close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault CLIO RT 1.4: Start moeilijk en blijft een tijdje instabiel stationair draaien

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: E7J-T7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 85

Mijn Clio start vrij moeilijk, zeker als ik hem 's ochtends probeer te starten heb ik 3 pogingen nodig om hem te starten en blijft ie alleen draaien door gas bij te geven. Zodra hij is opgewarmd start en rijd hij heerlijk.

Vorige eigenaar heeft de ECU al een keer laten vervangen om te kijken of dat het oplost. Zelf heb ik de koelvloeistof-temperatuursensor doorgemeten en ook tijdelijk vervangen door een potentiometer aan 2 draadjes, hiermee kreeg ik hem niet stabiel stationair draaien. Ook de bougies zijn al vervangen, zonder resultaat.

Ben een redelijk handige en technische student, maar dit is mijn eerste auto dus alle tips zijn welkom.

Geplaatst door

Bigfoot49 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als hij dan koud is, rijd hij dan ook slecht?
Of blijft hij alleen slecht stationair draaien?
Kan zijn dat je stationair toerental regeling of gasklephuis dan vervuild is.

ofstone 0

8 jaar

Bedankt voor uw reactie. Hij slaat bij een beetje afremmen af de eerste 1-1.5km, op toeren heeft hij volgens mij nergens last van. Gasklephuis zit onder het luchtfilter toch? Die klep is in ieder geval brandschoon. Is de stationair toerental regeling dat naast de gaskabel zit?

Bigfoot49 0

8 jaar

Net geprobeerd hem los te halen, maar ik zie geen manier om hem te verwijderen zonder de bovenkant van het motorblok te verwijderen, schroeven zitten haaks en niet voldoende ruimte voor een dopsleutel met bitje.

Even naar de reparatiehandleiding gekeken. Daar halen ze eerst de throttle housing los, met als note: "A new throttle housing gasket will be required on refitting, and if the two halves of the throttle housing are separated, new seals will be required." En alleen contactspray in de connectoren heeft niet geholpen.

Wat me verder nog opvalt, het ruikt een beetje naar benzine als hij moeite heeft met starten, en tussen het punt dat hij niet meer afslaat en dat hij stabiel draait oscilleert ie tussen de 550 en 750 rpm en zie je ook de regelaar heen en weer gaan.

Bigfoot49 0

8 jaar

Ala de regelaar beweegt, dan zal hij niet vast zitten.
Lees die andere topics goed door.
Daar staat ook iets over valse lucht bij koude motor.
Al denk ik niet dat de motor in 1 minuut al zodanig opgewarmd is dat het oplost. Ik vermoed toch iets electronisch.
Controleer de verbinding van de temperatuursensor naar de ecu ook goed. Kan zijn dat de temperatuur verkeerd gemeten word.

ofstone 0

8 jaar

Ok, als mijn reparatiehandleiding klopt heb ik waarschijnlijk een/het probleem gevonden, tussen pin 16 en aarde hoort de koelvloeistoftemperatuursensor te zitten, ik meet hier 23,5 Mega Ohm. (zelfde tussen pin 16 en pin 32)

Valse lucht niet kunnen detecteren, las dat je dan dan brakecleaner rond de pakkingen kon spuiten en luisteren of er wat verander, dat is niet het geval.

Bigfoot49 0

8 jaar

Tussen pinnetje 16 en 32 zou je inderdaad een stuk lager moeten meten dan 23meg.
Beste kun je meten tussen pin 16 en dan de sensor, en dan tussen 32 en de sensor. Eventueel kun je nog meten naar de trottle Body sensor. Daar gaat pin 32 ook naar toe.

ofstone 0

8 jaar

Wat ik me alleen nog afvraag, naast de temperatuursensor die in ieder geval de ventilator en de dashboard meter aanstuurt zit nog een witte sensor of aansluiting waar ik zeer slecht bij kom en dus ook niet heb doorgemeten, zou dit nog iets kunnen zijn?

Bigfoot49 0

8 jaar

Ik vraag me af of je niet de verkeerde sensor hebt doorgemeten.
Soms zijn er 2 sensoren. 1 voor de motor, en een voor de koelfan. Soms zijn ze gecombineerd.
In het schema zie ik zo niet hoe de aansturing van de koelfan gebeurd. Via een eigen sensor of door de ecu.

ofstone 0

8 jaar

Daar was ik ook al bang voor, en goed door de handleiding zoeken lijkt het antwoord te geven (zie afbeelding) heb A steeds gemeten. Neemt niet weg dat de waarde die bij de ECU wordt gemeten niet klopt, dus of de sensor of de kabel zal nog steeds een probleem geven.

Ik denk dat de koelfan door sensor A wordt aangestuurd, zit een NTC naar aarde en een thermische schakelaar naar aarde in die sensor.

Auto is helaas vandaag uitgeleend, met een beetje geluk kan ik het vanavond nog doormeten.

Bigfoot49 0

8 jaar

Net aan de juiste sensor lopen meten, waarde klopt en de kabel geleid niet, auto is helaas nog flink heet dus start gelijk. Morgen met koude motor kijken of een vervangend kabeltje alles oplost. In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Bigfoot49 0

8 jaar

Ok, thanks Murphy...

2 dingen gingen fout, door de resolutie van mijn schema las ik 15 als 16. En de enige markering die op de connector stond stond blijkbaar bij pin 18, niet pin 1.

Lang verhaal kort:
Sensor en kabel werkt, auto start nog steeds slecht. Vandaag en gisteren bleef hij niet draaien zonder gas bij te geven, ook niet na 6x starten. Pas na 1 minuut 2000 toeren bleef hij schommelen tussen de 600 en 900.

Nog andere suggesties?

Bigfoot49 0

8 jaar

Dat schommelen in toerental, doet hij dat als hij warm is ook?
Als dat zo is, betekend het dat wat het probleem ook veroorzaakt minder is met warme motor maar nog steeds aanwezig.
Ik denk dat je op het punt aan bent gekomen dat je verder zal moeten gaan zoeken, met professionele apparatuur.
Dus uitlezen van waarden uit de ecu, en dan bijvoorbeeld de fueltrims. Eventueel viergasmeting met warme en koude motor.

ofstone 0

8 jaar

Met warme motor blijft hij perfect stabiel hangen op 800rpm.

Bigfoot49 0

8 jaar

Was nog even aan het testen met de temperatuur sensor.

Als ik de sensor los haal heeft hij soms een tweede keer nodig om te starten, maar oscilleert hij niet en gaat hij netjes naar 1200-1400 en zakt dan netjes naar 800 rpm.
Bij dezelfde motor temperatuur met sensor heeft de motor het flink moeilijk, en haalt pas na een kleine minuut sputteren de 800 rpm.

Geeft op een dag als vandaag 3500 aan (exact wat handleiding geeft), na 7 minuutjes 70 rijden geeft hij 3400 aan.

Weerstand van sensor naar aarde is 150 Ohm.

Bigfoot49 0

8 jaar

Weerstand naar aarde is volgens mij niet goed.
De min van de ecu zit ook aan de aarde, dus dan meet de ecu zelf die 150 Ohm.
De sensor is volgens mij toch je probleem.

ofstone 0

8 jaar

Ok, murphy is weer bezig.
Ik dacht een pin op de throttlebody te hebben gevonden die verbonden was met de sensor, bleek gewoon exact dezelfde waarde als de sensor te hebben bij koude motor en ik had die 2 links ervan nodig. Sensor meet bij hete motor nu gewoon 550 Ohm.

Min van de ecu is wel gelijk aan de aarde.

Neemt niet weg dat ik het vreemd vind dat de auto zoveel beter start zonder sensor, en de sensor naar aarde waarde is nog steeds 150 Ohm.

Bigfoot49 0

8 jaar

Als ik het dus goed begrijp, meet je rechtstreeks op de sensor dus een weerstand van koud 3500 Ohm, en op 1 of bijde pinnetjes naar aarde 150 Ohm?
Die laatste hoort er niet te zijn volgens mij.

In alle gevallen is 150 naar aarde te laag.

ofstone 0

8 jaar

Op dit moment:
Pin 15-32: 900 (warm)
Pin 15-aarde: 200 (warm (was 150 toen pin15-32 500 was, dus lijkt ook temperatuur afhankelijk))
Pin 32-aarde:1.2k (warm)
Alles gemeten vanaf de ECU

Bigfoot49 0

8 jaar

Je meet nu dus op de connector van de ecu, zonder de ecu aangekoppeld?
Als het gaat, probeer even zonder kabelboom rechtstreeks op de sensor te meten of je dan ook naar aarde meet.
Volgens mij hoort je sensor niet naar aarde te meten.

Om het zeker te weten zou je de temperatuur in de ecu moeten uitlezen met diagnose tool.
Als je dat moet laten doen, kost nieuwe sensor waarschijnlijk minder.

ofstone 0

8 jaar

Sensor naar ground is ook 200 Ohm op de sensor, enig idee hoe ik er achter ga komen of bij een werkende auto dat ook het geval is?

Bigfoot49 0

8 jaar

Heb even een handje weerstanden gepakt, 3300 Ohm in de connector van de sensor: start perfect, blijft hangen op 1200 toeren (normaal zakt ie dan waarschijnlijk omdat de auto boven de 20 graden komt) stop de 150 van de sensor pin naar aarde erbij. Loopt exact hetzelfde te kloten als met een koude motor. Zo nieuwe sensor bestellen en dan ga ik er van uit dat het opgelost is.

Bigfoot49 0

8 jaar

Goede manier van proberen met die losse weerstanden!
Waarschijnlijk zal het met die nieuwe sensor wel inderdaad opgelost zijn.

ofstone 0

8 jaar

Hij doet het! Gisteren de sensor vervangen en hij start weer als een zonnetje.
Ik blijf het een vreemde fout vinden, perfect de goede sensor waarde, maar een weerstand naar aarde die het verpest. Na inspectie van de sensor niet heel vreemd, hij is dermate verroest dat er gaten in zitten.

In ieder geval allemaal erg bedankt!

Bigfoot49 0

8 jaar

Fijn dat het opgelost is!

Doordat de massa van het motorblok aan de min pool vastzit, en de ecu de sensor meet tussen massa en de signaaldraad, staat de sensor waarde en de waarde naar massa als het ware parallel, waardoor de ecu een heel lage waarde meet. Veel lager dan de werkelijke sensor waarde. De ecu denkt dus dat de motor nog heel erg warm is, waardoor dus de koudstart dus problemen geeft.

Dat die sensor zo ingevreten is, komt meestal door te oude of verkeerde koelvloeistof.

ofstone 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.