Toyota Avensis: schuddend stuur tussen 100 en 130 km per uur.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 4a...

Hallo,

Gisteravond mijn (voor mij dan nieuwe) nieuwe Avensis 1.6 sedan opgehaald bij de toyota dealer.
tijdens het ritje van haarlem naar utrecht merkte ik een trilling in mijn stuur.
Ik dacht, dat is niets ernstigs, enkel even de banden laten balanceren. Dus ik naar de dealer gebeld (noordholland) om te vragen of ik naar de dealer in utrecht mocht om het daar na te laten kijken.

Dat kon, moest utrecht wel even doorbellen wat ze hadden gedaan etc.
dus ik naar utrecht, situatie uitgelegd, monteur en ik samen een ritje gemaakt. Duidelijk waarneembaar schudden. Monteur was een zeer geschikte kerel en begon belijk te wielen te demonteren en balanceren.
eerste band had gelijk 35 gram onbalans. De andere ook maar in mindere maten.

Na het monteren weer een ritje maken, het schudden was iets verschoven, zat nu meer boven de 120. Monteur vond het niet goed genoeg, maar kon er helaas nu geen tijd meer aanbesteden.

Kortom, ik heb nu dus een auto die trilt... (wel strak gebalanceerde wielen, maar mijn vingers vallen in slaap van het tril geweld.)

Nu kan ik dinsdag pas naar mijn eigen dealer terug, maar wil voor die tijd ook even wat informatie inwinnen.

De auto heeft de volgende banden setup:
voor bridge stone (NIEUW, door de dealer gemonteerd, geproduceerd in week 30 van 2006.)
achter mabor "sport-jet" uit 2004.
een mabor band heeft een soort van scheurft plek (noodstop mee gemaakt of iets, wel knap met ABS maar ok.)
er is geen slinger of hobbels in de velg/band waar te nemen.

Zijn er hier mensen die mij mogelijk advies kunnen geven zodat ik wanneer ik bij mijn dealer terug ben, niet met een kluitje het riet in wordt gestuurd (zo van: ach meneer, een beetje trillen, wat is dat nu helemaal... )

Alvast bedankt voor eventuele hulp!

tmoons

Geplaatst door tmoons (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

flinke noodstop=vlakke kant op band, dit kan zeker trillings veroorzaken.......ook als het in de achteras zit, en de platte kant op de band is behoorlijk kan dit zeker ook gaan trillen in het stuur, maar dan nog moet de carresorie en stoel meedoen met dit getril..

ook hoogteslag in de nieuwe voorbanden kan, deze balanceer je er niet uit, je band is dan in feite een ei met trillen als gevolg. band zal dan wel 0 aangeven op het balanceer apparaat.

overigens, 35 gram onbalans......per wiel..dan moet de zaak ook behoorlijk getrild hebben.....mochten die wielen wel gebalanceerd zijn, dan wordt het tijd voor die dealer om zijn balanceer apparaat eens te ijken..

tmoons (0), 17 jaar geleden

Arie549,

Dat over het balanceer apparaat zei ik ook tegen de monteur, kon hij wel om lachen, maar verzekerde me dat het goed was (kwa nauwkeurigheid)

Wat ik vergeten ben te melden (dom dom) is dat de monteur op de nieuwe band een " vreemd iets" vond, ik kon hem niet volgen (ik zag/voelde niets). Hij vertelde dat er iets vreemds zat... Maar kon me niet echt duidelijk maken wat... (hij voelde met zijn band over het loopvlak van de nieuwe band)

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Collega van me had ook zoiets met z'n Avensis. Dat bleek speling op de stuurkogels te zijn. Laat daar ook eens naar kijken.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

theo, waarschijnlijk hoogteslag? wat de monteur bedoelde? dan kan men balanceren tot men een ons weegt, het wiel zal dan perfect gebalanceerd zijn en nog steeds trillen....

als je er dinsdag mee terug gaat, en de wielen worden weer gebalanceerd....kijk dan eens goed wat de band doet op het balanceer apparaat, zit hier een flinke hoogte slag in 1 van de de banden weet je waar je moet zijn...overigens een minimale hoogteslag zal iedere band wel hebben, hij zal nooit 100% zuiver rond draaien..

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

fusee kogelspeling???
aandrijf as die niet goed vast zit

tmoons (0), 17 jaar geleden

Net weer gereden,
Voor ik ging rijden de bandenspanning na gelopen. voor op 2,6 en achter op 2,7.
Bewust geen radio mee (frontje) en op mijn gemak je wat snelheden en versnellingen geprobeerd.
110 130 is min of meer het hoogte punt. verder geen last (dus ook niet bij lagere snelheden).

Wat ik wel (denk te ) voel (en) is een schuddertje bij 60 km remmen (maar weet dat dus niet zeker...)

bij glad (nieuw) asfalt denk ik ook contact geluiden te horen met het asfalt en de banden.

Dinsdag terug naar de dealer (laat hen het maar uitzoeken, ik heb een auto gekocht die " probleemloos" is, waar van de banden " nog uitstekend " zijn. 6 maanden garantie. gewoon 4 kwaliteitsbanden monteren en goed balanseren (heb iets gelezen over balanceren met de wielen nog aan de auto )

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

balanceren aan de auto kan, maar het moet in feite met gewoon balanceren op te lossen zijn...nadeel met balanceren aan de auto is, als er aan de auto gewerkt wordt en de monteur weet niet dat de auto zo gebalanceerd is, en dus de wielen niet merkt op de naaf je weer bij af bent..

indd, je hebt garantie....laat de dealer het maar oplossen....en laat je niet afschepen met leuzen het is acceptabel.....jouw toyo moet gewoon trillingsvrij kunnen.

dave1250 (0), 17 jaar geleden

beste rijders,ik heb zo'n zelfde avensis gehad,met dezelfde kwaal!!!

Er is een serie avensissen geweest die een fout hadden in de velsranden van de stalen velgen.Ben ook tig keren wezen balanceren,maar tevergeefs.bij de deale rwilden ze er niks aan doen.ik heb toen louwman enparqui(importeur) gebeld,en deze hebben kontakt gehad met mijn toyota dealer.Ik kreeg van hun 4 nieuwe velgen op fabrieksgarantie,en het probleem was weg!!!!

tip: probeer bij iemand ff 2 of liever 4 velgen te lenen,om te proberen!!! je zult zien dat je dan van het trillen af bent!!!!
balanceren heeft echt geen zin,de avensis is erg gevoelig voor trtillen.

Ps,probeer niet om je reserve wiel er onder te zetten,deze zit in dezelfde serie velgen,en heeft dus ook deze afwijking!!
Succes dave

tmoons (0), 17 jaar geleden

Als ik Dave1250 mag geloven hoor ik daar het ideale excuus voor een setje mooie LMV's :)

Dinsdag naar de dealer, ik laat hem eerst maar zeggen wat hij denkt, als daar iets bij zit waar ik wat mee kan mag hij aan het werk. Komt er weinig nuttigs uit, dan zal ik hem gaan voorstellen een setje banden van een andere toyo (nieuwe) te probereen, daarmee hoop ik dan zowel het banden als het velgen probleem te ondervangen.

Jelle95 (0), 16 jaar geleden

zie ook eerdere posting van mij, meerdere oorzaken mogelijk. Bij mij waren het niet de velgen, maar de banden. Die kon je balanceren tot je een ons woog, maar alleen nieuwe banden losten het op. Ook van voor naar achter hielp niet.

Trillen remmen: zeer waarschijnlijk kormme velgen, ander bekend euvel.

tmoons01 (0), 16 jaar geleden

Daar zijn we weer.
Afgelopen vrijdag auto terug gebracht naar de dealer. heel goed geregeld, leen auto mee etc.
om half 5 kreeg ik een belletje dat de auto klaar was en de trillingen waren opgelost.
half 6 was ik daar, auto in geleverd, eigen auto mee. onderweg natuurlijk gelijk de "sweet spot" gezocht (waar het trillen het ergste is) en je raad het reeds, nog altijd trillen, wellis waar minder, maar nog altijd onacceptabel veel.
Thuis gekomen direcht weer gebeld, monteur was al naar huis, dus "mijn" verkoper aan de lijn.
Verkoper: "ja meneer moons, u heeft toch een afspraak gemaakt op 23 mei om de wagen te laten uitlijnen, dat zou het moeten oplossen.
Moons: De monteur zei dat het trillen was opgelost?
Verkoper: nee dat moet worden opgelost door uitlijnen.
moons: waarom zegt hij dat dan niet?
verkoper: tja ....
moons: anyway tot de 23 ste dan maar.

nu het hele weekend mee gereden (haarlem rotterdam en terug oa) maar het is dus zo dat hij niet alleen trilt in het stuur, maar dat ik helemaal zit te shaken (ik voel mijn broekspijpen langs mijn benen trillen)

Aangezien ik zaterdag as op vakantie wil gaan (MET DE AUTO) vandaag gebeld of er geen andere oplossing is te bedenken voor het probleem voor die tijd.
medewerker: ik heb echt geen tijd, maar u kunt bij een specialist op onze kosten laten uitlijnen.
moons: Uitstekend, heeft u nog advies voor welke ik het beste kan kiezen, mogelijk heeft u goede evaringen met bepaalde uitlijners?
medewerker: ja ik kun bijvoorbeeld X of Y nemen.
Moons: bedankt.

Moons bellen met uitlijners.
firma X:
Moons: heeft u ervaring met avensis 1999?
X: ja zeker voor die dealer van jouw hebben we er een hele partij gedaan inmiddels (garantie gevalletje)
Moons: ahm dus u kunt mij van mijn schudden af helpen?
X: schudden?? uitlijnen lost niets op met schudden!!!
Moons: huh? maar mijn dealer (weer het hele verhaal met de flat spot op de band en het balanceren etc)
x: dan moet je toch maar eerst even met je dealer overleggen, want ik kan je daar niet echt mee helpen, als je dat zo omschrijft zou ik eens beginnen met de flatspot en de "rotzooibanden (mabor achter)".

Firma Y:
Moons: hele verhaal
Y: dan moet je eerst balanceren, uitlijnen heeft niets met schudden te maken.

moons weer bellen met de dealer,
Dit keer speciaal naar de werkplaats medewerker gevraagd.
Moons: hele verhaal van bedrijven X en Y uitgelegd.
werkplaatsmedewerker(WPM): Hee dat is vreemd ik weet zeker dat hij niet schudden tijdens het proefrijden.
moons: helaas ik zit te schudden op mijn stoel.
wpm: dat is niet zo mooi.
Moons: verhaal nog eens uitgelegd met de flat spot, en de "vreemde plek" op de nieuwe band
WPM: dan moet u helaas echt terug komen op 23 mei, dan gaan we er uitgebreid naar kijken, maar ik wist echt niet dat u niet goed geholpen was.
Moons: samenvattend: ik kom 23 mei, u kijkt dit en dit na (banden, uitlijning, balanceren schudden etc).
WPM: tot dan
moons: dank u wel en tot dan.

maw we zijn nog nergens.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

en de meeste dealers kennende zal dit ook zo doorgaan tot aan het einde garantieperiode......

Jelle95 (0), 16 jaar geleden

gedeelte smart is halve smart zeggen ze wel eens..... heb hetzelfde meegemaakt. Ze hebben van alles vervangen (op zich niets mis mee), maar uiteindelijk waren het de banden.

Oplossing voor de vakantie: 150 rijden? ;-)

Helaas moet je toch blijven "zeuren" ........

In welke woonplaats zit de dealer?

tmoons (0), 16 jaar geleden

ik denk dat de monteur een andere instelling heeft dan de verkoper (er van uitgaande dat hij zijn commissie heeft en dat daarmee de kous af is, nee niet allemaal gaan roepen, ik druk het even zwart wit uit.)

De monteur was echt verbaasd over mijn verhaal en wilde me graag helpen. (ga ik van uit dat hij niet ZO goed kan acteren(dan was hij wel verkoper geworden ;) :))

23 mei zien we verder.

tmoons (0), 16 jaar geleden

[quote=arie549]en de meeste dealers kennende zal dit ook zo doorgaan tot aan het einde garantieperiode......[/quote]
Dat geeft niets, de melding is eerder gemaakt, daarmee kan de garantie 100 jaar voorbij zijn, het probleem is niet opgelost.

tmoons (0), 16 jaar geleden

[quote=Jelle95]gedeelte smart is halve smart zeggen ze wel eens..... heb hetzelfde meegemaakt. Ze hebben van alles vervangen (op zich niets mis mee), maar uiteindelijk waren het de banden.

Oplossing voor de vakantie: 150 rijden? ;-)

Helaas moet je toch blijven "zeuren" ........

In welke woonplaats zit de dealer?[/quote]
ik wil niet zeuren, ik wil een goede auto.
het kost me ook gewoon tijd, auto brengen, auto halen etc.

maar ik blijf vast houden, en als het de spui gaten gaat uitlopen zijn er nog genoeg mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Nu gewoon 23 mei afwachten en dan zien we wel weer.

tmoons (0), 16 jaar geleden

Ik heb een ideetje gekregen, is er hier iemand die voor een kleine vergoeding (denk kratje bier, flesje wijn etc) zijn wielen en banden aan mij wil uitlenen (ik zet zelf de wielen over etc.) zodat ik kan uitsluiten dat het uit mijn wielen komt!?

ik hoop dat er iemand is die me kan helpen!

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=tmoons]Ik heb een ideetje gekregen, is er hier iemand die voor een kleine vergoeding (denk kratje bier, flesje wijn etc) zijn wielen en banden aan mij wil uitlenen (ik zet zelf de wielen over etc.) zodat ik kan uitsluiten dat het uit mijn wielen komt!?

ik hoop dat er iemand is die me kan helpen![/quote]
tmoots

is er dan geen één dealer die jou buurt die jou wil en kan helpen, en waar je even 4 wielen kunt lenen.

gr,
paul,

tmoons (0), 16 jaar geleden

Ik heb vandaag mijn reserve wiel op de plek van mijn linker achterwiel geplaatst (omdat dit een band is met een slechte plek). (werd geadviseerd door verschillende mensen).
Maar het heeft niet mogen baten. schudt nog steeds de ballen uit mijn broek....

Jelle95 (0), 16 jaar geleden

laat de dealer gewoon via nieuwe/andere banden proberen, dan weet jij het zeker, de veroorzaker van de trillingen is niet altijd zichtbaar op de band. Schuin afgesleten kan bv ook.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=tmoons]Ik heb vandaag mijn reserve wiel op de plek van mijn linker achterwiel geplaatst (omdat dit een band is met een slechte plek). (werd geadviseerd door verschillende mensen).
Maar het heeft niet mogen baten. schudt nog steeds de ballen uit mijn broek....[/quote]
ombouwen
kelly heeft r ook geenlast meer van
maar zit er geen kromme astap ergens op een vd aseinden
kan je wiel gaan slingeren met een gevoel van schudden
kan ook met barbie bh verholpen worden

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

toch zelf initiatief nemen en de boel laten balanceren AAN de auto? kan nl. heel wat anders uitkomen.... het moet niet nodig zijn om de boel te balanceren op deze manier...maar wellicht kun je dan toch trillingsvrij op vakantie....

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=arie549]toch zelf initiatief nemen en de boel laten balanceren AAN de auto? kan nl. heel wat anders uitkomen.... het moet niet nodig zijn om de boel te balanceren op deze manier...maar wellicht kun je dan toch trillingsvrij op vakantie....[/quote]
maar als je een kromme astap hebt zal aan de auto de balans prima kunnen zijn en rijdend weer gan schudden

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

als er een astap krom is...zal ook dat wiel slingeren met balanceren aan de auto....of in ieder geval een behoorlijke onbalans geven op de scooter.

Abco (0), 16 jaar geleden

Ik heb zelf ook een Avensis uit 1999, stationwagon. Gekocht in 2004, na monteren van nieuwe voorbanden kreeg ik ook last van trillingen op het stuur bij 110 km/h. Opnieuw voorwielen laten balanceren, nog een keer (alle wielen). Nog eens laten balanceren aan de wagen. Opnieuw uitlijnen. Geen blijvend resultaat.

Vervolgens heb ik de draagarmbussen laten vernieuwen (ook vanwege stuurtrillingen bij remmen) en de remschijven laten afdraaien:
Geen trillingen meer bij 110 km/h (nu reeds 1,5 jaar/70.000 km/ook niet na vernieuwen banden). Kosten materiaal 70 eur. excl.

Het bericht waarin werd geadviseerd de draagarmbussen ("onderste ophangrubbers") te vernieuwen vanwege dat ze slap worden kan ik helaas niet meer terugvinden in het forum, maar was wel de gouden tip.

Abco

tmoons (0), 16 jaar geleden

Ik heb inmiddels een hele lijst met punten die ze mogen gaan na kijken:
1: slechte banden
2: slechte velgen
3: slechte remmen
4: slechte uitlijning
5: slechte aandrijfassen
6: slechte draag armen
7: slechte schokdempers
8: slechte as tappen
9: slechte homokineet
10: combinaties van bovenstaande problemen.

Zullen ze leuk vinden bij de dealer :).

tmoons (0), 16 jaar geleden

Goedemorgen,

Net de auto op gehaald, behandeling was niet de meest vriendelijke (beetje communicatie storing vermoed ik)

Maar hij trilt niet meer.

Echter het stuur staat nog altijd scheef, ik ben nu aan het wikken en wegen of dat ik dat als nog ga aanmelden.

Wat ze hebben gedaan is een test rit, trillen geconstateerd, nieuwe banden gemonteerd achter, uitgelijnt en finish balancer en wederom een test rit. Geen trilling geconstateerd.

De communicatie storing van van morgen was over het volgende:
ik kwam de wagen brengen en gisteren is mij verteld dat er " uit gebreide" proefritten mee gemaakt waren. Dus toen de meneer achter de balie (een monteur) vroeg of ik de leen auto vol getankt had melde ik de man dat ik 1 blokje van max af zat en stelde de tegenvraag hoe dat precies zat met de brandstof in mijn eigen auto (na de "uitgebreide" proefritten). (LET OP ik heb niets gezegd over wel of niet bereidt zijn om de auto vol te tanken, ik stelde enkel een vraag.) Dat kwam niet helemaal goed aan waarschijnlijk, want de meneer aan de balie werd boos.
Gelukkig kwam daarna de chef werkplaats binnen, met hem nog even rustig gesproken en verteld dat ik zeker bereidt was de brandstof aan te vullen, en dat ik nergens heb gezegd dat niet te willen maar edwin (cwp) zei dat het wel goed kwam en wenste mij een fijne dag.

nu dus nog besluiten of ik wel of niet kan leven met een stuur dat ongeveer 7 a 10 graden "rechts af" staat.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=tmoons]nu dus nog besluiten of ik wel of niet kan leven met een stuur dat ongeveer 7 a 10 graden "rechts af" staat.[/quote]
theo

waarschijnlijk heeft men na montage van de banden de auto NIET uitgelijnd, TOEVALLIG een rapport daarvan gezien...

paul,

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

toch nog even de auto aanbieden om de zaak uit te lijnen, ff de puntjes op i zeg maar.....

Jelle95 (0), 16 jaar geleden

tja, toch die banden weer .... ik snap niet dat die dealers dat niet eerst proberen, zou dealer en klant hoop tijd / geld / ergernissen besparen.

Picnic8956 (0), 16 jaar geleden

Gewoon weer terug gaan, dat is geen rijden met een erg scheef staand stuur.

cloud (0), 16 jaar geleden

Kijk eens onder Corolla, zelfde probleem.
Ik had het daarmee namelijk ook! Ik werd door de garage gevraagd langs te komen toen ze hem onder handen namen:
Op de brug staande, hebben ze een stempel onder de auto gezet en de motor gestart en wielen laten draaien. Geen twijfel over mogelijk: de wielen maakten ook een verticale uitslag, op en neer dus. Uiteraard de pest voor fuseekogels, stuurinrichting, en noem maar op.
Volgens de garageman zou het kunnen gebeuren bij hete remschijven, daarna door een plas water rijden, shock-cooling en dus kromtrekken van de schijven.
Bij iemand met een Avensis las ik dat de oplossing was om andere (beter te koelen) remschijven te monteren en zachtere remblokken.
Ik heb toen gelijk gekozen voor Bremboschijven en Lucasblokken. Verder nieuwe Michelins laten plaatsen. Sindsdien plm 2000 kilometer gereden: perfect! Kostte wel een paar 100 euro, maar het probleem is opgelost.
Ik geloof dat we nu allemaal weten wat de problemen van Toyota zijn en ook waar je NIET moet zijn om ze op te lossen. Ik zweer bij mijn (overigens BOVAG) buurtgarage: ouderwets vakkundige en fatsoenlijke mensen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.