Suzuki Samurai: voorremmen vast

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: g13a

hallo, mijn voorremmen van mijn sammie zitten muurvast.
heb onlangs de remslangen vervangen, de remklauwen geheel schoongemaakt en waar nodig gereviseerd.
cilinders zijn ook weer schoon en zeer goed gangbaar.
na terugbouwen en ontluchten blijven de remmmen nog steeds hangen. EEn beetje oliedruk eraf doet wel wonderen maar dat rijdt zo lastig.
heb wel gezien dat dat de remcilinder niet geheel terugschuift op zijn plaats maar als ik het dan handmatig doe dan kan ik deze zonder moeite terug schuiven.
waar moet ik het zoeken?

jerommeke205

Geplaatst door jerommeke205 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Samurai? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Theo Sparenburg (15), 14 jaar geleden

Lijkt op een verstopt compensatiegaatje in de hoofdremcilinder.


vr.gr. Theo

jerommeke205 (0), 14 jaar geleden

oke klinkt wel logisch maar hoe kan dat dat zien en wat doe ik eraan.
het is vooralsnog goedkoper als het hele spul vervangen.

ik ben nog een halve leek zeg maar..

Theo Sparenburg (15), 14 jaar geleden

Als ik het goed begrijp heb je de remslangen vervangen omdat de remmen vast bleven zitten. Ik neem aan dat je schoon hebt gewerkt en er geen vuil in de remslangen is gekomen. Of het compensatiegaatje verstopt ziet kan je helaas van buitenaf niet zien. Je moet je hoofdremcilinder uitbouwen en vervolgens demonteren en goed schoonmaken en met perslucht uitblazen. Ook goed controleren of het compensatiegaatje daarna vrij doorlaatbaar is. Kijk dan gelijk even of er geen slijtagerand in de cilinderwand zit waardoor bij het zonder apparatuur ontluchten de rubbers van kunnen overlijden. Ik zou ook even de remslagen voor losgooien en voor de zekerheid even doorblazen met perslucht. Als je gaat vervolgens gaat ontluchten zonder apparatuur dan beslist je rempedaal niet verder dan normaal indrukken (dus zeker niet op de plank trappen) om bescha\diging van de rubbers door een eventuele slijtagerand te voorkomen. (anders einde remcilinderrubbers).


vr.gr. Theo

jerommeke205 (0), 14 jaar geleden

thnx ik ga mijn best doen ben alleen geen voorstander van perslucht maar gelukkig heb ik stikstof ter beschikking.

Theo Sparenburg (15), 14 jaar geleden

Je kan eerst nog even proberen of het probleem weg is als je bij stilstaande auto de rem bediend als de dop van het rempotje verwijderd is.


vr.gr. Theo

jerommeke205 (0), 14 jaar geleden

heb inmiddels de hrc losgehad en schoongemaakt. een en ander gecontroleerd en teruggebouwd.
hrc onlucht, en daarna leidingen doorgeblazen.daarna gaan ontluchten. eerst achter daarna voor. achter geen problemen en voor in eerste instantie ook niet.
ruim doorgespoeld met remvloeistof en inderdaad een ena nder werd gangbaar. voor even tenminste.
heb daarna de motor gestart en meteen zitten mijn remmen voor weer muurvast.

ofterwijl wat moet ik vervangen?

Theo Sparenburg (15), 14 jaar geleden

Komen de voorremmen wel vrij als je de rem een paar maal intrapt bij stilstaande motor? Als dat wel het geval is ga ik denken aan de rembekrachtiger of de terugslagklep daarvan. Is wellicht uit te testen door de slang bij de rembekrachtiger los te halen en even af te dichten. Dan bij stilstaande en lopende motor controleren of het probleem dan weg is. Ik neem aan dat bij het pedaal alles soepel loopt en de eventueel daar geplaatste remlichtschakelaar geen roet in het eten gooit. Kan je desnoods even loshalen.
Wel vreemd dat de achterremmen wel gewoon werken. Wellicht zijn dit trommels die daar minder last van hebben. Zag de hoofdremcilinder er nog goed uit en waren de rubbers ook nog goed?


vr.gr. Theo

vr.gr. Theo

Theo Sparenburg (15), 14 jaar geleden

Vergeet nog even het volgende. Is de afstelling van het rempedaal wel goed? Als de aanslag niet goed is afgesteld of de remlichtschakelaar niet goed is afgesteld is het mogelijk dat het pedaal niet voldoende terug kan komen en daardoor het compensatiegaatje niet vrijkomt. De aanslag loopt normaal gesproken niet terug als er niet aan gesleuteld is. De remlichtschakelaar kan wel dit probleem veroorzaken, zeker als het een zelfstellende is.


vr.gr. Theo

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dus met andere woorden als je rem blijft vastzitten en je draait de ontluchtingsnippel op je remklauw los dan komen de remmen weer los te zitten.zit hier abs op??en kun je nadat je rem blijft vastzitten de remblokken met een tang of met je handen niet makkelijk terugduwen en met de nippel open wel? en is dit aan allebei de voorwielen zo

jerommeke205 (0), 14 jaar geleden

er zit geen abs op. remblokken lossen weet ik zo niet is maar de cilinder die tegen de blokken aanduwt is handmatig in te duwen .
overigens is het zo dat als je aan 1 kant de ontluchting ff losgooit beide wielen meer vrijheid krijgen.
nippel los is remmen vrij
nippel vast en motor starten is remmen vast dan 1 kant nippel los en remmen komen vrij.

deel 2: de remlichtschakelaar die is onlangs vervangen maar ik heb er niet bij stilgestaan dat daar een oorzaak in zou kunnen zitten. deze zit vast en moet je zelf vastzetten

rest alleen de vraag of dattie te ruim of te los staat.

Theo Sparenburg (15), 14 jaar geleden

Waarom is de remlichtschakelaar vervangen? Is het vastzitten na het vervangen gekomen? Schroef hem er in ieder geval even uit en test dan nog eens.


vr.gr. Theo

jerommeke205 (0), 14 jaar geleden

remlichtschakelaar is vervangen vanwege kortsluiting.
keer op keer een lege accu door die domme recmlichten wordt je ook niet vrolijk van.
samurai is een cabrio met her en der wat vochtuitdagingen vandaar..
blijft een hobby en aldoende leert men...

en vooral wat je niet weet kun je vragen en daarvan kun je weer leren!

jerommeke205 (0), 14 jaar geleden

ja dat testen doe ik morgen wel ff als het mag van de chef...
vastzitten is indirect wel gekomen na vervangen van schakelaar dwz nadien is er nauwelijks mee gereden hooguit hele korte stukjes .

jerommeke205 (0), 14 jaar geleden

Theo, mag ik je hartelijk danken voor de gedane moeite.
het bleek inderdaad een verkeerd afgestelde remlichtschakelaar te zijn. Ik heb deze een klein stukje verder opgedraaid voor meer ruimte op het rempedaal en vrijwel direct had ik resultaat.
Een en ander vanmorgen in alle vroegte nog gedaan om daarna nog mee te kunnen rijden met een 4x4 puzzelrit.
nogmaals bedankt!

Hans4040 (355) PRO, 14 jaar geleden

mooi zo..bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans.

Theo Sparenburg (15), 14 jaar geleden

Graag gedaan.


vr.gr. Theo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.