close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: Nieuwe/1jaar oude koppeling stinkt

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4M-1.6 16v

Hoi iedereen,

Ik twijfel over het volgende.

Vorig jaar heb ik de koppeling laten vervangen, omdat mijn oude koppeling versleten was. Koppeling is compleet met drukgroep en hydraulisch lager vervangen. Sinds hij vervangen is, heb ik bij de minste of geringste hellingproef, of een ander moment waarbij de koppeling enigzins belast wordt, dat ik direct de geur van een verbrande koppeling ruik.

Vorig jaar ben ik hier al eens mee terug gegaan, en de garage vertelde mij toen dat dit waarschijnlijk nog nieuwigheid is, wat even in moet slijten. Aangezien we nu een jaar en ca 17.000 km verder zijn, en de geur nog steeds voorkomt, ben ik er niet meer gerust op dat dit nog te maken heeft met iets dat nog in moet slijten o.i.d. Ik begin nu te twijfelen of er iets fout is gegaan bij de montage.

Hebben jullie dit vaker gehoord of meegemaakt? De auto schakelt super, en het pedaal gaat ook heel licht. Daar is dus niks mis mee. Maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat mijn 'nieuwe' koppeling het opeens begeeft. Ben benieuwd of dit fenomeen vaker voor komt bij nieuwe koppeligen. Het gaat om mijn Megane II, 1.6 16v uit 2003.

Geplaatst door

Jasperh (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dit is natuurlijk niet normaal voor een nieuwe koppeling
in slijten is een lul verhaal
2 mogelijkheden
jij rijd met je voet op pedaal of laat hem slippen
of ze hebben een verkeerde koppeling gemonteerd

Of er is een kleine lekkage in de prise-as keerring waardoor er een klein beetje versnellingsbakolie in de koppeling komt.
deze verbrandt dan ook bij lichte koppeling slip.
Echter zou de koppeling dan wel enigszins moeten slippen.

Maar gezien dat het al een jaar goed gaat, denk ik dat het probleem in de linkervoet van de bestuurder zit eerlijk gezegd.
Een verkeerd gemonteerde koppeling houdt het geen jaar vol doorgaans.

Ben vandaag met de auto naar een Renault-dealer geweest. Zij hebben proefgereden, en konden zonder veel moeite het probleem reproduceren op een lichte helling. Ze waren het erover eens dat het niet in orde is, en dat deze te snel gaat ruiken. Met deze informatie ben ik naar de garage geweest die de koppeling gemonteerd heeft. Nu even afwachten wat daaruit komt. Heb inmiddels meerdere auto's gehad, en heb dit nog nooit meegemaakt. Ook voordat de koppeling vervangen was, was er niks aan de hand. Linkervoet valt dus wel mee.

Jasperh 0

9 jaar

Even een update. Het probleem is opgelost.

Ongeveer 2 maand geleden ben ik ermee terug geweest naar de garage die de koppeling heeft vervangen. Zij hebben de versnellingsbak er weer achterweg gehaald om het hele spul te bekijken. Toen werd de oorzaak gevonden: De drukgroep bleek een aantal millimeters te lang te zijn. Hierdoor sleet de koppeling enorm bij de minste belasting, wat dus ook de stank elke keer veroorzaakte. Het was wel de juiste drukgroep voor mijn auto. Het betrof dus een fabrieksfout. De hele koppeling-set inclusief hydr. druklager is kosteloos vervangen. De betreffende garage heeft dit super goed opgelost. Inmiddels zijn we 2 maand verder, en de auto schakelt nog steeds perfect.

Jasperh 0

9 jaar

Fijn om te horen dat het opgelost is!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.