Renault Megane: Start niet, alleen een klik

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Heb een auto overgekocht een renault megane scenic van 1999 accu onder de bijrijder stoel.

Die wil niet meer starten bij het omdraaien van het contact hoor je alleen een klik zelf denk ik aan de startmotor die vast staat. Heb er nog geen tik op gegeven.
De auto reed tot op een paar maanden geleden ook zonder v-snaar. Misschien dat daar ook een oorzaak mee gemaakt is. Al het electrische in de auto doet het verders goed. Mensen nog idee wat het buiten de startmotor kan zijn?

Alvast bedankt.

Gr Michael

Minos

Geplaatst door Minos (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Rechts onder de motorkap zit een verbinding van de accukabel onder een zwart dekseltje waar + op staat. Kijk even of die wel goed contact maakt.

Theo Sparenburg (5), 12 jaar geleden

Meten is weten.
Meet eerst eens de accuspanning. Vervolgens de spanning op de dikke aansluiting op de startmotor. En dan op de dunne aansluiting op de startmotor tijdens het starten.


vr.gr. Theo

Minos (0), 12 jaar geleden

@ moderator, geen idee welke kan jij bedoelde met recht misschien als ik in de auto zou zitten, motorkap omhoog en bij mij zat hij links. Misschien verschilt het per model. Even een andere accu erop gezet en de startmotor draait rond alleen slaat hij niet aan, misschien de vorige eigenaar verder nog iets gesloopt tijdens het vele starten, morgen de bougies even bekijken.

Wel kwam ik liggend (op de tast) onder de auto een zekering houder tegen met daarin een doorgebrande 30AMP zekering, deze op de tast weer vervangen maar nog steeds niet starten. zekeringhouder zat uhm.. achter het motorblok op de hoogte van de dynamo. iemand een idee?

Ow en waar kan ik de startmotor vinden? niet dat het nog nodig is maar voor het geval dat. ook achter het motorblok en zeker alleen als de auto op een brug staat te zien?

En de crashsensor kon ik trouwens indrukken, maar start nog steeds niet.

Alvast weer bedankt.

Michael

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Voor zover ik weet hebben alle auto's maar 1 rechter kant en 1 linker kant. En voor alle duidelijkheid: we rijden hier normaliter aan de rechterkant v/d weg.........

Startmotor: volg de accuplus (+) kabel.

Minos (0), 12 jaar geleden

Motorkap omhoog en rechts zie ik een zekering kast met relais. Links zie ik een zwart kapje met daarop een accu tekening weer gegeven met daaronder een aantal rode draden. Het gaat hierbij om de megane scenic met accu onder bijrijder stoel ;) Misschien toch per model dat het verschil daarin te vinden is.

Mijn auto heeft overigens 2 rechterkanten ;) :D

gegroet Michael

Den John (0) PRO, 12 jaar geleden

minos elk beetje slim persoon begint nu spontaan te lachen.
kant passagier is en blijft rechtse kant van de auto.
kant chauffeur is en blijft de linkse kant van de auto.
MBT je probleem ik zou eerst eens proberen om de auto te voorzien van een extra massakabel dus van op je batterij de min pool een startkabel leggen naar je motor en dan nog eens terug starten.
ik denk bij jou probleem ook aan een defecte massakabel van de accu.

Minos (0), 12 jaar geleden

Maar lachen is juist gezond, ik kijk alles vanaf het kant waar ik sta en dan is recht waar mijn duim links zit :)

Maar het probleem van de auto daar zijn we hier voor, massa kabel ga ik morgen eerst eens even bekijken. Testen eigenlijk. Eerst even meten en dat is dan weten.
Indien dat het is ben ik heel blij en heb ik er tot nu toe alleen wat tijd in gestoken en nog geen enkele euro :D

Jullie gaan het morgen horen van mij, nu even dat biertje naar binnen gieten en het bedje in duiken.

Mensen alvast bedankt en Moderator zit maar te geinen :D

Gr Michael

Minos (0), 12 jaar geleden

massa kabel is goed. startmotor draait nog steeds rond. tijdens het starten ook geen geur van benzine. nog andere ideeen?

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Wordt de startblokkering vrijgegeven?
(Dat zie je aan een klein rood lampje in je dashboard, dat knippert als je de contactsleutel er niet in hebt zitten.
Als "je gaat starten" moet dat lampje uit zijn.)

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Minos]wil niet meer starten bij het omdraaien van het contact hoor je alleen een klik zelf denk ik aan de startmotor die vast staat.[/quote]
[quote=Minos]startmotor draait nog steeds rond.[/quote]
Nou klopt er iets niet in je verhaal! Eerst vertel je dat je alleen maar "een klik" hoort en nu gaat de startmotor wel rond?

Hoe zit het nu?

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

@moderator:
Ik ben het met je eens.
Omdat de startmotor "op de eigen accu" alleen een tik geeft (post #1) en "met een andere accu gaat draaien" (post #4) vermoed ik dat de startmotor in orde is, maar dat er aan de stoomvoorziening e.e.a. mankeert.
Laat Minos nou maar eens duidelijk neerzetten wat er nu wel werkt en wat niet (en serieuze antwoorden geven op onze vragen).
Ik vermoed namelijk dat het helemaal geen ingewikkeld probleem is en dat even nameten wat er aan spanningen is en waar dat blijft, zo de vinger legt op de zere plek.
Minos is nu aan zet.

Minos (0), 12 jaar geleden

Hey heren,

Sorry voor mijn onduidelijkheid van de post, mijn excuus. Maar het klopt helemaal wat moderator zegt over het niet kloppend verhaal maar wat Heino aanduid klopt ook weer over de accu. Het was niet de startmotor die problemen gaf en nog steeds niet doet. Wel maakt hij tijdens het starten een raar soort van aanloop geluid nog niet kunnen vinden wat dat is. Wie die zin begrijpt zal denk ik ook wel weten dat de auto het doet. Hij start en rijd vandaag zelfs al 10KM mee gereden.

Maar terug naar het probleem. Met eigen accu deed hij idd alleen klik terwijl de multimeter 12,6 aangaf ging ik er eigenlijk vanuit dat de accu gewoon goed zou zijn. Accu vervolgens uit mijn eigen auto gepakt en daarmee draaide de startmotor rond. Nog wat meet werk verricht op de inspuiters en daar kwam ik dus tot de conclusie dat daar geen spanning op kwam te staan. Ook kwam er geen benzine uitlopen, (wat bij mijn eigen auto wel het geval is) Massa kabel had ik al getest en was goed. toch even eraf gehaald en tot een mooi koper stukje gepoetst en weer terug gezet (voordat hier onduidelijkheid overkomt) Al de zekeringen in het dashboard nog maar eens bekeken en het boekje geraadpleegd. Alles is in orde daar. terug naar de inspuiters kabels gevolgd, en kwam ik uit op een zwart kastje en ja hoor nog meer zekeringen staan overigens niet in het boekje weergegeven. Anders had ik daar allang gekeken natuurlijk. een 75AMP zekering lag er dus uit, na die vervangen te hebben draaide alles en starten de motor :D

Extra info: bij het contact omdraaien zou er een lampje gaan branden, weer gegeven als een hartslag indicator in een vierkantje. (eronder een gloei spiraal) die ging dus niet branden ging er dus ook vanuit dat het OKE zou zijn. Niet het geval en zo ook bij de defecte 75AMP zekering uitgekomen. Mocht iemand dus een niet brandend lampje hebben, check het zwarte kastje in de buurt van je koelvloeistof.

Indien er iets onduidelijk is hoor ik dat graag.

Bedankt jongens voor het mee denken.

Gr Michael

Minos (0), 12 jaar geleden

[quote=Heino4267]Wordt de startblokkering vrijgegeven?
(Dat zie je aan een klein rood lampje in je dashboard, dat knippert als je de contactsleutel er niet in hebt zitten.
Als "je gaat starten" moet dat lampje uit zijn.)[/quote]
Is gechecked en daar was niets mee aan het handje. volgens boekje deur opslot gedaan met de sleutel en weer geopend om het zo te ontgrendelen van de startonderbreking/ blokkering.

Maar was zeker een goed punt Hein.

Gr Michael

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Blij dat het is opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.