Vandaag rijdt mijn vriendin in de passat van m´n pa, na een lang uurtje rijden wilt ze optrekken bij het stoplicht, valt spontaan de motor uit en het begint te stinken en te roken (brandluchtje). De auto start wel maar begint gelijk weer te stinken en te roken. Meneer van de ANWB vertelde dat de airco stuk was en ze kon na het uitzetten van de airco zonder problemen weer verder rijden. Ik neem aan dat de aircopomp nu vast gelopen is waardoor de poelie vast staat en de multiriem er overheen schuurt, dit veroorzaakt hitte en de riem begint te stinken en roken.
Nu zijn mijn vragen:
Wat is de reden waarom de motor uitvalt?
Is de pomp nu echt overleden?
Is het veel werk om deze pomp te vervangen?
Wat is de oorzaak dat de pomp vastloopt.
Kan dit verdere schade veroorzaakt hebben?
Kan ik de airco uitschakelen zodat ik de ventilatie nog wel kan gebruiken?
Passat heeft 172.000 km gelopen, airco is in mei dit jaar opnieuw gevult en schoongemaakt, het gaat om een climatronic, het is een tdi-motor die in lijn licht met de auto.
Alvast bedankt
gr. Jorp
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zal je eerst moeten kijken wat er werkelijk is
Ik heb net gekeken, de pomp is overleden. De pomp loopt gewoon vast, zo vast denk ik dat de motor zwaar wordt tegengehouden en uitvalt. Pomp zit zover ik kan zien makkelijk gemonteerd. Dus een nieuwe pomp+riem+filter halen, systeem laten spoelen en opnieuw vullen. De airco kan ik uitzetten door hem op eco stand te zetten.
16 jaar
Vergeet niet om ook de orrifice te (laten) vernieuwen.
Succes, Pascal
Daarmee bedoel je toch dat filtertje wat bij de hoge druk en verdamper zit?
16 jaar
ja.. lijkt op een filter maar is een (vaste) smoring. Zonder dit werkt het systeem niet.
Ik heb de pomp er af gehaald en merkte inderdaad dat de pomp stroef liep (schurend). Van iemand kreeg ik de tip het systeem te laten spoelen. Met deze tip heb ik de VW dealer gebeld. Ik kreeg te horen dat ze dit eigenlijk nooit doen en alleen het zogenoemde "filtertje" en droger vervangen. Doorspoelen is zo veel werk en gedoe, er moet veel voor gedemonteerd worden.
Ik haal op mijn werk de pomp nog even uit elkaar om de kijken of deze aluminiumvijlzel heeft afgegeven. Mocht dit het geval zijn vervang in de droger en "filtertje".
Is het een idee om na het vullen van de airco er een tijdje mee te rijden en dan opnieuw het filtertje te vervangen? Wel dubbel werk maar het legen en vullen kost me niets.
16 jaar
Ik zou de pomp niet uit elkaar halen.
Hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig en
de kans dat je hem weer zonder lekkage in elkaar zet
is zeer klein. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in het de-monteren
van aircopompen.
Veelal is een nieuwe pomp goedkoper dan een oude te reviseren.
Wat de dealer betreft vind ik het een slechte zaak om een systeem niet te spoelen.
Zo heb je niet lang plezier van je nieuwe pomp. Bij een pomp die stukgelopen is, is
het een must om het systeem te spoelen, de filter/droger en de orrifice te vervangen.
Ga anders naar een erkend STEK bedrijf ipv naar de dealer. Deze mensen weten waarover
ze praten.
Succes, Pascal
Ik heb al een nieuwe pomp gekocht, dus dan mag de oude pomp wel uit elkaar. Ik werk zelf bij een elektromotoren bedrijf dus ik denk dat daar ook wel de benodigde gereedschap ligt, zo niet, jammer dat. Ik zal nog wel even informeren bij een STEK bedrijf hier in de buurt.
Even voor de duidelijkheid.
Dit is de droger:
[url=http://img114.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img114.imageshack.us/img114/3450/...[/img][/url]
Dit de orrifice:
[url=http://img114.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img114.imageshack.us/img114/2204/...[/img][/url]
De filter is dat nou de droger of de orrifice? De orrifice ziet er meer uit als een filter.
16 jaar
De bovenste foto is de filter/droger.
De onderste id de orrifice. Dit is een soort
smoorventiel wat maar een bepaalde hoeveelheid
koudemiddel doorlaat.
Grtz, Pascal
Vandaag de passat bij een autobedrijf gebracht die wat meer doen in airco´s dan een andere garage, hij vertelde mij (liet het ook zien) hoe vies het systeem wel niet was. Ik kon met de vinger het ijzer slijpsel van de orrifice afvegen. Maar goed dat we hem hebben laten spoelen. Vreemd dat een merk dealer dan zegt dat hun alleen de orrifice en droger vernieuwen zonder te spoelen.
Ook is gelijk de droger vervangen. Voor het spoelen en het vervangen van de droger was ik 282 euro kwijt.
Er is 250ml olie (smeermiddel) in de nieuwe airco pomp gegoten. Voor het draaien en vullen moet ik de pomp 10 tot 20 slagen met de hand draaien. Vervolgens het systeem weer laten vullen.
In de pomp zitten zuigertjes, als deze alle olie moeten voortstuwen gaat de pomp gelijk weer kapot. Daarom moet de olie eerst een beetje in het systeem rond gegaan zijn.....?
Dit klonk mij een beetje vreemd in de oren. Er zal vast wel iemand zijn die hier een duidelijk uitleg voor heeft.
16 jaar
Klopt nadat de pomp en de leidingen gemonteerd zijn
eerst de koppeling een aantal slagen draaien, zodat de olie de
leidingen in geperst wordt. Doe je dit niet dan heb je kans op
vloeistofslag. Dit kan weer kromme kleppen in je pomp veroorzaken en
dan moet je weer de pomp vernieuwen.
Succes, Pascal
Hé,
Dus als ik goed begrijp heeft de garage dat niet gedaan na montage, en ben je huiswaarts gekeerd zonder maar ook iets.
Aircopompschade is altijd gevolgschade. Opletten of de druk niet te hoog oploopt.
Als de dealer beweert dat hij alleen de defecte stukken vervangt dan is hij niet bekwaam om aan airco's te werken.
Bij pompschade MOET gespoeld worden anders krijg je gegarandeerd na korte tijd weer grote kosten. Voor airco onderhoud ben je meestal beter af bij een eerlijke aircospecialist dan bij de meeste dealers, zeker als je de kosten vergelijkt op termijn.
Altijd een extra gaasfilter monteren in de zuigleiding, voorkomt een hoop narigheid, kosten, en ergernis.
[quote=Hendrik4290]Voor airco onderhoud ben je meestal beter af bij een eerlijke aircospecialist dan bij de meeste dealers, zeker als je de kosten vergelijkt op termijn.[/quote]
Zijn deze eerlijke mensen ergens aan te herkennen..... Blauwe ogen ? anders ?
Gr. paul
Jammer genoeg niet!
[quote=Hendrik4290]Jammer genoeg niet![/quote]
Was gekheid hoor ;
Gr. paul
Gezien het bovenstaande zijn ze zeker NIET te herkennen aan een automerklogo op de gevel........
Straks geven ze het advies om geen olie en filters meer te vervangen maar om er een nieuw motorblok in te lepelen..
16 jaar
[quote=Santa]Gezien het bovenstaande zijn ze zeker NIET te herkennen aan een automerklogo op de gevel........
Straks geven ze het advies om geen olie en filters meer te vervangen maar om er een nieuw motorblok in te lepelen..[/quote]
Het is eigenlijk al zover.
Bij de PSA groep en Volvo en Ford wordt bij turboschade aan de 1.6 110pk 16V diesel door de autofabrikant een ruilmotor aanbevolen
Hij doet het al weer een tijdje, hij koelt weer als een tierelier.
Wat heb ik gedaan:
Systeem laten legen,
Pomp gedemonteerd,
Bij een autobedrijf het systeem laten spoelen en de droger laten vernieuwen, de orifice zat vol met vijlzel.
Daar is ook het aanbevolen hoeveelheid olie in de nieuwe pomp gegoten,
Thuis de pomp gemonteerd en eerst 10 tot 20 (volgens mij veel meer) slagen met de hand gedraaid. Ook de orifice heb ik vervangen,
Bij het airco vullen nog een klein beetje olie toegevoegd en gevuld.
Aan het begin koelde hij niet super, nadat het systeem een uurtje had gedraaid en de olie in het systeem rond gegaan is koelde hij super!
Toch nog ff de pomp uit elkaar gesloopt. Het zijn 5 zuigers in een cirkel van ong. 2 tot 3 cm doorsnede met daarboven een membraam schijf. De drijfstangen van 3 zuigers stonden goed vast en er lag een hoop alu-vijlzel in de pomp.
Hartelijk bedankt voor jullie hulp!!
Gr. Jorp
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar