Renault Megane: storingslampje renault megane plus piepende remmen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,5 dci

storingslampje bandenspanning blijft maar branden;

diverse malen lucht erbij lucht eruit.
accu klem los gehad voor restart computer, niks helpt.

Hoe werkt dit systeem trouwens exact? Via sensor?

Daarnaast piepen altijd de remmen...

Ook problemen gehad met airco, condenswater bleef in auto achter. bleek slang verstopt onder auto.

Niet veel bespaard gebleven met deze megane.

megane2003

Geplaatst door megane2003 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

snippy (0), 16 jaar geleden

Dit klinkt mij bekend in de oren. Heb dezelfde problemen gehad met onze auto. Bij ons was echter een band daadwerkelijk lek (nieuwe band). Op de binnenkant van de velgen zitten sensoren die de bandenspanning doorgeven aan de auto, dus het zou best kunnen dat er één van kapot is. Piepende remmen is inderdaad om gek van te worden, echter hebben ze bij ons toen bij de remschijven aan de bovenkant iets weggevijlt, waardoor het piepen bijna niet meer voorkomt.

Groet Michel

Megane20 (0), 16 jaar geleden

Geeft het display ook aan welke band het probleem heeft? (Auto-symbool met band- en deurindicaties.)

De sensor zit aan het ventiel tegen de binnenkant van de velg en heeft een batterij die 10 jaar mee gaat.
Elke sensoor heeft zijn eigen "adres", in de computer is ingeprogrammeerd bij welk wiel deze hoort.
Als je wielen van plaats wisselt dan klopt de indicatie op het display niet meer met de werkelijkheid.
Misschien vul je daardoor de verkeerde band bij met de verkeerde druk.

Bij mijn wagen werd het piepen van de achterremmen veroorzaakt door vastzittende remklauwen.
Deze konden zich niet "zetten" tijdens het remmen waardoor de remschijf niet aan beide kanten (binnen en buiten) over het volle oppervlak werd geraakt door het remblok. Daar waar het remblok de schijf niet raakt is het oppervlak roestig; Je kunt het dus gemakkelijk zien.
Remedie:
-Klauwen en hun bevestiging goed schoonmaken zodat ze zich weer kunnen richten naar de schijf.
-Remschijven weer vlak schuren of afdraaien op de draaibank want ze MOETEN mooi vlak zijn.
-Remvoeringen vervangen want deze zijn waarschijnlijk scheef afgesleten door het vastzitten van de klauw.

Met deze drie stappen is het probleem waarschijnlijk verholpen.

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Ik had bij de apk ook een remklauw vast zitten, en sindsdien piep de auto ook bij het remmen, niet storend.
maare dat komt dus door schuin afslijten??

willyvan (5) PRO, 16 jaar geleden

banden systeem als de banden te hard of te slap is gaat de lamp aan ,maar ook als je bijv links voor 1.7 bar hebt en rechts voor 2.2 bar gaat ie ook aan te groot verschil met links en recht dus altijd twee banden oppompen of vier en bijv op 2 bar zetten

Megane20 (0), 16 jaar geleden

[quote=jdvdvinne]Ik had bij de apk ook een remklauw vast zitten, en sindsdien piep de auto ook bij het remmen, niet storend.
maare dat komt dus door schuin afslijten??[/quote]
Nee; Door dat de klauw vast gaat zitten kan deze zich niet mooi richten naar de schijf.
Het GEVOLG daarvan is dat de boel gaat piepen en de voeringen schuin afslijten.

Als de schijf niet aan beide zijden over het volle oppervlak geraakt wordt is dat volgens mij een APK-afkeurpunt.

AS1 (70), 16 jaar geleden

[quote=Megane20]Als de schijf niet aan beide zijden over het volle oppervlak geraakt wordt is dat volgens mij een APK-afkeurpunt.[/quote]
Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve gedeelte minder bedraagt dan 50% van de maximum breedte van het remblok. De remschijf voldoet niet aan de eis indien genoemde corrosie over de gehele omtrek aanwezig is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.