Ik heb nu tot 2 keer toe het rechterwiellager vervangen omdat hij zo'n ontzettend zoemend geluid maakte tijdens het rijden. Het probleem is nu nog steeds niet verholpen. Kan het soms in de versnellingsbak zitten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan ook de andere kant wiellager zijn, is soms slecht te horen welke het is , de auto is net een klankkast. versellingsbak kan ook. maar kan ook heel goed een band zijn die een bijgeluid geeft.
hoi,
een wiellager is simpel op te sporen.
draai flink aan een wiel en hou je hand op de achter-as aan de kant van het wiel dat je wilt gaan controleren,
dan verneem je door het gevoel of hij stuk is of niet, ook kun je luisteren als het wiel draait ( dan hoor je hem een beetje rauw lopen. ( ook nooit te veel vet aan een nieuw lager doen ) en niet te strak zetten..?
paul,
Dit geldt bij een achterwiellager. Maar bij een voorwiellager is het wat moeilijker te horen, dit omdat hier assen aanzitten. En als ik de tekst zo lees gaat het hier over een lager geluid voor.
Achteras is normaal gesproken heel goed te horen, als deze kapot zijn.
hoi,pim
voor moet je wel kunnen vernemen met het rijden en door bochten.!
paul,
toch blijf ik er bij dat het soms lastig is om te horen welke van de voorste 2 het is. maar dit geluid kan ook heel goed een band zijn omdat het wiellager immers al 2 x is vervangen en het geluid blijft. of de andere kant ligt er uit of een band doet dit geluid. lijkt mij als de versnellings bak dit doet, het dan een zingend geluid geeft.
heb je de wiellagers beide keren zelf vervangen?? Deze moeten namelijk zorgvuldig met passende stempels ingeperst worden. Sla je ze er middels hamer en beitel methode in zijn ze standaard al te barsten. Door de dunne buitenring is het bijzonder belangrijk het lager goed recht in het gietwerk van het fusee te persen.
Ik heb zelf wel eens een setje gemaakt om het wiellager uit te persen met een dik draadeind en goede passtempels. het fusse hoeft dan niet van de auto afgebouwd te worden. Even nadenken en tijd aan besteden, nooit meer lagers stukpersen.
succes
ik heb samen met iemand er tijdelijk een complete poot van een golf III onder gezet en het geluid bleef het zelfde
op de brug hebben we de wielen laten draaien en het lijkt er op dat het geluid toch ergens uit de bak komt. Het gekke is dat je het geluid ook hoort als je de koppeling indrukt of hem in zijn vrij zet.
20 jaar
Als eens gedacht aan het toplager waar de prise-as in valt
20 jaar
toplager waar de prise-as in valt? :S
poeh.. dat zegt me niets
20 jaar
golf 5, even een vraag, kan de auto ook beginnen te trillen in het stuur als het door jou genoemde toplager niet goed meer is? heb dit al eens gehad bij een vento, die gaf ook een rauw wiellager geluid en trilde ontzettend in het stuur. heb toen andere aanderijfassen geprobeerd en andere wiellagers wat niets oploste. bleef een vreemd verhaal met die auto en is ook nooit opgelost. dus ben eigenlijk wel nieuwsgierig of dat lager deze klacht kan veroorzaken.
trillen in het stuur en een rauw geluid kan ook liggen aan kromme remschijven en kromme velgen want dan is het heel goed mogelijk dat je remschijf tegen de remblokjes komen tijdens het rijden
20 jaar
en was is een toplager dan ?
20 jaar
hoi,
een toplager zit in een vliegwiel tbv, de koppeling.
paul,
ah... die zit dus helemaal niet in de buurt van de wielen.
en er is er enkel eentje van...
euh domme vraag: zit deze in een koppelingssetje inbegrepen?
20 jaar
hoi,
nee deze zit niet in de buurt van de wielen
maar heeft betrekking tbv, de koppeling.
een toplager zit normaal niet in een setje
maar is los te koop.
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar