Volvo 240 1988: stuurhuis en stuurstand

Bouwjaar: 1988

Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te omschrijven.

Mijn volvo 240 glt heb ik enige jaren in bezit.
Na enige tijd rijden denk dan aan 1 a 2 jaar stond mijn stuurwiel zonder aanwijsbare reden spontaan uit de middenstand.
Onbewust misschien stoeprandje geraakt dacht ik dus.
Afin laten uitlijnen met het idee probleem opgelost maar helaas.
Stuur stond weer spontaan iets naar links.

Verder merkte ik niets aan de auto reed fijn dus ik dacht laat maar.

Weer een tijdje later begon de auto naar rechts te trekken dus weer uitlijnen zonder resultaat.

Dus op de vervangingstoer
Alle bussen en rubbers inclusief voordempers vervangen.
Helaas zonder resultaat.

Toen alle rubbers van de achteras vervangen inclusief de achterdempers
Helaas zonder resultaat.

Op aanwijzing van verschillende mensen alle bouten en moeren na getrokken zaten overigens allemaal muurvast dus ook zonder resultaat.

Sinds enige tijd is er nu een bepaalde dender bijgekomen.

Zo om en nabij de 80 km/u gaat het allemaal best wel redelijk met uitzondering van het ja ja nog steeds naar rechts trekken.

Boven de 80 gaat het helemaal fout.
stuur dendert als een bezetene en ik heb het idee dat er iets los zit.

Mijn gevoel zegt dat er links voor iets fout gaat.

Zelf denk ik aan een nieuw stuurhuis, omdat er beweert wordt dat de stuurhuizen wel vaker problemen geven.

Mijn vraag dus wie herkent dit en kan mij uit de problemen helpen.

is getekend Alex

alex227

Geplaatst door alex227 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 240? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

sarabande99 (0) PRO, 20 jaar geleden

waarschijnlijk is een van de voorbanden niet goed
wissel ze met de achterwielen dan weet je het

alex227 (0), 20 jaar geleden

Alle denkbare wisselingen van banden etc al geprobeerd dus desondanks ... bedankt voor je reactie helaas is het dit niet

alex227 (0), 20 jaar geleden

Beste mensen is er dan helemaal niemand die voor mijn auto een oplossing of idee heeft?

Siem Bijman (115) PRO, 20 jaar geleden

Alle denkbare wisseling van banden al geprobeerd.....Twee maal uit laten lijnen.....Andere banden/velgen geprobeerd of alleen gewisseld?Heb je iets gevonden bij het uitlijnen??Want als de auto naar rechts trekt, kan het veroorzaakt worden door inderdaad een verkeerde uitlijning, maar ook door een breuk in een band.
Kortom, laat even weten wat je precies hebt gedaan.Uitlijnen: zat er een fout in?Banden: alleen gewisseld, of ook daadwerkelijk andere geprobeerd?

alex227 (0), 20 jaar geleden

Siem ik heb je een mail gestuurd met daarin mijn bevindingen.
gr Alex

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Heb je gekeken of je schijven niet krom zijn of dat er een rem blijft hangen. Mijn auto had dit probleem ook een beetje. Hieraan zijn de draagrubbers vervangen 3x uitlijnen 3x uitbalenceren. Geen resultaat. Wat bleek nu dat er hoogteverschil in de banden zaten (zo goed als nieuwe pirelli banden) en dat de remschijf linksvoor krom en aanloopt en rechtsvoor krom is.
Misschien kan je er iets mee. Laat me het maar even weten.
Groet Quentin

alex227 (0), 20 jaar geleden

Nee bij mij is dit niet het geval.
remschijven recentelijk vervangen geen hoogte verschil in de banden.

Nogmaals met uitzondering van het stuurhuis is alles vervangen,gecontroleerd zonodig hersteld.

Ik heb met laten vertellen dat er een soort gewrichten aan de stuurstangen gemonteerd zijn aan de kant van het stuurhuis.
Kan daar een defect aan zijn en zo ja hoe kun je dat checken?

wie weet dat?

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

uitgezonderd het trekken van de auto zit er nog speling ergens in het stuur en hoor je tijdens het sturen gekraak of getik. (Heeft de auto stuurbekrachtiging?)

alex227 (0), 20 jaar geleden

De auto heeft powersteering

Wanneer je tot de 80 km/u rijdt is er met uitzondering van het trekken naar rechts weinig tot niets aan de hand

kom je tot de 85 km/u dan voel en hoor je het volgende

vrrrrr tijdje stilte vrrrrr tijdje stilte

Kom je boven de 85 tot de 95 km/u trekt de wagen weer naar rechts

Kom je boven de 100 km/u dan lijkt het erop of er links iets niet jofel zit het lijkt net of de linker voorpoot een bepaalde dender geeft ik kan dat niet goed defnieeren het lijkt of er van alles los zit maar nogmaals zover mijn kennis reikt en ik alles onderzocht heb kan ik geen noemenswaardige afwijkingen ontdekken.
tevens wil ik je nog mededelen dat ik bijna iedere 2 jaar de fusee's moet vervangen omdat ze dan bijna los in de vatting zitten met een behoorlijke dodis opwaartse speling.
Dit lijkt mij niet normaal.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

alex, even voor de duidelijkheid:

je behoort onder particulier te posten en niet onder professionals. ik heb hier al meerdere berichten van jou verwijderd. ook op particulieren lezen en helpen de profs je.

lees aub nogmaals de regels onder de knop uitleg bovenaan deze site.

groeten problemcar team.

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Heeft de auto ooit een klap op een van de voorwielen gehad want het vervangen van fusee en of dergelijk om de 2 jaar is zeker niet goed. Als ik zo mag oordelen lijkt mij dat er een keer iets te hard over een stoprand / drempel gereden is met als gevolg... Ik denk dat je eens moet kijken naar je gehele stuurinrichting van af stuur tot aan de banden ik dat er iets krom is of heel veel speling heeft. Dit wordt meestal veroorzaakt door aanrijdingen maar ook door heel hard tegen een vluchtheuveltje aan te rijden met 1 kant.
Groet Quentin

alex227 (0), 20 jaar geleden

Zolang ik de auto in bezit heb kan ik je mededelen dat er nooit te hard of ergens anders tegen op gereden is.
Ik schreef ook dat het er SPONTAAN in is gekomen.
Ik herinner me wel dat nadat ik de auto 1.5 jaar had de stuurpomp een bepaald geluidje ging maken.
Verder heeft wel ja ja mijn vrouw de neus er een keer afgestuurd althans vreselijke zijdelingse botsing waarna de auto weer is gericht en absoluut 100% recht is terug gezet.
Maar voor die tijd deedt hij het zelfde.
Er is nogmaals tot zover ik heb bekeken nergens een rare speling op te constateren.
Natuurlijk heb ik de wijsheid ook niet in pacht daarom heb ik een afspraak gemaakt bij Estate service in Opdam deze mensen boden mij aan om naar het euvel te kijken.
Ik ben zeer benieuwd wat of daar uit komt rollen en je moet er echt niet van opkijken dat het weer zo'n lullig dingetje is dat je over het hoofd ziet of hebt gezien.
Maar ik vind je interesse in deze kwestie fantastisch en je hebt me toch weer een stukje wijzer gemaakt.
Ook Siem heeft goede ideeen geopperd waarvoor dank.
Ik hoop niet dat dit als afsluitend wordt ervaren want het probleem is er nog steeds en iedere suggestie blijft welkom.
gr Alex

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 240 of stel zelf een nieuwe vraag.