close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Ratelend geluid bij intrappen koppeling

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: AFN

Het gaat hier om een passat met ca. 490.000 km op de teller, zeer goed onderhouden, waar ik graag nog een tijd meer door zou willen blijven rijden. Sinds een week heb ik een ratelend geluid wanneer ik het koppelingspedaal intrap. Het is alleen goed te horen wanneer de auto stil staat en dan pas na een rit van meer dan 20 km. De motor moet dus wel warm zijn.
Het geratel is goed te horen in de auto met de deur open, maar slecht boven de motor met de motorkap open.
De koppeling/drukgroep/vliegwiel is nog steeds de eerste. Nooit vervangen.
Symptomen bij geparkeerde auto:
Stil staan en auto in z'n vrij, koppeling intrappen : zeer weinig geratel.
Stil staan en auto in versnelling, koppeling intrappen: veel geratel.
Stil staan en in z'n vrij, koppeling intrappen: zeer weinig geratel; vervolgens: beweeg versnellingspook richting een versnelling: veel geratel.

Het lijkt dus alsof de versnellingsbak hier iets mee heeft te maken, maar die zou toch stil moeten staan met de koppeling ingetrapt?
De auto schakelt verder prima, als 13 jaar geleden. Bij 250.000 km heb ik nog de versnellingsbakolie vervangen.
In eerste instantie dacht ik aan het druklager, maar meestal neemt het geluid dan juist af bij het intrappen van de koppeling.
Kent dit type een specifiek probleem met de versnellingsbak??

Graag advies, want ik wil 'm het liefst nog niet weg doen. Trouwens, qua inruil levert de auto nu ook niets meer op.

Update:
Sinds vanmorgen is het geratel ook duidelijk aanwezig bij koude motor.
Het wordt nu ook hoorbaar met ontkoppelen tijdens het rijden.

Geplaatst door

PeterM (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vervang de koppeling zal drukgroep zijn of veer in de koppelingsplaat di stuk is

jan5047 0
badge

11 jaar

@Jan: bedankt voor je reactie!
Echter hoe verklaar je het verschil in geluid met versnelling wel/niet ingeschakeld?
Dat zou dan toch geen invloed mogen hebben? Of denk ik nu de verkeerde kant op?

PeterM 0

11 jaar

Koppelingsplaat staat te rammelen als de veren los liggen bij ontkoppelde stand.

tedkroon 0

11 jaar

@PeterM

Dat is hier heel mooi uitgelegd http://www.youtube.com/watch?v=fK7-X7u8d...
maar uhh : [b]De koppeling/drukgroep/vliegwiel is nog steeds de eerste. Nooit vervangen.[/b]
Mag je in je handjes klappen hoor maar ik denk dat deze na bijna een [b]half miljoen kilometers[/b] wel eens vervangen mag worden :)

Serge07 0

11 jaar

@Serge07:
Bedankt voor je reactie!
Ik ben ondertussen naar m'n garage geweest en daar wist JdeR. (TDI-specialist) exact aan te geven wat er aan de hand was.
Ik schreef: Stil staan en in z'n vrij, koppeling intrappen: zeer weinig geratel; vervolgens: beweeg versnellingspook richting een versnelling: veel geratel.

De verklaring hiervoor is eigenlijk heel simpel. Met ingetrapte koppeling en versnelling in vrij is de weerstand van de prise-as toplager groot genoeg om de prise-as mee te nemen: geen geratel.
Duw je vervolgens de bak langzaam in de versnelling dan zet de synchomesh de prise-as stil, toplager moet draaien: veel geratel!

Vanmorgen is de koppeling + drukgroep en druklager en toplager vervangen. Inderdaad, Jan, de monteur/eigenaar, zei al dat het na bijna 500.000 km. niet zo gek is dat de koppeling end of life is ;-)

De passat loopt inmiddels weer als een zonnetje! Het verschil met de nieuwe koppeling is erg goed te merken, hij koppelt véél lichter en pakt veel soepeler aan. De oude platen waren dan ook bijzonder glad (8 jaar met caravan 's zomers o.m. door de Pyreneeën). Vliegwiel was nog uitstekend. Geen speling of rammel. Problemen daarmee komen meer voor bij de PD motoren.

Dit is overigens de eerste echte reparatie aan deze passat, op de remmen, banden, achterschokdempers, distributieriemen en een paar draagarmen na.
Ik ben benieuwd naar de rekening, maar voor dat bedrag heb ik zeker geen andere passat!!
En, zoals JdR al zei na de apk van februari: op naar de zes ton!!

PeterM 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.