Volkswagen golf 4 tdi 90pk: lekkage koelvloeistof uit drukventiel reservoir

Bouwjaar: 1998

Mijn golf tdi lekt koelvloeistof uit de dop van het waterreservoir, dit veroorzaakt weer het branden van het lampje van de temperatuurmeter.

Verder zit er een apart luchtje aan de koelvloeistof. Als ik de dop van het koelvloeistofreservoir verwijder en aan het "water" ruik valt me op dat er een "uitlaatgas" luchtje aan zit.

De motor is vergeleken met andere 90 pk tdi´s ook een stuk luidruchtiger maar ik merk geen verschil in prestatie.



Weet iemand in welke richting ik het probleem moet zoeken?

En is het verstandig er verder mee te rijden?



Alvast bedankt!







Patrick8484

Geplaatst door Patrick8484 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Guys? helemaal niemand??

mies7841 (0), 20 jaar geleden

als niemand je wil/kan helpen probeer het dan eens bij de
tdiclub.nl wie weet kan daar je iemand helpen.
Succes. Ciao Mies

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Mies,

Bedankt voor je suggestie!

mvg

nille (0), 20 jaar geleden

k denk da u cilinderkoppakking der aan is

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Nils,

Bedankt voor je reactie.
Dat vermoeden heb ik ook, ware het niet dat er geen enkele andere aanwijzing voor is, ik denk met name aan; vermogenverlies, olie in de koelvloeistof, dampende/rokende uitlaat, witte substantie aan de binnenkant van de olievuldop etc. Niets van dat alles.
Zou het laten uitlezen door een dealer uitsluitsel kunnen geven?

Thijs11395 (0) PRO, 20 jaar geleden

Patrick, vooruit, laat ik als theoretische TU'er dan een poging wagen ;-)

Ik heb nog nooit aan de koelvloeistof van mijn SDI geroken, dus daar kan ik je niet bij helpen. Als de koppakking door is, komen er zaken bij elkaar die niet bij elkaar horen. Dus water in de olie of olie in het water, en/of beide in de verbrandingskamers. Symptomen zijn olie-achtige of (bij lopende motor) borrelende koelvloeistof, verlies van koelvloeistof (dalend peil) en veel (witte) rook uit de uitlaat, mayonaise-achtige smurrie onder de olievuldop, olieverbruik, ...

De meeste zaken zijn bij jou inderdaad negatief, maar je hebt nog niet verteld of je koelwaterpeil ook daalt. Dat lijkt me wel een aanwijzing. De dealer kan deze storing volgens mij niet met uitlezen vaststellen (er is immers geen elektronica bij betrokken), maar zij weten vast wel wat standaardtestjes om erachter te komen of en waar je koppakking door is.

Succes, Thijs Adriaans

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Thijs,
Dank voor je reactie.
Een beetje "getheoretiseer" kan nooit kwaad want dit is een opmerkelijk probleem. :-))
Het koelvloeistofpeil daalt inderdaad echter niet geleidelijk als te verwachten bij vebranding in de kamers maar plotsklaps onder druk uit het overdrukventiel van het koelwaterreservoir, terwijl bij stationair draaiende motor er geen luchtbellen te zien zijn in het reservoir.
Trouwens; het oliepeil stijgt ook niet.
Any ideas?


Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Thijs,
Dank voor je reactie.
Een beetje "getheoretiseer" kan nooit kwaad want dit is een opmerkelijk probleem. :-))
Het koelvloeistofpeil daalt inderdaad echter niet geleidelijk als te verwachten bij vebranding in de kamers maar plotsklaps onder druk uit het overdrukventiel van het koelwaterreservoir, terwijl bij stationair draaiende motor er geen luchtbellen te zien zijn in het reservoir.
Trouwens; het oliepeil stijgt ook niet.
Any ideas?


jos_br.5982 (0), 20 jaar geleden

Vervang eerst de dop maar eens, er zit een overdruk ventiel in en dat gaat wel eens kapot(te vroeg open).
Jos.

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Jos,

Dat zou inderdaad heel goed kunnen.
Meteen even een nieuwe dop erop zetten.
Dank voor je suggestie.

mvg

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Nieuwe dop is niet het probleem. Ik dacht -gezien het in noodloop gaan bij 3k toeren- nog aan de magneetklep die de turbodruk regelt maar daar ligt het ook niet aan.
Op de één of andere manier zit er overduk in het koelwatersysteem. Ik denk nu toch aan de koppakking of nog erger; een scheurtje in de kop.
Een nadere inspectie heeft aan het licht gebracht dat er toch een flinterdun laagje olie in het waterreservoir zit en af en toe een klein luchtbelletje, het borrelen van het water is wel duidelijk hoorbaar. Maar nog steeds geen spoor van witte/zwarte rook en geen water bij de olie.
Weet iemand een duidelijk waarneembaar verschil in sympthomem tussen een scheurtje in de kop en het door zijn van de pakking?

mvg

jos_br.5982 (0), 20 jaar geleden

Om te beginnen is met de komst van het nieuwe (ronde) expansietankje moeilijk te zien of er luchtbelletjes meekomen, daarom trek ik de retourslang eraf en laat hem dan lopen om te zien of er lucht meekomt.
Verder is het mij opgevallen dat wanneer je de kop eraf haalt je aan de metalen pakking niks kunt zien en deze dan toch kapot blijkt te zijn.
Ik laat de kop altijd afpersen maar heb nog geen gescheurde kop meegemaakt.
Jos.

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Jos,

Het is inderdaad erg moeilijk te bepalen of er al dan niet lucht meekomt. He loshalen van de retourslang lijkt me een goed trukje.
THX!

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Er komt inderdaad lucht mee met het koelwater.
Het lijkt me dus een kop(pakking) probleem.
Vraag; Kan een defecte koppaking ervoor zorgen dat een TDI iedere keer bij 3000 toeren in noodloop gaat?
(ik dacht al aan de LMM maar daar ligt het niet aan)

mvg

jos_br.5982 (0), 20 jaar geleden

Dat in noodloop gaan heeft niets met de koppakking te maken.Ook van een kapotte lmm gaat de motor niet in de noodloop, meestal gaat de motor in de noodloop doordat bijv. de turbodruk te hoog is.
Jos.

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Jos,

Dank voor je verheldering.
Ik noem het "in noodloop" omdat de auto bij het bereiken van 3000 toeren (120/130 kmh) opeens inhoud en niet meer vooruit te branden is. Met een beetje geluk en veel tijd bereik ik de 140 kmh nog wel. Het lijkt wel of ie dan opeens begrenst is.
Vergelijkbare situaties worden op dit forum al eerder toegeschreven aan de LMM of de Magnetische Klepschakelaar. Beide heb ik vervangen maar het verandert niets aan de situatie.
Aan de turbolader zelf heb ik nog niet gedacht aangezien er onder de 3k toeren geen vuiltje aan de lucht is. Als ik gewoon in de stad rijd dan is het een gewone TDI.

Weet jij hoe het zou komen dat de turbodruk te hoog word?
Suggesties zijn meer dan welkom.
thx!






Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.