288 bezoekers online

Volkswagen Polo: Mistlampen Polo 6n

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Hallo,

Ik heb een set mistlampen gekocht voor mijn 6n uit okt '96.
Ik zou graag willen weten of in mijn auto daarvoor al voorzieningen aanwezig zijn om ze meteen in een als bestaande kabel boom te klikken.
En dan natuurlijk op het dashbord een schakelaar te plaatsen en de hele handel werkt.

Of is het zo dat ik zelf nog een draadboompje moet maken?

Weet 1 van jullie dat zo of die bedrading er al ligt of dat ik het zelf moet fabriceren?

Alvast bedankt,

Adriaan.

a3aan

Geplaatst door a3aan , lid sinds 14 jaar geleden

11 Reacties

agieze, 13 jaar geleden

Bij mijn weten ligt die er niet.. zal je dus zelf moeten maken.

Een aparte schakelaar op het dashboard is het makkelijks, hoewel officieel niet toegestaan. (af-fabriek zitten mistlampen op de lichtschakelaar geschakeld, kan je ook aan proberen te komen..)

Als je de lampen nog niet hebt gekocht let er dan op dat je de juiste lampen voor de juiste bumpers (er zijn dikke en zogenaamde twee-delige) koopt. Het verschil is goed te zien op auto-onderdelen.com

gr Arjen

Santa, 13 jaar geleden

[quote=agieze]Een aparte schakelaar op het dashboard is het makkelijks, hoewel officieel niet toegestaan. (af-fabriek zitten mistlampen op de lichtschakelaar geschakeld, kan je ook aan proberen te komen..)[/quote]
Waar staat dat....?
Indien een extra schakelaar MET verklikkerlicht wordt gebruikt, lijkt mij dat er niks aan de hand is...

Af-fabriek zitten er wel meer zaken NIET op of aan een auto die later gewoon gemonteerd mogen worden.

agieze, 13 jaar geleden

[quote=Santa][quote=agieze]Een aparte schakelaar op het dashboard is het makkelijks, hoewel officieel niet toegestaan. (af-fabriek zitten mistlampen op de lichtschakelaar geschakeld, kan je ook aan proberen te komen..)[/quote]
Waar staat dat....?
Indien een extra schakelaar MET verklikkerlicht wordt gebruikt, lijkt mij dat er niks aan de hand is...[/quote]
Sorry je hebt gelijk.. andere schakelaar op dash mag wel..

Santa, 13 jaar geleden

Neemt niet weg dat de aanschaf van mistlichten eigenlijk weggegooid geld is, gelet op de bestaande regelgeving wanneer deze lichten feitelijk gevoerd mogen worden.
Praktijk is dat deze "dram-lampen" vooral door de jongere bestuurders slechts gemonteerd danwel gebruikt worden voor een "sportieve" look, whatever THAT means......
Ook voeren deze "PETTERS" vaak het puntje veiligheid aan om hun mistlichtgebruik goed te praten.
Vreemd dat zij dan NOOIT het mistACHTERLICHT voeren maar WEL heel vaak te snel of gewoon belabberd rijden....
Voor de politie is het echter WEL handig; de zogenaamde "petje-coureurs" kunnen ze op honderden meters afstand al ontwaren.
Oudere bestuurders c.q. vrouwen in Franse auto's zijn een uitzondering: zij pakken altijd de HELE stengel vast en draaien steevast ALLE draaischakelaars in 1 keer om, daarmee de mistlichten aan de voorzijde vaak onbedoeld inschakelend....

a3aan, 13 jaar geleden

Bedankt heren,

De reden dat ik mistlampen onder mijn auto wil hebben is niet alleen omdat ik het mooier vind staan.
Maar ook dat ik vaak over smalle weggetjes rijd waar geen straatverlichting is. Dus daarom vind ik het wel prettig als ik in het donker wat breder licht op met auto zit.

Maar het blijkt er dus niet te liggen die bedrading?

Ik zal dan zelf wat moeten maken, geen probleem overgens.

Bedankt nogmaals,

Adriaan.

Santa, 13 jaar geleden

Afgezien van het feit dat het wellicht beter is om EERST te informeren alvorens iets aan te schaffen, wil ik toch nog even terugkomen op het geijkte, ook al door al die overige verstokte sportieve mistlichtvoerende bestuurders excuus van "veiligheid".

Smalle weggetjes zonder straatverlichting. Hmm, daarvoor zit er GROOT licht op je auto, Adriaan.
Regeren is VOORUITZIEN, autorijden OOK!

Indien ik jou theorie zou volgen, zou het betekenen dat jij meer licht in de BREEDTE wilt hebben?
Dat houdt dan automatisch OOK in dat je dan altijd LANGZAAM zou moeten rijden want alles wat in de lichtbundel van mistlichten opdoemt bij een snelheid van 80 km. per uur rijd je onherroepelijk ondersteboven...

Geloof je me niet? Reken maar eens uit hoeveel meter per seconde je rijdt bij 80 km. per uur en hoeveel meter die mistlichtjes voor je auto uit schijnen..... Zo'n korte remweg heeft zelfs een TANK nog niet...

Wat JIJ dus EIGENLIJK zoekt is een BERMLICHT. Maar ja, DAT staat weer niet "cool" , he? Zo'n 1-pitter op je bumperspoiler....

Blijft simpelweg nog over dat mistlichten slechts gevoerd mogen worden bij situaties waarbij het zicht ZEER SLECHT is. Dt kan zijn door b.v. regenval, sneeuwval of DICHTE mist.
Dat is dus duidelijk wat ANDERS dan een onverlicht buitenweggetje in het donker!

Nee, het is wel duidelijk, er wordt weer een dramlamp-bestuurder aan het verkeer toegevoegd!

En zulke lampjes zelf aansluiten is m.b.v. een schakelaartje en een relais idd. niet moeilijk.
Wat WEL moeilijk is, is simpelweg van dat schakelaartje AF te blijven nadat de lampjes zijn aangesloten.

De boete voor het rijden met deze "feestverlichting" kost 50 euro.
De extra aandacht van de politie neemt toe.
De extra opgewekte ergernis van overige weggebruikers is vele malen hoger.
Jezelf meer reactietijd geven door op donkere weggetjes met grootlicht te gaan rijden met een aangepaste, LAGERE snelheid kost je nagenoeg niks en is ALTIJD veiliger dan doorpezen met mistlampjes aan.......

Doe je voordeel met dit cynisme, Adriaan, en laat zien dat je kunt ANTICIPEREN.
DAAR heb je namelijk GEEN extra licht voor nodig.........

Fries33, 13 jaar geleden

Mijn (feestverlichting) breedstralers/mistlampen zijn vervangen door (inbouw) bermlichten. Ooit eens op de kop getikt in Engeland. Iets andere blakers en lampglas. Deze schijnen verder vooruit in een nauwere bundel. Mits goed afgesteld, veel breder lichtbeeld in combinatie met dimlicht en niet verblindend voor de tegenligger. Ideaal voor op onverlichte wegen. Wat mij wel opvalt is dat de geergerde tegenligger meestal een bestuurder is die niet over berm-, breed- of mistlampen beschikt, JALOERZIE???
Waar ik mij persoonlijk meer aan erger zijn mensen die hun normale verlichting slecht hebben afgesteld of mensen die met een volle auto (4 a 5 personen of met zware vracht of aanhanger) niet de moeite nemen om even aan het knopje van de koplamphoogteverstelling te draaien.

hellbat PRO, 13 jaar geleden

HAHA santa, ik heb je, OOIT wist ik dat het moment zou komen, en nu is het daar

HALELUJAH, Mistlampen mogen ENKEL gevoerd worden BIJ MIST OF ZWARE SNEEUWVAL, en dus niet als het regent.
Mistampen VOOR bij een zicht minder dan 100 meter ( vuistregel) en mistlampen achter bij een zicht minder dan 50 meter.

Bij REGENVAL, is het ten strengste verboden mistlampen te voeren, in verband met de mogelijke verblinding, door reflectie op het natte wegdek.

Groeten Uwer Vleermuis.
En kijk uit met vuurwerk.

P.S. Even kopieëren voordat je het gaat veranderen.

Blijft simpelweg nog over dat mistlichten slechts gevoerd mogen worden bij situaties waarbij het zicht ZEER SLECHT is. Dt kan zijn door b.v. regenval, sneeuwval of DICHTE mist.
Dat is dus duidelijk wat ANDERS dan een onverlicht buitenweggetje in het donker!

sjaak10918 PRO, 13 jaar geleden

@ Marcel, je hebt gelijk wat betreft Nederland. Maar kom eens in Belgie als het (hard) regent, wordt het je rood voor de ogen van al die mistlampen. Daar schijnen de mistlampen achter aan te moeten bij regen.

@ Adriaan, ik heb vroeger ook mistlampen in een auto geplaatst, en die kon ik op 2 manieren aansturen : gekoppeld aan het stadslicht, zodat ik ze bij mist kon gebruiken, en gekoppeld aan mijn grote licht, zodat ik meer licht in de breedte heb, net zoals jij op slingerende wegen, dijken e.d.

Sjaak.

P. Kelder PRO, 13 jaar geleden

[quote=hellbat]HAHA santa, ik heb je, OOIT wist ik dat het moment zou komen, en nu is het daar

HALELUJAH, Mistlampen mogen ENKEL gevoerd worden BIJ MIST OF ZWARE SNEEUWVAL, en dus niet als het regent.
Mistampen VOOR bij een zicht minder dan 100 meter ( vuistregel) en mistlampen achter bij een zicht minder dan 50 meter.

Bij REGENVAL, is het ten strengste verboden mistlampen te voeren, in verband met de mogelijke verblinding, door reflectie op het natte wegdek.

Groeten Uwer Vleermuis.
En kijk uit met vuurwerk.

P.S. Even kopieëren voordat je het gaat veranderen.

Blijft simpelweg nog over dat mistlichten slechts gevoerd mogen worden bij situaties waarbij het zicht ZEER SLECHT is. Dt kan zijn door b.v. regenval, sneeuwval of DICHTE mist.
Dat is dus duidelijk wat ANDERS dan een onverlicht buitenweggetje in het donker![/quote]
batje... je slaat de plank mis.

Ingevolge artikel 34 lid 1 RVV90: Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van motorvoertuigen mistlicht aan de voorzijde voeren.
Een wettelijke omschrijving wanneer het zicht ernstig belemmerd is, is voor dit artikel niet gegeven. De relatie naar lid 2 van dit artikel mag men NIET leggen en moet door de verbalisant zelf omschreven worden.
Volgens het KNMI te de Bilt is:

mist 200 - 1000 meter zicht
dichte mist 50 - 200 meter zicht
zeer dichte mist minder dan 50 meter zicht
Bij het Parket wordt voor de beoordeling uitgegaan dat het zicht ernstig wordt belemmerd bij dichte mist. Derhalve mogen mistlampen gevoerd worden bij zich minder dan 200 meter.
Voorts mogen mistlampen - ingevolge de EEG-richtlijn - gevoerd worden in combinatie met groot- en dimlicht, indien deze lichten wettelijk zijn toegestaan. Nergens staat, dat het voeren van stadslicht IN COMBINATIE met mistlicht verboden is.
Ingevolge art. 34 lid 2 RVV90: Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van MINDER dan 50 meter, MAG mistachterlicht worden gevoerd

paul,

hellbat PRO, 13 jaar geleden

oke, mistVOORlicht mag je wel voeren met regen, mistACHTERlicht niet.

Gaat weer lekker goed met de nederlandse regelgeving.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.