Renault Megane: Motor draait rond, start niet / moeilijk

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 8V

Goedenavond allen,

Ik heb een Renault Megane Coupé 1.6 8V met een probleem (Wie niet?). De motor draait rond, en ontbrand de eerste 1 á 2 seconden van het starten, maar slaat daarna direct af, hierbij worden een soort van ploffen geproduceerd. De motor loopt dus niet stationair. Gisteren heb ik (na vele malen starten) de motor stationair gekregen, maar slaat direct af wanneer er ook maar iets gas wordt gegeven. Met gas erop (al dan niet pompend) wil de motor ook niet stationair lopen.

Het uitlaatspruitstuk is gescheurd, maar ik vraag mij af of dit de oorzaak is van dit probleem? De motor moet toch ook zonder spruitstuk lopen?

Dingen die ik al geprobeerd/gecontroleerd heb:

Brandstofdruk (Is ongeveer 7bar, tevens andere pomp van megane coupe gemonteerd, geen verschil)
Ontsteking (Bougies vonken allemaal wanneer ik ze tegen het blok houd)
Distributie (Wanneer cil 1 op het bdp staat, is het streepje van nokkenaspoelie gelijk met het streepje op het blok)
Uitgelezen (geeft geen foutmelding, en waardes zoals temperatuur enz lijken mij normaal)
Gasklep + stappenmotor gereinigd
Krukaspositie sensor (Motor loopt helemaal niet wanneer ik deze loskoppel, is al eerder vervangen zo te zien)
Vacuumleidingen op lekkage gecontroleerd.

Bij het starten lijkt het ook of er spraken is van terugslag/backfire, hier ben ik achter gekomen tijdens het gebruiken van remmenreiniger in het gasklephuis (wat stinken verbrande haren :P)

Ik kom er niet meer uit en ben zo in staat om het koekblik de sloot in te rijden :P.

Misschien kan iemand mij verder helpen of tips geven!

Beunhaasj

Geplaatst door Beunhaasj (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

heb je ook gecontroleerd of er benzine ingespoten wordt?

gr john

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Is het probleem gekomen bij het wisselen van de distributieriem? Die ploffen komen die uit de gaten van het spruitstuk of uit de inlaat? Op de doos van de riem staat hoe de merktekens moeten staan ! Die motoren hebben geen luchtmeethuis dus wel een MAP sensor en die slang daaraan scheuren naar goed Frans gebuik na een jaar of vijf. Kijk of er ook vuil in zit wat de werking verstoort. Ik weet niet of deze motor ook al /nog een spieloze krukaspouley heeft.i.v.m. timing. Succes.

Beunhaasj (0), 13 jaar geleden

John, ik heb de injectoren+rail losgehaald en ik zie uit alle 4 een wolkje komen

Punt, ik heb de auto zo gekocht, dus ik weet helaas de historie/laatste wijziging niet. Nu ik erover nadenk komen de ploffen uit de uitlaat. Alleen toen ik remmenreiniger in het gasklephuis spoot, ontbrande het in het gasklephuis.

Mapsensor vacuum slangetje heb ik losgehaald en gecontroleerd op lekken, niets aan te zien/voelen. Map sensor heb ik ook al gewisseld met eentje uit een werkende renault coupe, geen verschil.

Bedankt voor jullie snelle reacties, hopelijk volgen er meer :P

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Is ook de stekker van de bdp-gever vervangen? Zo ja,zijn de draden van de bdp-gever niet verkeerd om aangesloten? Geeft nl. hetzelfde effect.

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

michael,

Ik zou toch de tandriemtiming nog een keer controleren, op het nokkenastandwiel staat ook een merkteken.
Indien de distributie op tijd staat dan moet je de stekker van de ecu openmaken, ik heb al een paar keer gehad dat daar draadbreuken in zaten.
wat ook een mogelijkheid is dat je uitlaat verstop zit door een losgelaten binnenwerk van de kat.
suc6.

gr John

hoeba (0), 13 jaar geleden

Renault Scenic 16V 2001 problemen met soms niet aanslaan van de motor. De ene keer direct en soms wel 10 x starten. Diagnose melding krukas sensor en deze heb ik nu gekocht maar waar zit deze precies en hoe kom ik er bij?


Met dank aan jullie heb ik de juiste plaats gevonden...
Heb een nieuwe originele sensor gehaald en tot mijn verbazing is de geleiding in de connector anders.
Omdat ik geen zin had om de plug te vervangen heb ik 2 geleider randjes weg geknipt waardoor de plug wel past.
Gelukkig zit de bedrading goed en is blijkbaar het startprobleem nu opgelost.
De tijd zal het leren....................

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat die bdp senor betreft is ook een mogelijkheid, staat ook in de amt met een verhaal van GMTO er bij.


gr john

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Hoe .. de sensor zit bij het vliegwiel boven in een gat van de versnellingsbak . Let er op dat je de juiste hebt. En niet een waarbij je zelf de aansluiting mag maken. Succes

Beunhaasj (0), 13 jaar geleden

Ze hebben inderdaad de stekker vervangen en gesoldeerd, ik ga morgen gelijk kijken of ze het goed om hebben gedaan! Dit heb ik nog niet gecontroleerd. Stom!

En ik heb bij het controleren van de distributie gelet op de nokkenaspoelie, krukaspoelie heb ik verzuimd, omdat ik dat echt niet kan zien (vandaar dat ik heb gekeken of cil 1 op bovenste dode punt stond).

Ik ga morgen ook gelijk even op draadbreuken controleren bij de computer.

Over de verstopping, ik heb de uitlaat los gehad van het spruitstuk, is dit genoeg om verstopping uit te sluiten?

En dan nog een vraagje over de bougie kabels, op de bobine staan nummers 1 t/m 4, Ik neem aan dat die nummers overeen komen met de cilinders tellend vanaf de versnellingsbak? Dus bobine nr 1 op cilinder dichts bij versnellingsbak, nr 2 op die ernaast enz?

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

klopt, franse auto's hebben cilinder 1 aan de bakzijde, en wissel morgen eerst de draadjes op de bdpsensor om dan weet je het gelijk.

Beunhaasj (0), 13 jaar geleden

Hier trouwens dat artikel waar je het over had: http://www.amt.nl/Vraag-en-antwoord/Verk...

Het zal toch niet ....

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Dan denk je blauw en zwart hoe makkelijk kan het zijn. Ging het starten moeilijk ...gewoon omkeren of eerst een noodverbinding maken.oorhet solderen. Succes.

Beunhaasj (0), 13 jaar geleden

Vanmorgen de draadjes omgewisseld.... En starten lopen :D. Allemaal super bedankt voor het meedenken !!!!!

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Michael het was jammer dat je niet gezegd had dat je een universele bdp sensor had geplaatst waren we sneller tot dat oordeel gekomen. Maar we zijn nu allemaal weer wakker. Succes met je renault.

Beunhaasj (0), 13 jaar geleden

Er staat een Renault sticker op de sensor, volgens mij is dit gewoon een origineel onderdeel. En de sensor zat er al op.

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

Kan die vorige eigenaar zich wel voor de kop slaan dat die een auto niet werkend verkoopt, en dus voor waarschijnlijk een te lage prijs...
Maar goed voor jou.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=moderator]Is ook de stekker van de bdp-gever vervangen? Zo ja,zijn de draden van de bdp-gever niet verkeerd om aangesloten? Geeft nl. hetzelfde effect.[/quote]
[quote=Beunhaasj]Vanmorgen de draadjes omgewisseld.... En starten lopen :D. Allemaal super bedankt voor het meedenken !!!!![/quote]
Waar kan de rekening naar toe?
Succes met de auto...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.