Volkswagen Polo: Airco doet het niet

Bouwjaar: 2002, Motorcode: Benzine

Onze polo hebben wij in occazie gekocht maar de airco heeft het nooit gedaan bij ons. Met de zomer in aantocht wil ik toch eens weten wat het zou kunnen zijn (we willen er ook niet teveel geld meer aan uitgeven).

Onze polo heeft een climatronic

Symptomen: als je de temperatuur op laag zet komt er geen koude lucht uit. Ook als je de ventilatie op de max stand zet, dan zucht hij meer dan blazen, precies een klep die open en dicht gaat of druk die hij opbouwd, uitblaast, stilvalt en weer opnieuw.

Zou hier gewoon de gas op zijn? Kan je dit controleren?
Geeft de climatronic geen foutcodes weer? Zo ja, hoe kan je die uitlezen?
Of zijn er grotere kosten? Compressor stuk?

deleuke

Geplaatst door deleuke (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je wilt weten wat het probleem is, zal een fatsoenlijke airco diagnose uitsluitsel moeten geven en dat kost geld! is die nog niet gerepareerd.
Diagnose wijst uit of het probleem klein of groot is.

Geen geld of niet teveel meer aan uit willen geven, resulteert erin dat je in de zomer gebruik kunt maken van ARKO.

deleuke (0), 11 jaar geleden

deze foutcodes zijn er uitgekomen

2C6 00710 Stelmotor van ontwasemingsklep (V107)
4F7 01271 Stelmotor van temperatuurregelklep (V68)
4F8 01272 Stelmotor voor de centrale klep (V70)
4FA 01274 Stelmotor van luchtinlaatklep (V71)
318 00792 Airconditioning drukschakelaar (F129)

Een hele boel dus maar wat betekenen ze juist? Kan ik hiervan dingen zelf vervangen?

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Zo, dat zijn er nogal wat.

V107 is de ontwasemingsklep
V68 klep hangt vast of de motor is defect. (motor defect? dashboard eruit)
V70 idem als V68
V71 idem als V70 - V68

Hebben allemaal te maken met een elektrisch probleem, slecht contact/onderbreking, zekering defect, vast zittende klep of defecte motor.
Het komt bij VAG veelvuldig voor dat de kleppen vast zitten, hiervoor zullen eerst de foutcode gewist moeten worden...daarna bedien je alle mogelijke lucht standen en geef je de kleppen de tijd de positie te halen.
Indien dat niet lukt, met VAG-Com alle foutcodes wissen en een output test in Module 08 uitvoeren en daarna een Basic Setting.
Bij de output test, is het mogelijk dat als de klep vast zit deze los raakt en kun je dus ook meerdere keren uitvoeren.

Airconditioning drukschakelaar (F129) kan erop wijzen dat er geen koudemiddel in het systeem meer aanwezig is, meestal het gevolg van een lekkage aan de condensor.
Systeem zal dus afgeperst moeten worden.

deleuke (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de uitleg.
Wat heb ik gedaan: econ + binnencirculatieknop indruk gehouden, contact opgezet (motor niet gestart) en dan is hij een test beginnen doen.
Dan kreeg ik weer alle foutcode's, ik heb deze dan gewist door de econ knop ingedrukt te houden.

Weer opnieuw de test laten doen en dan kreeg ik maar 2 foutcodes meer nl.
4F8 01272 Stelmotor voor de centrale klep (V70)
4FA 01274 Stelmotor van luchtinlaatklep (V71)

Maar ik heb eens iedere aparte stand laten doorlopen en bij iedere gevraagde stand komt er ook lucht uit de monden. => sensor probleem?

De aircofout komt voorlopig niet meer terug, zou het kunnen dat de airco niet meer werkte door de niet gewiste foutcode? Kheb de temperatuur eens op low gezet er er kwam wel zeer koude lucht uit, maar dat is natuurlijk geen garantie met dit koude weer (5°C).

Wat ik wel merk is dat de blazer steeds weer "adem" moet nemen om opnieuw te kunnen blazen in iedere stand ...

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Ok, dan heb je er een aantal gewist, blijft de V70 en V71 over.

Ja, het is mogelijk dat de airco niet meer werkte door de niet gewiste foutcode, en zoals jezelf al beaamt is dat geen garantie met dit koude weer.

[quote]Wat ik wel merk is dat de blazer steeds weer "adem" moet nemen om opnieuw te kunnen blazen in iedere stand ...[/quote]
Dat ligt aan de V71, de luchtinlaatklep ofwel een verstopt interieur filter?
Interieurfilter vind je terug onder de parafaan, motorkap openen en aan de rechterkant (passagierzijde) moet je een deksel kunnen vinden wat je kan verwijderen.
Als het interieurfilter is verwijderd zie je de V71 zitten, bij draaiende motor moet die open staan! als die sluit..komt dat door de foutcode..
Die krijg je dan alleen eruit met VAG COM en dan een basic test laten uit voeren.
Derhalve bij een sterk vervuilde interieurfilter, snakt die ook naar adem.

Tevens controleren of de airco compressor aan slaat!

deleuke (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor deze snelle reply.

De luchtinlaatklep is onvindbaar :d . Ik heb de motorkap open gedaan, passagierszijde gekeken maar geen pvc "doos" gevonden waar een filter kan inzitten.

Hoe kan je controleren of de airco compressor aanslaat? ik vermoed dat deze tussen de motor en de batterij zit onder de motor afschermkap, of vergis ik mij?

kaleido 1 (1790) PRO, 11 jaar geleden

Aircopomp , zit rechts onderin , op de achterkant zitten 2 leidingen , en aan de voorkant een brede poulie waar de multiriem overheen loopt.

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Je moet de rubber aan de kunststof afdekplaat (parafaan) weghalen en de parafaan optillen, daar zou de intfilter moeten zitten.
De parafaan is dat kunststof onderdeel wat vanaf de voorruit tot onder de motorkap loopt, schuift tot onder de ruitenwissers in.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.