Enige tijd geleden heb ik al problemen met banden slijtage gemeld. Ik twee jaren geleden nieuwe banden gemonteerd en gelijk laten uitlijnen. Vanmorgen (na +-40d km) een lekke band. . . Bij de bandenfirma werd wederom een onregelmatige slijtage aan de binnenzijden geconstateerd bij alle 4 banden. Bij 2 banden was het metaal zichtbaar (aan binnenzijde). Een van deze banden veroorzaakte de lekke band. Bij controle op uitlijning bleken geen onregelmatigheden. . . . De bandenfrima staat ook voor een raadsel.. .
Heeft iemand zo iets al eens meegemaakt? Graag advies.
Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wordt de auto altijd max. beladen bereden ?
Mocht dit niet het geval zijn , onderstel eens goed controleren op speling.
40.000 km oke , hoeveel profiel zat er verder nog op ?
Waren het de voor of de achterbanden , die zover weg waren?
De ergste slijtage is aan de rechterzij kant (voor-en achter - - -binnenzijde). Profiel~ 2,5mm. .
9 jaar
Deze wagens hebben een mooie maar complexe wielophanging.
Heel veel rubbers en reaktiepunten.
Deze slijten dan ook bovengemiddeld en dat kan best eens de oorzaak zijn van je problemen.
Op de brug staat alles mooi stevig en zijn de metingen goed, maar eenmaal op de weg kan het best een ander verhaal zijn.
Kun je mij een advies geven?
Ik ben wel technisch, maar geen automonteur. . . Is er iets dat ik zelf kan doen?
9 jaar
Het kan ook nog aan het merk en type band liggen. Wat voor merk en type band is er gemonteerd? Ook is het wel goed om te weten wat het bouwjaar en de kilometerstand van de auto zijn.
9 jaar
Zou de wielophanging eens goed op speling controleren door iemand die verstand hier van heeft , zodat de eventuele speling op de juiste manier zichtbaar gemaakt kan worden.
Voor een leek een lastig verhaal
Het lijkt mij dat het niet aan het type band ligt (bij Continental had ik al dergelijke problemen en momenteel Vredestein).
De km stand is 290d km ; Bj 2006... Het lijkt mij aannemelijk da er ergens een speling zit. Mee eens? Dus dan iemand naar laten kijken die er verstand van heeft. Toch?
9 jaar
Ook als er niets te "stellen" valt is in dit soort gevallen het helemaal niet onverstandig om de stand van de achteras te controleren , deze kan om uit een lopende redenen niet "meer" juist zijn.
De meeste garages lijnen alleen voor uit en controleren achter niets , is toch niet te stellen , FOUT , kan mij nog een topic herineren van een japans merk , waarbij uiteindelijk de achteras de oorzaak van het stuur en het bandenprobleem was.
Kun je zeggen dit is appels met bananen vergelijken , we laten het wel over aan de TS.
[quote=kaleido 1]ook als er niets te "stellen" valt is in dit soort gevallen het helemaal niet onverstandig om de stand van de achteras te controleren , deze kan om uit een lopende redenen niet "meer" juist zijn[/quote]
Dit is al heel wat anders dan te spreken over een 4 punts uitlijning, totaal 2 verschillende zaken.
Dit had je kunnen weten indien je kennis had gehad van dit type achterascontructie.
De bandenfirma controleerde dmv montage van een apparaat op elk wiel (volgens mij worden dan dmv licht signalen de afwijkingen doorgegeven- - - is dit dan de vierpuntsmeting??).
Mijn plan om binnenkort naar mijn VW garage te gaan en daar te wijzen op de zaken die jullie hebben aangegeven:
1. controle op algemene speling op de wielophanging.
2. speciale aandacht voor de stand van de achteras.
Mee eens? Of zijn er betere oplossingsrichtingen?
9 jaar
Dat is 3d laser uitlijning, dit is als ze het goed doen de nauwkeurigste manier.
4 punts uitlijning heet het als de auto achter ook uitgelijnd kan worden.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar