerstand van de kvs sensor die naar de ECU gaat zo'n 300 Ohm, en die naar het dashboard zo'n 200 Ohm wat me wel normaal lijkt. Als volgende stap kan ik misschien de lambdasonde eens nameten en de BDP sensor schoonmaken?

Bartjeee21, 4 jaar geleden

Uiteindelijk de auto laten uitlezen bij een Renault garage en alle parameters waren goed. Vervolgens op aanraden van de garage nog eens de stappenmotor schoongemaakt en met WD40 ingespoten. 15 minuutjes stationair laten draaien en het probleem is nu al een tijdje weg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.