close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Hoe het z.g.n. "combi instrument" uitbouwen?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Bij een collega moet ik achter het z.g.n. Combi Instrument (snelheidsmeter/toerenteller) zijn om een pulsdraad voor zijn navigatiesysteem aan te sluiten. Nu ben ik al eens gaan kijken o.a. via het klepje van de zekeringkast (aan de linker kant van het dashboard) maar kan niet direct ontdekken wat er losgemaakt moet worden en waar.
Heeft iemand ervaring met het uitbouwen?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Marc6904 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarom haal je het plus draad niet gewoon uit de zekering kast?

thijs11387 0
badge

17 jaar

Je hoeft het instrumentenpaneel echt niet los te halen.
Je kunt evt. volstaan met demontage van het onderste gedeelte van het dashboard aan de bestuurderskant.
Alle schroeven losdraaien en het hele onderste gedeelte naar je toe trekken en dan laten zakken.

Santa 0

17 jaar

pulsdraad bevind zich in de isso stekker van de radio... poss nr 1, blauw-wit

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Heb je daar ff een plaatje van, Paul?

De blauw-witte?

Santa 0

17 jaar

[quote=paulkelder]pulsdraad bevind zich in de isso stekker van de radio... poss nr 1, blauw-wit

paul,[/quote]
Dat dacht ik dus ook, maar dat is hem dus niet!
Volgens de lijst van Petri zit hij in de stekker van het combi instrument bij een Passat uit 2002.

Zie ook:
http://www.petri.de/cgi-bin/petri.cgi?kd...

Marc6904 0

17 jaar

[quote=thijs11387]waarom haal je het plus draad niet gewoon uit de zekering kast?[/quote]
Het gaat om de PULS draad niet om de PLUS draad. (kwestie van twee letters omdraaien)

Marc6904 0

17 jaar

[quote=Marc6904][quote=paulkelder]pulsdraad bevind zich in de isso stekker van de radio... poss nr 1, blauw-wit

paul,[/quote]
Dat dacht ik dus ook, maar dat is hem dus niet!
Volgens de lijst van Petri zit hij in de stekker van het combi instrument bij een Passat uit 2002.

Zie ook:
http://www.petri.de/cgi-bin/petri.cgi?kd...[/quote]
hoe is er gemeten MARK.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=paulkelder]hoe is er gemeten MARK.

paul,[/quote]
Paul, ik heb hem niet gemeten. Bij inbouw van een navigatie systeem (heb er al meerdere gedaan in verschillende auto's) ga ik altijd uit van de lijsten van Petri, en tot nu toe hebben die er nooit naast gezeten.
Het blijkt uit een praktijk test wel dat pin 1 in deze Passat niet de puls is. Normaal loopt een puls netjes op van 0 tot een bepaalde waarde als je sneller gaat rijden. Maar bij deze is hij zo instabiel als je maar kunt bedenken. Bij een constante snelheid springt hij alle kanten op met waardes tussen de 0 en 20000. Dat geeft al aan dat dit geen pulsdraad is. Een normale puls loopt van nul tot in de honderden en niet zoals nu tot in de tienduizenden.

Marc

Marc6904 0

17 jaar

poss nr 1 (europees) is of onbezet? en is altijd de pulsdraad. indien bezet en de kleuren zijn blauw-wit dan is dit de juiste.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=paulkelder]poss nr 1 (europees) is of onbezet? en is altijd de pulsdraad. indien bezet en de kleuren zijn blauw-wit dan is dit de juiste.

paul,[/quote]
Heb de auto hier niet bij de hand dus kan de kleur niet bekijken. Maar uitlezen van het service menu van de radio tijdens het rijden geeft al aan dat dit geen puls kan zijn i.v.m. de verspringende waarden. Tevens wil het systeem niet calibreren en dit is bijna altijd een puls probleem.

Pos. 1 is bezet maar is, in tegen stelling van de algemene gedachte, NIET altijd de pulsdraad. Vandaar dat het overzicht van Petri zo handig is. Vaak gaat men er van uit dat een DIN stekker een standaard bedrading heeft maar dit is zeker niet altijd het geval. Kijk als voorbeeld maar naar een VW daar is de geschakelde en permanente plus omgedraaid t.o.v. vele andere merken. In dat geval meet ik altijd eerst de bedrading door voordat ik iets aansluit.

Marc

Marc6904 0

17 jaar

Marc, als het een origineel Navi systeem van VW is dat je wil inbouwen, dan moeten er ook nog (2) pulsdraden getrokken worden naar de 26-polige stekker. En zoals Paul zegt. Als er een draad op positie 1 van de 8-polige stekker zit, dan is dat sowieso de een pulsdraad. Zo niet, dan is er voordien al aan de auto geprutst.

Als je wat meer info wil, laat het dan maar weten. Veel succes alleszins...

Fredo 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.