Volkswagen Passat: laaddruk regelverschil TDI

Bouwjaar: 2000

Ik heb in de werkplaats een Passaat TDI met regelmatig vermogensverlies. Auto wil dan niet meer optrekken en het lijkt of de turbo niet werkt. Modis geeft mij Laaddruk regelverschil. Deze storing zegt mij niet zoveel behalve dan dat het aan de turbo gerelateerd is.

Guido3862

Geplaatst door Guido3862 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Petje57 (0) PRO, 18 jaar geleden

Kunnen een aantal oorzaken zijn: controleer secuur de turboslangen of deze niet ergens gescheurd zijn 2. de aansturing door de 3-wegklep hapert 3. luchtmassameter 4. binnenwerk van de kat losliggen.
Misschien heeft iemand anders nog meer ideeen. Succes.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 18 jaar geleden

Zelf 2 keer deze storings code gezien.
Auto in noodloop (oa turbo uit) dus minder vermogen.
Verder had klant geen klacht en reed de auto goed.
1 kat verstopt.
2 N75 defect.

Michel7746 (0), 18 jaar geleden

Ik heb dit probleem ook gehad bij mijn A4 TDi. Uitlezen gaf diverse mogelijkheden aan. Ik heb de vacuumslang die bovenop de turbo zit rechtstreeks aangesloten op de vacuumpomp van de rembekrachtiger. Hij ging weer als de spreekwoordelijke brandweer. Oftewel, laaddrukregelklepventiel kapot dat bij dedistributiedeksel zit. Let op, aan de achterzijde van de motor zit er nog 1. Suc6

Sven71 (0) PRO, 18 jaar geleden

wat ook kan gebeuren is dat de egr klep door vervuiling pen blijft staan ... dichte pakking ertussen en nergens meer last van.
is het een auto die een tijd stil gestaan heeft door verkoop
kan het de turbo zelf zijn .. de vartiabele schoepjes gaan vast staan

pesamaja (0) PRO, 18 jaar geleden

twee mogelijkheden,1e :magneetklep laaddruk regeling is stuk;let op bij actuatordiagnose kan hij wel goed zijn en het zelfde geldt voor het meten van de weerstand;deze kan je controleren met een onderdrukpompje met een lange slang naar de turbo(de vacuumpot op de turbo die de wastgate aanstuurt)en dan met de auto rijden en met optrekken de vakuumpomp bedienen,werk de turbo nu goed(voldoende vermogen)klep vervangen.
2e mogelijkheid is dat de luchtmassameter stuk is dit kan je alleen meten met een uitleeskast van vw;de 1551 of 5051;je moet het volgende doen groep 1 motorregelapparaat dan meetwaardeblokken 08 en kanaal 10 de test moet je plankgas in z'n 3 en de meting verrichten op het toerental van 3000 in het eerste uitlees venster moet nu een waarde komen van meer dan 750 mg/sl zo niet dan is de luchtmassameter stuk,deze zal zo'n ¤180 kosten het is wel een ruildeel,succes

Michel7746 (0), 18 jaar geleden

luchtmassameter kost 110,00 euro

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

kost nu slechts.. 65,- ex

paul,

Michel7746 (0), 18 jaar geleden

worden steeds goedkoper

126 (0) PRO, 18 jaar geleden

turbo regeling is smerig buit elkaar halen goed polijsten en klar is kees

126 (0) PRO, 18 jaar geleden

lucht massa meter heeft niets met turbo druk te maken

marcie (0), 18 jaar geleden

heeft zeker wel met de turbodruk te maken,als de lm meter een te lage waarde doorgeeft,reageert de turbodruksensor daarop.
wissel de luchtmassameter maar eens als je nog een heb.
slaat meestal geen foutcode luchtmassameter op maar de waarde aangezogen lucht is gewoon telaag

126 (0) PRO, 18 jaar geleden

dan is het een gevolg en geen oorzaak

Guido3862 (0) PRO, 18 jaar geleden

Sorry voor de late reactie, klant heeft nog geen kans gezien om de auto terug te brengen. Klacht doet zich sporadisch voor en de auto rijdt soms weer gewoon een paar dagen zonder probleem. Oplossing dus nog niet bekend

Muppet (0) PRO, 18 jaar geleden

Om te controleren of het de variabele schoepen zijn haal ik meestal de vacuumdoos even los en probeer dan of de hevel die de variabele schoepen bedient een zwaar punt heeft of niet de hele slag meer maakt. Is er een zwaar punt voelbaar, Turbo/uitlaat spruitstuk demonteren en turbo uit elkaar halen. Alles goed roestvrij maken, smeren en weer monteren. Heb op deze manier al een paar keer het probleem kunnen verhelpen zonder een nieuwe turbo te hoeven monteren.

126 (0) PRO, 18 jaar geleden

is al geadviseerd lees hier boven

Guido3862 (0) PRO, 18 jaar geleden

nou de turboschoepen zaten inderdaad vast en heb dit allemaal weer gangbaar gemaakt. Probleem blijft echter hetzelfde. Kan het verstelmechanisme maar op 1 manier in elkaar? kan hier misschien iets fout zijn gegaan?

126 (0) PRO, 18 jaar geleden

je kan hem inderdaad verkeerd monteren maar hij regelt dan niet het moet erg soepel gaan

Guido3862 (0) PRO, 18 jaar geleden

Alles ging in iedergeval soepel, heb toch maar de luchtmassameter vervangen en het probleem is nu opgelost! was dus blijkbaar een combinatie van klachten. Ik vindt wel dat onder de 2500 toeren er een behoorlijk turbogat is. Kan dit met de schoepen twe maken hebben?

126 (0) PRO, 18 jaar geleden

als de meeneem hevel teveel speling heeft in de turbo dan moet de ring vervangen worden die met al die gaten.

Guido3862 (0) PRO, 18 jaar geleden

Nou probleem is opgelost. Klant tevreden zoals het was. Turbogat blijkbaar normaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.