Renault Megane: Type PAG olie Airco en vulhoeveelheid olie na vervangen accumula

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI 120pk

Een paar weken geleden een lekje ontdekt in de airco op een van de afdichtingen aan de accumulator/droger.

Nieuwe accumulator en afdichtringen besteld en vandaag maar aan de klus begonnen.

Airco was nog niet leeg, er kwam nog 340gram uit, maar inderdaad lek.
accumulator losgemaakt, en een van de koppellingen was behoorlijk geoxideerd.
De leidingen zelf waren nog goed dus nieuwe afdichtringen en accumulator met 15ml olie erin terug gemonteerd.

Als eerste viel het me op dat de oude accumulator behoorlijk klotste, en er kwam ongeveer 100 ml olie uit!

Ik ben even in de war nu, volgens manual moet in het systeem na vervanging accumulator 15ml olie + de olie die uit het systeem gekomen is toegevoegd worden.
Bedoelen ze nu de olie die het service station afzuigt (er komt zelden olie uit een megane door de hooggeplaaste lage druk aansluting) samen met de hoeveelheid olie die uit de accumulator komt? Of bedoelen ze enkel wat het systeem afzuigt?

Ik kan me voorstellen dat in het verleden bij de onderhoudsbeurten er iedere keer wat olie bijgaat zonder dat er uitkomt, en dat daardoor er steeds meer olie in het systeem terecht komt maar 100ml vind ik wel erg veel.

Wat de olie betreft, alls het goed is zit er een Delphi CVC 6 compressor in, en volgens de Delphi mag er PAG 46 in, maar van renault moet er pag 150 in. Waarom zo een groot verschil?
Ik heb nu die 15 ml bijgevuld met pag 100 want ik had geen pag 150 staan.

ofstone

Geplaatst door ofstone (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

Goed bezig...waarom laat je dat niet aan een aircospecialist over?

ofstone (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord Hans4040, maar je antwoord helpt me niet echt.

Maar om op je vraag antwoord te geven, die "specialist" heeft er in het verleden voor gezorgd dat er zoveel olie in zit......

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

Dan ben je bij de verkeerde "specialist" geweest....
Er hoort 150 ml PAG 488 in met een viscositeit van ISO 150

ofstone (0), 11 jaar geleden

Klopt er moet PAG 488 in ISO 150
Ik vroeg me alleen af waarom "dezelfde" compressor bij een ander merk auto ook met pag 46 gevuld mag worden. Ondanks andere aansluitingen is het binnenwerk toch hetzelfde?
Vandaar dat een kleine hoeveelheid olie bijvullen met een lagere viscositeit volgens mij weinig kwaad kan.
Ik moet wel toegeven dat ik niet weet naar welke "specialist" de vorige eigenaar toen geweest is. Kan best een fastfitter geweest zijn.

Mijn andere voertuigen hebben geen cappilair en dus ook geen accumulator, vandaar mijn vraag over het "bijvullen" van welke hoeveelheid olie. In de cursussen wordt daar te weinig aandacht aan besteed.

Als ik de theorie gebruik van de 10% van de totale hoeveelheid olie die in de accumulator achterblijft, dan komt dat overeen met de 15 ML die renault voorschrijft.
Omdat de accumulator olie opvangt en gedoseerd doorlaat naar de compressor zal een teveel aan olie zich daar verzamelen, en daarom zat er denk ik zoveel olie in.

Alle keren dat ik bij een airco bedrijf ben geweest, heb ik gezien dat ze vaak een kleine hoeveelheid olie bijvoegen bij het vullen. Waarschijnlijk omdat de hoeveelheid olie aanwezig in een systeem lastig te bepalen is, en als er te weinig inzit staat er mogelijk binnenkort een boze klant op de stoep...

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Je moet je aan de kenplaat van de compressor houden.

150ml is het totaal van het hele ac systeem.
100ml in de accumulator is veel, dat zou kunnen betekenen dat er 25 ml in de compressor zit? kan dus niet.

Om op safe te spelen, zal je de olie in de compressor eruit moeten halen om te weten hoeveel olie erin zit.

ofstone (0), 11 jaar geleden

Kan het zijn dat met de extractie van het (gasvormige) koelmiddel, de olie uit de compressor is gezogen naar de accumulator?
Dat lijkt me erg lastig omdat het een behoorlijk dikke leiding is en de compressor lager hangt dan de accumulator. De zuigleiding van de compressor zit ook vrij hoog op de pomp.

Pascal Limpens (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij de opleiding wordt er wel degelijk gesproken over de olie in het systeem, ook over de hoeveelheid. Teveel olie is funest voor je systeem, te weinig ook.
Als je de opleiding goed hebt afgerond dien je ook te weten hoe je dit op een simpele manier kunt controleren.

Als de drukken goed zijn en blijven, wat is de temperatuur van de compressor na 5 minuten?
Kun je de compressor vastpakken of is hij bloedheet???

Grtz, Pascal

ofstone (0), 11 jaar geleden

Ik heb het niet over opleiding, maar over cursus, en dat kan heel breed zijn, ik ben ook geen professional maar een particulier.
Uiteraard is er gesproken over de olie in het systeem en wat er gebeurt als er teveel of te weinig inzit. Maar het beperkt zich tot algemeen, afwijkingen zoals ik nu heb, kan ik me niets over herrineren.

Er zat in de oude accumulator dus meer olie dan ik zou verwachten. Hoe dat komt heb nog nergens geleerd of gehoord.
Als ik het theoretisch bekijk zijn er 2 mogenlijkheden hoe dat zou kunnen.
1 - Met het leeghalen van het systeem is er olie vanuit de compressor teruggezogen naar de accumulator, gezien de construktie lijkt me dat niet waarschijnlijk.
2 - Er zat simpelweg teveel olie in het systeem. De accumulator is de enige restrictie in het systeem voor de doorvoer van olie. Hoe meer olie er in de compressor staat, hoe meer hij zal "verpompen", echter laat de restrictie in de accumulator maar een bepaalde hoeveelheid olie door waardoor een teveel aan olie daar zal ophopen. Kan nog altijd die restrictie verstopt zitten, maar dan was de boel al lang stuk gelopen denk ik.

De zuigdruk is geen probleem, die kan ik meten en kwam overeen met 4 graden 2.3 bar, persdruk is zonder OBD diagnosesysteem niet uit te lezen. De megane heeft geen hoge druk aansluiting, enkel een druksensor vlak voor het orifice die op het motormanagement aangesloten is en die enkel met specifieke OBD systemen uit te lezen is. (eigenlijk zit er bij de megane enkel een hoge druk aansluiting op het lage druk gedeelte, maardat terzijde)
De compressor zit op een vervelende plek, dus om de temp te testen, zal ik al het plastic eraf moeten halen, dat zal ik als het weer het toelaat doen.

Verwacht je dat als er minder dat de 150ml olie in het systeem zit de compressor gelijk heet loopt? Of bedoel je dat als er genoeg olie circuleerd, de koude olie (ongeveer 4 graden) de compressor zelf koeler houd dan de temperatuur van het uitgaand gas?
Ik kan me niet herrineren dat er een methode is om te bepalen hoeveel olie in het systeem zit zonder fysiek de boel open te maken en de olie eruit te halen.

Wat de olie betreft weet ik dat de viscositeit in eerste te maken heeft met de constructie van de compressor. Als tweede is kennelijk de operating temperatuur en druk van belang. Hoe heter ze verwachten dat een compressor zal worden, hoe hoger de viscositeit zal moeten zijn. Vandaar dat dus het type olie voor 2 dezelfde delphi cvc6 compressoren, maar voor een ander merk auto verschillend kunnen zijn.

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat kan niet, dat er olie vanuit de compressor naar de accumulator wordt gezogen.

Nogmaals, 150 ml zit niet in de compressor!
Hoe kom je daar bij koude olie ongeveer 4°C ?

Kun je ook niet weten hoeveel olie in het systeem zit, nu is het gissen en wordt missen.
Dus zul je heel het systeem moeten spoelen, en de compressor leeg halen en opnieuw vullen met de juiste hoeveelheid olie.

Appelen zijn geen peren, niet kijken naar 2 dezelfde compressors voor verschillende auto's, kenplaat op de compressor bepaalt dat.

ofstone (0), 11 jaar geleden

Even een aanname: De olie komt via de accumulator de compressor in, daar is de temperatuur van het gas rond de 4 graden, dus de olie die de compressor in gaat ook. Dat zal er voor zorgen dat de compressor zelf kouder aanvoeld, dan het gas aan de uitlaat van de compressor.

Als er dus heel weinig olie circuleerd, dan zal de temperatuur omhoog gaan van het compressor huis.
Al heeft het koude gas wat erin gaat waarschijnlijk meer effect.

Inderdaad de olie is duidelijk er moet pag 150 in.

Het is nu voor het eerst dat de accumulator/droger vervangen wordt. Heb de auto zelf ongeveer 1 jaar.
Er zat UV in en dat zit er niet standaard in, dus hij zal al minstens 1 keer geserviced zijn neem ik aan, zeker omdat de airco defect was, is hij bij de vorige eigenaar al een paar keer weggebracht voor reparatie.
Ze konden het probleem kennelijk voor hem niet oplossen of het koste teveel geld, want hij heeft hem toen niet laten repareren.
Ik kwam er toen ik eigenaar was achter dat de druksensor defect was.
Ik weet niet wat ze toen allemaal gedaan hebben bij de vorige eigenaar als reparatie pogingen, maar het zou me niks verbazen als er iedere keer standaard olie is toegevoegd waardoor er teveel inzit.

Maar er zit maar 1 ding op als ik zeker wil zijn, en dat is alles leeghalen.

Doen jullie dat ook iedere keer als jullie teveel olie aantreffen in de accumulator/droger?

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Beste man, de olie circuleert mee met het koudemiddel (het is geen gas) en wordt getransporteerd, koudemiddel bind zich niet aan de olie.

De olie in het carter van de compressor wordt ververst door dat het koudemiddel de olie transporteert, zou dat niet gebeuren verbrand de olie.
Dus te weinig aan koudemiddel, minder transport van olie, meer kans op schade.

Ja, ik denk ook dat er iedere keer standaard door het automatisch machientje olie is toegevoegd aan het systeem, terwijl er problemen waren.

Teveel olie aantreffen in de accumulator/droger in jouw geval...wordt alles leeg gehaald, klant wordt geadviseerd, negeren van advies.. prima kom niet klagen.

ofstone (0), 11 jaar geleden

Met het gas bedoelde ik uiteraard het gasvormig koudemiddel welke de vloeibare olie "mee-blaast" vanuit de opening in de u vormige buis in de accumulator, naar de compressor.

Alles leeghalen en spoelen is inderdaad de beste oplossing, niets doen blijft een gok met mogelijk duur resultaat.
Een andere optie is om gewoon weer die hoeveelheid olie welke uit de accumulator kwam, met verse olie terug aan te vullen. Het systeem heeft immers al een jaar zonder problemen gewerkt.

Wat kan een andere oorzaak zijn van te veel olie in de accumulator zonder dat er totaal te veel olie in het systeem zit?

Pascal Limpens (0) PRO, 10 jaar geleden

Kan ook zijn dat je systeem gevuld is met de verboden flesjes R134a.
Indien je deze gebruikt vul je niet alleen koudemidddel maar ook steeds
olie met fluor toevoeging.
Als er 2 van deze flesjes gebruikt zijn heb je al snel teveel en waarschijnlijk verkeerde
olie in je systeem.

ofstone (0), 10 jaar geleden

De in Nederland verboden flesjes zouden dan enkel bij de voriger eigenaar zijn gebruikt. Volgens mij deed hij het onderhoud bij een gewone garage en die gebruiken volgens mij gewone apparatuur. Maar ik kan nooit zeker weten wat er gebruikt is.

TheoStek (0) PRO, 10 jaar geleden

Het is raden waardoor er teveel olie aanwezig was.

Zit niets anders op, dan de olie uit de compressor te halen en afmeten.

ofstone (0), 10 jaar geleden

Vandaag met een oude rot in het vak gesproken en hij zij ook gelijk dat er maar 1 juiste manier is, en dat is de compressor losgooien en kijken hoeveel olie er in zit. Zijn idee was ook dat er te veel olie in het systeem is gekomen doordat er al een paar keer fluor met olie is bijgevuld tijdens onderhoud/reparatie. Hij adviseerde mij dus ook om de compressor er af te halen en te meten hoeveel olie erin zit.
Als ik niet de compressor los zou willen gooien omwille van het werk, zou het in deze situatie het ook een afgewogen risico zijn om de hoeveelheid olie die eruit is gekomen er terug in te stoppen (wel nieuwe olie natuurlijk).
Het systeem heeft immers tot nu toe een jaar lang probleemloos gewerkt. Volgens hem kan het systeem wel wat te veel olie hebben voordat het echt problemen geeft.
Ik heb op aanraden van hem nog wel de oude accumulator opengeslepen om te kijken ofdat er geen verstopping/vernauwing was van de oliedoorvoer. Daardoor zou er daar ook te veel olie kunnen staan, maar dat was niet het geval het filtertje was schoon, en de doorvoer zelf was ook open.

Na de risico's overwogen te hebben, maar besloten om nog wat olie toe te voegen (ik had initieel maar 15 ML toegevoegd volgens instructies fabrikant), er zit nu iets minder olie terug in als er al in zat, dus in het geval dat er precies genoeg in zat, zit er nu iets te weinig in, en voor het geval dat er te veel in zat, zit er nu ook iets minder in dan de hoeveelheid olie waar hij al een jaar zonder problemen mee gewerkt heeft.

Iedereen bedankt voor de adviezen!

TheoStek (0) PRO, 10 jaar geleden

Storm in een glas water zeker.

succes.

Vosy (0), 8 jaar geleden

Ik ben 17 jaar in het vak met inst tussen 0.3Kw tot 11 Mw groot.
De PAG 150 Olie is goed. Meer info over de olie zie link.

https://www.google.nl/url?sa=t&source=we...

Wat de olieretour betrefd...de olie blijft in het systeem door 2 oorzaken.
1. Gas te kort (vloeistof te kort)
2. De AC draait steeds korte tijd waardoor de olie in de systeem blijft hangen.
Aventoe een uurtje de airco laten draaien zal de olie in de systeem in balans brengen.
- Ik heb net een auto met Delpch CVC gekocht. De compressor maakte herrie. Dus de installatie met stikstof afgeperts en de compressor 2 min laten draaien. De compressor begon al minder herrie te maken. (De installatie was koudemiddel vrij bij aankop).
De compressor gedemonteerd. Olie inhoud gevonden in de compressor 3 druppels.
-40 ml PAG 150 bijgevuld en de installatie lang gevacuumeerd en met 134a gevuld tot 2.3 bar (550 ml) zuigdruk en de installatie 1 uur laten draaien. De drooger niet vervangen omdaat ik de installatie 2x 1 week onder stikstof heb laten staan (stikstof neemt vocht op en zolong de temp over de droger onder 1 grad blijft dan gat de droger bij mij niet vervangen worden)
--Toch naar de zommervacantie ga ik de koudemiddel eruit hallen en de gehele installatie delen met stikstof afblazen en met nieuwe olie vullen tot de nominale vuling ( de droger ga ik dan ook vervangen).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.