Hallo, Ik heb een probleem met de achterruitverwarming. Er staat wel spanning op de twee stekkers achterin (gecheckt met lampje, brandt goed) en de draden die door de ruit heen lopen zijn ook nog goed. Als de ruit beslagen is lijkt het of de draden niet warm genoeg worden om de hele ruit schoon te krijgen. Tussen twee draden blijft dan nog een stukje beslagen. Het is dan erg zonde om de achterruitverwarming aan te zetten gezien deze erg veel energie verbruikt. Waaraan zou dit kunnen liggen? Ik heb de contactpunten van de stekkertjes aan de ruit al even schoongeschuurd, omdat ik vermoedde dat er wat corrosie op zat, maar dat hielp niks.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb dit ook gehad bij mijn Swift GS mk2 uit '89 en heb aangezien de klep redelijk rot was op de sloop een andere zwarte achterklep van een GS op de kop getikt en bij deze werkte de achteruitverwarming wel (op 2 banen na maar daar kijk ik wel over heen) het je moet het dus denk ik zoeken in de bekabeling in de achterklep want dit zijn niet van die heel dikke draadjes of in de banen op de achteruit bij mij was het in elkgeval over toen ik er een andere achterklep in zette van de sloop (wanneer je dat doet vergeet niet het slot over te zetten)
Groeten Tjalling
Zou je misschien eens kunnen meten hoeveel spanning er bij jou op die stekkertjes staat met een voltmeter? Dan kan ik meteen zien of het bij mij ook werkelijk aan de bekabeling in de achterklep ligt zonder deze open te moeten halen. Ze hebben er namelijk van die onhandige 'nepschroefjes' voor gebruikt die je er alleen met een schroevendraaiertje uit kunt wippen. Ze breken dan echter erg makkelijk af.
Groeten Jan
18 jaar
Zal ik morgen even doen ik ben toch nog bezig met mijn auto die loopt 1500 a 2000 toeren stationair. die 'nepschroefjes' zijn waarschijnlijk dezelfde als die ik in mijn interieur heb zitten als het binnenste pinnetje naar beneden drukt gaan ze los dan kun je ze zonder dat ze kapot gaan losmaken en hergebruiken het vastmaken gaat als volgt pinnetje eruit halen en er weer insteken een stukje aan de bovenkant uit laten steken op de plaats zetten waar je hem wilt gebruiken en het pinnetje indrukken totdat het gelijk ligt met de rest van het clipje.
bij mij moet ik de achterklep bekleding nog steeds monteren (schiet er steeds bij in). bij mijn oude achterklep deed de achteruitverwarming het dus helemaal niet. maar als ik een multimeter kan vinden zal ik het even doormeten.
Groeten Tjalling
18 jaar
Bedankt daarvoor, ik zal echter eerst even mijn spanning op de achterruitverwarming vergelijken met die van jou. Als deze minder is kan ik eens kijken wat het zou kunnen zijn door de bedrading te checken. Bij mij is het probleem dus dat hij het wel doet, maar niet sterk genoeg is. Bij mijn vorige auto was de achterruit namelijk al ontdooid als je aan het einde van de straat was (ong 1 km).
Maarja als ik heb echt niet in orde krijg laat ik het voor wat het is want verder is de auto in prima staat.
18 jaar
Bij mij is de spanning 12,4 volt bij draaiende motor, dus ik denk dat dat wel klopt. Ik ga proberen om de twee kapotte draden in de ruit te repareren met van die geleidende lijm, misschien dat ie het dan beter doet...
18 jaar
Bij draaiende motor hoort de spanning hoger te zijn, op de batterij gemeten minimum 13,8 V .
Ja maar ik bedoel de spanning gemeten op de achterruitverwarming, niet direct op de accu. Direct op de accu is de spanning 14,8 bij draaiende motor
18 jaar
Zou het kunnen dat de massaverbinding slecht is als er op de achterruitverwarming een spanning van 12,4 volt staat en direct op de accu 14,8(zonder verbruikers)?
18 jaar
Het is redelijk normaal dat je op de achterruitverwarming een wat lagere spanning meet. 12,4V op de achterruitverwarming is netjes bij een accuspanning van 14,8V.
Vergeet niet dat de achterruitverwarming een aardige stroom trekt (ongeveer 10A), de draad vrij lang is, en de stroom onderweg een aantal verbindingen, schakelaars en zekeringen tegenkomt.
Over de massaverbinding mag je maximaal 0,5V verliezen. Meten tussen aansluiting op achterruit en een blank stukkie metaal van de auto.
Gr.
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar