Heb net een Laguna 1.8 Grand Tour op LPG-G3 (Eurogas) van okt. 2001 aangeschaft. Hij rijdt prima, maar soms bij het schakelen, of bij overschakeling van benzine op gas, springt er onder de motorkap een zwart slangetje van de gasinstallatie los dat met een dopje op het cilinderblok (?) bevestigd zit.
Als dat gebeurt, gaat de motor stationair 5000-6000 tpm draaien. Bij het optrekken en rijden in een versnelling normaliseert het toerental enigszins maar werkt de motor met horten en stoten of slaat af.
Nadat het het slangetje weer is vastgemaakt, is het probleem opgelost.
De vraag is nu: Is dit normaal? Wat kun je doen om te voorkomen dat zo'n dopje steeds losschiet? Mag je het het dopje met bijvoorbeeld loodgieterstape omwikkelen zodat het wat beter blijft zitten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dopje is ter voorkoming van backfire. Mocht backfire optreden, dan wordt eerst dat dopje eraf geblazen. Motor zuigt vervolgens valse lucht aan en schiet naar 4-5000 toeren. Scheelt je wel een gesprongen luchtfilterhuis of inlaatspruitstuk. Niet dicht tapen dus. Ik heb zelf e.e.a goed ontvet en stroever gemaakt zodat er niet afvliegt. Succes
Hoi Fred!
Ik ken het probleem. Ook ik heb een Laguna 1.8 op gas, en heb afgelopen zaterdag dezelfde problemen gehad. Tamelijk angstig. Ook bij mij schoot het plugje los. Bij mij was het zo dat ook voordat het plugje losschoot, de auto problemen had met het rijden op gas. Hij was ook toen aan het 'back fire'en' (ik heb inderdaad begrepen dat dat dopje losschiet door het backfire) en aan het horten en stoten. Ook slaat hij bij af wanneer je de koppeling intrapt en het toerental laat zakken. Dit alles gebeurt dus ook als het plugje vast zit. Ik begrijp dat bij jou de problemen zich alleen voordoen als het plugje loszit? Ken jij het probleem van afslaan bij koppellen?
20 jaar
Bij mij komt het bijna nooit voor. Dopje zit goed vast maar kan door trillingen natuurlijk loslaten. Als het vaak voorkomt, terwijl het dopje goed vast zit is er dus een probleem. Nakijken dus.
20 jaar
Dat er een probleem is, is wel duidelijk. Ik ga er ook zeker naar laten kijken. En ik kan me voorstellen dat dat dopje op zich goed vastzit. Als ik op benzine rijd is er ook geen probleem. Er is duidelijk iets mis met het rijden op gas. Dan heeft hij last van horten en stoten, slaat hij af bij het intrappen van de koppeling, heeft hij last van backfire en komt dat plugje los, met alle hoge toerentallen van dien. Ik hoop dat het een kwestie is van resetten of opnieuw inlezen van de software van de gasinstallatie.
20 jaar
Hoi Guido,
Afslaan van de motor bij het koppelen gebeurt mij alleen als ik bijv. bij een stoplicht per ongeluk optrek in de 3e versnelling. Dan kán het gebeuren dat het plugje eraf vliegt en de motor stationair begint te loeien, maar dat gebeurt niet altijd. Mijn vrouw heeft wel meegemaakt dat ze bij het afremmen van 4 naar 2 wilde koppelen en dat de auto even begon te bokken alsof er even iets blokkeerde. Het plugje was daarbij gewoon blijven zitten maar vloog er even later bij optrekken alsnog af. Of dat met elkaar verband houdt, zou ik (nog) niet kunnen zeggen. We moeten er gewoon op letten of het losschieten van dat plugje zich ook onder andere omstandigheden voordoet (we hebben die auto nog maar net).
Voorlopig hebben we het plugje maar even goed ontvet (bedankt Thijs voor de tip!) en hopen dat het nu beter blijft zitten.
Die beginnende backfire die door het plugje werd voorkomen, trad overigens steeds op toen er niet veel gas meer in de tank zat, maar dat kan ook toeval zijn.
Dat werpt bij mij een andere vraag op: op de gastank wordt als tankinhoud 53 liter aangegeven. Met 80% vulling zou ik dus zo'n 40 liter moeten kunnen tanken. Maar toen de tank een keer leeg was, ging er bij het vullen maar 26 liter in. Is het wel normaal dat je ongeveer elke 200 km weer moet tanken?
20 jaar
Hoi Fred,
Dat de motor afslaat als je in een verkeerde versnelling wilt wegrijden is logsch. De motor draait dan te weinig toeren en heeft te weinig trekkracht. Ik heb het meer over aan komen rijden bij een stoplicht, de koppeling intrappen en dan de naald van de toerenteller naar nul zien dalen, in plaats van op 1000 toeren (stationair) te blijven hangen. Maar blijkbaar herken je dit probeem niet. Ik heb de auto ook nog maar een paar dagen, maar een aantal dingen openbaart zich wel heel duidelijk helaas... Bokken herken ik ook wel, maar ik weet niet of dat bij mij alleen bij terug schakelen gebeurde. Bij wat harder gasgeven, kreeg ik last van backfire. En het leek ook wel of de motor iets inhield.
Het lijkt me ook geen oplossing om dat plugje zo hard vast te zetten dat het er niet uit kan springen, toch? De oorzaak van het los springen van dat ding zou voorkomen moeten worden. Hij springt niet voor niets los lijkt me. Hoeveel kilometer heeft die Lagnua van jou inmiddels gereden als ik vragen mag?
Bij mij zit een tank van 55 liter ingebouwd (inbouw en geen onderbouw) en ik kreeg er laatst 37 liter in. Ook dat is dus minder dan 80%. Dat zou immers 44 liter moeten zin. Ik weet eigenlijk niet of dat ergens in te stellen valt. Bij mijn vorige auto had ik een 40 liter tank en daar kon ik ook hooguit 27 liter in kwijt. Ook minder dan 80% dus... Maar 27 liter is wel heel weinig. Zeker vor zo'n grote auto. Ik neem overigens aan dat dat verbruik van 1 op 7.7 (200 kilometer op 26 liter) in de stad is gerealiseerd? Ik vind het een nogal hoog verbruik. De gegevens in de boekjes zouden toch een iets lager verbruik moeten geven, ook al gaat dat om rijden op benzine.
20 jaar
Hoi Guido,
Het dopje ontvetten heeft niet geholpen. Vanavond is het er weer afgevlogen. Ik was er niet bij, mijn vrouw had de auto mee en die vond het maar eng, ze kan op die manier niet meer ontspannen rijden. Het gebeurde toen ze na 20 km over de snelweg bij een rotonde moest stoppen en weer optrok, met een bijna volle gastank deze keer.
Ik ben het er wel mee eens dat de oorzaak van het losspringen voorkomen moet worden, want als het een beveiliging tegen (de vervelende gevolgen van) backfire zou zijn, was een ventiel of klep handiger geweest.
De auto heeft overigens al zo'n 160.000 km op de teller. De gasinstallatie is door de 1e eigenaar 1 maand na aflevering ingebouwd (tank op de plaats van het reservewiel). De auto heeft ook alle beurten gehad.
Omdat er toch iets moet gebeuren, vraag ik me af of ik hiermee naar de Renault-dealer moet stappen of juist naar een Eurogas-dealer (veel Eurogas-dealers zijn tevens Renault-dealers, maar helaas zit zo'n dubbele dealer hier niet in de buurt).
Als ik op deze website op 'backfire' zoek (een term waar ik tot een week geleden nog nooit van had gehoord), lees ik wel 101 oplossingen. De één zweert dat bougies van NGK de oplossing zijn, de ander houdt het op de afstelling van het ontstekingstijdstip, volgens weer een ander helpt nieuwe software, enz., enz. Ik ben een leek op dit gebied, ik zou echt niet kunnen bepalen wie gelijk heeft. Eigenlijk weet ik nog niet eens zeker of de oorzaak van het losschieten van dat dopje wel 'backfire' genoemd mag worden. Maar één ding weet ik wel zeker: ik wil niet elke dag een keer onder de motorkap duiken om dat dopje weer vast te maken.
20 jaar
Nog even ter verheldering: het dopje voorkomt geen backfire, het is alleen een soort hulpmiddel om te voorkomen dat je inlaatspruitstuk ploft bij optredend backfire. Normaliter blijft het gewoon zitten vanwege de permanente onderdruk in het spruitstuk tijdens het rijden. Oorzaak van backfire kan inderdaad ontsteking zijn.
20 jaar
Hoi Fred,
Ik kan me voorstellen dat die problemen er voor zorgen dat je niet ontspannen kan rijden. Ik ken het gevoel. En ook ik koop geen auto om elke keer onder de motorkap te moeten duiken. Ik ben vanmorgen naar de Eurogas dealer (niet gecombineerd met een Renaultdealer) geweest voor een diagnose. Hij kon niks geks vinden. De auto sloeg 1 keer af toen hij de garage in wilde rijden, maar backfire trad niet op, en het losschieten van het plugje dus ook niet. En ook de computer gaf geen storingen aan. De monteur vertelde wel dat de computer in de auto een serienummer heeft van onder de 30.000. En dat schijnt een serie te zijn die nogal eens problemen geeft. De vervanging van zo'n computer komt op 299 euro ex. Veel geld dus, vind ik. Toen heb ik Eurogas zelf gebeld en heb ik een heel verhaal gekregen over het verwijderen van een klepje in de motor. (De software van dat computertje is namelijk alleen aangepast om de aansturing van dat klepje beter te laten verlopen). Dat klepje zou naijlen moeten voorkomen. Hij sluit dus de brandstoftoevoer af bij gas loslaten. Het verwijderen van dat klepje zou het probleem ook wel eens kunnen oplossen en is niet al te lastig zelf uit te voeren.
Verder werd er inderdaad ook verteld dat bij gas auto's de bougies belangrijker zijn dan bij benzine auto's en eerder vervangen dienen te worden. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wanneer die bij mij zijn vervangen. De garage zei dat die net zijn vervangen door hun, bij de afleverbeurt, maar ik heb zo mijn twijfels. Ik zal ze eens controleren.
Dat zijn de bevindingen van een ochtendje garagebezoek en rondbellen.
Thijs, ken jij het klepje waar ik het over heb hierboven en dat naijlen moet voorkomen? En weet jij van een probleem dat op zou kunnen treden als ik dat verwijder, behalve eventueel naijlen? De techneut van Eurogas zei dat dat geen problemen geeft en dat er nauwelijks verschil merkbaar is.
Fred, ik hoop dat deze informatie je iets verder helpt. Mocht jij verder nog tips hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag!
20 jaar
Hoi Guido,
Jouw informatie heeft me een stuk wijzer gemaakt. Ik weet niet of mijn gascomputer ook een serienummer onder de 30.000 heeft (wanneer is jouw installatie erin gezet?).
Een nieuwe computer is inderdaad best prjzig, maar ik zou hem pas echt duur vinden als naderhand blijkt dat de computer niet de oorzaak van het probleem is. Heeft die monteur ook gezegd of ze zoiets kunnen testen of meten voordat ze hem vervangen?
Ik zal zelf ook eens checken of de garage bij de afleverbeurt nieuwe bougies heeft gemonteerd en zo ja of dat wel de juiste zijn.
Ik wil in elk geval voorkomen dat er van alles wordt vervangen zonder dat ik er iets mee opschiet, maar dat zal voor jou ook gelden.
Daarom ben ik benieuwd of Thijs iets over dat klepje kan zeggen of over de gevolgen voor bijv. het rijden op benzine als dit wordt verwijderd.
Ik ben nog niet bij de plaatselijke Eurogas-dealer geweest, maar als die met andere adviezen komt, laat ik het direct weten!
20 jaar
Hoi Fred,
Ik weet eigenlij knmiet wanneer mijn installatie is gezet, maar de auto zelf is van november 2001. Rond die tijd zal ook de installatie zijn ingebouwd. Als je schrijft dat jouw installatie ook van rond november 2001 is (1 maand na aanschaf) dan zal jouw computer wel uit dezelfde slechte serie komen als de mijne.
Ik ben het met je eens dat er niet lukraak maar dingen vervangen moeten gaan worden. Dat gaat een hoop tijd, geld en ergernis kosten en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik ben zelf van mening dat Eurogas dit onder garantie dient te vervangen. Er is inmiddels bekend dat deze computers een probleem kunnen vormen. Een terugroepactie is er niet geweest. Wel een bericht dat er iets fout zat met de computers, maar alleen diegenen die klaagden over problemen, hebben een nieuwe gekregen. Of die computer ook te testen valt op zijn werking weet ik eigenlijk niet, maar ik neem aan van niet, anders had ik wel een iets eensluidender antwoord gekregen op mijn probleem vanmorgen.
En nog even over dat klepje. Mijn Eurogasdealer heeft gezegd dat het verwijderen van dat klepje alleen invloed zal hebben op het afslaan van de motor. Niet op het optreden van backfire. Het lijkt dus niet al onze problemen op te gaan lossen. En verder werd er dus gezegd dat het enige neveneffect zal zijn, dat de auto minder snel in toeren terugvalt als je gas loslaat. In hoeverre dat een echt probleem is, weet ik niet. Ik werd in elk geval zelf niet echt gerustgesteld toen ik hoorde dat dit klepje niet het backfire probleem oplost...
Ik wacht je ervaringen en atwoorden van jouw autogas dealer met spanning af! Ik ben benieuwd!
20 jaar
Klepje zegt mij niets. Maar dat kan komen omdat ik een 97-er Eurogas installatie heb. Blijft vreemd dat het dopje eraf wordt geblazen, terwijl het kennelijk goed vastzit. Dat betekent overdruk. Ontsteking is inderdaad belangrijk, tijdig bougies verwisselen derhalve.
20 jaar
klepje zit aan de zijkant van het lucht filter gewoon de gas slang volgen van verdamper naar luchtfilter dan komje hem tegen .
zit in luchtfilter geschroefd als je hem er af schroeft kun je het plunjertje eruit halen en de rest weer terugzetten.vaak is het afslaan dan voorbij en de kans op backfire is dan ook minder.ook kunnen deze gas computers worden geladen met nieuwe software vooral bij de eerste types was dit nodig.
Hoi iedereen,
Ik heb gisteren dat klepje inderdaad vervangen. Was een klusje van niets. Ik heb er gisteren en vanmorgen mee gereden in de stad en alleen vanmorgen sloeg hij 1 keer af. Dat was net nadat hij overschakelde van benzine (na het starten) op gas. Het blijft irritant natuurlijk en het mag niet voorkomen. Ik vraag me ook af wat dat nu weer kan zijn. Juist omdat het afslaan minder geworden zou moeten zijn door het verwijderen van dat klepje.
ABC Bernards, ik heb gevraagd bij mijn Eurogasdealer of die software opnieuw geladen kan worden, maar dat schijnt dus niet te kunnen. De hele computer moet worden vervangen als daar een probleem mee is. Mocht jij andere informatie hebben dan hoor ik het graag, maar mij werd verteld dat dat dus niet mogelijk is. Het klopt (volgens de Eurogas dealer) dat de types tot serienummer 30000 problemen konden geven. Daarna zou het stukken beter moeten zijn geworden.
20 jaar
vraag het eens bij een renault dealer want bij sommige type's konden we wel degelijk nieuwe software laden .was geloof ik afhankelijk van type motor en alleen bij laguna 2 en sommige scenics.
abc,
Ik heb een vraagje over dat verwijderen van dat klepje dat naijlen moet voorkomen.
Is het zo dat het verwijderen van dat klepje een soort schrapend geluid veroorzaakt, als ik schakel? Als ik wat vlotter doorschakel van 1 naar 2 en van 2 naar 3, dan hoor ik op het moment dat ik gas loslaat en ontkoppel een soort van schurend/ schrapend/ grommend (zacht) geluid. Ik vraag me af of dat met het verwijderen van dat klepje te maken heeft, of dat er iets anders aan de hand is (koppeling?)
Verder lijkt hij het iets beter te doen. Ik heb alleen nog wel eens problemen bij de eerste start van de dag. Wanneer de auto overschakeld van benzine naar gas, dan is ineens de brandstoftoevoer weg. Dan slaat de motor dus af. Gas intrappen heeft dan geen effect. Na terug geschakeld te zijn op benzine en het even later weer op gas overgeschakeld te zijn, dan doet hij het naar behoren. Als ik later op de dag nog eens start, is er geen probleem met overschakelen van benzine op gas...
20 jaar
het verwijderen van het klepje veroorzaakt bij mijn weten geen rare geluiden heb het in ieder geval nog niet meegemaakt.
probeer eens om de auto op benz te zetten als je thuis komt zodat je smorgens handmatig op gas over moet schakelen en schakel over op een later moment dan dat de comp het zelf zou doen als hij dan wel blijft lopen is er waarschijnlijk iets met de inkomende signalen niet goed maar ook voor dit probleem moesten we sommige laguna's herprogrammeren.
OK abc, Zal ik eens proberen. Bedankt voor de tip. Als je het over een inkomend signaal hebt, dan gaat het dus om de gascomputer he?
Snap ik goed uit jouw verhaal dat jij een Renault monteur bent?
Ik heb nog een ander vraagje over de koppeling. Ik lees regelmatig berichten over een snel versleten koppeling van de Renault Laguna. Hoe kan je het beste proberen of de koppeling nog naar behoren functioneert? Bij het wegrijden lijkt hij een beetje te trillen/ schokken. Ik vraag me ook af of het geluid dat ik hoor bij overschakelen, te maken kan hebben met de staat van de koppeling. En heb je ook enig idee of dit kostbare reparaties zijn in het geval van de Laguna?
20 jaar
ben inderdaad renault monteur en dat is inderdaad voor de gas comp het verhaal van de koppeling snel versleten gold alleen voor de diesels een geluid en/of trilling is zo moeilijk te bepalen of dat van een koppeling ofkomstig is.een reparatie aan een koppeling zijn over het algemeen niet goedkoop dus ook niet voor de laguna en zeker niet bij een dealer met het uurtarief maar er zijn renault monteurs die in de vrije tijd hobbyen
Abc,
Dank je voor je antwoord. Ik zal eens naar die comuter laten kijken. Er is inmiddels weer een ander probleem opgedoken, namelijk dat ik gisteren in de auto op gas reed en dat de voorgeprogrammeerde dame in de auto mij vertelde dat ik nog maar een beperkte actieradius had op mijn benzine. De boardcomputer geeft nu ook een benzinepomp aan. Nou vraag ik me af waarom ik dat te horen krijg, als ik op gas rijd. Of rijd ik helemaal niet op gas? De lampjes van de gasknop onder het dashboard branden en gaan ook uit naarmate ik meer rijd. Dat zou er toch op moeten wijzen dat ik op gas rijd lijkt me... Is dit ook weer een foutje in de software van de computer of is dit weer een ander probleem?
En over dat hobbyen, ben jij ook zo'n hobbiende Renault monteur? En wat zijn de kosten als ik een koppeling laat vervangen door een hobbiende Renaultmonteur? Wat voor uurtarief houden zij over het algemeen aan? De kosten van de koppeling en drukgroep lijken me niet zo heel erg hoog...
20 jaar
Ik zoek ook een hobbyende monteur die het uitdaging vind me Laguna 1 weer tip top in orde te krijgen
20 jaar
ja ik ben zo'n hobby monteur en reken 20.00 p/u en het probleem met je stem in het dashboard is normaal je moet de boord computer resetten (knop van de dagteller vast houden zodat alles weer op nul staat).
de benzine comp krijgt namelijk ook gewoon alle signalen binnen en ziet niet dat de auto op gas rijd dus denkt dat er benzine wordt verbruikt vandaar actieradius beperkt.je moet ook altijd zorgen dat er voldoende benzine in de tank zit omdat de benzine pomp de benzine ook blijft circuleren tijdens rijden op gas als er te weinig benz in zit kan de pomp vast lopen en start die dus niet meer ,
abc,
Hierbij het vervolg op de bezinepomp van de Laguna.
Bedankt voor je antwoord. Je schrijft in je onderstaande stukje dat er benzine blijft circuleren. Dat betekent toch niet dat de auto ook benzine verbruikt? En wat meet die boord computer dan allemaal? Gas verbruik/ hoeveelheid enz. of benzine? Als hij alleen de actieradius aangeeft die er nog op benzine gereden kan worden, meet hij dan wel bijvoorbeeld het verbruik op gas?
En je schijft dat ik moet resetten en dat dan alles gewist wordt. Ook de dagteller en zo? Of kan je alleen bepaalde delen van het geheugen resetten?
Dan nog een vraagje over het reageren van het gaspedaal. Klopt het dat het gaspedaal redelijk traag reageert? Heeft dat met het drive by wire (ik heb begrepen dat een Laguna dat heeft) te maken? Ik heb soms het idee dat het even duurt voordat er daar voorin naar mij geluisterd wordt zeg maar... Of is dat een normaal verschijnsel bij de Laguna?
En nog even over het hobbien, in welk deel van Nederland werk je, mocht ik ook gebruik willen maken van jouw capaciteit?
20 jaar
nee de auto verbruikt dan geen benzine want de injectors worden niet aangestuurd.de boordcomp kijkt ook naar afgelegde weg en gereden snelheid en berekent dus ook een benz verbruik terwijl er niks verbruikt wordt.
de boord comp hooud geen rekenig met gas.
je moet alles resetten ik geloof door de knop op de ruitenwisser schakelaar vast te houden maar dan zou je in je boekje moeten kijken.
ze reageren inderdaad traag op het gas pedaal heb zelf het idee dat ie met schakelaars van de cruise control sneller reageert maar dat kan verbeelding zijn.
kom uit brabant (kunde da nie zien)omgeving uden
ok, dat betekent dus dat je niet al teveel hebt aan die boordcompuer. Er zit immers verschil tussen verbruik op benzine en gas...
En is het resetten met een knop op de ruitenwisserschakelaar anders dan met het knopje van de dagteller?
En dan nog wat, ik lees op dit forum nogal wat over gasklephuizen en het schoonmaken daarvan. Is dat nog nuttig? En zo ja, waar zit dat gasklephuis? En is het zelf schoon te maken? En waarmee?
Uden klinkt goed. Ik kom zelf uit de omgeving Eindhoven.
20 jaar
is wel nuttig en zelf te doen je moet je luchtfilter huis demonteren en dan 2 m8 boutjes van het gasklep huis losmaken (zit tussen luchtfilterhuis en inlaat spruitstuk )er zit een 6 polige stekker op het beste is om een remmen reiniger of carburateur reiniger te gebruiken. weet niet of er verschil zit tussen het resetten met de knoppen.
Bedankt voor je nuttige antwoorden. Ik ga even klussen van het weekend!
Is een gasklephuis trouwens hetzelfde als een smoorklephuis? Ik lees ook iets over het schoonmaken daarvan. Is dat ook zelf te doen? Of moet daarvoor de halve motor eruit?
20 jaar
is inderdaad het zelfde. suc6
Hoi abc,
Ik heb afgelopen zaterdag onder de motorkap gehangen, maar kon , na het verwijderen van het luchtfilter (waarvan de achterste schroef nu dol is omdat je er eigenlijk niet bij kan, en ook niet te vervangen lijkt, omdat je hem niet helemaal uit het luchtfilterhuis kan schroeven.. Tips?)eigenlijk geen onderdelen vinden die met slechts 2 M8 bouten vastzaten. Ik neem aan dat er nog meer onderdelen losmoeten? En verder zie ik een kunststof onderdeel, waar het luchtfilterhuis aan vast zit met een rubber afdichting, en daarna een metalen deel, waar ook dat plugje inzit, dat losschiet in het geval van backfire (zie boven). Al die onderdelen zitten volgens mij op meer plaatsen vast dan 2. Of zit ik nu verkeerd te kijken?
Al met al heb ik nog niets schoongemaakt. Ik hoop dat je nog wat gedetaiileerdere tips hebt. Alvast bedankt!
20 jaar
even voor de duidelijk heid ik ben er al die tijd van uitgegaan dat het een 1.8 16 klepper is omdat dit verhaal is begonnen met het verhaal over een laguna van 2001 . of heb jij een 8 klepper.
mvrgr dennis
Hoi Dennis. Het gaat inderdaad om een Laguna 1.8 16V Privilege uit november 2001 op gas van Eurogas. Maar ook bij die motor kan ik niet zomaar 2 M8 boutjes vinden waarmee ik iets loskrijg, wanneer ik het luchtfilterhuis heb verwijderd. Dan stuit ik op datgene wat ik boven beschreven heb.
Groet, Guido
20 jaar
het is waarschijnlijk een aluminium huis met een kunstof deksel daar waar de stekker zit .
als je de grote zwarte kunstof bak (waar het lucht filter tegen aan geschroefd zit losschroefd (dit hoort bij het luchtf huis en zit vast met 2 uitwendige torx boutjes)dan zitten er 2 m8 boutjes aan de achter kant tegen het blok waarmee het gasklephuis vast zit.het plugje wat losschiet zit in de bovenkant van het gasklephuis.
hoop dat je er iets aan hebt anders moet je me even je e-mail geven dan zal ik kijken of ik een tekening kan sturen
Ah, dan weet ik wel wat je bedoelt ja. Die uitwendige torxboutje heb ik zien zitten. Ik moet dan alleen even achter gereedschap aan, waarmee ik die boutjes kan loskrijgen. Die hele bak komt al los wanneer je die 2 boutjes losdraait?
Wat me ook een beetje zorgen baarde is die zwarte (sier) kap bovenop het motorblok, waarvan leek dat dat ook los moet komen. En dat zit op meerdere plaatsen vast. Maar dat ding zit dus niet in de weg?
Is het eigenlijk wel zo dat bij een auto op gas, dit gasklephuis vervuilt? Of is dat alleen het geval bij "benzine motoren"? Ik bedoel, hoe nodig is het dat dit gasklephuis wordt schoongemaakt?
En en nog even ter info, ik heb dat klepje tegen naijlen weer teruggeplaatst en het heeft wel een groot effect op het rijcomfort. Hij hort en stoot veel minder bij overschakelen. Ik moet alleen nu nog even kijken of ik weer last krijg van backfire (is nog niet opgetreden, misschien ook door het nieuwe luchtfilter en bougies) en afslaan bij overschakelen op gas. Dat is wel weer voorgekomen, en dat is hinderlijk. Daar moet ik dus even achteraan bij de gasleverancier.
En dan heb ik meteen nog een vraagje over de regensensor. Dat ding werkt ook niet. Is dat een kwestie van opnieuw inleren? Of moet er dan een nieuwe sensor in? Ik heb al even gekeken (Sensor losgehaald en schoongemaakt, voor zover mogelijk) en ben met de plantenspuit in de weer geweest, maar dat hielp niet.
En dan de laatste vragen: Voor het verversen van motorolie en het eventueel bijvullen van versnellingsbakolie, moet daarvor die beplating aan de onderkant van de motor helemaal weg? Of zitten er ergens plugjes waar je zo bij kan?
20 jaar
de sier kap moet je aan de voorkant omhoog trekken en dan naar voren zit geklemt maar je moet wel hard trekken.
ook op gas vervuilen ze .
regensensor werkt alleen op de interval stand maar als ie niet werkt kun je hem eerst uitlaten lezen(kan ik ook )met de clip (renault test kast).gaan niet zoveel kappot dus mischien is er iets anders aan de hand.
beplating moet inderdaad helemaal weg om olie af te tappen en bak olie te peilen . bakolie peil is ongeveer een centimeter onder de rand van de vul plug dus niet bij vullen tot olie er uit loopt en de goede olie gebruiken maar als de bak droog is is het peil meestal ook wel goed.
OK, dan ga ik nogmaals kijken of ik dat gasklaphuis los kan krijgen.
En over die regensensor is dus best goed nieuws. Hoe werkt dat bij jou? Klus jij bij in de avonduren en het weekend? En is dat in een "garage aan huis" (met eigen clip blijkbaar)? En wat voor onderdelen gebruik je? Originele Renault onderdelen? Sloop onderdelen? Of is dat allemaal mogelijk?
20 jaar
savonds en in het weekend aktief bij een kleine zelfstandige vriend hij de in en verkoop en ik reparatie . www.abcautos-uden.nl
gebruik origineel maar ook gebruikt als we het op voorraad hebben.
Hoi Abc,
Ben ik weer. Ik heb weer een vraagje. Als de motor van mijn Laguna warm is, dan schokt hij bij stationair toerental (750 tpm. Hij schokt dan zeg maar 2 keer per seconde of zo. Hij doet dat op benzine en op gas. Als de motor koud is, heb ik daar geen last van. Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb overigens de gasklep nog niet schoon kunnen maken, want zo'n torx bitje is niet bepaald eenvoudig te vinden... (weet jij trouwens de maat van dat ding uit je hoofd? Een setje van die dingen is al helemaal niet te vinden, dus ik zal er eentje los moeten kopen, maar de maat is mij niet helemaal duidelijk).
Ik weet niet of een vuil gasklephuis zoiets kan veroorzaken, of dat er iets anders aan de hand kan zijn.
En dan is er ook nog een dashboard verlichting (rond de klokken) die zo af en toe even wegvalt en dan meteen weer op volle sterkte brandt. Ook heel apart... Is dat een contactje of zo?
Bij voorbaat dank voor je antwoord!
Guido
20 jaar
Torx bitjes gewoon bij de Gamma, dat zeg ik. een setje met alle maten in 1 koste dacht ik 12 euro of zo. Perfect voor af en toe
20 jaar
Ah, ik ben bij Gamma en Praxis geweest, maar daar heb ik ze niet gezien. Ik zal nog eens gaan kijken! Bedankt voor je reactie!
(We hebben het hier wel over boutjes met een uitwendige torx he? Dus een hol, stervormig bitje)
20 jaar
Hol? Nee die heb ik niet gezien. Dan zal Brezan het wel hebben
20 jaar
dat schokken kan van alles zijn lijkt op ontsteking omdat het op gas en benzine is slechte bougies of een bobine.
ik geloof torx 8mm maar weet het niet zeker het is bij mij de derde maat uit het setje.
de verlichting kan de stekker aansluiting achter op de klok zijn maar waarschijnlijk zit het intern in de klok heb regelmatig moeten vervangen met dit soort klachten.dus als het afen toe is en niet storend zou ik het laten zitten
suc6 dennis
hallo
met injector reiniger wordt het gas klep huis niet schoon want hier komt de benz+reiniger niet doorheen .ook is het raar dat ie daardoor niet meer op gas reed want dat heeft ook niks met elkaar te maken.
als ze er een hebben op de sloop kun je die gewoon monteren hoeft niet ingeleerd te worden is gewoon een soort optische sensor.
suc6
abc,
Ik wilde even melden dat ik afgelopen weekend een blikje injectorreiniger in de benzinetank heb gegooid, en dat in eerste instantie de auto helemaal niet meer op gas reed, maar wel op benzine, maar dat het afslaan nu verholpen lijkt. Ik heb die injectorreiniger gedaan, in plaats van het klephuis te reinigen. Ik weet niet of ik er dan nu mee klaar ben, of dat het nog steeds nodig is om het te reinigen, maar het lijkt opgelost.
Verder ben ik even bij de renaultdealer geweest om te laten kijken naar de regensensor. Daarvan blijkt de computer dat ding wel aan te sturen, maar de sensor zelf schijnt niet meer te werken. (Er brandt ook geen lampje in de sensor zelf. Dat zou wel moeten, begreep ik). Is het te doen om op de sloop of zo zo'n sensor te halen (als ze er zijn) en die er in te zetten? (ik heb al eens de hele zaak losgehad en het vervangen lijkt niet zo'n probleem te zijn) Of moeten die dingen altijd ingeleerd worden? Wat zijn bij jou eventueel de kosten als ik zo'n reparatie uitgevoerd wil hebben?
Nogmaals bedankt voor al de nuttige tips de afgelopen tijd. Ze zijn erg bruikbaar!
20 jaar
Ah, dus ik heb nog geen schoon gasklaphuis... Dat is jammer... Toch nog maar een keer klussen dan...
Mooi van die regensensor. Bij Renault zeiden ze dat hij ingeleerd moest worden en kwamen met een bedrag dat zo hoog lag, dat ik het duidelijk de moeite waard vond om even rond te vragen.
Ik heb weer een nieuw verschijnsel aan mijn auto. (Het gaat maar door...) Afgelopen zaterdag moest ik even een groen stoplicht halen (ik moest even gas geven), en toen bleef de auto weer veel teveel toeren draaien. Hij loeide weer met 6000 toeren of zo wanneer ik de koppeling intrapte. Ik heb toen even gekeken of dat plugje er weer uit was (er was trouwens geen sprake van backfire zoals de vorige keer) maar dat was dus niet het geval. De motor rook vreemd. Ik kan die lucht niet beschrijven maar het leek of er iets te warm geworden was (het was geen oliegeur of koelvloeistof geur). Ik denk dat dat gewoon door het te hoge toerental gekomen is. In elk geval zag ik niets vreemds aan de motor, dus ik heb hem voorzichtig nog eens geprobeerd te starten en vanaf toen liep hij weer als een zonnetje. Kan het zijn dat er een klep is blijven hangen of zo? Of is dit een softwareprobleem? (Omdat hij na uitzetten en weer aanzetten het gewoon weer doet). Komt je dit bekend voor?
20 jaar
En nog even een reactie op jouw reactie. Ik weet ook niet wat het was met dat slchet lopen. Normaal gesproken geeft hij alleen problemen bij de eerste keer overschakelen van benzine op gas. Na het gebruik van de reiniger (en dus het rijden op benzine) schakelde de auto ook na een poosje rijden niet over op gas. Het leek of de brandstof toevoer afgesloten was. Hij reed 2 seconden en viel daarna weer stil. Terug op benzine deed hij het dan weer. Misschien een kwestie van vuil in de motor of zo? Hoe dan ook, op het moment lijkt hij weer zonder problemen over te schakelen. Zelfs de eerste keer op de dag gaat dat zonder problemen. Het gaat niet altijd even gladjes (meer met een schokje en wat inhouden) maar hij blijft wel lopen.
20 jaar
Hallo, abc. Ik rijd in een renault laguna grant tour en de regensensor werkt bij aanzetten normaal, maar stopt soms na 5 minuten. Als ik de schakelaar dan op hoge wissersnelhied zet en even later weer op interval werkt alles weer normaal, ook de regensensor maar valt na ongeveer 5 minuten weer uit. Kan dat het ruitenwisserrelais zijn? En waar zit deze?
Ik hoor hem ook niet meer tikken als de problemen zich voordoen.
Groeten, Ties van Lanen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar