Suzuki Swift: Andrijfas stofhoes vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Heb onlangs de stofhoes van de aandrijfas aan wielzijde vervangen.
Een vettig karweitje, alles glibbert je uit je handen.

Heb de as helemaal onder de auto uitgehaald en de tripoíde-koppeling aan versnellingsbak zijde
gedemonteerd, zodat ik de stofhoezen van de as kon afschuiven en de nieuwe monteren.

Is er niet een makkelijkere methode om de hoes aan wielzijde te vervangen?
Kan de homokineet niet los?

Alvast bedankt voor je reactie.

twiede

Geplaatst door twiede (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=twiede]Is er niet een makkelijkere methode om de hoes aan wielzijde te vervangen?
Kan de homokineet niet los?[/quote]
Tuurlijk kan dit veel makkelijker, Fluitje van een cent..... Goede en het juiste gereedschap is het halve werk.

Gr. paul

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

goed dat je het toch zo op die manier hebt klaargekregen,leer je van is in principe niks mis mee alleen wat meer werk,je hebt 3 type's (ja toch)een manier is als je je hoes eraf snijt en je maakt het zaakje vetvrij en je kijkt goed naar het punt waar de as de kop ingaat zie je een borgring zitten een beetje draaien met je as die moet je gewoon met een borgtang openhouden en de kop eraf trekken dan heb je nog een type waarbij de kop er zo vanaf getrokken moet worden die zit binnenin geborgd en eentype waarbij de hoes over de kop getrokken moet worden als je bezig bent en je hebt deze info weet je zo welk type je hebt.

twiede (0), 16 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=twiede]Is er niet een makkelijkere methode om de hoes aan wielzijde te vervangen?
Kan de homokineet niet los?[/quote]
Tuurlijk kan dit veel makkelijker, Fluitje van een cent..... Goede en het juiste gereedschap is het halve werk.

Gr. paul[/quote]
Het antwoord van Robby was toch veel beter, kan ik wat mee.

Met een fluitje van een cent kan ik niks. Ik koop dan liever een fluitje van een dubbeltje, waar ik iets mee kan doen of van kan leren.

Welk gereedschap en wat kost dat?
Loont het wel voor een particulier om dat aan te schaffen en hoe moet het gebruikt worden?

RON

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=twiede][quote=paulkelder][quote=twiede]Is er niet een makkelijkere methode om de hoes aan wielzijde te vervangen?
Kan de homokineet niet los?[/quote]
Tuurlijk kan dit veel makkelijker, Fluitje van een cent..... Goede en het juiste gereedschap is het halve werk.

Gr. paul[/quote]
Het antwoord van Robby was toch veel beter, kan ik wat mee[/quote]
Als je met woorden meer kan dan met goed gereedschap....... Ga je gang!

Succes

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=twiede]Loont het wel voor een particulier om dat aan te schaffen en hoe moet het gebruikt worden?

RON[/quote]
Stukje gereedschap (spreider voor uni ashoezen) kost gauw 100,- Het is altijd de vraag hoevaak ben het nodig?

[i]Je moest eens weten wat het kost een klus goedkoop te kunnen klaren[/i]

Gr. paul

particulier 2500 (0), 16 jaar geleden

fluitje van een cent,waarom moet je dan zoveel betalen?? zeer onprofessional kan hier niks mee.[quote=paulkelder][quote=twiede]Is er niet een makkelijkere methode om de hoes aan wielzijde te vervangen?
Kan de homokineet niet los?[/quote]
Tuurlijk kan dit veel makkelijker, Fluitje van een cent..... Goede en het juiste gereedschap is het halve werk.

Gr. paul[/quote]

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

" fluitje van een cent,waarom moet je dan zoveel betalen?? zeer onprofessional kan hier niks mee."

Heel simpel: manuren en (goed) gereedschap kosten ook (veel) geld............nog afgezien van de overige (vaste) kosten die gemaakt (moeten) worden...........

Gr.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Petje57]Heel simpel: manuren en (goed) gereedschap kosten ook (veel) geld............nog afgezien van de overige (vaste) kosten die gemaakt (moeten) worden..........[/quote]
Precies... Sommigen snappen dat niet of willen dat niet snappen Als ik dit lees : [i]Ik koop dan liever een fluitje van een dubbeltje[/i] doet mij denken, voor een dubbeltje eerste rang zitten....

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=particulier 2500]fluitje van een cent,waarom moet je dan zoveel betalen?? zeer onprofessional kan hier niks mee[/quote]
Wat vind je veel? Heb het stukje nog eens terug gelezen maar nergens zijn bedragen genoemd enkel van een stuk gereedschap. Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat het mag kosten?

Gr. paul

Suresh (0), 16 jaar geleden

Bij de Suzuki wielzijde gewoon de oude hoes wegknippen schoonvegen en met een hamer weg/eruitslaan.Let er wel op dat je snel achterelkaar tikt dan schiet het zo los.Plaatsen is er weer in tikken.Bij de andere type (volkswagen)borgveer open maken en eruit tikken.Na schoonmaken zie je de borgveer.Je hebt ook een trekker ervoor maar weet niet wat dit kost.Ander mogelijkheid is as weghalen op bankschroef zetten en weg tikken.Je moet wel de homokoneet los halen van de wielzijde.(los van de wiel)veerpoot losmaken 2 bouten onder/stuurkogel los/en de grote moer van homokoneet.)
Succes ermee

twiede (0), 16 jaar geleden

Allemaal hardstikke bedankt voor jullie reacties.

Paul,

Ben het helemaal met je eens dat goed gereedschap best wat mag kosten en een goede reparatie ook.
Daarom schreef ik het tienvoudige (tikje overdreven) van één cent; betaal liever 100 euro voor een goede reparatie en materiaal
dan 10 euro en het is nog niks.

Je scheef ook:
"Als je met woorden meer kan dan met goed gereedschap....... Ga je gang!"
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder uitleg (woorden) over het gereedschap en hoe je de reparatie moet uitvoeren
ben je nog nergens; het is een combinatie van beiden!

Vind dat een stofhoes vervangen tussen de € 100-150 mag kosten.
€ 25-50 voor de stofhoes en de rest arbeid en diverse kosten.

Maar ik doe dit als verstokte doe-het-zelver en ex-automonteur toch liever zelf.
De laatste ritten van mijn auto's zijn niet naar een garage geweest, maar naar de sloop, omdat de reparatie te duur werd.
Auto rijden is al duur genoeg, vooral de laatste jaren met de hoge brandstof- en onderdeelprijzen.

Voorbeeldje: moet € 80 voor een reservesleutel van de Swift betalen, wel met startonderbreking, maar als je nagaat wat de produktiekosten
van zo'n sleutel met hardstikke goedkope chip erin zijn, dan praat ik over woekerwinsten, die het tekort aan rendement op de verkoop
van nieuwe wagens moet compenseren. De werkplaats is de melkkoe van het autobedrijf geworden.
Iedereen mag van mij een dik belegde boterham verdienen, maar er zijn grenzen!

RON

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=twiede]Allemaal hardstikke bedankt voor jullie reacties.

Paul,

Ben het helemaal met je eens dat goed gereedschap best wat mag kosten en een goede reparatie ook.
Daarom schreef ik het tienvoudige (tikje overdreven) van één cent; betaal liever 100 euro voor een goede reparatie en materiaal
dan 10 euro en het is nog niks.

Je scheef ook:
"Als je met woorden meer kan dan met goed gereedschap....... Ga je gang!"
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder uitleg (woorden) over het gereedschap en hoe je de reparatie moet uitvoeren
ben je nog nergens; het is een combinatie van beiden!

Vind dat een stofhoes vervangen tussen de € 100-150 mag kosten.
€ 25-50 voor de stofhoes en de rest arbeid en diverse kosten.

Maar ik doe dit als verstokte doe-het-zelver en ex-automonteur toch liever zelf.
De laatste ritten van mijn auto's zijn niet naar een garage geweest, maar naar de sloop, omdat de reparatie te duur werd.
Auto rijden is al duur genoeg, vooral de laatste jaren met de hoge brandstof- en onderdeelprijzen.

Voorbeeldje: moet € 80 voor een reservesleutel van de Swift betalen, wel met startonderbreking, maar als je nagaat wat de produktiekosten
van zo'n sleutel met hardstikke goedkope chip erin zijn, dan praat ik over woekerwinsten, die het tekort aan rendement op de verkoop
van nieuwe wagens moet compenseren. De werkplaats is de melkkoe van het autobedrijf geworden.
Iedereen mag van mij een dik belegde boterham verdienen, maar er zijn grenzen!

RON[/quote]
Nu ik dit lees liggen we aardig op één lijn..

Gr. paul

Swiftmania (0), 16 jaar geleden

Er is een hele makkelijke oplossing voor als je een ashoes aan bijvoorbeeld wielzijde wilt vervangen. Ik heb het ook gehad dat ik zat te klooien met homokineet en helemaal onder de smurrie zat; uren zitten klotehannesen. Het idee schoot me te binnen toen ik in de bouwmarkt was vorig jaar. Daar hadden ze minipionnen voor zaalvoetbal voor kinderen. Toen heb ik die zodanig uitgezaagd dat die iets groter was dan de homokineet. Je zorgt dat je met vaseline de hoes goed nat maakt, binnenstebuiten keert en zo over de top van de toeter schuift naar brede uiteinde toe en je hebt hem zo over je homokineet heen op de as. Daarna kan je homokineethoes weer omkeren zodat de hoesribbels die eerst binnenstebuiten stonden 'juist'staan. Homokineet schoonmaken, nieuw vet erin , metalen tierips vastzetten en klaar. Kosten van dit alles? € 3,95 voor de toeter, 4 stuks. Foto's zal ik binnenkort eens plaatsen.

Swiftmania (0), 16 jaar geleden

Reparaties bij een dealer kosten klauwen met geld en dan ben je nog niet zeker van dat alles is vervangen wat vervangen moet worden. Ik doe zoveel mogelijk zelf, voorzover mogelijk, al te ingewikkelde zaken laat ik door een kennis doen die in een garage werkt. Ik heb geen brug dus dat is lastig werken vandaar. Maar als je bijvoorbeeld, olie, oliefilter, bougies, bougiekabels, luchtfilter, ashoezen, remblokken, koelvloeistof verversen, versnellingsbakolie doet. Bespaar je veel geld. DIt zijn zaken die niet al te moeilijk zijn en die ozo belangrijk zijn voor je auto, tenzij je een leasebak rijdt en het je niet kan schelen hoe of wat de onderhoud aan is. Ik ben het niet eens dat je beter meer kunt betalen dan weet je dat het goed gedaan wordt, immers het is jouw auto, en als je het niet probeert dan weet je het nooit en ben je altijd afhankelijk van anderen.Of je moet teveel geld hebben dat kan ook

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Swiftmania]Er is een hele makkelijke oplossing voor als je een ashoes aan bijvoorbeeld wielzijde wilt vervangen[/quote]
[b]te koop aangeboden omdat het zo goed werkt[/b]

Is geen uitvinding van jezelf, het is een achterhaalde methode waar maar zelden mensen mee overweg kunnen.

Soms moest je eens weten wat het kost een klus goedkoop te kunnen klaren.

Gr. paul

Santa (0), 16 jaar geleden

Hang er een batterijtje met een trilmotortje aan en je kunt het andere geslacht er ook nog blij mee maken....

twiede (0), 16 jaar geleden

[quote=Swiftmania]Je zorgt dat je met vaseline de hoes goed nat maakt, binnenstebuiten keert en zo over de top van de toeter schuift naar brede uiteinde toe en je hebt hem zo over je homokineet heen op de as.[/quote]
Het asgat van de stofhoes wordt op deze manier wel lekker opgerekt, met de kans op een scheur.

RON

twiede (0), 16 jaar geleden

[quote=Swiftmania]Ik ben het niet eens dat je beter meer kunt betalen dan weet je dat het goed gedaan wordt, immers het is jouw auto, en als je het niet probeert dan weet je het nooit en ben je altijd afhankelijk van anderen.Of je moet teveel geld hebben dat kan ook[/quote]
Als je goed leest, ben ik een verwoede doe-het-zelver, maar helaas niet met teveel geld.
Met één midden-inkomen en twee middelbare scholieren, ben je blij dat het einde van de maand nadert en je baas je centen weer heeft overgemaakt.

RON

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=twiede]Het asgat van de stofhoes wordt op deze manier wel lekker opgerekt, met de kans op een scheur.
RON[/quote]
Dat scheuren gaat je tegenvallen, een universele ashoes kan max 9 keer z'n eigen omtrekt rekken zonder te scheuren.

Gr. paul

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=twiede]Als je goed leest, ben ik een verwoede doe-het-zelver, maar helaas niet met teveel geld.
Met één midden-inkomen en twee middelbare scholieren, ben je blij dat het einde van de maand nadert en je baas je centen weer heeft overgemaakt.

RON[/quote]
Kleine troost: daarin ben je NIET de enige.........

"Gelukkig" hebben we de euro gekregen en een geheel nieuw "perfect" zorgstelsel.
Het lijkt inmiddels wel een Nationale HEMA: Doe meer met minder geld!

Nu nog de Belastingdienst privatiseren en de minima en modale inwoners van Nederland B.V. kunnen allemaal failliet verklaard worden...

Swiftmania (0), 16 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=Swiftmania]Er is een hele makkelijke oplossing voor als je een ashoes aan bijvoorbeeld wielzijde wilt vervangen[/quote]
[b]te koop aangeboden omdat het zo goed werkt[/b]

Is geen uitvinding van jezelf, het is een achterhaalde methode waar maar zelden mensen mee overweg kunnen.

Soms moest je eens weten wat het kost een klus goedkoop te kunnen klaren.

Gr. paul[/quote]
Ik claim ook niet dat het een uitvinding van 'mij' is. De link waar jij naar het 'apparaat' verwijst ken ik. Alleen mijn punt was ipv veel geld betalen voor zo'n ding is het een sport voor mij om te improviseren en iets te gebruiken wat een fractie kost van de zogenaamde hulpmiddelen bij de autozaak. Ik heb de 'toeter'al verscheidene keren gebruikt bij mijn eigen auto en van kennissen en werk goed, beter dan met zo'n stang etc zoals op de foto. En je denkt toch niet dat ze bij de dealer aandrijfas eraf halen om dan vervolgens homokineet eraf te rossen in bankschroef?
Autorijden is al duur genoeg en over de betrouwbaarheid van garages maar te zwijgen, zie ook de test van ANWB. Als ik zelf aan de auto sleutel dan weet ik zeker dat iets ook echt is vervangen en tuurlijk een beetje handigheid en durf en het juiste gereedschap is onmisbaar voor het welslagen van een reparatie.

twiede (0), 16 jaar geleden

[quote=Swiftmania]Het idee schoot me te binnen toen ik in de bouwmarkt was vorig jaar. Daar hadden ze minipionnen voor zaalvoetbal voor kinderen. Toen heb ik die zodanig uitgezaagd dat die iets groter was dan de homokineet. Foto's zal ik binnenkort eens plaatsen.[/quote]
Freddy,

Bedankt voor je fijne tip en goede uitleg.
De andere stofhoes is ook niet best meer en ga jouw methode als eerste proberen.
Verwarm je de hoes van te voren niet met een föhn, zodat die wat soepeler wordt?

Foto's zijn altijd welkom, maar je uitleg was zeer goed te volgen.

RON.

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hiervoor zijn speciale hoezen verkrijgbaar bij de automaterialenzaak. O.a. van Uni-fit. Niet verwarmen dus.

Gr.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

het is logisch dat garagebedrijven origineel goed gereedschap kopen.

Santa (0), 16 jaar geleden

Hmmm, ik hoop niet dat je inmiddels gynaecoloog bent geworden....... ;)

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Suresh]Bij de Suzuki wielzijde gewoon de oude hoes wegknippen schoonvegen en met een hamer weg/eruitslaan.Let er wel op dat je snel achterelkaar tikt dan schiet het zo los.Plaatsen is er weer in tikken.Bij de
Succes ermee[/quote]
weet je zeker zonder ervaring dat je hier vraagt of je m kan lijmen met staallijm

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.