close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: Raadseltje compressie

Bouwjaar: 1997, Motorcode: 2.0 16v

Hallo allemaal,

Ik heb een klant met een megane 1 coupe met een 2.0 16v blok.
Deze is lichtelijk aangepast met een clio williams kop, kdfi programmeerbare ecu, scherpe nokkenassen, dieselkrukas en hoge compressie zuigers.
Nu loopt het allemaal erg mooi maar nu is het drukverschil met een compressietest in 1 cilinder zodanig laag dat ik aan de koppakking dacht.
Echter is er geen sludge te bekennen of olie bij de kvs.
Een cilinder druktest zou misschien uitwijzing geven maar dit komt later pas.
Ook heb ik nog geen mogelijkheid gehad om er even wat olie bij te gooien om te kijken of de compressie dan hoger werd.

Wat ik tot dusver weet is:

Geen sludge
Geen olie bij kvs
Geen overdruk in carter of kop
Onderste slang koelsysteem wordt redelijk hard. Is nog wel in te knijpen.
Compressie koude motor op alle 4 gelijk
Compressie warme motor 1 cilinder die minder geeft.

Iemand een idee waar ik nog aan zou kunnen denken ?

Mvg

Geplaatst door

Den_mad_mechanic (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je geeft het zelf al aan,--een lektest--,waarom dit als laatste doen??en geen mogelijkheid gehad om er olie bij te gooien,wat heb je daarvoor nodig dan???

zeer professionele opmerking van robby.....

timhoeks2 0
badge

13 jaar

sorry maar een professional stelt toch zulke vragen niet, je geeft zelf al oplossingen aan ? die voer je dan toch eerst uit, eerst proberen en als het dan nog niet lukt dan verder zoeken (en vragen) nog niet zo lang professional ??

jan5047 0
badge

13 jaar

ik snap dat dan weer wel. beetje haast, beetje paniek en dan zet je het net ff te snel op problemcar. geeft niks!!!! hopelijk bied de lektest uitkomst en kun je zo mooi weer verder.

timhoeks2 0
badge

13 jaar

Och, sorry als het verkeerd overkomt.
Is enkel ervaringen delen en wat er al gedaan is.
Het kan toch zijn dat iemand dit eens heeft meegemaakt en al een oplossing heeft.
Ik zet niets uit paniek op een forum. Bouw al motoren op sinds mn 16de en weet gelukkig hoe of wat
De reden dat ik er geen olie bij heb gedonderd is omdat er Bardahl XTC olie inzit die ik niet meer had en dus eerst moest wachten op de leverancier. Ik gooi er liever niet zomaar wat bij.

Maar goed voor de 'echte' professionals ;)

Lektest was in orde, geen verliezen.
Olie erbij en compressie meten geen verschil

Nog maar even de waardes:


Compressie Cilinder1: 15 bar
Compressie Cilinder2: 13,4 bar
Compressie Cilinder3: 14,8 bar
Compressie Cilinder4: 14,9 bar

En bij de lektest:
Cilinder1: 1% lekkage
Cilinder2: 6% lekkage
Cilinder3: 2% lekkage
Cilinder4: 2% lekkage

Het voordeel is nu juist van een forum dat je ervaringen kan delen.
Ikzelf vindt het altijd wel fijn dat iemand zelf wat probeert en dat anderen juist meedenken ipv te zeuren over wat er staat.
Iedereen werkt op zijn eigen manier en tja, daar kan helaas niet iedereen in mee.

Oh, haha he Tim, mn eigen airco lekte goed hoor. Heb hem van de zomer bij jou laten vullen. Daar heb je echt geen uv voor nodig. Rode megane 16v. We hebben nog even gekeken voor die stoel van die blauwe die je had staat achter ;)

Jongens

Den_mad_mechanic heeft hier wel een PUNT. Laten we elkaar bijvoorbaat niet bekritiseren op ons kunnen / ervaring / durven.
Met elkaar kunnen we hier toch een hoop problemen oplossen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

kun je ook de uitkomst van de lektest bij warme motor uitvoeren?
ja, kan me nog wel vaag iets van een racy megaantje herinneren. In het kader van dat je ze zoveel niet meer ziet. Maar was het niet goed gegaan met je airco? nou, mijn excuus daarvoor dan, maar als je teruggekomen was had ik je echt niet laten staan hoor.

timhoeks2 0
badge

13 jaar

dus nu achteraf blijkt dat cilinder 1 juist het beste is,heb je geen gebroken klepveer dat de klep af en toe niet goed sluit ,en je zegt dat het allemaal mooi loopt vanwaar dan de suggestie dat er iets niet goed is???

@ Paul,

Misschien dat het verkeerd is overgekomen maar ik doe wat ik doe.
Kritiek kan goed zijn als het positief is. Elkaar afzeiken wat ik veelal op fora zie helpt niemand.
Dat is meer haantjes gedrag wie er beter is en waarom iemand iets heeft gedaan. Schijnt ook een soort van pesten te zijn.
Dus gewoon lekker mee denken en elkaar helpen aan een oplossing.
Dit is fijner voor iedereen en kunnen we samen heel wat problemen oplossen.

@ Tim,

Nee geen excuses joh, hij is toen afgevuld door jou omdat hij leeg was met de uv vloeistof. Nu is het lek goed te zien tussen de verdamper en de leiding.
Waarom ik niet terug ben gekomen is niet door jou maar dan moet het systeem leeg, repareren en weer opnieuw vullen.
Na afweging gemaakt te hebben wat betreft kosten en het gebruik heb ik het even laten gaan. Hij werkt overigens nog steeds wel maar minder dan na de vulling.
De lektest is bij warme motor. Net als de compressietest overigens.
Heb wel de ecu aangepast nu, restricties verlegd, iets stuggere vering als hij had (je monteur vond hem al erg stug toen, haha) en nieuwe aandrijfas. Oude finaal kapot gereden op een circuitdag.


@ Robby,

Ik denk dat ik het beter in die richting kan zoeken inderdaad. Ik ga morgen weer naar de auto toe en dan gaat de kop eraf.
Even een snelle revisie dan maar. Kleppen nakijken, nieuwe veren met seals en nakijken of ik verder geen rare dingen zie.
Er zitten nu originele veren in (ze zijn wel nieuw) dus zal een setje sterkere bestellen en gelijk de stoters ook maar nakijken. Nieuwe seals daar ook voor besteld.
Die krijgen ook wel op hun donder met die loeischerpe nokken.

De reden waarom ? Het blok hield in bij 8000 terwijl je normaal naar de 8500 kon.
Verder wordt het blok goed warm maar de koeling kon het niet bijbenen. De onderste kvs-slang wordt best hard en verbruikt wat olie.
Wat ik in mijn opening bedoelde is dat er 1 cilinder wat minder meewerkt. Niet dat het cilinder 1 was. Is maar net hoe je het oppikt, haha. Lees het net terug en is wat verwarrend. Sorry !

Al met al hoop ik dat dit de oplossing is.
Als ik wat meer weet horen jullie het natuurlijk en Tim, staat de koffie klaar, haha.

Mvg, Den

Deze waarden lijken mij niet verkeerd.
Zeker de lektest is heel netjes.
De motor loopt goed zeg je, waarom wil je de kop er dan vanaf halen?

Zodra je niet tevreden bent over de lektest zijn er nog wel een paar trucjes uit te halen.
Zachtjes op de kleppen tikken tijdens de test, neemt de waarde verder af duid dat op vervuiling van de kleppen.
Een reinigingsbeurt kan dan wonderen verrichten.

Je kan eens met een endoscoop in de cilinders kijken.

turbozh 0
badge

13 jaar

aaahaaaaa, dit verhaaltje gaat een niveautje verder! ik vond die waardes ook wel best. maar ja, 8000rpm komen de meeste ook niet he. Misschien dat dan dat verschil in compressie effect heeft, daar heb ik 0,0 ervaring mee. verschil in lektest zou dan wel op een klepje duiden bij die belasting... Nou ja, zet de uitkomst hier maar, altijd leuk om te weten en te volgen.
anders kun je een info aan ene andre van racing development (ofzo) vragen dat zit ergens in het midden van het land. die kan die motoren wel dromen!

timhoeks2 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.