Hallo,
Vanmorgen viel het op dat mn auto een raar geluid maakt als ik gas geef.
Zodra ik gas geef of gas loslaat dan hoor ik een "tok".
Heeft iemand een idee wat dat kan zijn?
(heb een 1.8 16V kr blok uit 1989)
Mvg Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het zal je voorste motorsteun wel wezen.
Controleer deze met 2 man;
Iemand gaat voor de auto staan, jij zit in de auto, auto op de handrem, zet hem in z'n 1, handrem erop houden, en koppeling voorzichtig oplaten komen tot hij aangrijpt.
Diegene voor de auto, zal zien dat het motorblok behoorlijk kantelt, motorsteun defect.
2de optie: als je er een powerrorh op hebt zitten en de motorsteun is defect, dan kan het blok tegen de powerrorh aan "tikken"
Suc6
Tim.
Die voorste motorsteun kan bijna geen kant op bij een golf 1, zelfs als er geen rubber meer inzit merk je hier weinig tot niets van. Geef je meer kans aan de achterzijde, net achter de versnellingsbak. dit is de kantelsteun bij een golf 1. (de motor van een golf 1 staat niet, maar hangt. Constructie is niet te vergelijken met zijn opvolger)
Wat ook voorkomt is dat de steekasmoer in het wiel aan de linker kant van de auto ze eigen losgewerkt heeft. Dit geeft tijdens optrekken en afremmen op de motor een tok geluid. Ook volledig uitgesleten homokineten kunnen dit geluid maken.
@ Harry,
Ik weet dat een orgineel motorblok van een typeI er in hangt, maar bij hem ligt er een typeII 16V in op dit moment.
En het is een kwaaltje van een typeII 16v blok dat de voorste motorsteun kapot gaat.
19 jaar
Wat ook voorkomt is dat de steekasmoer in het wiel aan de linker kant van de auto ze eigen losgewerkt heeft. Dit geeft tijdens optrekken en afremmen op de motor een tok geluid. Ook volledig uitgesleten homokineten kunnen dit geluid maken.
Ben bang dat ik het in het bovenstaande moet zoeken, mn vriendin zag het blok niet kantelen en ik kon zover ik het duidelijk kon zien geen losse motorsteunen vinden.
19 jaar
Wat ook voorkomt is dat de steekasmoer in het wiel aan de linker kant van de auto ze eigen losgewerkt heeft. Dit geeft tijdens optrekken en afremmen op de motor een tok geluid. Ook volledig uitgesleten homokineten kunnen dit geluid maken.
Zijn hier ook wat testjes voor?
19 jaar
zitten je wielbouten wel goed vast? dit kan dat geluid ook veroorzaken.
succes.gr.E.Tempel
@Tim, een type 2 16V blok zal je toch echt op de "type 1" methode met motorsteunen van een type 1 motor en versnellingsbak vast moeten zetten. (op 4 punten dus, een oog bij de spanrol van de distributie, 1 oog boven op de bak aan het deksel waar de koppeling naar binnen gaat, een kantelsteun aan de achterzijde achter het differentiel en een hulpsteun aan de voorkant, die zit samen met de bouten van de startmotor vast.
Je kunt hem niet zo vastzetten als in een golf 2, (3 punts ondersteuning, een achter het blok, een achter de bak en een voor het oliefilter) simpelweg omdat er in een golf 1 niets zit op de plaats van de motorsteunen van een type 2. Het blok blijft dan op straat staan :-)
Die stukkende motorsteunen is een typische type 2 golf kwaal (en niet alleen 16V hoor!!!) heb zelfs al gezien dat de slangen van de radiateur stuk getrokken werden.
@erik, testjes zijn er zo 1..2..3 niet, eenvoudiger is om even met de doppenset de hele handel na te lopen. De centrale wielmoer heeft normaal een forse voorspanning nodig.
Binnenste homokineet, 12 kant inbus, 45 N/m
Centrale naafmoer, 230 N/m !!!!!!!
Wielbout, 90 N/m
Een uitgesleten homokineet geeft over het algemeen ook knakkende geluiden en trilling in het stuur.
zit er in je achterste draagarm rubber ook een alu. busje? kan geluid ook veroorzaken wanneer deze ontbreekt.
Nou heb gezien wat het probleem was, het wiel zat los zoals dhr Tempel had opgemerkt.
Bedankt allemaal.
19 jaar
slordig.......
ja , sorry
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar