hallo
ik heb hier een leon waarvan de airco pas laat koud word.
soms duurt het ongeveer 15 km voordat er koude lucht begint te komen
dit doet zich vooral voor bij warm weer (+/- 25 graden en hoger)
wanneer het buiten kouder is word hij wel direct koud.
iemand een idee waar dit aan kan liggen??
mvg Roy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
aan de buitentemperatuur...
En aan de vulling van de airco...zit er genoeg koelmiddel in?
Hallo hans
De airco is 4 weken geleden gevuld dus ga er even vanuit dat dat goed zit.
De buitentemperatuur?? die op het display word aangegeven?
stel dat die te hoog is werkt de airco dan niet??
ik weet dat hij onder de 8 graden niet werkt maar dan zal ik eerst moeten controleren wat hij aangeeft.
mvg Roy
Als het buiten erg warm is heeft de airco meer tijd nodig om het koel te krijgen in de auto, omdat hij eerst de buitenlucht moet afkoelen die de auto ingezogen wordt...het beste is dan ook om de lucht in de auto eerst te laten circuleren voor een minuut of 5. (met de airco aan)
[quote=hatebo]De buitentemperatuur?? die op het display word aangegeven?
stel dat die te hoog is werkt de airco dan niet??
mvg Roy[/quote]
De buiten tempsensor geeft de temperatuur aan in het display, moest die kapot zijn dan zijn er nog sensors in het luchtkanaal die de werkelijke aangezogen buitenlucht temperatuur meten.
Mogelijkheid is aanwezig dat hierdoor niet gekoeld wordt.
Bij dit soort systemen begin je met te controleren of het probleem mechanisch ofwel elektronisch is, eerst moet je vast kunnen stellen of de elektrische klep van de
compressor wel voldoende wordt aangestuurd door de regeleenheid, omdat je hier te maken hebt met een continu variabele compressor, de aansturing gebeurd electronisch via de regeleenheid die op zijn beurt de elektrische regelklep aanstuurt.
De regeleenheid krijgt informatie van de verdamper temperatuursensor die de temperatuur aan de uitgang van de verdamper meet, en bepaalt de regeleenheid of de elektrische klep kort/lang moet worden aangestuurd.
Langer aansturen meer koudemiddel verpompen (temperatuur hoger), korter aansturen minder koudemiddel verpompen (temperatuur lager), als dit allemaal klopt kan je verder met het koeltechnisch gebeuren.
Het komt voor dat de temperatuursensor wel ééns kapot gaat en dan krijgt de regeleenheid verkeerde informatie, dus ook effe het systeem uitlezen op eventuele fout codes.
[quote=hatebo]dit doet zich vooral voor bij warm weer (+/- 25 graden en hoger)
wanneer het buiten kouder is word hij wel direct koud.[/quote]
Druk en temperatuur zijn altijd aan elkaar gerelateerd.
Dat zou dus moeten betekenen dat bij deze temperatuur meer koudemiddel verpompt moet gaan worden en gebeurt niet.
hallo heren ik heb de auto inmiddels weer hier.
de airco werkt op dit moment niet.
-de lage druk is 4.5 bar
-buitentempratuur is 21 graden.
- er zijn geen fouten opgelslagen in de airco ECU
- de pomp vraagt 0.820 Amp en de pomp levert tussen de 0.815 en 0.825 Amp (dus lijkt mij ook goed)
kunnen we met deze gegevens al iets meer??
mvg Roy
4.5 bar bij in werking zijnde airco is te hoog, wat geeft de hogedruk aan ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar