Is er een mogelijkheid om een tweemassavliegwiel te vervangen voor een ouderwetsche een massavliegwiel bij een Ibiza met een ASV dieselmotor? Zijn hier modificatiesets voor? Ik hoor regelmatig dat deze vliegwielen het begeven.
Bij voorbaat dank...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij schrijf je gemakkelijker dan dat je leest........
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Inderdaad schrijf ik makkelijker dan ik lees, maar volgens mij lees jij ook minder goed dan je schrijft....
Het lijkt erop dat mijn vraagstelling iets anders is dan de vraagstelling in de link die je plaatste...
Dus nogmaals, is er een mogelijkheid om het te vervangen? Zo ja, is er een modificatiesetje voor?
17 jaar
[quote=ferdi.b]Inderdaad schrijf ik makkelijker dan ik lees, maar volgens mij lees jij ook minder goed dan je schrijft....
Het lijkt erop dat mijn vraagstelling iets anders is dan de vraagstelling in de link die je plaatste...
Dus nogmaals, is er een mogelijkheid om het te vervangen? Zo ja, is er een modificatiesetje voor?[/quote]
Ach sorry, ik dacht dat het ook over de vraag wel of niet een vast vliegwiel ipv een 2e massa vliegwiel ging.
Nogmaals verontschuldiging als het daar niet over ging, word tenslotte ook een dagje ouder.......
met vriendelijke groet, Sytze
Paulkelder / sytze... Als ik een admin was, zou ik eens IPadressen nakijken.
tip: eens zoeken op '"eet wat klaar"
tip 2: beide zijn op hetzelfde moment online.
tip 3: schijfwijze is hetzelfde
Ik weet niet waar je nu mee bezig bent, Xius, maar het feit dat iemand een andere mening heeft dan jij en de "jouwen" wil natuurlijk NIET zeggen dat dat dan automatisch dezelfde persoon is.
En voor wat dat taalgebruik betreft: de slogan "Eet wat gaar is en koop wat klaar is" heb ik idd op deze site "geopenbaard". Er zit GEEN copyright op dus iedereen mag die kreet gebruiken.
Heb al gelezen dat zelfs JIJ die slogan (zij het in de verkeerde volgorde...) nu gebruikt en JIJ en IK zijn ZEKER NIET DEZELFDE PERSONEN...
Dus: stuur je mailtjes naar DIE personen die je wilt bereiken en val MIJ er niet mee lastig.
Wat jij voor oorlog voert op de TDI-club site moet je zelf weten, daar maak IK geen deel van uit.
Ennuh, de moderatoren WETEN echt wel wie hier wie is..............
17 jaar
Maar ouwe Santa wil wel ff zijn mening geven over dit onderwerp, hoor....
Mijnsinziens zit het probleem niet zozeer in het vliegwiel maar meer in de bak.
Het 2-massavliegwiel is geconstrueerd om de schokken op te vangen. Schokken die schadelijk zijn voor bepaalde onderdelen die daar NIET op berekend zijn.
Met een 2-massavliegwiel kan bijvoorbeeld de prise-as constructie lichter worden uitgevoerd.
Ga je nu een massief vliegwiel monteren, krijgt o.a. de prise-as de volle vibraties voor zijn kiezen.
Natuurlijk merkt de bestuurder daar niks van. Althans, niet direct.
Want wat is een feit?
De 2-massa vliegwielen geven vaak op wat hogere km. standen de geest. Dit zijn vaak de km. standen waarbij de auto's al interessant zijn geworden voor de mannetjes met tuning- en opleukdrang, no offense...
DIE monteren vervolgens een vast vliegwiel en voila! Het is geweeeeeeldig......
Maar wat ook een feit is, is dat er maar weinig van deze mannetjes vervolgens 200.000 km blijven sturen in hun autootje..... En ZO kunnen ze dus nooit constateren wat het gevolg is van dat vaste vliegwiel, want als de bak dan WEL problemen gaat geven, geeft men altijd de bak EN de hoge km. stand de schuld.......
Ik denk dat het zo zit en dat Paul DAAR op doelt. Met een vast vliegwiel loopt de boel echt niet direct stuk.
Niet DIRECT, althans.........
17 jaar
[quote=Santa]Maar ouwe Santa wil wel ff zijn mening geven over dit onderwerp, hoor....
Mijnsinziens zit het probleem niet zozeer in het vliegwiel maar meer in de bak.
Het 2-massavliegwiel is geconstrueerd om de schokken op te vangen. Schokken die schadelijk zijn voor bepaalde onderdelen die daar NIET op berekend zijn.
Met een 2-massavliegwiel kan bijvoorbeeld de prise-as constructie lichter worden uitgevoerd.
Ga je nu een massief vliegwiel monteren, krijgt o.a. de prise-as de volle vibraties voor zijn kiezen.
Natuurlijk merkt de bestuurder daar niks van. Althans, niet direct.
Want wat is een feit?
De 2-massa vliegwielen geven vaak op wat hogere km. standen de geest. Dit zijn vaak de km. standen waarbij de auto's al interessant zijn geworden voor de mannetjes met tuning- en opleukdrang, no offense...
DIE monteren vervolgens een vast vliegwiel en voila! Het is geweeeeeeldig......
Maar wat ook een feit is, is dat er maar weinig van deze mannetjes vervolgens 200.000 km blijven sturen in hun autootje..... En ZO kunnen ze dus nooit constateren wat het gevolg is van dat vaste vliegwiel, want als de bak dan WEL problemen gaat geven, geeft men altijd de bak EN de hoge km. stand de schuld.......
Ik denk dat het zo zit en dat Paul DAAR op doelt. Met een vast vliegwiel loopt de boel echt niet direct stuk.
Niet DIRECT, althans.........[/quote]
Om te beginnen wordt ook door VW met de 02A bak juist voor het zwaardere werk (caddy 2 tdi) een vast vliegwiel gebruikt. Verder zit dit ook in de A3 standaard (eerste serie) en deze blijven heel. Nogmaals, ik rijdt zelf met zo'n auto, getuned en wel inmiddels 320000km met originele bak. Je kunt heel kleinerend doen over tuning (mannetjes) maar ik begin een beetje te twijfelen aan jouw kennis omdat wanneer je volgens mij nooit iets probeert en blijkbaar niets van iemand aan wil nemen dit misschien niet een gebruikelijke manier van oplossen is kom je nooit verder. Ook wil ik even mededelen dat ook op nieuwe auto's (golf5,Leon2,Touran e.d.)DE oplossing zeer goed werkt.
Jos.
Nou, dan is alles opgelost.
17 jaar
[quote=jos-br]Nogmaals, ik rijdt zelf met zo'n auto, getuned en wel inmiddels 320000km met originele bak. Je kunt heel kleinerend doen over tuning (mannetjes) maar ik begin een beetje te twijfelen aan jouw kennis omdat wanneer je volgens mij nooit iets probeert en blijkbaar niets van iemand aan wil nemen dit misschien niet een gebruikelijke manier van oplossen is kom je nooit verder.
Jos.[/quote]
Laat mij dan TOCH nog ff inhoudelijk op jouw reactie reageren.
Rijd jij nu al 320.000 km met een vast vliegwiel of heef jouw auto IN TOTAAL die km.'s gedraaiden is er LATER een vast vliegwiel ingekomen..??
Maakt namelijk nogal wat uit want "die mannetjes" zijn namelijk nogal snel op het verkeerde been te zetten en trekken dan vaak de VERKEERDE conclusie...
En die "mannetjes"....... Ja, die BLIJVEN interessant voer voor psychologen.
Gezien JOUW reactie reken JIJ jezelf tot die categorie.
Voor mij is het duidelijk: je hebt mensen die auto's tunen en je hebt "mannetjes" die dit allemaal prachtig vinden en alles zo goedkoop mogelijk willen nadoen....
De brulpijp-cultuur is daar een mooi voorbeeld van.
Psycho-tuning is dat. Jezelf het idee geven dat je "erbij hoort" met die eigenhandig onder de auto gebakken "universele" rioolbuisjes.......
IK heb niet gezegd bij welke categorie jij hoort, maar wie de schoen past.....
Ja, mannetjes die "tunen"........
Of verwijs ik nu slechts naar de humorvolle reclamecampagne van een bekende verzekeraar...???
17 jaar
Mijn A3 is van nieuw af voorzien (en niet alleen die van mij) van dit vliegwiel en zoals al aangegeven rijden de VW Caddy's hier ook mee. Het geen wij hier doen aan tuning heeft niets met brulpijpen te maken. Hier gaat het eigenlijk niet over, het gaat om een afdoende oplossing en de manier waarop hierop gereageerd word.
Jos.
Nou, ben blij te horen dat je niet in de "petjes-cultuur" zit.
Opstekertje voor jou, Jos!
17 jaar
Santa, wat geef jij rare reactie's zeg?
17 jaar
Ik spreek vaak vanuit het principe "Een goed verstaander heeft slechts een half woord nodig...".
Zal proberen zo duidelijk mogelijk te blijven, Rena.
17 jaar
Santa, het is wel redelijk duidelijk dat je mening geschoeit is op vooroordelen en niet op feiten, net als Paul, wat dat betreft konden jullie wel "vriendjes" zijn, mag voor mij hoor.
Even een case voor jullie:
Ik heb 200 auto's met een vastvliegwiel, oke voor jullie getuned( 30 % vermogens toename), hebben op deze manier 200.000 km afgelegd. geen enkel probleem met Bak of koppeling.
Dan hebben we een andere groep met 200 auto's met een 2 massa vliegwiel die niet getuned zijn, daarvan gaat bij 30 % het vliegwiel stuk en 15 % daar bovenop heeft nog eens last van een slippende koppeling binnen de 200.000 km
Jullie gaven aan vanuit de praktijk te denken ( waar ik overigens sterk aan twijfel gezien jullie reactie's) .
Wat zou dan de beste oplossing zijn in de praktijk?
Sterkte
Lijkt mij een retorische vraagstelling........??
Dus dan durf je er ook wel 200.000 km SCHRIFTELIJKE garantie op te geven.......???
Zowel op de bak als op de koppeling...?
DAN lijkt mij de keus voor de consument namelijk niet zo moeilijk meer.....
17 jaar
[quote=Santa]Lijkt mij een retorische vraagstelling........??
Dus dan durf je er ook wel 200.000 km garantie op te geven.......???[/quote]
Ik zou liever garantie verlenen op een vast vliegwiel dan een twee massa vliegwiel ja, omdat ik nog nooit schade heb gezien of gehoord bij een vast vliegwiel, dit ligt helaas bij een 2 massa vliegwiel wel anders.
En de keus is idd voor een goed lezende consument is niet zo moeilijk, het is alleen jammer dat je geen antwoord durft te geven of kunt ? geven.
Dat antwoord heb ik WEL gegeven.....
JIJ ZIET het alleen niet!
Geef er een schriftelijke no-nonsense garantie op en vele consumenten zullen de weg naar jou weten te vinden.
Heb ik hier in ieder geval de CONSUMENTEN geholpen!
Maar dan WEL een echte schriftelijke garantie verstrekken, he....??
Een beetje slimme lezer voelt de adder namelijk al onder het gras zitten..........
17 jaar
[quote=TDIkey]Santa, het is wel redelijk duidelijk dat je mening geschoeit is op vooroordelen en niet op feiten, net als Paul, wat dat betreft konden jullie wel "vriendjes" zijn, mag voor mij hoor.
Even een case voor jullie:
Ik heb 200 auto's met een vastvliegwiel, oke voor jullie getuned( 30 % vermogens toename), hebben op deze manier 200.000 km afgelegd. geen enkel probleem met Bak of koppeling.
Dan hebben we een andere groep met 200 auto's met een 2 massa vliegwiel die niet getuned zijn, daarvan gaat bij 30 % het vliegwiel stuk en 15 % daar bovenop heeft nog eens last van een slippende koppeling binnen de 200.000 km
Jullie gaven aan vanuit de praktijk te denken ( waar ik overigens sterk aan twijfel gezien jullie reactie's) .
Wat zou dan de beste oplossing zijn in de praktijk?
Sterkte[/quote]
henno hou op met dat gezever en zet jou feest elders door, zwets verhalen van NOOIT NOOIT!! misschien krijg jij wel NOOIT een hartaanval... maar zeg nooit nooit!! man man wat een komkak......................................
[quote=paulkelder][quote=TDIkey]...[/quote]
maar zeg nooit nooit!! man man wat een komkak......................................[/quote]
ESP kun je NOOIT inbouwen.
Nu even terug naar de vliegwielen. hetgeen wat TDIboy zegt is eigenlijk gefundeerd... Waar zijn uw argumenten?
een paar vragen en antwoord mij daar eens op:
. : : Indien er een lager rotatiemoment is, is er dan meer of minder koppel?
. : : Traagheidsmoment van een éénmassa vliegwiel is groter/kleiner als dat van een tweemassa vliegwiel?
. : : Omschakeling van VW naar een tweemassa vliegwiel heeft als reden dat ...?
. : : Waarvoor dient een massavliegwiel?
En ik geef garantie dat het vast vliegwiel NIET kapot zal gaan. Want een blok metaal is een blok metaal.
Trillingen thv de bak worden gereduceerd ;). Want een vast vliegwiel TRILT niet. Vraag me dan af wat het beste is.
Een standaard VW bak kan een koppel van om en bij de 500Nm aan. Een ongetunde wagen komt daar zelfs niet in de buurt!!! Dus dat gezever van meer koppel op de bak is ook maar lam.
Het feit dat de motor sneller op toeren komt met een vast vliegwiel betekend ook dat er minder lang in de lagere toeren gereden wordt (dan spreek ik van 1000 - 1500). Ik denk dat dit juist beter is?
En nog een paar van die gefundeerde antwoorden.
[quote=Santa]Lijkt mij een retorische vraagstelling........??
Dus dan durf je er ook wel 200.000 km SCHRIFTELIJKE garantie op te geven.......???
Zowel op de bak als op de koppeling...?
DAN lijkt mij de keus voor de consument namelijk niet zo moeilijk meer.....[/quote]
200000km garantie op een koppeling???? Wanneer er iemand verkeerd met elke koppeling omgaat ligt deze er meteen uit, lijkt me duidelijk. Wanneer het gaat of er iets met bak of motor gebeurt ben ik hier niet zo bang voor.
Jos.
Dit is toch algemeen bekend over de vaste vliegwielen.
En Paul, wat reageer je onprofessioneel door iemand te beledigen en zeggen dat hij zwetst.
Valt me van je tegen.
Waar zie jij het woordje "nooit"?
17 jaar
Paul en Sante tis wel akelig duidelijk dat wanneer er een discussie op feiten en argumenten wordt gevoerd, dat jullie dan niet thuis zijn en dat noemt zich profesional.
Je houd niet alleen jezelf voor de gek, maar je strooit zand in de ogen van de onwetende consument, erg triest.
Want tot nu toe hebben jullie nog geneen steekhoudend argument kunnen produceren.
Er moet mij iets van het hart....
Santa, je manier van reageren is ver beneden de maat...Mocht je enige vorm van frustraties of problemen hebben met een persoon op deze site, zou je dat willen oplossen buiten mijn topic?
Dit heeft helemaal niets met mijn vraag te maken.
Ook je denigrerende opmerkingen plaats je maar in een ander topic. Het heeft geen toegevoegde waarde aan mijn topic.
Dus Santa....ik heb liever niet dat je in mijn topic post.
Trouwens, erg onvolwassen zo'n naam met de bijbehorende gegevens in je profiel...(mocht je hierop willen reageren doe dat maar via de mail, blijft dit topic tenminste prettig leesbaar)
17 jaar
Dus als ik het goed begrijp zijn er motortypes standaard uitgerust geweest met een vast vliegwiel? Wat vreemd dat je dan niet het tweemassavliegwiel kunt vervangen voor een vaste.
Dan lijkt de argumentatie van Santa ook nergens op.... En dan lijken de antwoorden in een paar gesloten topics dus ook nergens op.
Welk vast vliegwiel zou ik dan in een asv kunnen gebruiken? Het vliegwiel van een 1Z motor?
17 jaar
Hmz, ASV. Dan heb je een 225 mm vliegwiel. Dan past een vliegwiel van een 1Z. Degene uit een G60 motor wilt ook wel eens passen... is nl dezelfde als de 1Z.
G60 ken je wss wel? Die 160 pk uit een 1.8 in de jaren ...
Ik heb ook een seat met asv motor gehad en volgens mij is daar ook een vliegwiel van een 1z ingekomen.
Dit aangezien de 2massavliegwiel echt in gort was.
Heb ongeveer 40.000km ermee gereden en toen de auto verkocht.
17 jaar
Kijk dus het kan wel. Het vreemde is bij mij, ik rij ongechipt rond maar het vliegwiel schokt dat het een lieve lust is. Ik heb nu rond de 120k op de teller staan. Volgens experts zou dit eigelijk alleen maar optreden met een gechipte auto, heb ik op deze site gelezen.
Maar goed. Wat voor type drukgroep en koppelingsplaat zo ik hierbij toe moeten passen? Weer een originele of een ander merk/type?
17 jaar
Misschien moet je eens de koppeling van een 1Z plaatsen. Die zijn ook net wat steviger als de huidige tdigenereraties.
Og je kan ook voor een Sachs gaan. ken je dat?
Natuulijk ken ik Sachs. Maar is dit niet te rigoreus voor een standaard vermogen?
Leverd Sachs ook vliegwielen dan?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar