BMW 5-Serie: Kromme remschijven

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3 liter diesel

Hallo,

Ik heb een aantal maanden een 5 serie. 530d, en daarvan heb ik de schijven vanvoren vervangen omdat deze versleten en krom waren. Nu zitten er zo'n 3000 kilometer nieuwe schijven op maar nu begint hij langzaam maar zeker weer te trillen met remmen...!!! Hoe kan dat?

Heeft iemand enig idee? ik heb er geen gekke dingen mee gedaan. Ik rijdt heel rustig en bij lang wachten bij een stoplicht zet ik hem in z'n vrij zodat de schijven niet aangeknepen zijn en krom kunnen trekken.

De rubbers van de ophanging heb ik ook vervangen bij de remmen revisie dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik hoor het graag!

Groeten,
Robert-Jan

Janse

Geplaatst door Janse (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

52 Reacties

vegito (0), 14 jaar geleden

Wat is het merk van je nieuwe remschijven?.. als het geen origineel is van BMW dan toch die proberen. Ik heb van brakemaxx etc geprobeerd kreeg ik ook kromme schijven nu gewoon origineel weer onder geen problemen.

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Nieuwe schijven zijn niet krom, tenzij iemand ze heeft laten vallen.
Wat wel belangrijk is, is dat de wielnaaf heel goed schoongemaakt moet worden, zodat de schijf mooi vlak aanligt.
De wielmoeren met het voorgeschreven aanhaalkoppel vast zetten en niet "zo vast mogelijk", want dan trek je de schijven ook krom.
Wat je kan proberen, is de schijven te laten afdraaien aan de auto.
Je moet zelf even zoeken naar een garage bedrijf die dat doet.

mvg,
Hans.

Freude_am_Fahren (0), 14 jaar geleden

Alvorens de remschijven af te draaien (een niet-omkeerbare ingreep) kun je eerst proberen of wisselen van de remblokken sets (een wel omkeerbare ingreep) links <----> rechts (schijven blijven op hun plaats) een vermindering van de trilling tot gevolg heeft.

Na deze ingreep de 'remmerij' op een veilige plaats door veelvuldig remmen op elkaar laten inslijten.

Uitleg van deze ingreep staat halverwege http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Voor, of misschien zelfs in plaats van, de wissel doe je er verstandig aan, mooie schuine kanten aan begin en einde (in omtreksrichting gezien) van de remblokken te vijlen, zeker als de af-fabriek afschuining door slijtage al aardig aan het verdwijnen is. Achterkant van remblokken + geleidingen invetten met kopervet of MoS2-vet helpt ook ter voorkoming van trilling tijdens het remmen.

Mijn 530D was binnen enkele dagen na de remblok-wissel van zijn trillen tijdens het remmen genezen. Als daaraan de voorkeur wordt gegeven (maar niet noodzakelijk) kunnen de remblokken na zo'n inslijt-periode weer op hun oorspronkelijke (L en R) plaats teruggezet worden.

Janse (0), 14 jaar geleden

Oke, Dat zal ik dit weekend eens gaan proberen. Even voor de duidelijkheid het zijn schijven van bosch en het trillen is heel minimaal en bij de ene snelheid is het erger dan bij de andere. Naar mijn idee zijn de schijven nog niet heel krom omdat het om een zeer minimale trilling gaat.

Ik had de geleidingen goed ingevet dus dat zou goed moeten zijn.

Jullie horen er nog van!

Groeten,
Robert-Jan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat hans al zei is het schoonmaken van de naaf heel erg belangrijk, en niet schoonmaken met een beetje remmenreiniger ofzo maar geheel ontdoen van rommel zodat ze weer mooi glimmen, er zijn speciale borstels voor om de naaf schoon te maken. Bij monteren de nieuwe schijf aan de binnenkant ontvetten en schoonmaken en zonder iets erop monteren op de naaf. Bij nieuwe schijven en nieuwe rubbers zou er niets mogen trillen. Je zou de naaf nog eens kunnen controleren op een slingering, komt wel vaker voor dat ze krom zijn door het te vast draaien van de wielbouten.

gr Martin

Freude_am_Fahren (0), 14 jaar geleden

Bij het monteren van nieuwe remschijven voorkomt een beetje vet aan de binnen-boringen van de remschijven dat deze door roest vast* kunnen gaan zitten op de naven.

*) Zodanig, dat een pulley-trekker de (niet van een BMW maar van een Ford) schijf bij een poging tot demontage in tweeën trok !

Janse (0), 14 jaar geleden

Kijk daar heb ik wat aan. Maar hoe enorm vast moet je ze wel niet zetten dat je naaf krom trekt... hebben we hier dan te maken met een slechte constructie? ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.

Groetjes,
RJ

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Robert-jan

Het gaat er niet alleen om hoe vast de bouten zitten. Wielmoeren altijd vastzetten met een momentsleutel.
Dit voorkomt o.a dat naven kromtrekken.

Gr. paul

Freude_am_Fahren (0), 14 jaar geleden

BMW naven zijn op zich niet slecht geconstrueerd. De belastingen op naven, voorwiellagers en de hele voortrein zijn echter behoorlijk groot. Zeker bij het soort ge- (of beter mis-)bruik dat sommige bestuurders zich veroorloven.

Verschil in aanhaalmoment tussen de wielbouten onderling is erger dan allemaal gelijkmatig te zwaar aangedraaid.
In het eerste geval is de kans op kromtrekken van de naaf + remschijf iets groter. Een stoeprandje nemen met iets te hoge snelheid helpt natuurlijk altijd om je naven krom te krijgen ......

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Freude_am_Fahren]Een stoeprandje nemen met iets te hoge snelheid helpt natuurlijk ook om je naven krom te krijgen ......[/quote]
De naaf niet...., de velg wel.

Gr. paul

Freude_am_Fahren (0), 14 jaar geleden

Als de mishandeling maar zwaar genoeg is: Beiden !

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

De velg begeeft het altijd als eerst, dan het wiellager, als allerlaatste misschien een naaf.

Gr. paul

Janse (0), 14 jaar geleden

Oke, dus wat ik dit weekend moet doen is, remblokken wisselen, naven schoon maken, alles op gangbaarheid controleren, en invetten. Vervolgens de wielen monteren met een momentsleutel. hoe hard moet die aangehaald worden? 100Nm?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Janse]hoe hard moet die aangehaald worden? 100Nm?[/quote]
120Nm

Gr. paul

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

BMW schijven gaan niet zoals bij Ford vastzitten. Gewoon helemaal niets erop smeren is gewoon het beste. Ook niet op de wielbouten.

gr Martin

Janse (0), 14 jaar geleden

Hoe kan ik de naven controleren of ze krom zijn? Want ik kan me voorstellen dat deze gewoon schoon zijn want het niet de eerste keer dat ik een paar schijven vervang. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er veel rommel achter zit.

Groet,
RJ

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Net zoals je remschijven opmeet, met een micro meter. Er hoeft ook niet veel achter te zitten. Een klein beetje is voldoende.

gr Martin

Janse (0), 14 jaar geleden

oke! bedankt!

Groet,
Robert-Jan

Janse (0), 14 jaar geleden

oke, die heb ik niet maar daar verzin ik wel wat op. Bedankt!

Freude_am_Fahren (0), 14 jaar geleden

Een velg zal bij te grote zijdelingse belasting (bijvoorbeeld optredend bij het te scherp nemen van een stoeprand) inderdaad eerder blijvende vervorming oplopen dan een naaf. Een lager kan zich in eerste instantie nog normaal gedragen, maar door de piekbelasting veel eerder dan bij normale belasting aan het eind van zijn levensduur komen (in de praktijk dus gaan rammelen).
De toelaatbare zijdelingse slag van een naaf is veel kleiner dan die van een velg. Een (kleine) slag in de naaf vindt met 'versterkt' terug in het wiel met een factor: Diameter wiel/ Diameter velg = (geschat) 700 mm/ 120 mm = 5.8

Helaas kunnen ook de remschijven van een BMW vastroesten op hun naven: De passing tussen remschijf-boring en naaf is bij BMW van dezelfde klasse als bij Ford (om het even welke type). Condensvorming, zuurstof en tijd zorgen voor roest. Voorzien van wat vet kan dit gewoon niet optreden en gaan de remschijven gegarandeerd nooit vastzitten.
Als (door afwezigheid van vet) de remschijven reeds vast zijn gaan zitten, is er bij de BMW remschijven een kleinere kracht nodig om ze los te trekken dan bij Ford remschijven: De BMW remschijven hebben in de boring aan de binnenzijde een grotere afschuining dan die bij Ford. Het te doorbreken oppervlak aan roest is dankzij de afschuining veel kleiner.

Een doe-het-zelf opstelling om de zijdelingse slag van remschijven te meten zou kunnen bestaan uit:
- Op een plank een stevig stuk (ijzer- of koper-)draad, naar de remschijf toe gebogen
- Voorzien van batterij/ lampje/ draad, met het andere einde van de batterij aan auto-massa
- Met voelermaat de draad een afstand 0.0X van de remschijf instellen
- Verdraaien tot het lampje gaat branden betekent dat op dat punt een slag van 0.0X mm aanwezig is
- Met stukjes aluminium-folie kun je X in stapjes vergroten
- De maximum slag in de remschijf is de overgang in dikte (die je later met een micrometer kunt laten opmeten)
tussen een nog net wel en een net niet meer brandende lamp

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Een naaf is ook wel een heel stuk sterker als een wiel.

Alles kan vastroesten alleen komt dat bij BMW vele malen minder vaak voor als bij bv ford en zeker minder vaak als bij een Mondeo ofzo van een jaar of 10 terug, die zatten altijd vast.
Ik heb al heel wat BMW schijven vervangen en ben er nog nooit 1tje tegen gekomen die zo vast zat dat ie er met een trekker afgehaald moest worden.

Feit blijft dat je gewoon (Zeker bij een 5 of 7 serie) netjes en schoon moet werken om er voor te zorgen dat je geen trillingen krijgt. Door de opstelling van de wielophanging worden ook
hele kleine slingering doorgegeven als trillingen aan het stuur.

gr Martin

Janse (0), 14 jaar geleden

Goedendag,

Ik heb de volgende handelingen uitgevoerd:
- remblokken gewisseld van links naar rechts
- remvloeistof (nogmaals) vervangen
- Schuine kantjes aan de remblokken gevijld
- Naaf gecontroleerd op schoonheid en kromheid
- schijven gecontroleerd op schoonheid en kromheid
- Gecontroleerd of de remmen bleven hangen.
- De wielen met 120Nm vast gezet.

Hoe heb ik dat gedaan? Schoonheid was perfect (dat dacht ik al). De kromheid heb ik gecontroleerd door een beugel naast de naaf aan de grond te monteren met daaraan een boutje met een punt, deze zachtjes het oppervalk van de naaf laten raken en dan draaien. Resultaat; geen afwijkenen naar binnen of naar buiten. Het puntje van het boutje bleef op het zelfde niveau slepen over de naaf. Dit was voor de schijfrem niet nodig, dat had ik al snel door, die was echt behoorlijk krom! Toen ik hem door de remklauw heen draaide sleept hij op het ene moment behoorlijk en om het andere moment helemaal niet. Ik ga toch erg kwijfelen aan de kwaliteit van de bosch schijven. Dit was aan beide zijden overigens.

Het wisselen van de blokken, remvloeistof en het afschuinen van de remblokken, heeft in deze situatie naar mijn idee geen zijn, afgezien van het feit dat ik het toch heb gedaan.

Conclusie: Naar mijn idee andere schijven plaatsen, maar welke?

Groeten,
Robert-Jan

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Robert-Jan

Monteer enkel originele (1e montage) remdelen. Deze voldoen aan alle kwaliteitsnormen.

Gr. paul

Janse (0), 14 jaar geleden

Ik heb al gebeld naar de onderdelen zaak, toen moest ik uitleggen hoe ik ze gemonteerd had en waar ik op gelet had etc. Toen kon hij alleen maar zeggen; breng ze maar terug dan krijg je je geld terug / ruilen we ze om.

Ik ga niet weer van die troep onder mijn auto schroeven dat mag duidelijk zijn dus ik zou dan andere willen hebben.

Bedankt voor de tip trouwens.

Gr.
Robert-Jan

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Janse]Ik ga niet weer van die troep onder mijn auto schroeven dat mag duidelijk zijn dus ik zou dan andere willen hebben[/quote]
Een goede beslissing...

Je kunt veiliger een beurt overslaan dan bezuinigen op remdelen.
Velen zijn hiermee van de koude kermis thuis gekomen.

Gr. paul

Janse (0), 14 jaar geleden

Inderdaad, maar hoe slecht zijn die schijven dan wel niet als ze binnen 2000 KM krom zijn? Dan ben ik toch niet de enige die daar last van heeft?

Groeten,
RJ

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Goedkope remschijven zijn feeding gevoelig, vaak gefabriceerd van een goedkoper soort staal.
Brembo is 1 van de grootste remdelen leverancier maar de autofabrikant bepaald de kwaliteit.

Gr. paul

Janse (0), 14 jaar geleden

Ik zit nog eens te kijken op andere forums en daar beweren ze dat na alles te hebben vervangen (orgineel) het toch nog steeds terug blijft komen. Meerdere mensen zeggen dat.. Nu beweert er eentje dat het zeer goed bevalt na al die ellende om zimmerman schijven te monteren. Deze schijnen niet krom te trekken.

Ik zit dus nu in een dilemma, zal ik nu orginele monteren of zal ik zimmerman monteren.

gr
RJ

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerste montage kan Brembo maar ook heel goed Zimmerman zijn, beide merken is niets mis mee.

Gr. paul

Mogske (0) PRO, 14 jaar geleden

heb deze problemen ook gehad. 3 stellen remschijven op 1 jaar. waarborg. 525 van dec2008.
Ze geraakte er niet uit, ook rubbers ophanging werden vervangen; tot ik me eens goed kwaad maakte en de expert bmw er werd bij geroepen.
Deze merkte op dat de remblokken keramisch waren geworden (van de opwarming)en er meteen een testrit werd gemaakt na het monteren van remschijven.
Moest 200 km met lage belasting remmen rijden. (dus preventief en langzaam rijden)
nadien mocht ik erin gaan. En inderdaad problemen totaal weg (regelmatig snelheden +200)
blijkt dat de schijven nog een extra harding krijgen bij het inrijden van de remschijven , en hier de boel foutloopt bij testrit.
ze trekken al krom door plotse opwarming .ze krijgen de tijd niet om zich te zetten.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb zelf ook Zimmerman schijven onder mijn E36 325 Turbo, maar volgens mij heeft de 5 serie meer last van dat krom trekken, en ben zelf erg tevreden over de schijven..Een aanrader en goed betaalbaar, maar of daar dan je probleem mee verholpen is, is even afwachten..

Gr Stefan

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Serge slaat de spijker op z`n kop...

Janse (0), 14 jaar geleden

Oke...

Dat is duidelijk, ik was me er niet van bewust maar ik heb zeer zeker niet hard geremd toen ze er onder zaten. Ik rijd uberhaubt bijna nooit hard met die auto. Ik probeer hem heel te houden zeg maar..

Hoe zacht moet je rijden dan? Omdat ik al niet hard rij / rem.

Ik ben nogsteeds van mening dat de schijven gewoon ***** zijn!

Groeten en bedankt voor de reacties tot nu toe.
Robert-Jan

Janse (0), 14 jaar geleden

Daar komt trouwens ook nog bij dat ze nu pas (na 2000KM) krom beginnen te trekken en niet na 200 km bijvoorbeeld..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Robert jan,

Gewoon rijden zoals je nu ook doet, dat is goed en meer kun je niet doen, je moet natuurlijk geen nieuwe schijven monteren en gelijk met 240 km/h een noodstop proberen te maken, om te kijken of ze wel naar behoren functioneren, want dat is nu net niet echt goed voor ze :)

Gr Stefan

Mogske (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Janse]Daar komt trouwens ook nog bij dat ze nu pas (na 2000KM) krom beginnen te trekken en niet na 200 km bijvoorbeeld..[/quote]
was bij mij na 3 weken echt voelbaar (800 X 3 = 2400 km)

Janse (0), 14 jaar geleden

Ik ben gister even bij de specialist geweest en hij zei het volgende:

Meestal komt het doordat mensen gewoon de schijven vervangen en niet de klauwen reviseren. Reviseren is het aanbrengen van nieuwe keringen etc. De schijf loopt dan te zwaar door de klauw waardoor hij krom trekt. Dit is 9 van de 10 keer de oorzaak van dit soort dingen. Reviseren is nodig na dit soor km standen bij deze auto. De keuze van de schijven is volgens deze man in mijn geval goed geweest dus de bosch schijven.. andere troep keurd hij ook af.

Ik had overigens niet het idee dat ze stroef liepen maar goed het zou kunnen.

Groeten,
Robert-Jan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Lijkt me sterk wat hij zegt..

Als de klauwen gangbaar zijn en goed bewegen, doet het er niet toe of je nieuwe schijven monteerd of niet..

Als je weer dezelfde rommel monteerd, zul je achter een X aantal km weer tegen hetzelfde aanlopen.

Gr Stefan

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Janse]Ik ben gister even bij de specialist geweest en hij zei het volgende:

Meestal komt het doordat mensen gewoon de schijven vervangen en niet de klauwen reviseren. Reviseren is het aanbrengen van nieuwe keringen etc. De schijf loopt dan te zwaar door de klauw waardoor hij krom trekt. Dit is 9 van de 10 keer de oorzaak van dit soort dingen[/quote]
Het kan best een keer voorkomen dat remmen slepen, maar 9 van de 10 is geheel overdreven.
Ben bang dat deze man graag de werkplaats gevuld wil zien..

Gr. paul

Mogske (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Janse]Ik ben gister even bij de specialist geweest en hij zei het volgende:

Meestal komt het doordat mensen gewoon de schijven vervangen en niet de klauwen reviseren. Reviseren is het aanbrengen van nieuwe keringen etc. De schijf loopt dan te zwaar door de klauw waardoor hij krom trekt. Dit is 9 van de 10 keer de oorzaak van dit soort dingen. Reviseren is nodig na dit soor km standen bij deze auto. De keuze van de schijven is volgens deze man in mijn geval goed geweest dus de bosch schijven.. andere troep keurd hij ook af.

Ik had overigens niet het idee dat ze stroef liepen maar goed het zou kunnen.

Groeten,
Robert-Jan[/quote]
lijkt me een heel straffe technieker , zou hij een betere verkoper zijn ?En dan druk ik het nog heel braaf uit.

Janse (0), 14 jaar geleden

Allen,

Ik weet het ook niet maar deze man staat wel altijd voor mij klaar als ik wat heb. En ik heb wel het idee dat hij er verstand van heeft, maar goed.

Ben net terug van de wintersport en het trillen is er niet minder op geworden zullen we maar zeggen. Maar ik heb nu een nieuw probleem NIVEAUREGELING INACTIEF. Wat nu weer... Hij heeft hem helemaal opgepompt achter hij staat hoog op zijn poten zeg maar. Ik ga maar eens kijken of hoogte regelingssensor nog werkt. Dan ga ik hem voor de verandering morgen maar eens uit laten lezen. Heeft iemand nog tips?

Groetjes,
Robert-Jan

Janse (0), 14 jaar geleden

Goedemiddag,

Ik heb nieuwe schijven gekregen, (weer bosch). Ik wil de proef op de som nemen. Ik ga mijn remklauwen reviseren, eens kijken of dat helpt. En de nieuwe schijven erop. Nogsteeds dezelfde (slechte) kwaliteit maar goed. Ze zijn toch gratis dus waarom niet? Ik ben benieuwd, jullie krijgen wel te horen wat het resultaat is na 2000km!

Groeten,
RJ

Janse (0), 14 jaar geleden

Goededag

Na zo'n 2000 kilometer na het vervangen van de schijven voel ik nog steeds geen getril. Het begint er toch op te lijken dat de BMW specialist het bij het juist einde had. Wanneer het fout gaat horen jullie het gelijk.

Vriendelijke groet,
Robert-Jan

vegito (0), 14 jaar geleden

Ik vind wel een beetje kort door de bocht om als specialist te zeggen dat hij behalve bosch andere rem merken afkeurd als troep.. Ik heb zelf onder mijn 3 serie welliswaar brembo en ik moet zeggen ze remmen beter dan de OEM schijven. Het verhaal over de remklauwen kan een goede oorzaak zijn van het krom trekken van je remschijven.
Ben in ieder geval blij dat het opgelost is voor je.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Vast zittende klauwen of in iedergeval waar de schijven moeizaam doorheen lopen kunnen een oorzaak zijn van kromme remschijven maar het is zeker niet zo dat je klauwen hoort te reviseren als je de schijven vervangt zoals de specialist had gezegt.

gr Martin

Janse (0), 13 jaar geleden

Zo er zit nu ruim 4000 km op en ze beginnen WEER krom te trekken. De lokale garage heeft hiernaar geinformeerd en die zegt dat het allemaal komt door remmen bij een stoplicht en de voet op het rempedaal blijft rusten (automaat). Ik kan probeer zo veel mogelijk de auto in z'n vrij te zetten bij het remmen maar het houdt ook een keer op met dat gedoe! Je moet toch gewoon kunnen rijden!

Ik zal de schijven binnen kort af laten draaien en nieuwe remblokken plaatsen omdat deze waarschijnlijk ook niet goed meer zijn (keramische laag).

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

Wat de klachten kan verminderen verminderen is een tijd lang wat lichter remmen, waar dat kan uiteraard. Dan worden de oneffenheden op de remschijven - mits nog niet te groot - weer glad geslepen.
De remschijven (en niet ook de remblokken) links en rechts verwisselen helpt ook om de oneffenheden en de trillingen te doen verdwijnen.

Pas als dit zonder gewenst resultaat blijft, zou ik aan remschijven afdraaien gaan denken.

Mogske (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Janse]Zo er zit nu ruim 4000 km op en ze beginnen WEER krom te trekken. De lokale garage heeft hiernaar geinformeerd en die zegt dat het allemaal komt door remmen bij een stoplicht en de voet op het rempedaal blijft rusten (automaat). Ik kan probeer zo veel mogelijk de auto in z'n vrij te zetten bij het remmen maar het houdt ook een keer op met dat gedoe! Je moet toch gewoon kunnen rijden!

Ik zal de schijven binnen kort af laten draaien en nieuwe remblokken plaatsen omdat deze waarschijnlijk ook niet goed meer zijn (keramische laag).[/quote]
Had ge gedaan wat ik schreef had ge nu nog zonder trillingen gezeten.
Bij mij is het trillen nog steeds weg , en dit al na 25000 Km !
En mijn rijstijl mag je aardig sportief noemen , bij rode lichten sta ik op de rem (geen keuze), heb een automaat.
Bij mij zitten er originele schijven(BMW) op !

Janse (0), 13 jaar geleden

Ik denk dat dat mijn laatste keuze is.. en de beste waarschijnlijk. Hier wordt je in ieder geval gewoon helemaal gestoord van! Ik ga maar om orginelen denk ik.

Bedankt!
RJ

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Ik denk dat het niets uitmaakt...BMW maakt de schijven ook niet zelf, maar betrekt ze van een toeleverings bedrijf.
Ik rijdt al jaren met aftermaket remschijven (zelfs merkloos spul)
Volgens mij heeft het gewoon te maken met de manier waarop de nieuwe schijven behandeld worden; zie ook post #31.
Men gaat vaak de fout in door gelijk te proberen hoe goed de auto nu remt, met dat nieuwe spul, met als gevolg verglazen van de remblokken, waardoor we nog harder gaan trappen met als gevolg...kromme schijven.

Succes,
Hans.

Mogske (0) PRO, 13 jaar geleden

Denk dat inrijden zoals ik in een eerdere posting aangaf inderdaad de hoofdreden is , van het steeds terugkomen van kromtrekken van de schijven op korte termijn.
Wel heb ik moeten vaststellen dat vele witte producten niet kunnen tippen aan de originele.
Ze zien er bijna dezelfde uit , maar de hardheid , en de gelijkheid in harding op de schijf lijkt toch wel te verschillen.
Voor mensen die rustig rijden , denk ik inderdaad dat bijna alle kopieen ook goed zijn.Maar de zware voeten (ook ik),gaan beter voor originele of moeten de overstap naar keramische wagen.Helaas is dit bij niet elke wagen eenvoudig,zoals bmw.
BMW zit nog steeds met automatische opwarming en zuiveren remschijf bij regenweer , wat bij regenweer voor rare remreacties kan leiden. deze moet dan omgeprogrammeerd worden.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb hetzelfde al meegemaakt met orginele schijven. Waren ook al voor de 3e keer vernieuwd en het probleem was nog niet opgelost. Lag toen aan de draagarmen, maar een kromme naaf komt ook regelmatig voor. Wat vaak vergeten word is als het trillen terug komt om de schijven op slingering te controleren, als die binnen de normen valt moet het probleem ergens anders zitten.

gr Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.