Volkswagen Passat: Wat hiervan te denken

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

Een 2.5 tdi uit 2001 met 171000 op de klok. Dealeronderhouden. Na 100000 de aandrijfas vervangen. Na 135000 nokkenas en lmm.

Motor iets te krachtig voor de draaiende delen of zijn dit ´standaard´vervangingen te noemen?

turbo_rob

Geplaatst door turbo_rob (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=turbo_rob]Een 2.5 tdi uit 2001 met 171000 op de klok. Dealeronderhouden. Na 100000 de aandrijfas vervangen. Na 135000 nokkenas en lmm. zijn dit ´standaard´vervangingen te noemen?[/quote]
Je bent er nog niet: turbo's, brandstofpompen die plots de geest geven. Ook olielekkage komt dikwijls voor.

Gr. paul

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

draagarmen.wiellagers even ter aanvulling

turbo_rob (0), 16 jaar geleden

ik geloof dat ik ´m maar niet moet kopen....thanx guys

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=turbo_rob]ik geloof dat ik ´m maar niet moet kopen....thanx guys[/quote]
met een 1.9 loop je het minst risico.

Gr. paul

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

1.9 pompverstuiver TDI heb je idd veel meer lol van, en is ook beresterk en snel en nog lichter ook. (wegenbelasting)

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Een mooie auto, maar kwalitatief niet geheel waar voor zijn geld.
Ik vind persoonlijk de onderhoudskosten ook wat aan de hoge kant van de vag produkten.
Maar het rijd geweldig, dat moet ook gezegd worden en als ze goed zijn draait het ook moeiteloos hoge km standen.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=primera p11]Ik vind persoonlijk de onderhoudskosten ook wat aan de hoge kant van de vag produkten[/quote]
Dit hoor ik weleens vaker... iets wat 1100,- kost en het zelfde kan voor 600,- lijkt mij dit niet aan het merk te liggen, maar aan de garage die de rekening opmaakt.

Gr. paul

turbo_rob (0), 16 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=turbo_rob]ik geloof dat ik ´m maar niet moet kopen....thanx guys[/quote]
met een 1.9 loop je het minst risico.

Gr. paul[/quote]
Ik heb de 1.9 sportline met 150 pk gereden en de normale met 74 kW. Rijden doen ze allebei lekker, echter logisch, gezien het vermogen, redde de 74kW machine het niet bij de 140km/h om nog redelijk te accelereren. Daarnaast te lawaaiig vanaf de 140km/h. De 150pk machine heb ik eerder gereden dan die ander, maar staat me bij dat ik ook hem te lawaaiig vond vanaf de 140 km/h. Dit is nou net de reden waarom ik mijn laguna diesel de laan wil wijzen, alhoewel het een trouw beestje aan het worden is (300.000km en houdt zich, na de aanvang met veel reparaties, nu rustig...knock knock).

Vd week maar eens een saab 9-3 2.2 TiD en een 320´er proefrijden. De laatste is een automaat en dat vind ik een groot nadeel. Je bent alleen maar aan het remmen in dat soort auto´s met bijbehorende slijtage dus.

Dan wil ik nog een s60 testen en dan moet de keus gemaakt worden.

Problemen problemen....

gr rob

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

S60 met een 2.5 TDI (ja, van vw; 5pitter motor uit een bus) Rijd perfect, oersterk, duurzaam en redelijk zuinig :-)

Die saab motor komt bij mijn weten uit de general motors stal, niet echt een dieselmerk bij uitstek.

Santa (0), 16 jaar geleden

De Saab is weinig anders dan een veredelde Opel Vectra, dus ook de motor.

In de Vectra heet dat ding de 2.2 DTI. Als je van rauw nagelend motorgeluid houdt, ga je voor de Saab.

Tenzij Saab hun versie dusdanig met geluidswerend iso-materiaal heeft behangen dat je weinig meer hoort.

En de huidige 150 pk 1.9 CDTI van Opel is gewoon de italiaanse 1.9 JTD. Fijne motor, enorm veel power en koppel wat gewoon vraagt om tractiecontrol, maar ook wederom luidruchtig......

honda4ever (0), 16 jaar geleden

ho stop, een volvo s60 kom je haast niet tegen met een 5cil diesel van vw, koop deze ook niet.
schaf een s60 aan met een d5, die lopen moeiteloos 500000km

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=honda4ever]schaf een s60 aan met een d5, die lopen moeiteloos 500000km[/quote]
Dat zijn nog eens garanties..... moeiteloos! 500.000km Waaruit opgemaakt wordt er helaas niet bijverteld. En 1 zwaluw maakt nog geen zomer.............................

Gr. paul

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Je slaat de spijker op zijn kop, Paul.
Dat zijn nog eens garanties.
Een auto bestaat niet alleen uit een motor, dit soort kreten raken kant noch wal.
Buiten de motor om kan er een heleboel kapot aan een auto waardoor je besluit de auto weg te doen of in te ruilen.
Ik heb nog nooit een auto weg hoeven doen op de motor.
De rest eromheen ging kapot.

honda4ever (0), 16 jaar geleden

ik ben het wel met jullie eens maar een volvo s60 zit kwalitatief heel goed inelkaar.
een s60 zit in de klasse dure passat of a6..
maar er gaan geen homkineten aandrijfassen, 2massa vliegwielen, versnellingsbakken, raammechanismen, sloten (soms), ruitenwissermechanisme, elektrische storingen, aircocompresoren, draagarmen stuk etc. en dat zijn toch de dingen eromheen...

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=honda4ever]een s60 zit in de klasse dure passat of a6..[/quote]
Kan wel zijn, maar in de "dure" Passat zit je achterin toch ruimer... ;)
De S60 ziet er gelikt uit, maar maakt ook niet alles waar voor wattie kost.

En homokineten gaan bij ALLE merken wel stuk, dus ook wel bij Volvo.
En ook de S60 heeft zijn kuren:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Ik zou gaan voor de D5 motor. Heerlijk stuk aandrijving.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

marcel heeft vast nog geen kinderen............[url=http://imageshack.us][img]http://img180.imageshack.us/img180/2820/...[/img][/url]

Gr. paul

Santa (0), 16 jaar geleden

ZONDER kids is het idd wel goed toeven in de S60.

honda4ever (0), 16 jaar geleden

[quote=paulkelder]marcel heeft vast nog geen kinderen............[url=http://imageshack.us][url]http://img180.imageshack.us/img180/2820/...[/url][/url]

Gr. paul[/quote]
haha gezien m'n leeftijd had het al wel gemoeten, hoop ook niet dat m'n ex ermee komt aanzetten, maar nee geen kinderen..
dan kocht een chevrolet safari uit 1980, wat een grote bak haha
maar ik weet nog wel wat nieuws: koop een honda, daar is nagenoeg nooit wat mee, maar helaas in nederland en rest van europa weinig aantallen auto's.
we raken alleen een beetje van onderwerp af, toch een mooi aantal voors en tegens

groeten marcel

autobedrijf van breugel (0) PRO, 16 jaar geleden

ik heb een sharan 1.9tdi 85kw met pompverstuivers lopen, deze heeft inmiddels 560.000km gelopen.
het enige wat eraan gerepareedr is:
aandrijfasssen 3x
automaat 1x
normale slijtage delen zoals remmen ed.
1x koppakking.
voor mij heeft volkswagen met de diesels zijn diensten wel bewezen!!!!
groeten,
bart

alex drost (0) PRO, 16 jaar geleden

wij hebben nu een passat binnen staan die 350.000km en dit is de eerste keer dat hij echt iets heeft er ligt een pistompen bus uit klant laat hem maken , dus zulke slechte ervaringen hebben wij er ook niet mee

honda4ever (0), 16 jaar geleden

ach de sharan. het ongewenste kind van de familie, door volkswagen monteurs bestempeld alszijnde een ford en door ford mensen hardnekking ontkent en word er naar vw gewezen, en bij seat kijken ze wat om zich heen; daar sta je dan als kind...
de haren gaan al bijna rechtovereind staan bij de monteurs als er 1 aankomt rijden, en word er al driftig naar elkaar toegewezen wie er aan de beurt is..

toch wel een mooie kmstand, maar sharan: ik heb denk ik tot nu toe 10x een condensor vervangen, 4x aircocompressor, 2x verdamper ( leer het vloeken) wat een werk, tig x leidingen, stabilisator stangen, uitlaatdelen, achterveren, handremkabels, wissermechanismen en wat ik al niet vergeten ben, je kunt me niet wijsmaken dat bij die kmstand niets van bovengenoemde vervangen is, of nog nooit is voorgekomen

verder; pompverstuiver motors ja als ze het volhouden lopen ze mooi en veel beter dan de oude tdi absoluut, maar hoeveel pompverstuiver (units) ik al niet vervangen heb en bij zeer lage en hoge kmstanden drama soms en wat ze al niet kosten orgineel.
de eersten die kwamen hebben we eerst 3 koppen moeten vervangen omdat de boutjes van de nokkenastandwielen braken, 3 weken later: terugroepactie boutjes vervangen! lekker op tijd mensen, waren de motors wel goed op duur getest voordat ze ze uitbrachten? en waterpompen; weer die verdomde kunstof schoepenwielen, hadden we die al niet genoeg vervangen?
tourans pompverstuiver: koelvloeistof verlies via de kop, hoeveel? teveel, staat nu een touran 2004 185000km; nokkenas versleten, dat hadden we al eerder gezien bij de v6 tdi...

maar even postitief: er word altijd gezegd; koop geen ex lesauto...
hier een golf 4 let wel; gti tdi 150pk, met wel 365.000km met bijna alles orgineel aan de motor+ bak, onlangs een paar wiellagers, gewoon geweldig
kameraad van me rijdt met een golf 4 tdi 2001 pompverstuiver gechipte 115pk naar 140pk zesbak 230.000km, geen motorische problemen, ze kunnen het wel degelijk...
en mooi lopen..hoera..

wat ik wel erg vind is dat volkswagen nog altijd schuilt achter het argument; duitse degelijkheid, pardon??
bij volkswagen is dat verdwenen na de golf 2/ basis uitvoering golf 3
bij bmw is dat verdwenen na de 316/318
en bij mercedes is dat verdwenen na de 190 serie

en dan hebben we nog: ja hoge inruilwaarde??
het gaat om verhoudingen mensen, als ik mn golf bij de kia inruil, ja dan krijg een wereldprijs en andersom inruilen kan je een enkeltje ziekenhuis bezorgen...
want wat horen we altijd: ik hoefde maar zoveel bij te betalen, of; ik kreeg nog zoveel terug voor m'n oude wagen.. jaha maar wat kost de nieuwe aanschaf zonder de inruil?
maar een golf op een nieuwe golf inruilen kost je alsnog een aardige zak duiten..
al moet ik zeggen dat een golf aardig waar geeft voor z'n geld, beter dan een passat, waar mij voor het geld teveel aan mankeert...
ach zo houden we werk met z'n allen toch...?

groeten marcel

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik kan me wel vinden in jouw verhaal.
Ik vind de vw nog steeds een mooie degelijke auto, ik heb er 5 gehad.
Maar ik vond de onderhoudskosten fors.
En de randzaken die bij,vond ik veel te lage km standen, al kapot gingen of preventief vervangen moesten worden vond ik niet passen bij de kwaliteits indruk.
Het was ook niet exemplarisch, kwam gewoon bij elke vw weer terug.
Aandrijfassen,stofhoesjes, waterpompen, cuppende banden, lekkages in interieur.
En bij km standen waar dit gewoon niet hoort.

éikeboom (0), 16 jaar geleden

Breek me de bek niet los over de kwaliteit van een passat. Ben blij dat Paul er is dat houdt de kosten nog een beetje beheersbaar.

Wicher

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=éikeboom]Breek me de bek niet los over de kwaliteit van een passat. Ben blij dat Paul er is dat houdt de kosten nog een beetje beheersbaar.

Wicher[/quote]
Wicher, ik denk dat je het verkeerd stelt. Je zou moeten zeggen: "Breek me de bek niet los over de kwaliteit van MIJN Passat's....".

1 zwaluw maakt nog geen zomer. 2 ook niet.
Alles valt en staat met de aanschaf van de auto. Indien je al geen "frisse" aanschaft, heb je sowieso al een slechte start....
Persoonlijk heb ik nog steeds geen slechte ervaringen met de Passat in het algemeen.

Daarmee bedoel ik andere zaken vervangen dan de reguliere slijtage delen. En geloof me: als er iemand is die alles in zijn auto hoor, ben ik het wel............

Ben binnenkort aan de beurt voor klapperende bovenste draagarmpjes. Ach, ruim 260.000 op de teller, dan mag het eens.....

éikeboom (0), 16 jaar geleden

Santa
Ik denk dat je gedeeltelijk wel gelijk hebt maar een hoop problemen die ik heb gehad zie ik toch ook nog wel eens in diverse fora verschijnen. En eerlijk gezegd vind ik die niet normaal. Duitse kwaliteit ???

Wicher

Santa (0), 16 jaar geleden

Ja, die duitse kwaliteit bestaat eigenlijk alleen nog maar in de volksmond. Nou ja, zo erg is het nu ook weer niet, maar alle merken hebben te lijden onder de immer door de managementtop uitgevoerde verslavende drang naar kostenbesparing door gebruik van kwalitatief mindere onderdelen...
En dat geeft voor de eindgebruiker wel eens een nare smaak in de mond!
Maarja, dan is die nieuwe auto immers allang verkocht.............

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Het is zeker geen slechte auto.
Iets waar er veel van rondrijden hoor je logischerwijs ook meer klachten van.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.