auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: aanjager doet niets meer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523i

Auto heeft een handbediende airco. De aanjager doet niets meer, wanneer je de aanjagerstand verandert hoor je wel af en toe een licht gezoem. Zoals van een stappenmotortje.
Verder doet hij absoluut niks. Heb de auto pas 2 maanden en heb geen vraagbaak om te raadplegen. Weet dus ook de aanjager niet te zitten.
De zekeringen in het dashboardkastje heb ik allemaal nagekeken, was er geen stuk.
Vragen:
- kent iemand het probleem
- waar zit de aanjager en hoe bouw je hem uit
- is er op internet een vraagbaak te downloaden?

Alvast bedankt voor eventuele tips

Geplaatst door

ragboom (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt volgens ook nog een paar zekeringen en relai's zitten aan de andere kant van het dashbord, net zoals onder de motorkap..

Het kan ook de kachelweerstand / egel zijn, die het probleem veroorzaakt.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Waarschijnlijk is gewoon de eindtrap defect

stefan84 0

15 jaar

Vandaag de kachelweerstand (egel) vervangen................ 83 euro lichter, maar geen zuchtje wind.
Je kan er gemakkelijk bij, tenminste als je lenig genoeg bent. De dealer vertelde overigens dat wanneer die egel stuk is, de fan alleen nog op zijn hoogste stand draait.

Ik wil nu toch eens dnaar de aanjager gaan kijken (misschien eentje van de sloop halen). Ik wel hem daarvoor uitbouwen, zodat ik zeker de goede meekrijg!

Zijn er tips? Want ik zie hem niet te zitten en is die gemakkelijk uit te bouwen?

ragboom 0

15 jaar

Via de motorruimte. Interieurfilterbak eraf, brandschot en achterste afdekkap motor eraf.
Dan zie je hem zo zitten en kan je hem demonteren.

pieter_galant 0

15 jaar

Denk het niet. Je moet je dashboard demonteren om de aanjager eruit te krijgen. Is wel te doen, zal alleen wel een aantal uurtjes werk zijn als je hem nog nooit eerder vervangen hebt.
Ik weet niet wat voor dealer je geweest bent maar deze man leeft nog in de middeleeuwen ofzo. Symtomen van een kapotte kachelweerstand zijn.

Blower werkt helemaal niet meer.
Blower gaat steeds uit zichzelf harden en zachter blazen.
Blower blijft door draaien ook zonder dat de auto op contact staat.
Blower gaat uit zichzelf aan (Bijvoorbeeld midden in de nacht zodat je de volgende morgen met lege accu staat.)

gr Martin

GJBAutos 0
badge

15 jaar

Martin bedankt.

Bij BMW gaan ze ervan uit dat zoiets niet kapot kan!?! Ooit bij een golfje vervangen, kost je 15 minuten!

Dat gaat me dus VEEL geld kosten. Ik had verwacht de middenconsole te moeten demonteren om erbij te kunnen.
Een heel dashboard demonteren ................ dat gaat mij niet lukken, de kans is te groot dat ik iets mol omdat ik niet weet hoe die in elkaar is geschroefd. Zou bij de middenconsole ook al een probleem zijn.

ragboom 0

15 jaar

Oeps, je hebt gelijk, ik dacht dat het om een e46bging. Daar kan het via de motorruimte.
E39 inderdaad via dashboard.

Als je via ebay het BMW werkplaatshandboek TIS koopt (~E5), dan kun je precies zien hoe het stap voor stap moet.

pieter_galant 0

15 jaar

Het klinkt erger dan het is. Het is gewoon veel werk. Je moet de onderkant van het dashboard links en rechts demonteren en dan kun je de bovenkant los draaien en eraf halen, ze hebben er wel enigzins rekening mee gehouden dat het een keer uit elkaar moet. De middenconsole hoeft er niet uit.

gr Martin


BTW alles wat gemaakt word kan ook kapot ook al denken dealers daar vaak anders over, die egels gaan heeeeeel vaak kapot...

GJBAutos 0
badge

15 jaar

Heb je ook al eens gemeten op de bedrading voor je dalijk de hele boel uit elkaar sloopt ?

stefan84 0

15 jaar

Om op de bedrading te meten moet je ook de boel uit elkaar hebben.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

15 jaar

Voor even te testen kun je ook wat meten bij de weerstand..Dat wou ik ermee zeggen.

Zo kun je ook het e.e.a. uitsluiten.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Toch maar even de stekker bij de weerstand/egel gemeten.
1x 4Volt en 1x 12 Volt gemeten
Er staat dus wel spanning op. Ik heb geen schema dus ik weet niet of dit de juiste spanning is.
Zal toch eerst eens op zoek moeten naar een handboek. Kan ik in ieder geval bekijken of ik het dashboard zelf kan demonteren.

bedankt nog voor de snelle reacties
groeten René

ragboom 0

15 jaar

Ondanks de kou van vandaag (ik moet buiten werken, heb geen garage) toch een poging gedaan om alles los te krijgen. De sierstrips op het dashboard waren meteen een uitdaging. Deze zou je zo los moeten klikken, de praktijk was anders. De klikverbinding zat zo strak dat de strips het bijna begaven, 1 bevestiging (achterzijde) van de strip heeft het begeven. De rest verliep vlot, gewoon goed kijken waar de bevestigingsschroeven zitten. Nu heb ik alleen nog 1 probleem. Ik zie niet hoe de radio/cd-speler uitgebouwd moet worden? Hij zit nu nog vast aan het onderste dashboarddeel dat ik helemaal los heb. Krijg nu de stekkers niet los, dus denk dat ik gewoon van voren de zaak moet kunnen loshalen. Alles is blind gemonteerd. Weet iemand hoe je die demonteerd?

ps Bij de bmw garage geweest, waarschijnlijk is gewoon de aanjager stuk. Ze hadden nu geen tijd, pas in januari. Prijsopgave was als volgt: 2,5 uur werk a 107euro per uur, aanjager kost 190euro totaal zou rond de 450 euro gaan kosten. Vandaar de poging om het zelf te doen. Om de aanjager te kunnen doormeten moesten ze ook een gedeelte demonteren, ook daarvoor was geen tijd.
Wel netjes van ze om de egel/eindtrap terug te nemen. Ik dacht zeker dat ze die niet terug zouden nemen.

ragboom 0

15 jaar

De radio zit vast geklikt, je moet de volume knop eraf trekken en Daarachter zit een gaatje waar je een kleine schroevedraaier in kunt drukken, kwart slag draaien en als het goed is kun je dan de radio eruit halen. (Normaal heb je er een special ding voor nodig maar zo wil het met enig geklooi ook).

gr Martin

GJBAutos 0
badge

15 jaar

De radio heb ik eruit gekregen, dat torqueschroefje zat te ver weg (te diep) voor mijn torquebitje. Uiteindelijk met een kleine schroevendraaier kunnen verdraaien.
Ik had nog wel moeite om het dashboard eruit te halen. Ik wist niet dat de afdekplaten van de stijlen ook nog met een lip in de zijkant van het dashboard zaten. Die bevestigingen zijn dus gesneuveld.

Aanjager blijkt niet STUK TE ZIJN. Ik heb er 12 Volt op gezet en het ding draait gewoon als een tierelier. Toen maar alles doorgemeten, resultaten zijn de volgende:
Accuspanning is 11.4 Volt (kan de auto gewoon starten en de spanning moet voldoende zijn om de aanjager te laten draaien, bovendien deed de aanjager het ook niet met draaiende motor dus met een dynamo die leverde)

gemeten bij de connector van de aanjager (2 polige aansluiting, rood/groen is +, zwart/groen is -), met contact uit staat er 7,1 Volt tussen + en -, tussen + en chassis staat gewoon de volledige accuspanning 11,4 Volt. Bij het verdraaien van de snelheidsregelaar van de aanjager blijft de spanning tussen + en - constant 7,1 Volt (dit betekent volgens mij dat de aanjager kan draaien, nadat het contact is uitgezet, een andere verklaring heb ik niet)

dan contact aangezet en opnieuw gemeten, dan varieert de spanning + en - op de connector van 5,3 Volt tot 11 Volt (respectievelijk bij snelheidsregelaar laag en maximale snelheid)
Het valt wel op dat de spanning bij minimum snelheid 6,9Volt is, bij een kleine uitslag van de regelaar 5,3 volt is en daarna wel constant omhoog gaat met het verdraaien van de regelaar.
Bij het verdraaien van de regelaar hoor je een zoemend geluid, net als van een stappenmotor. Het lijkt vanuit het motorcompartiment te komen.

Dus het probleem is nog niet opgelost. Volgens mij is de eindtrap/egel niet stuk als de spanning varieert met het verdraaien van de regelaar.
Iemand nog een idee waar het nog wel aan kan liggen?

ragboom 0

15 jaar

Heb je dat gemeten met stekker op de aanjagermotor of op de losse kabels ?

Heb je ook eens naar de massa gekeken ?

Al zou je bv 10 volt op het motortje zetten, dan zou hij ook wel draaien maar alleen niet zo snel, nu heb je volgens mij alleen op de kabels gemeten, en valt de spanning weg als je deze aansluit ?

stefan84 0

15 jaar

Je zou met aangesloten aanjager tussen de 0.5 en 8 volt moeten meten op voeding van de aanjager. Zoniet en je kachelweerstand is goed zou je het in je bediening moeten zoeken.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

15 jaar

Ik heb de spanning gemeten aan de connector, met uitgebouwde aanjager. Ga morgen meten met ingebouwde aanjager.

ragboom 0

15 jaar

Gisteren de ACCU uit de auto gehaald en 10 uur aan de lader gehangen.
Vandaag de aanjager ingebouwd, + en - kabels bij de accu een minuut verbonden (zou volgens een forum daarmee de computer resetten), accu terug gezet en spanning bij de aanjager gaan meten.

WONDERBAARLIJK GENOEG WERKTE DE AANJAGER NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het moet dus te maken hebben gehad met het resetten of de accuspanning.
In ieder geval wel de spanning bij de aanjager nog gemeten.
regelaar maximaal = 10,3 Volt
1/2 stand = 7,2 Volt
1/4 stand = 5,1 Volt
laagste stand = 3,4 Volt

Mogelijk dat iemand anders nog wat aan deze info heeft.

Nu maar hopen dat het probleem definitief verholpen is.

Allen bedankt voor de tips.

ragboom 0

15 jaar

Accu los heeft geen gevolg dat de comp zich reset , kontroleer of er geen draadbreuk of stekker verbinding los zit , je hebt nu immers alles los gehad .

mike e39 0
badge

15 jaar

Ik bedoelde dat door het verbinden van de + en - kabel (1 minuut) mogelijk de computer is gereset.

Nu blijft mijn airbaglampje op het instrumentenpaneel branden. Moet die bij de dealer worden gereset?

ragboom 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.