Volkswagen Golf V: Radiateur lek - hoe te vervangen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0TDI

Er zit een gaatje bij een soldeeraansluiting van de radiateur. Dat wordt vervangen denk ik.
Waar begin ik te 'slopen'? Moet hij er via de bovenkant of via de onderkant uit? Moet er nog iets anders uitgebouwd worden voordat de radiateur eruit kan?
Voor de radiateur zit de intercooler. Er vlak achter nog wat slangen van de airco.
Als ik de nieuwe erin heb, hoe moet ik de boel dan ontluchten voordat ik de motor start?
Veel vragen, maar als je het op de juiste manier aanpakt, scheelt dat vast veel geklooi.

dutch123

Geplaatst door dutch123 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat ik altijd doe is de voorbumper verwijderen en het voorfront verwijderen,dat klink veel,maar is iets van 15 minuten werk bij elkaar.
Het "setje" van radiateur/intercooler/condensor ophangen aan iets met een ty-rap,dan front wegtrekken en de radiateur vervangen (kan er dan mooi bij) ,dan setje weer in elkaar zetten en weer ophangen,dan front er weer tegenaan monteren en alles dichtbouwen,denk bij elkaar iets van 1 uur werk voor iemand die technisch inzich heeft.
Ontluchten door het systeem te vullen,dan starten en een tijd laten draaien,even gaan rijden totdat de thermosstaat open is en dan eventueel weer op max. peil vullen.Dus zonder dop erop ontluchten.

poppekast (0) PRO, 14 jaar geleden

ik denk dat je net te weinig ruimte hebt als je alleen de koelvinnen wegpakt dus bumper demonteren en front in servicestand zetten (paar torxen bovenin en voorzijde 7 a 8 bouten )en even ondersteunen dan is het koelvinhuis ervoor weg dan vier schroefjes van de radiateur eruit slangen los spreekt voorzich en je pakt hem er aan de onderzijde uit terugplaatsen in omgekeerde volgorde

het koelsysteem vullen tien minuten laten lopen dan vul je hem af tot 3 kwart van het tankje dop erop en gaan rijden even fles koelwater mee voor het geval dat hij begint te piepen 10 a 15 km proefrit en even controleren of die op pijl is dop er even afdraaien met draaiende motor vul hem maar tot even boven max mooiste is even motor laten afkoelen en koud controleren


andere optie is hem met een vaccuumapparaat te vullen gaat tien keer sneller maar moet je net hebben natuurlijk

gr.marco

dutch123 (0), 14 jaar geleden

Even een update. Ik had nog geen zin om te sleutelen en heb het ding even dichtgemaakt met een polyurethaan twee componenten lijm.
Die is bestand tot 100 graden en houdt het nog steeds uit. Tzt zal ik wel moeten vervangen denk ik. Hij gaat vast wel weer lekken.

dutch123 (0), 13 jaar geleden

De polyurethaanlijm werkte niet. Ging na 2 wkn toch weer lek. Later nog eens JB Weld geprobeerd, maar dat was ook niets. Uiteindelijk de dealer maar gevraagd om het ding te vervangen. Dat werkte natuurlijk wel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.