Ik heb een lupo 1.2 tdi 3 L en sinds kort gaat het starten erg moeilijk, als hij eenmaal aan is en je rijdt een tijdje(vooral bij lage toeren) begint de motor plotseling enorm te schudden en valt de kracht van de motor weg en gaat ie erg roken.
En als ik dan stil sta schud de hele auto heen en weer.( daarna starten we weer en is t probleem weer een poosje verholpen)
WIE WEET HIER RAAD MEE ??????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
eerst laten uitlezen
Heb ik al gedaan, geen foutmeldingen
19 jaar
2 massa vliegwiel.
wattes? ik ben maar een leeek
Oja,..en nu iets nieuws, als je m kei hard op z'n staart trapt doet ie weer normaal....alleen start hij dan moeilijk op,...W
19 jaar
hallo,
harry heeft een dergelijke lupo een 2 massavliegwiel? zoja dan kan hier heel goed het probleem liggen.
heb zelf geen ervaring met deze motoren in de lupo, maar het 2 massavliegwiel hoor je geen goede berichten over.
ron,
Ik weet niet zeker of deze ze hebben, maar een schuddende diesel van VW doet mij direct aan het tweemassavliegwiel denken, zeker als er totaal geen foutcode's worden geproduceerd.
De rest van je klachten komen ook enigzins overeen met 2 massavliegwielproblemen.
Even voor de duidelijkheid; een tweemassavliegwiel is een vliegwiel uit twee delen met een soort demper ertussen; doel is motortrilling reduceren waardoor hij gelijkmatiger loopt. De handel zit bij elkaar geklonken, daar zit dan ook meteen het probleem. De delen krijgen door slijtage teveel speling t.o.v. elkaar.
Informeer eens bij de dealer of dit type een 2massavliegwiel heeft, kans is groot omdat een driecilinder van natuure relatief veel trilling geeft en men dat toch graag wil dempen.
http://img175.imageshack.us/img175/6515/..." border="0" width="265" alt="Image Hosted by ImageShack.us" />
hier hebben we een plaatje van zo'n 2-massavliegwiel
paul,
is het makkelijk te verhelpen zon vliegwiel en wat zijn de kosten ongeveer?? ps en als dat het niet is wat kan het dan zijn?
19 jaar
darwin
de schakelbak zal gedemonteert moeten worden!
kosten 2-massavliegwiel tussen de 3 en de 400,- euro!
totaal incl montage gemiddeld een kleine 900,- euro
paul,
en is dat dan een dealer prijs?? of zijn er ook handige monteurs die bij klussen
19 jaar
als ik jou was zou ik eerst eens een juiste diagnose laten vast stellen!
voor dat je onnodig kosten gaat maken... 900,- betalen voor iets wat niet is opgelost zijn geen GRAPPEN!!
paul,
Paul, wat voor diagnose stel jij aan de hand van de klachten die genoemd zijn??
Het is altijd heel moeilijk is een uitspraak te doen aan de hand van wat een bestuurder bemerkt en hier beschrijft.
zoals ik de vraag lees van darwin! is er nog niks ondernomen ?
zelf zou ik eerst uitlezen, ten eerste op evt, foutcodes ? anderzijds in de meetwaardeblokken! de boel eens goed uitpluizen..
maar idd, vaak is het ook moeilijk om vanachter een beeldscherm een directe oplossing te geven van een probleem..
paul,
zou het ook aan de pompverstuivers kunnen liggen? of de gloei bouchies?
19 jaar
Hoeveel heeft je auto gelopen??
Gloeibougies geeft volgens mij alleen problemen met de koude start.
19 jaar
km stand doet niet ter zake bij dit soort motoren ze kunnen op elk moment de geest geven, dat hebben we mede te danken aan al dat prachtige electronica er rond om heen!
gewoon uit laten lezen! dan weet men weer wat meer...
paul,
ik heb m net laten uit lezen en ze weten het niet,...Ze vinden het een vreemd verhaal,..NOU,..leuk hoor,...Mischien moet ik dan naar PON toe ofzo?
19 jaar
Naar Pon toe??? Ga je me vertellen dat de dealer er niets mee kan???
normaal! darwin, is de dealer het laatste redmiddel..
vaak gaat dit toch niet op! raar verhaal! wat kan pon meer dan een dealer! of zouden ze daar meer geintereseert zijn ?
zeg het maar...
paul,
EEN LUPO 3LITER IS EEN APPART VERHAAL, HET KAN GOED MOGELIJK ZIJN DAT DE VERSN BAK EN KOPPELING WEER IN BASIS GEZET MOET WORDEN EN DE HYDROLIEK POMP ONTLUCHT MOET WORDEN. BIJ HET SLIJTEN VAN DE KOPPELING IS HET MOGELIJK DAT DE KOPPELING AANBLIJFT GRIJPEN MAAR DE AUTO NIET VOORUIT GAAT IVM MET DE AUTOMATISCHE REM (KRUIPNIJGING)OOK IS ER IN HET VERLEDEN EEN UPDATE GEWEEST AAN DE VERSNELLINGSBAL ELECTRONICA. HEEFT IE DEZE WEL NODIG EN OOIT GEHAD? MAW PROBEER EENS EEN ANDERE DEALER DIE ER WAT MEER ERVARING MEE HEEFT. GROETJES GERT
PROBEER EENS EEN ANDERE DEALER DIE ER WAT MEER ERVARING MEE HEEFT.
als dit zo zou wezen! was het niet best! alle dealers horen op de hoogte te zijn van al hun produkten! (behalve de audi A8 voor dit type auto zijn er geselecteerde dealers in nederland)
daar ben je dealer voor! daar sta je voor als dealer zijnde, een goede dealer staat voor zijn klanten...
paul,
misschien de kabelboom in de kop?
hadden wij laatst met een passat
lees hier hoe en wat:
http://www.tdiclub.nl/topic.asp?TOPIC_ID...
19 jaar
Zijn bij verschillende dealers geweest, AMES en de Koning, en beiden hebben ze niet veel ervaring en verwezen ons naar een lupo 3L kenner! maar ja....wie is dat, dus hebben we Pon maar gebeld.
19 jaar
nou daar ben je dan lekker mee!
wat een goedkoop verhaal, een vw-dealer die je weg stuurt naar een lupo kenner ?
HOE GEK IS MEN DAN.....
paul,
Straks gaat Pon je nog doorsturen naar Wolfsburg; daar zijn ze gemaakt.....
Maar alle gekheid op een stokje, er zijn toch aardig wat van die 3L lupo's verkocht, er zouden toch dealers moetten zijn die er iets mee kunnen. En de dealers kunnen in dit soort situatie's gebruik maken van de kennis van importeur en fabrikant, zonder dat ze je de deur uitsturen.
breng hem maar naar hoogenboom in barendrecht
Breng hem maar naar Paul............... Ik heb ook zo'n fijne dealer gehad, maar dan van Audi. Is eigenlijk toch gewoon 1 pot nat. Toch knap dat je ruzie met de chef werkplaats kunt krijgen over het feit of een stuurhuis al dan niet nastelbaar is.... De boeken zijn er duidelijk over, het stuurhuis zelf ook. De chef werkplaats bleef echter roepen dat het stuurhuis NIET nastelbaar was..... Heerlijk, dealers.... Breng de Lupo maar naar Paul. Die krijgt het vast wel voor elkaar en als het hem niet lukt, dan wil hij hem vast wel voor je naar de sloper brengen......
19 jaar
Nou,...Ik heb mmaar besloten om dat rot ding weg te doen, ik heb er nog wat geld voor kunnen beuren, en heb nu een golf SDI gekocht,Die is wel helemaal perfect(denk ik) en daar heeft men mischien wel meer verstand van...Alleen 1 Dingetje heb ik wel op gemerkt aan de golf, En dat is als ik dan zeg maar stuur in z'n vrij en ik houd de koppelins pook in mijn hand voel ik dat de pook een beetje mee beweegt met het sturen,..Wat is dat?????
19 jaar
het is een golf 4 sdi uit 98
19 jaar
maar hopen dat je daar meer geluk mee hebt! darwin...
bekeuringen voor te hoge snelheden kun je niet snel oplopen! daarvoor moet je echt je best doen met een SDI, dat zijn alweer de eerste verdiensten ;)
dat de (koppelings-pook ?) mee gaat is vrij normaal (het hele spulletje, motor en bak hangt nl, in rubbers.. niet echt iets om je ongerust over te maken...
paul,
klaas ik zit bij hoogenboom daarom is het een topbedrijf van hoog niveau en wat dat schelden op dealers betreft ga er dan ook niet heen voor garantie gevallen.
Nou john d, ik ben blij dat jij bij Hoogenboom werkt en dat het DAAROM een topbedrijf is. IK schat mezelf NIET zo hoog in.... Natuurlijk ga ik naar de dealer terug in garantietijd! Daar heeft de klant ruim voor betaald en heeft niets uit te staan met het gepruts van diverse dealers. Ik heb voldoende auto's gehad van een paar verschillende merken waaronder huidig VW/AUDI. Als je dan je Audi voor de zoveelste keer ophaalt (pas na 1000 km gereden te hebben) vanwege de klacht "hij trekt naar rechts bij het optrekken" en je krijgt dan van de chef werkplaats te horen dat ze de auto nu zo hebben afgesteld dat hij naar LINKS trekt en dat de auto na ongeveer 1000 kilometer vanzelf weer recht moet gaat rijden, krijg ik spontaan slappe enkels. En terecht, want de klacht bleef. Weer later werd de auto uiteindelijk uitgelijnd bij Profile, nadat ze er zelf niet meer uitkwamen. De auto reed eindelijk recht! En wat bleek toen? Hadden ze mijn mooie, onbeschadigde standaard lm. velgen met 2 NIEUWE en 2 ZGAN BANDEN ook maar even omgeruild met andere, beschadigde (!) standaard velgen en banden die allemaal maar 5 mm profiel hadden..... En JIJ vindt dan ook dat ik maar NIET moet klagen en vooral NIET voor garantie terug moet naar de dealer? Oh ja, ter verduidelijking: Ik had de klacht VOOR AANKOOP al gemeld en de auto heeft daar een 1 WEEK gestaan voordat hij werd afgeleverd. Zelfs voordat ik betaalde nog nagevraagd of de auto recht reed. Ja hoor, is perfect nagekeken, was het antwoord! Ja, NAKIJKEN, dat doe ik ook een paar ochtenden in de week wanneer mijn kinderen wegfietsen naar school..... En dat niet afstelbare stuurhuis? Dat is bij Paul afgesteld en het geklapper in de stuurinrichting was weg. En dan hebben we het nog NIET gehad over de accessoires waarmee geadverteerd werd (en waar dus WEL voor betaald wordt!) en die er later helemaal niet bleken op te zitten...... Maar, om maar weer eens met voor de dealer c.q. importeur typerende woorden af te sluiten: we hebben nog nooit (zulke) klachten gehad.....
18 jaar
Wellicht bij jou niet zo bekend, john d, maar het kopen van een auto is een zakelijke overeenkomst waarbij de dealer ZELF besluit garantie te geven op een gebruikte auto. Hij verplicht zichzelf dan tot de in de garantie (in mijn geval Bovag) genoemde voorwaarden. IK voldoe OOK aan mijn verplichtingen door direct danwel op tijd te betalen en alle klachten, bij aankoop WEL en NIET duidelijk waarneembaar EN de klachten die tijdens de garantieperiode ontstaan, z.s.m. schriftelijk te melden. Gewoon een duidelijke (zakelijke) overeenkomst. Met evt. juridische consequenties voor diegene die zich niet aan de regels houdt. Meer niet. Volgens mij heeft "mijn" dealer dus mijn velgen met nieuwe banden verduisterd want ik heb ze nooit terug gekregen...... En voor dit soort praktijken moet ik respect hebben....????
18 jaar
Dus, wat ik schreef was niet schelden maar slechts het uiten van een mening, gevormd door het ondergaan van een "klant-vriendelijke" benadering door personeel van een dealer.
18 jaar
wat mij opvalt is dat alle dealers over 1 kam geschoren worden en dat is niet terecht als jij problemen met je dealer hebt en je komt er niet uit schakel dan de bovag in of een of ander geschillen comissie want op deze manier los je o,niets op , en deze site is hier volgens mij ook niet voor bedoeld.
jonh... dit is niet persoonlijk naar jou hoor!
maar er is duidelijk toch wel wat gaande onder div.. dealers, je moest eens weten wat ik zo dagelijks om de oren en te horen krijg en toch allemaal stuk voor stuk van ex dealer klanten... en dan gaat het niet alleen om geld.. maar over foute diagnoses ect ect, en het niet op kunnen lossen, en niet van één keer! meerdere keren zelfs... tja, daar gaat men niet van juichen.. (lijkt mij menselijk toch)
maar ik vind, men moet zich niet gaan verschuilen achter regels en bovag en geschillen-commissies... je kunt het verhaal natuurlijk ook omdraaien!
indien de betreffende dealer nou eens beter zijn werk ging doen en de klant eens wat serieuzer ging nemen, krijgt hij overgens ook na betaald..
dan hoeft de klant geen aanspraak te maken op het hele bovag gebeuren... want uiteindelijk bied de klant zijn/haar auto in goede trouw aan!
paul,
De "dealers" hebben NOG een groot nadeel: ARROGANTIE. Met name de snelle jongens van de afdeling verkoop, sommigen waarvan de pukkels nog niet eens zijn opgedroogd, benaderen je met een houding alsof je bij de paus op audientie komt. Doe maar arrogant, verleen maar weinig service en je ziet dat er bedrijven zoals KwikFit in het gat springen en er hun voordeel mee doen. NU proberen de dealers dat marktaandeel weer wat terug te krijgen met zogenaamde express-services of hoe ze het ook maar willen noemen. En dit geldt ECHT niet ALLEEN voor de VAG concerns..... Alhoewel de klanttevredenheid bij Skoda beduidend hoger ligt dan b.v. bij Audi en VW. Meer service en MINDER arrogantie, daar scoor je klanten mee! En laten we eerlijk zijn, john d(oe), het zijn echt niet alleen garagemedewerkers die iets weten van marge's, kostenplaatjes en winstmarge's en daarmee samengaande garantiereparaties....... En ja, ik heb de zaak aangekaart en personeel moest in het bijzijn van een leidinggevende hun ongelijk toegeven.... Triest, als je klanten zo laag inschat. In Sinterklaas geloof ik namelijk OOK al een tijdje niet meer!
18 jaar
Nog zo'n denkfout van dealers: we krijgen geen klachten DUS is iedereen tevreden...... Yeah, right! Keep on dreaming!
18 jaar
D8 ik al,...En indd ga ik niet meer naar de VW dealer met mijn nieuwe auto,...En trouwens ik heb nu garantie bij een andere garage, die zijn heel vriendelijke en proberen alles te verhelpen, Misschien hebben ze minder verstand van de auto op zich, maar goedkoop en klant vriendelijk is toch wel heel belangrijk ja,....
18 jaar
OJa,.....en JOHN D,...vat t niet zo persoonlijk op allemaal
18 jaar
dat doe ik wel het is tenslotte wel mijn boterham>!!
niet doen john... indien jij voor jou zelf weet wat en hoe je het doet! is er voor jou boterham geen vrees!
vergelijk het met een spel! wie het beste speelt wordt uiteindelijk de winnaar! en wie er een potje van maakt de verliezer!
nu gaat het er alleen nog om wie zich aan de spelregels gaat houden!
paul,
paul je bent toch met mij eens dat dit medium bedoeld is voor technische vragen en oplossingen zo niet dan zal ik mijn kennis niet meer delen op deze site
daarin heb je volkomen gelijk john... maar geef dan zelf ook eens een open mening! hoe triest vind jij dit alles ?
maar vat het goed op john het is niet persoonlijk... maar een algemene kwestie..
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar