Volkswagen Golf III: Koppeling soms stroef. Moeilijk in zn 1 en 2

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Hallo,

ik heb een probleem met mijn golf 3 cabrio 1.8 uit 1996.
Hij wil namelijk soms moeilijk in zijn 1 en 2 (dit gebeurt het meeste als hij warm is)
als hij koud is is het probleem er bijna niet

ook maakt hij (alleen als hij warm is) en je hem in achteruit zet een schurend geluid alsof je de tandwielen hoort( alleen als je hem in zn achteruit zet dus niet als hij erin staat)

ook voel ik soms dat me koppeling niet soepel terugkomt. Hij is altijd vaak zwaar geweest. Maar nu word het wel erger.

Zaterdag gaat de bak uitelkaar en word de koppeling en drukgroep vervangen (koppeling is egt helemaal op).
Ik hoop dan dat het probleem opgelost is.
Maar wat ik hier nu mee wil bereiken is: als jullie denken dat het wat anders kan zijn. Dat is dit meteen ook laat vervangen, want hij is dan tog al open.

Mvg,

nicky

Vw-Nicky

Geplaatst door Vw-Nicky (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Vw-Nicky (0), 14 jaar geleden

Als hij uit staat gaat het schakelen super. Echt zeer soepel en hoe het hoort.
De koppeling verandert niks aan met uitstaande motor

mvg nicky

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nicky

Komt het koppelingspedaal zelf wel normaal omhoog tot in de ruststand ? Of blijft het pedaal wat omlaag hangen ?

Als dat het geval is, kun je eens aan de zijkant van de bak het groene deksel verwijderen, hierachter zit een hevel die tegen het druklager duwt, de hevel scheurt wel vaker, maar meestal kun je dan helemaal niet meer koppelen..

Ook niet elke bak heeft dit groene deksel erop zitten trouwens..

Anders toch de bak eraf halen en de koppelingsset vernieuwen, het zwaar koppelen kan ook van de drukgroep afkomen, na het vernieuwen van de set zal deze weer mooi ligt gaan. Ook het slecht schakelen en kraken kan hierdoor veroorzaakt worden omdat hij niet goed meer vrij komt.

Waar je eventueel nog naar kan kijken is de krukaskeerring en de keerring van de prise-as van de bak, als deze wat zweet of lekt, vervang hem dan ook gelijk mee.

Voor de rest niet veel bijzonders om op te letten.

Gr Stefan

Vw-Nicky (0), 14 jaar geleden

Nee. Het pedaal komt gewoon helemaal terug omhoog. Alleen je voelt hem minder soepel gaan als voorheen.
Ik had zelf al wat gevonden over de synchromesh die versleten zou kunnen zijn, maar dit is niet het geval omdat de problemen niet overeen komen.

Vrijdag moet ik me nieuwe koppelngsset ophalen. Zaterdag gaat het gebeuren en zal dan gelijk op de keerringen letten.

Bedankt voor de reactie

mvg nicky

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hou ons even op de hoogte als het gelukt is..

Zou alleen niet zomaar de bak zelf open schroeven als je dit nog nooit gedaan hebt..Voor je het weet springen je de veertjes en kogeltjes om de oren..

Gr Stefan

Vw-Nicky (0), 14 jaar geleden

Het is nu 2 weken geleden gerepareert. En alles werkt weer super.
Er is meteen een nieuw druklager ingegaan.
En het probleem van het zware schakelen lag aan de drukstift. Die was versleten en dus meteen vervangen
verder was er nog een koelslang vervangen en nieuwe bakolie

mvg nicky

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de Feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.