Renault Megane: Motor (diesel) hapert tussen 3200 en 3500 tpm

Bouwjaar: 2000

Sinds een paar maanden stottert de motor bij een toerental tussen de 3200 en 3500 toeren. Het gebeurd zeer onregelmatig, soms na een stukje rijden, een andere keer kan ik rustig een 100km ver rijden zonder iets te merken. Na het gebruik van dieselreiniger leek het probleem even weg. Enkele dagen later kwam het probleem weer terug en ben ik langs de dealer gegaan. Motor uitgelezen en geen foutmeldingen. EGR klep vastgezet ter controle, maar geen resultaat. Ik heb het idee dat hij ook in de lagere toerentallen niet helemaal zuiver loopt en ik ruik dan ook af en toe verbrandingsgassen in de auto. Tevens heb ik nu enkele malen bij het wegrijden een metaalachtig ratelend geluid waargenomen. (Lijkt bij de uitlaat vandaan te komen). Er is echter geen overmatige rookontwikkeling waarneembaar. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ter verdere info, een half jaar geleden, heeft een garagebedrijf tijdens het vervangen van de gloeibougies een ervan afgebroken. De cilinderkop is toen naar het revisiebedrijf geweest en hersteld en gevlakt, kleppen opnieuw gesteld en distibutieset vervangen. Dieselretourslang is toen ook niet goed teruggeplaatst en heeft hierbij wat diesel doen lekken op het blok.

Tinus1974

Geplaatst door Tinus1974 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 18 jaar geleden

Is het dieselfilter op tijd vervangen geweest? Is het niet bijna verstopt?

Tinus1974 (0), 18 jaar geleden

Dieselfilter is een jaar geleden vervangen. Heb het twee weken geleden nog eens afgetapt om te controleren op vervuilingen en/of water. Diesel zag er schoon uit en er was geen water aanwezig. Toch is het raar dat het alleen boven de 3200 tpm optreedt, bij een verstopt filter zou je dat toch ook bij lagere toerentallen moeten merken lijkt me

Hendrik4290 (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij hogere toerentallen is het brandstofdebiet hoger, dus als er maar een kleine doorlaat meer open is zal je dat eerst merken bij hogere toerentallen. Maar waarschijnlijk kan je dat uitsluiten als er geen rommel uit je filter komt bij het aftappen van brandstof. Hopelijk weet iemand anders meer over dit probleem?

Tinus1974 (0), 18 jaar geleden

Hendrik alvast bedankt voor je reacties, ik zal in ieder geval eens een nieuw filter plaatsen, misschien en hopelijk is het zo simpel

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat voor motor?

Tinus1974 (0), 18 jaar geleden

Er zit een F8Q 622 1.9l diesel motor in.

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Een Epic pomp dus. Dan denk ik dat je pomptiming niet helemaal correct is.

Dat rammelen kan komen van zowel de voorste uitlaatbuis als van de katalysator, dat zal je moeten onderzoeken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.