uit de 4gas meting komen de volgende waarden:
> CO: 0,49
> CO2: 14,44
> HC: 30ppm
> O2: 0,46
> Lambda: 1,006
er is geen foutmelding in de ECU en de motor loopt perfect voor het gevoel en qua prestatie's. ook het verbruik is prima ( 1 op 12 a 13).
wat kan het probleem zijn?
alvast bedankt voor de reactie!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kat leeg?
zou kunnen waaruit is dat op te maken?
omdat er O2 over is wat in theorie door de kat gebruikt moet worden om CO om te zetten in CO2??
15 jaar
Slechte (trage) lambdasonde?
Oiram
bij live data uitlezen slingert de voorste lambda netjes tussen 0.1 -0.9V lambda achter de kat schommelt tussen 0.2-0.6V
15 jaar
Dat 2e labda schommelt is ook een teken van een slecht werkende of lege kat.
Dit zou ik eerst eens even contr.
zit een nieuwe onder, echter wel een immitatie van eurocats...
volgens fabrikant geven deze waarden aan dat er ergens valse lucht wordt aangezogen in de uitlaat ergens tussen uitlaatsspruitstuk en kat in maar dat lijkt me toch sterk?
15 jaar
Dat lijkt mij sterk als de 1e labda keurig schommelt moet het 2e signaal vlak zijn dacht ik bij een goed werkende kat..
Is het een imi kat of een re-build? Met de laatste heb ik slechte ervaring namelijk.
(Dan is er alleen een nieuw binnenwerk in gerommeld)
tis een immitatie kat, deze:
http://www.eurocats.co.uk/cat_details.ph...
15 jaar
Blijkbaar kom je niet onder een andere ( originele ) kat uit..
15 jaar
Vorige topic vermelde ook nog dat deze cat 1/2 zo groot is als de originele.
aha, te weinig capaciteit
Groeten Marcel
klopt, iig wel om te zien als buitenmantel.
maar de vraag is nu als deze idd te klein is c.q. zijn werk niet goed doe hoe kan ik dan de leverancier er van overtuigen dat het product niet naar behoren werkt en ik het terug wel geven c.q. mijn geld terug wil.
is dat af te lezen aan de uitslag van de 4gas meting en hoe kan ik mij met die waardes verweren?
15 jaar
is dit op toeren of stationair?.
rijdt de auto eerst goed warm en dan meten.
dit kan geen kat zijn anders zouden hc en 02 hoog zijn.
je kan proberen om de adaptaties te wissen en dan rijden moet via dealer.
ter vergelijk van bijde:
origineel:
[url=http://img18.imageshack.us/i/naamlooscv....][img]http://img18.imageshack.us/img18/3217/na...[/img][/url]
immi kat die er nu onder zit:
[url=http://img18.imageshack.us/i/bm6001t.jpg...][img]http://img18.imageshack.us/img18/3389/bm...[/img][/url]
15 jaar
[quote=CIVICCOUPE66]is dit op toeren of stationair?.
rijdt de auto eerst goed warm en dan meten.
dit kan geen kat zijn anders zouden hc en 02 hoog zijn.
je kan proberen om de adaptaties te wissen en dan rijden moet via dealer.[/quote]
dit is op toeren zo'n 3000tpm en auto was goed warm gereden.
HC is toch onverbrande brandstof deeltjes? en O2 is toch relatief hoog, die moet naar mijn weten zo goed als 0 zijn.
15 jaar
als de motor verder technisch in orde is?lijkt het idd op een defecte katalysator HC EN O2 ZIJN hoog..of je hebt ergens valse lucht
heb je m43 motor of n42 motor? zwarte deksel of allu plaat.?
is je carterventilatie goed niet lek ?
het is een M43 motor en er zijn geen foutcode's in het geheugen.
verder loopt hij ook echt als een zonnetje en een verbruik van 1 op 12 a 13
HC van 30 is toch niet zo hoog??
15 jaar
[url=http://img35.imageshack.us/i/57405013.pn...][img]http://img35.imageshack.us/img35/5210/57...[/img][/url]
15 jaar
zijn dit de waardes die een M43 volgens bmw voorschrift moet hebben?
15 jaar
Deze zijn van een Bmw E46 316 ( '94 - '00 ) ( 16 4E 2 ) 102 Pk..
15 jaar
de waardes wat je gemeten hebt zijn goed hoor..
allen c0 klein beetje hoog ik had er echt nix aan gedaan,.
enige wat je kan doen is de adaptaties laten wissen bij de dealer dan kan je nieuwe waardes inleren.
Voor een nieuwe kat is die co toch echt aardig hoog. Dit is gemeten bij verhoogd toerental en een 1998 auto mag daar maar 0,3% hebben.
Gewoon door de zure appel heen bijten en een originele kat eronder.
Probeer anders eerst eens een brandstof reiniger (tank niet te vol)
En een goeie rit op de snelweg.
De waardes zijn niet echt gigantisch verkeerd.
Misschien lost dit je probleem op.
Wat ik ook wel heb gezien was erg vervuilde motorolie, benzinedamp die daarin zit
gaat dan via je carterontluchting je motor weer in.
Dus ververs die eens. (kan bij BMW nooit kwaad:)
Oiram
ja, verse motorolie, paar nieuwe bougietjes en een frisse luchtfilter, daar heb ik ook al menig CO probleem mee onderuitgehaald.
Groeten Marcel
Met een berekend lambda-getal van 1,006 lijkt mij dit geen CO-probleem. Als het mengsel niet goed is dan is het te arm en niet te rijk.
bedankt voor al het meedenken.
fabrikant / leverancier is er van overtuigt dat mijn auto met hun cat de emissie waarde moet kunnen halen dus ik krijg onder garantie een nieuwe kat.
enige nadeel is dat ik nu wel weer opnieuw montage kosten heb maargoed opzich al wel netjes dat ze nu een nieuwe gaan leveren...
ik hou jullie op de hoogte.
Ps.: olie zit er pas 12.000km in en luchtfliter / brandstoffilter zelfde verhaal. bougie's al wel zo'n 40.000km maar hoeven volgens bmw alleen bij inspectie II vervangen te worden (= max 4x 20.000 = 80.000km )
14 jaar
En , hoe is het afgelopen?
wordt vandaag een andere kat onder geschroeft dus morgen hopelijk positief nieuws...
bleek iig al dat ze de vorige kat zonder nieuwe pakking tegen het spruitstuk hadden geschroeft dat was al niet echt handig...
14 jaar
Let er nu wel even op dat ze wel een pakking ertussen zetten, waarom ze dat niet hebben gedaan is me een raadsel, anders vervolg maar even een andere garage bezoeken.
14 jaar
[quote=stefan84]Let er nu wel even op dat ze wel een pakking ertussen zetten, waarom ze dat niet hebben gedaan is me een raadsel, anders vervolg maar even een andere garage bezoeken.[/quote]
ja dat doe ik zeker, was volgens hun niet nodig...
is ook de eerste en de laatste keer dat ik me auto daar gebracht heb ;)
ze hebben ook de lambda sensor nog stuk gedraaid met demontage van de andere kat die er net 1 week onder zat...
14 jaar
Hmm..
Als de uitlaat er al 10 jaar onder zou zitten, zou het me niks verbazen dat de lambdasonde vast zit en niet goed los wilt gaan, maar dat na een week ?
Als ze de lambda vernieuwen, dan liever geen immitatie plaatsen om gezeik achteraf te voorkomen.
14 jaar
HAH, dat is "Garantie Werkplaats", je zult een nieuwe lambda krijgen, dat zonder twijfel, maar dan wel de goedkoopste die ze kunnen vinden.
Groeten Marcel
lambda heb ik in overleg gedaan 50/50 maar dan wel een originele bosch ;)
onder garantie een nieuwe immitatie kat gehad en CO is nu zo goed als 0 met een lambda van 1 dus helemaal perfect!
zo blijkt dat een immi kat best kan werken.... dat de levensduur wat korter is zal allicht maar deze kost ook 1/3 van een originele kat
14 jaar
Nu is de kat 'goed'
Hopen dat dat nog het geval is achter een half jaartje.
Bedankt voor de feedback!
14 jaar
nog ter info, afgelopen week nieuwe APK gehad, 4gas meting was goed.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar