Seat Cordoba: Distributieriem

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 l

Geachte,

Zou iemand mij kunnen vertellen wanneer de distributieriem vervangen moet worden bij dit type van motor.
De auto heeft nu 70000km. gereden en is aangekocht op 65000km.

Weet dus ook niet of het eerder gebeurd is

dank voor de reacties

deerbay

Geplaatst door deerbay (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Staat naar mijn idee geen vervangingstermijn voor,wel controleren bij elke grote beurt.
Maar gezien de leeftijd van de auto lijkt het mij wel verstandig om hem te vervangen evenals de waterpomp.

Ricky

bjsimens (0), 17 jaar geleden

Volgens mij is het verstandig om dit om de 100.000 km te doen. 3 weken geleden bij een Renault Scenic diesel (2001) een knappende distributieriem meegemaakt. Niet echt grappig geluid. Riem had nog maar 40.000 km gezien. Km's zeggen niet alles.

Als hij al eens is vervangen kan het zijn dat de vervanger met een watervaste stif op de afdekkap de vervangingsdatum + km's heeft geschreven. Bij mij was dit zo. Bij twijfel: vervangen. (Kan al 11 jaar oud zijn) Meteen ook de V-snaar vervangen. (is niet duur, en spul ligt toch al los)

Waterpomp vervangen??? Lijkt mij niet echt nodig.

Trouwens weinig km's! Voor een 11 jarige. (zelf Ibiza 1996 met 163.000)

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

staat geen vaste vervangingstermijn voor, controleren iedere 30.000km.

paul,

deerbay (0), 17 jaar geleden

Hoi, mannen, heb de staat van de riem nagekeken, en de motor met de hand gedraaid en elk stuk van de riem gecontroleerd, heb dan de riem maar laten zitten.
Wel de multi v-snaar vervangen, maar zit met het probleem dat de riem soms lawaai maakt, en weet niet hoe je bij deze type spanner de riem strakker kunt aanspannen.

bedank voor jullie reacties altijd

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

een distributie riem kan je alleen goed nakijken als deze gedemonteerd is en de riem dubbel geplooid is
dan zie je in de hoekjes van de tanden scheurtjes als deze slecht is
sommige mensen laten liever hun motor in de sloop lopen om de kosten van een riem uit te sparen
bij minste twijfel gewoon vervangen die handel
groeten davy

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Advies.... gewoon vervangen,riem,spanrol en waterpomp.
Velen zeggen...waterpomp hoeft niet,is ook vaak zo,maar heb ze daarin tegen ook vaak stuk zien gaan NA het vervangen van de riem (lager van waterpomp wordt zwaarder belast door nieuwe spanning van de riem).
Daarom om te voorkomen,zeg niet dat het gebeurd,maar heb ze vaker stuk zien gaan na vv van de riem.

Ricky,

mvdkant (0), 17 jaar geleden

bij twijfel, vervangen. een motorrevisie is namelijk een heel stuk duurder.

mvdkant (0), 17 jaar geleden

[quote=bjsimens]Volgens mij is het verstandig om dit om de 100.000 km te doen. 3 weken geleden bij een Renault Scenic diesel (2001) een knappende distributieriem meegemaakt. Niet echt grappig geluid. Riem had nog maar 40.000 km gezien. Km's zeggen niet alles.

Als hij al eens is vervangen kan het zijn dat de vervanger met een watervaste stif op de afdekkap de vervangingsdatum + km's heeft geschreven. Bij mij was dit zo. Bij twijfel: vervangen. (Kan al 11 jaar oud zijn) Meteen ook de V-snaar vervangen. (is niet duur, en spul ligt toch al los)

Waterpomp vervangen??? Lijkt mij niet echt nodig.

Trouwens weinig km's! Voor een 11 jarige. (zelf Ibiza 1996 met 163.000)[/quote]
de onze uit 1995 heeft er al 336000 gereden. prima auto's die cordoba's

p.s. niet alleen de kilometers die gereden zijn, zijn bepalend voor het vervangen van de riem, ook de leeftijd. ik meen iets van rond de 4 jaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.