Toyota Avensis: OLIEVERBRUIK van Toyota Avensis; 1.8 VVT-I WAGON

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine

ABNORMAAL OLIEVERBUIK: ÉÉN LITER OP CA. 1000 km?

Op 17 januari 2007 kocht ik als tweede eigenaar een Toyota Avensis; 1.8 VVT-I WAGON - Linea Luna (eerste afgiftedatum 09-09-2003) bij een Toyota-dealer met één jaar FIRST CLASS GARANTIE.
De kilometerstand op 17 januari was: 47.558.
Op 26 januari kreeg de auto de afleverbeurt. De kilometerstand was toen: 48.903.

Op 23 maart dacht ik: “Wat maakt de motor een gek geluid.”
De kilometerstand was toen: 54.333. Dus vanaf 26 januari tot 23 maart had ik 5430 km gereden.
Ik ben toen naar de dealer gegaan en daar kwam ik erachter dat er bijna geen drup olie meer in zat. Ik was niet gewaarschuwd door het oliecontrolelampje, dat bij het starten van de auto wel normaal oplicht.
Ik reed voorheen in auto's (Citroën, Opel, Renault) waar nooit een druppel olie bijgevuld hoefde te worden (met uitzondering van de beurten natuurlijk). Ik was dus ook niet gewend om de haverklap het oliepeil te moeten controleren. Hierop was ik ook niet door de Toyota-dealer attent gemaakt. Voor hetzelfde geld had ik dus mooi de motor in de puin gereden...
Nadat de motorkap geopend werd, was het eerste wat de chef-werkplaats mij vroeg: “Heb je wel olie bijgevuld?”
Deze vraag verwonderde mij, omdat de auto in januari pas de afleverbeurt had gekregen. De chef-werkplaats vond dat “olie voor de auto hetzelfde was als eten voor de mens.” VREEMD vond ik!
Ik vertelde aan de chef-werkplaats dat ik bij mijn vorige auto's tussen twee beurten nog nooit een druppel olie hoefde bij te vullen. Hij antwoordde dat NIEUWE auto's wel (veel) olie verbruiken in vergelijking tot de oude. Maar iedereen vindt dat ik door deze opmerking van hem wordt afgescheept. Bovendien kan ik van een nieuwe auto niet langer spreken (september 2003).
Na 5430 km gereden te hebben, werd er dus maar liefst 2,5 liter olie bijgevuld (van het juiste merk: Toyota Semi-synthetic engine oil 10W-40 à ca. €9,72 per liter).

Maar het kan nog erger! Ik was nu dus gewaarschuwd en controleerde regelmatig het oliepeil. Op 2 april moest ik bij een kilometerstand van 55.437 km (na dus 1104 km gereden te hebben) wederom 1 liter olie bijvullen. Dat vond ik te gortig worden: na twee tankbeurten 1 liter olie bijvullen. Iedereen die ik erover sprak, vond dat gewoon belachelijk...

Op 15 april heb ik een kwart liter olie bijgevuld. Het is nu 19 april en de kilometerstand is 56.665 (dus 1228 km gereden vanaf 2 april) en nu staat het peil weer op het minimum. Er zal dus weer 1 liter minimaal bijgevuld moeten worden.

Volgens het instructieboekje van Toyota Avensis is het TECHNISCH VERANTWOORD OLIEVERBRUIK: maximaal 1,0 liter per 1000 km. Daar kan iedereen zich natuurlijk achter verschuilen. Ik en velen met mij vinden het absoluut ONTOELAATBAAR dat er na twee tankbeurten (dus na ca. 1000 km rijden) één liter olie bijgevuld moet worden.

- MOET IK EEN ONDERZOEK LATEN DOEN NAAR DE SAMENSTELLING VAN DE UITLAATGASSEN?

- KAN DE LAMBDA-SONDE (IN DE KATALYSATOR) DOOR HET HOGE OLIEVERBRUIK KAPOT GAAN?

- WAT IS JULLIE MENING EN WELKE ACTIE KAN IK EVENTUEEL ONDERNEMEN?

- ZIJN ER MENSEN DIE HETZELFDE PROBLEEM HEBBEN EN WAT IS HUN ERVARING?

- WAT HEBBEN ZIJ GEDAAN OM HET PROBLEEM TE VERHELPEN?

- IK HEB EEN JAAR FIRST CLASS GARANTIE. WAT BETEKENT DAT IN DIT GEVAL?

- IS DE DEALER VERANTWOORDELIJK OF DE IMPORTEUR AANSPREEKBAAR?

GEBOLENO

Geplaatst door GEBOLENO (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik denk dat je hier zeker werk van moet maken, dit is gewoon te veel.
Er word idd in het instructieboekje gesproken dat 1 liter op de 1000km acceptabel is.
maar ik denk dat hier meer aan de hand is, en dat je eerst met de dealer moet gaan praten en dat je dit niet accepteert.
Ik weet dat er sporadische gevallen bekend waren van extreem olieverbruik, maar zijn deze motoren uit mekaar geweest en nieuwe bussen en zuigers in gekomen.
Er was hier ooit een topic over geweest.
Maar hier zeker niet mee accoord gaan.

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Kijk eens op de zoekfunctie van deze site, er is een serie VVT-I motoren geweest met een extreem olieverbruik. In bepaalde gevallen kan je een nieuw gemodificeerd onderblok krijgen. Echter de dealer moet je daar meer over kunnen vertellen.

Idd 1:1000 is extreem voor een moderne motor en al helemmaal met die km stand.

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Is het overigens een nieuw model?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=GEBOLENO]De chef-werkplaats vond dat “olie voor de auto hetzelfde was als eten voor de mens.” Hij antwoordde dat NIEUWE auto's wel (veel) olie verbruiken[/quote]
hmmmm, zou de chef-werkplaats dan ook van twee walletjes eten.........[url=http://imageshack.us][img]http://img261.imageshack.us/img261/6418/...[/img][/url] net hondepoep niet intrappen!!

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Zat er geen instructieboekje bij?
En zo ja: het wel helemaal doorgelezen?
Staat VAST wel iets in over het wekelijks danwel maandelijks peilen.....

Klinkt wat als mosterd na de maaltijd maar het controleren van het oliepeil is iets wat je als eigenaar zelf moet doen. Wachten tot er een lampje gaat branden is hetzelfde als Russich roulette spelen met een PISTOOL i.p.v. met een revolver.....

Maar DIT verbruik is voor zo'n km. stand idd absurd hoog.....

Wellicht een tip om OOK het koelvloeistofniveau regelmatig te checken???

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Meestal als ik een andere auto koop, dan zijn dat dingen die ik in het begin wekelijks peil!.
Gewoon om een indruk te krijgen van gebruik van vloeistoffen en om eventuele afwijkingen te registreren.

Santa (0), 17 jaar geleden

Couldn't agree more, Primera..!

Harald1980 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=GEBOLENO]- KAN DE LAMBDA-SONDE (IN DE KATALYSATOR) DOOR HET HOGE OLIEVERBRUIK KAPOT GAAN?[/quote]
Ik denk dat de lambdasonde dit wel overleeft, maar de katalysatoren niet! Een soortgelijk probleem kennen wij van de Kia Sorento met 2.4 benzinemotor, deze motoren staan bekend om hun olieverbruik en in 9 van de 10 gevallen overlijdt de voorste katalysator. Soms ook de achterste. Dus beslist werk van maken!!!

hendrik20 (0), 16 jaar geleden

Recent is bij mijn Avensis 1.8 VVTI moter, kilometerstand 72.000, het onderblok onder volledige garantie vervangen. Ik heb deze auto gekocht met een kilometerstand van circa 35.000. Door de dealer is voorafgaand aan de reparatie een zogenaamde peilstaat bijgehouden over 3.000 kilometer. Indien de moter meer olie verbruikt dan 1 liter op 2.000 kilometer kan de dealer bij de importeur een blok aanvragen. In 2 dagen staat er weer een auto zonder alieverbruik.

delpa31 (0), 16 jaar geleden

Ik heb zelf een corolla met 1.6 VVTi, gebruikt absoluut geen olie, als ik na een olieverversingsbeurt er 2500km mee rij dan is er geen verbruik van olie, de olie is dan nog zelfs mooi goud/geel van kleur.
Ik was een paar weken geleden bij mijn toyotadealer kwam daar met een monteur aan het praten en die was een gloed nieuw onderblok van een avensis aan het vervangen, "kop" met kleppen etc. en distributiegedeelte wordt van het oude blok overgezet, het onderblok was door toyota in garantie ter beschikking gesteld.
Met First Class occassion garantie zou ik absoluut een nieuw onderblok eisen, ik denk ook dat dit geen probleem zal zijn.
Persoonlijk vind ik het door U opgegeven olieverbruik absoluut te hoog. Ga niet al te veel af op "lul" verhalen van chefmonteurs in het verleden heb ik daar bij Citroën slechte ervaringen mee gehad, die vonden alle euvels heel normaal was normaal voor het merk zeiden ze dan.

Jol (0), 16 jaar geleden

Wel, ik heb net dezelfde ervaring achter de rug. Mijn Avensis is een 1.6 VVTi en dateert van juni 2001(nieuw aangekocht). Op de teller staan precies 90.000km. Een paar maanden geleden had ik ook eens mijn olie nagekeken en ook ik vond geen olie meer terug op mijn peilstok. Heb er toen 1 liter olie bijgevuld maar verder geen aandacht meer aan gegeven omdat ik kortelings toch bij mijn Toyota-dealer moest langsgaan voor een grote onderhoudsbeurt (90.000km). Mijn wagen was nog maar 2 uur in de garage of ik kreeg al telefoon met de melding dat mijn motor "versleten" was. Bleek dat er nog amper 1 liter olie in mijn carter zat !!!!! De rest was ontsnapt via de zuigerveren in het motorblok. Stel je voor....ik kocht een Toyota met als belangrijkste argument dat die wagens bekend stonden voor hun betrouwbaarheid en lange levensduur. Kon moeilijk geloven dat na amper 6 jaar mijn motor versleten was !!!! Doch, mijn garagist vertelde me dat hij met die VVTi motoren nog al een paar problemen van die aard binnengekregen had maar, zo zei hij, ik moest daar niet van wakker liggen want de motorblok zou zonder problemen in garantie vervangen worden door een nieuwe....en zo geschiede.
Ik moest mijn wagen 3 dagen missen (maar kreeg gratis een vervangwagen) en de motor (behalve de cilinderkop want daar mankeerde niets aan) werd vervangen door een splinternieuw exemplaar, volledig op kosten van Toyota.
Ik wil maar zeggen, als Toyota België dat kosteloos en zonder problemen vervangt, dan moet dat in Nederland toch ook kunnen ? Dit is het bewijs dat de fout van dat olieverlies wel degelijk bij hen ligt en dus niet iets is waar de klant voor moet opdraaien. Trouwens, van de service van Toyota heb ik niets dan lof. Dit probleem moest je maar eens krijgen bij eender ander merk......denk niet dat een wagen van 6 jaar daar ook nog garantievoorwaarden heeft !!!!

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

dat olieverbruik is natuurlijk niet goed te praten,maar nooit of te weinig oliepeilen ook niet...

tarabeest (0) PRO, 16 jaar geleden

Olie verbruik bij dit type motor is bekend, de dealer zal dan ook i.v.m. de garantie het onderblok moeten verwisselen.
Als de dealer hier moeilijk over doet kunt je ook contact zoeken met de importeur van toyota(louwman&parqui te raamsdonkveer).
De auto valt in de first-class garantie en heeft ook bovag garantie, dus vervangen moeten ze m toch.

DDL (0), 16 jaar geleden

Ik heb zelf een Avensis 1.8 VVTI uit 2002.
Met 120.000 km op de teller nam het olieverbruik ook verontrustend toe.
De dealer zei meteen, dat dit een bekend probleem was en dat er met de importeur contact op werd genomen.
Kort daarna werd ik terug gebeld met de boodschap dat er een nieuw motorblok in zou komen onder volledige garantie.
Dat is ook gebeurd.
Het is perfect afgewikkeld.
Het is jammer dat het gebeurde, maar Toyota liet zich daarna wel van zijn beste kant zien.
Ik zou dus maar even met de dealer contact opnemen en verwijzen naar de hier genoemde voorbeelden..

Michiel7811 (0), 16 jaar geleden

--- geen "garantiekwestie" maar verkoop met "verborgen gebrek" ---

Ik heb niet alle berichten gelezen dus misschien is dit al gemeld.

Het mag dan zo zijn dat in toyota voorwaarden een gebruik tot 1 ltr olie per 1000 km te tolereren is maar ik denk dat dit soort voorwaarden hier niet zo van belang zijn. Dit soort voorwaarden hebben volgens mij temaken met acceptabele of onacceptabele slijtage van de motor tijdens de garantietermijn.

Deze auto hebt u tweedehands gekocht en er mag dus naar mijn idee verwacht worden dat dit verschijnsel (hoog olieverbruik) bekend was VOORDAT u de auto kocht.
Bekend voor de dealer (evt. vorige eigenaar). Dat dit bekend was mag u van de dealer verwachten, hij is immers de expert of zou dat moeten zijn en heeft de auto grondig onderzocht voorafgaande aan de verkoop.

De dealer heeft u dus naar mijn idee een auto verkocht met een verborgen gebrek. Of het nu binnen de gemelde grenzen van toyota ligt of niet. Hij had dit dus moeten weten en aan u moeten melden. Dan had u zelf de keuze kunnen maken de auto wel of niet te kopen.

Bovenstaande betreft mijn persoonlijke mening. Misschien kunt u er iets mee.


PS: Mijn vorige auto een carina II 2.0gli met 3sfe motor op LPG uit 91, 2e hands gekocht in 1994 met 75.000 km is binnen de garantietermijn van 6 maanden gereviseerd (opboren, honen, zuigers vervangen) vanwege een olieverbruik van 1/2500 km. Toyota heeft dus duidelijk de regels m.b.t. olieverbruik aangescherpt.

Groet,

Michiel

ednael (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat zijn natuurlijk allemaal zéér mooie woorden, en op papier lijkt dat allemaal intressant, maar in de realiteit ligt dat wel anders hoor! Je kan toch moeilijk verlangen dat een autohandelaar alvorens hij een voertuig verkoopt er eerst enkele duizenden kilometers mee gaat rijden om de gebreken te kennen, ook hij koopt in vertrouwen een wagen aan, de enige kans dat hij het voertuig kent is dat hij het van een eigen klant kocht!
Hier is mijn inziens totaal geen sprake van in gebreken stellen van de handelaar! hier is sprake van een fabrieksfout!als je al de berichten leest en op die enkele antwoorden reeds mensen te hebben met hetzelfde ^probleem lijkt me dit wel duidelijk!
Ik zou eerst naar de handelaar gaan en vertellen wat hem voordoet en tevens vertellen dat je weet hebt van dergelijke fouten op zo'n modellen! Kan of wil hij je niet helpen zou ik kontakt opnemen met toyota invoerder en u zal gegarandeerd geholpen worden want bij toyota ligt de klantentevredenheid hoog in vaandel!!

goetjes, Eddy

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Hallo. Ednael.
Het betreft hier een auto verkocht door een toyota-dealer,geen autohandelaar.
Een auto verkocht met first-class garantie.
Gecontroleerd volgens de voorwaarden die horen bij deze garantie, die ook nog eens verwerkt is in de prijs van de auto.
Garantie krijg je niet gratis, daar betaal je voor.
Dit olie verbruik is echt abnormaal.
Dit moet gewoon gerepareerd worden, zullen ze ook wel gaan doen.
Maar garantie op een auto is ook niet zaligmakend, er zijn zat dingen die buiten de garantie gehouden worden.
Ook hier moet je de voorwaarden goed op je in laten werken, en dan zal je zien dat er toch wel veel buiten valt.
Dat olieverbruik is ook zoiets, in het instructieboekje staat dat het acceptabel is.
Daar kun je natuurlijk alle kanten mee uit, maar als de fabrikant dit als acceptabel neerzet dan kan het er maar zo buiten vallen.
Maar het word gerepareerd, in mijn directe omgeving is dit ook gebeurd.

Michiel7811 (0), 16 jaar geleden

--- In reactie op ednaul/Eddy ---

Ik begrijp dat een dealer niet duizend km met een auto gaat rijden om te kijken of het apparaat geen olie gebruikt. Het is ook logisch dat een dealer bij auto inkoop niet alles kan controleren. Ik blijf er echter bij dat het een verborgen gebrek betreft. Dit probleem is niet ontstaan tijdens de garantieperiode, het WAS ER AL voor de verkoop. Ik denk/vind dat er niet alleen het recht moet bestaan op kosteloos herstel van het olieprobleem maar ook dat er de mogelijkheid bestaat dat de dealer de auto terugneemt.

NOGMAALS: In een garantieperiode belooft de fabrikant dat het product probleemloos blijft functioneren. Omdat je als gebruiker allerlei dingen kunt doen om het olieverbruik op te drijven (hoge toeren/zware belasting met koude motor bijvoorbeeld) heeft Toyota aangegeven dat (naar mening Toyota) 1/1000 km binnen de norm valt.

Verkoop van een auto die al 1/1000 gebruikt is een totaal ander verhaal! Dit is een VERBORGEN GEBREK!!!

"bij toyota ligt de klantentevredenheid hoog in vaandel!!" Deze ervaring deel ik niet. Hoewel mijn persoonlijke ervaring met producten van Toyota zeer goed zijn heb ik een zeer negatieve ervaring met afhandeling van een klacht bij Toyota Nederland. Ze zullen (hopelijk binnen Nederlandse wetgeving) alles doen om onder een garantieclaim uit te komen.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Hallo Michiel 7811.
Als er melding van word gemaakt in het instructieboekje dat een olie verbruik van een liter op 1000km binnen de tolerantie valt, dan is dat geen verborgen gebrek!.
Dan kan een fabrikant zeggen dat dit acceptabel is en zodoende de garantieclaim afwijzen.
Ik wil daar maar mee zeggen dat dit niet een verborgen gebrek is.
En dat je niet altijd je gelijk kunt halen, gelijk hebben is wat , maar het krijgen ook.
Dit gaat gewoon gerepareerd worden, omdat dit een gekend probleem is.

Michiel7811 (0), 16 jaar geleden

Ok, primera, ik neem er genoegen mee. Bedankt voor deze uitleg. Ik zou toch erg teleurgesteld zij in betreffende verkopende partij.

Groet,

M

toyotaexpert (0), 16 jaar geleden

"De chef-werkplaats vond dat “olie voor de auto hetzelfde was als eten voor de mens.”
Flauw en helemaal fout van deze werkplaatschef. Want de brandstof is het eten en de olie het bloed.

Brommertjes op mengsmering verbruiken olie. Mijn Carina doet 1: 12000 aan benzineverbruik (17 jaar oud en 120.000km gelopen, enkel stadsritjes).

Succes met de oplossing.

Scheper (0), 16 jaar geleden

Hallo,

zelf een avensis van 2001 is afgelopen maand blok onder garantie vervangen 100.000km

als de auto niet ouder is dan 6 jaar kom je er voor in aanmerking

je moet dan zelf een oliestaartje maken

gewoon even zelf verzinnen heb ik ook gedaan en heb een nieuw (onder)blok gekregen

Winfox (0), 16 jaar geleden

Hallo, ik had het zelfde probleem.
Mijn Avensis van aug 2001 1.8 VVT-I had het zelfde proleem bij 70.000 km.
Ik ben naar de dealer gegaan in Rotterdam en deze hebben een oliestaatje bijgehouden van 5000km.
De dealer wist van het probleem, en vertelde mij dat bepaalde type motoren van de serie E17 een probleem had met de olie poorten.
Dat houdt dus in dat de olie poorten te ruim waren bij dit type E17 motoren.
En zelfs bestond de mogelijkheid dat ze enigzins ovaal waren.
Maar goed het was garantie en dus kreeg ik een splinternieuwe motor zonder enige bijkomende kosten ingebouwd.
De oude motor werd terug gestuurd naar de fabriek voor onderzoek.
Nou petje af voor Toyota, want dat noem ik service!

Fijne dealer heb je trouwens!

Gr.Winfox

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Winfox]Nou petje af voor Toyota, want dat noem ik service![/quote]
is niet meer dan normaal............, heeft niets te maken met een goede dealer, ze moeten wel!!

Gr. paul

Allepinie (0), 16 jaar geleden

Weet iemand of dit probleem zich gaandeweg ontwikkelt en dus bij weinig kilometrage pas na 10 jaar kan opduiken? Of dat het vanaf het begin reeds zichtbaar is? Want ik wil graag een Toyota van 5/6 jaar oud kopen met een 1.8 vvti motor met weinig km. Dus als deze het probleem heeft, moet ik er binnen een jaar bij zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken. En vanaf welke bouwjaren heeft Toyota dit probleem zowieso al verholpen?

Alvast bedankt!

RoB-BM (0), 16 jaar geleden

Heb dit probleem zelf ook gehad, 1 liter op 1000 km. Heb afgelopen week ( november 2007) nieuw onderblok gekregen van Toyota. Viel nog in de coulance regeling. Mijn Avensis is uit 2001, 1.8 vvt-i met 140.000 km op de teller! Dit probleem is bij Toyota bekend. Totale kosten Euro 250,-bijbetalen. Wat mij betreft super opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.