auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Renault DTI: EGR aan of uit?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dTi

Aangespoord door diverse verhalen hier over de positieve bijwerkingen van een uitgeschakelde EGR, heb ik het zelf ook maar eens geprobeerd. En wel op de eenvoudige manier: gewoon de stekker losgetrokken.
Omdat mijn Laguna dTI nog een wat ouder systeem zonder terugkoppeling heeft, kan dit zonder foutmeldingen in het motormanagement.

Een uitgeschakelde EGR zou vooral bij lage toeren een beter oppakkende motor tot gevolg hebben. Dus ben ik maar eens gaan meten. Tussenaccelleraties van 30-50 km/h in de derde versnelling (ca 1200 - 2000 toeren). Gevolg: geen verschil. De gemeten tijden zitten alle tussen de 4.7 en 4.8 s.

Verder heb ik vandaag de hele dag zonder EGR rondgereden. De auto reed goed, maar ik heb geen echte verschillen met anders kunnen constateren?

Dit levert de volgende vragen op:
- Klopt mijn meetmethode wel? Is het niet zo dat het MM, als ik volgas geef, sowieso de EGR uitschakelt? Maar hoe moet ik dan meten?
- Wat zijn de overige voor- of nadelen van een uitgeschakelde EGR?

Mijn overwegingen tot nu toe:

EGR uit:
- Minder vervuiling van het inlaatkanaal met roet
- Meer NOX uitstoot.
- Gevolgen voor de warmtehuishouding?
- Gevolgen voor brandstofverbruik?
- Gevolgen voor prestaties in deellast?

Geplaatst door

André-Hessel (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

andré

in de afgelopen periode is het onderwerp EGR-klep al meedere malen besproken geweest, voornamelijk de voordelen (nadelen zijn er tot zover niet) zijn daarbij aan de orde gekomen. tevens zijn daarbij ook afbeeldingen te zien die een idee en plaats weergeven en waar de EGR zich nou eigelijk bevind... dit alles is terug te vinden in de database home| voorwaarden| zoeken in de functie zoeken, helaas maakt niet iedereen daar gebruik van. eigelijk jammer want er staat toch een schat van informatie.....

mvg

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

De EGR uitschakelen levert geen extra vermogen zoals ik al meerdere malen melde in de uitgebreide stukken die ik hierover on dit board schreef.

De EGR is een millieu maatregel, welke in feite slecht voor de motor is.
Door het afsluiten van de EGR zal in de deellast situatie meer zuurstofrijk mengsel aanwezig zijn, wat een kleine verandering kan brengen in de prestaties.

Meetbaar zijn meestal een wat lager brandstof verbruik, het iets eerder oppakken van de turbo waardoor het rijden in de lagere toeren wat soepeler verloopt.

Je auto heeft al de nodige jaren gelopen met EGR klep, waardoor er al een restrictie in je inlaat systeem zit vanwege roet aanslag vermengd met oliedampen van de carter ventilatie welke dan een harde koek gaat vormen en de doorsnee van de aanvoer van de lucht gaat beperken.

Even antwoord,

EGR uit:
- Minder vervuiling van het inlaatkanaal met roet
Inderdaad, maar dan zul je nu ook de inlaat traject moeten schoonmaken voor maximaal resultaat.

- Meer NOX uitstoot.
Inderdaad, MAAR minder dieselverbruik, dus weer minder uitstoot, minder roet, de bekende Turbowolk, is minder kankerverwekkende roetdeeltjes uitstoot.

- Gevolgen voor de warmtehuishouding?
Geen, het iets hogere zuurstofniveau bij deellast is inderdaad iets warmer, maar gebeurt bij lage toeren, bij hoge toeren is de EGR zowiezo dicht en treed de meeste warmte op.

- Gevolgen voor brandstofverbruik?
Zowel ik, als anderen noteren een brandstof verbruik wat lager is, door de betere verbranding in deellast hoef je minder brandstof in te spuiten, betere lucht doorvoer in de luchtinlaat is minder werk voor de turbo, de turbobladen blijven schoon, etc.
- Gevolgen voor prestaties in deellast?
Meestal iets beter oppakken bij een lager toerental omdat de uitlaatgassen nu volledig worden gebruikt om de turbo aan te drijven, in plaats van gedeeltelijk te worden gerecirculeerd.

Verwacht geen prestatie verbeteringen, het wat soepeler oppakken in lagere toeren is een voordeel, maar het is geen "chippen" van de motor.

Het blok zelf blijft ook wat schoner, de uitlaatgassen worden met roet etc niet meer door het blok gevoerd langs de kleppen etc.

Lees verder maar eens de oudere posts over de EGR, gebruik de zoekfunctie met als zoekoptie EGR

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

[quote=paulkelder]andré

in de afgelopen periode is het onderwerp EGR-klep al meedere malen besproken geweest, voornamelijk de voordelen (nadelen zijn er tot zover niet) zijn daarbij aan de orde gekomen. tevens zijn daarbij ook afbeeldingen te zien die een idee en plaats weergeven vanwaar de EGR zich nou eigelijk bevind... dit alles is terug te vinden in de database home| voorwaarden| zoeken in de functie zoeken, helaas maakt niet iedereen daar gebruik van. eigelijk jammer want er staat toch een schat van informatie.....

mvg

paul,[/quote]
Hallo Paul,

Ik heb de database doorzocht, maar geen ervaring specifiek met de dTi motoren van Renault gevonden. Wel veel positieve ervaring met het uitschakelen van de EGR bij dCi motoren. Maar ik heb em zojuist weer uitgeschakeld. Mijn verbruik hield ik altijd al nauwkeurig bij, dus ik zal eventuele resultaten hier wel posten.

Bedankt,

André-Hessel

Hoi Cor,

Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord.

[quote=Cor1822]De EGR uitschakelen levert geen extra vermogen zoals ik al meerdere malen melde in de uitgebreide stukken die ik hierover on dit board schreef.

De EGR is een millieu maatregel, welke in feite slecht voor de motor is.
Door het afsluiten van de EGR zal in de deellast situatie meer zuurstofrijk mengsel aanwezig zijn, wat een kleine verandering kan brengen in de prestaties.

Meetbaar zijn meestal een wat lager brandstof verbruik, het iets eerder oppakken van de turbo waardoor het rijden in de lagere toeren wat soepeler verloopt.

- Gevolgen voor brandstofverbruik?
Zowel ik, als anderen noteren een brandstof verbruik wat lager is, door de betere verbranding in deellast hoef je minder brandstof in te spuiten, betere lucht doorvoer in de luchtinlaat is minder werk voor de turbo, de turbobladen blijven schoon, etc.
Cor[/quote]
Jij hebt een iets lager brandstofverbruik, maar met wat voor motor is dat? Heb je ook ervaring met het schoonmaken van het inlaattraject van de F9Q motoren? Is dat een beetje te doen?

Nog een opmerking, niet van mezelf maar eerder gelezen op dit forum.

Bij het losnemen van de aansluiting is alleen zeker dat de klep niet meer aangestuurd wordt. De stand van de klep weet je niet. Het is denkbaar dat door vervuiling/aankoeken de klep niet meer goed sluit en dus in die stand blijft staan.

Volgens mij is het beter om de EGR klep te demonteren, te reinigen en dan terug plaatsen en dan pas de besturing los te koppelen. Nog beter (maar veel werk denk ik) is ook het inlaattraject eerst te reinigen.

RolandK10257 0

17 jaar

Mijn Hyundai H200 2.5 TD blok van 1:9 naar 1:10.5, in combinatie met alternatieve carterventilatie buiten de inlaat om, met oliescheider.

Ook gedaan bij wat VW blokken, transporter en Golf.

Ook hier trad dezelfde verbetering op, dus schijnt dat niet echt merkgebonden te zijn.

Plaatje zeten is de beste methode, testen om te zien of je computer reageerd is slangetje los en slang even afdichten.

Inlaat trajecten schoonmaken houdt in dat je deze demonteerd en met de hand en reiniger schoonmaakt, een mooi vies karweitje...
Als je in de inlaat kan zien voor demontage en een dikke rand aanslag ziet zitten welke de doorlaat beperkt, zeker doen.

Vooral met turbo's met variabele schoepen is het een zegen, vaak door roetaanslag gaat de verstelling vastzitten met alle gevolgen van dien.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Inlaattraject en uitlaattraject moeten samen losgemaakt worden bij een dci motort (F9Q). En dat betekent dat ook de turbo los moet. Houdt hierbij de olietoevoer goed in de gaten. Bij montage moet je de olieleiding goed ontluchten alvorens aan te sluiten op de turbo (starten zonder de motor te laten lopen).

Als het lukt laat het me weten. Ikzelf twijfel of ik die Abconkit moet gebruiken of de luchtinlaat moet demonteren.

Succes!

Wok 0

17 jaar

abcon is een perfect middel is mede ontwikkelt om juist te voorkomen dat men delen moet gaan demonteren om resultaat te krijgen. je zou wel gek zijn om delen te gaan demonteren wat geheel overbodig is..

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Duidelijk! Abcon dus.

Andere vraag: ervarig met kleppen stellen bij deze 1.9dci (F9Q)? Alleen op indicatie (compressieverlies) of gewoon doen? Nu 235.000 km gereden.

Bedankt.

Wok 0

17 jaar

ik gebruik abcon al enige tijd, ik begin was ik Sceptisch had weinig geloof in het verhaal destemeer omdat er al zoveel middelen op de markt verkrijgbaar zijn en iedereen in z'n eigen straatje zijn verhaal doet..... toch maar eens zo'n setje besteld, tot nu toe geweldige resultaten mee gehad.... ik zweer op dat spul.

wat betreft de vraag renault, moet ik je schuldig blijven.... doe helemaal niets met andere merken.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

paul,

Vervang je na toediening van ie flessen (4 stuks bij gebruik van die kit) de olie en oliefilter? Ik vraag me af of dit moet omdat er toch additieven inzitten die de olie ondersteunen?

Wok 0

17 jaar

[quote=Wok]paul,

Vervang je na toediening van ie flessen (4 stuks bij gebruik van die kit) de olie en oliefilter? Ik vraag me af of dit moet omdat er toch additieven inzitten die de olie ondersteunen?[/quote]
nee, ik gebruik enkel de spuitbus het overige zie ik het nut niet zo van in.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=paulkelder]nee, ik gebruik enkel de spuitbus het overige zie ik het nut niet zo van in.[/quote]
Welke spuitbus van de 2 bedoel je? InstantPower of Carbon Remover?
Bart

bdebuite 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.