BMW 3-Serie: Stationaair Schommelen en stotteren bij LPG g3

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318 Ci

hallo allemaal.

wie kan mij helpen met een probleem? het gaat om de volgende:

ik heb een 318 ci M43 motor waaraan ik best veel geld heb besteed. ik heb een slechte stationair die soms schommelt tussen de 500 en 900 toeren.

maar dat doet hij niet altijd tijdens het rijden maar af en toe wel en niet. hij valt nog net niet uit. tijdens het schommelen trilt de auto ook omdat hij op lage toeren komt.

met mijn gas installatie heb ik ook een klein probleem, soms als ik een dagje op benzine hebt gereden en dan weer gas inschakel gaat hij helemaal stotteren en schokken alsof hij wil uitvallen maar dat doet hij niet.

wanneer ik vol gas geef corrigeert hij dan vaak zichzelf. dit doet hij niet altijd maar ook af en toe? de garage heeft mij gezegt dat het wel kan gebeuren omdat gas lichter is dan benzine ofzo. en als hij koud is moet hij op temparatuur komen?

wat kan de reden zijn dat hij stottert? krijgt de motor de gas niet op tijd binnen zodat hij gaat stotteren?


Groetjes Duro

Duro2010

Geplaatst door Duro2010 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Het gas-systeem volgt het benzinesysteem - gas-inspuiting wordt uitgerekend a.d.h.v. inspuitduur can de benzine-injectors.
Ecu's zijn zelf-lerend en corrigeren de inspuitduur voor bijvoorbeeld veroudering van sensoren. Beide brandstoffen beinvloeden elkaar.

Het lijkt mij dat je gas-systeem veel te arm staat. Als je een dag op benzine rijdt leert de ecu weer terug naar de beginstand.
Schakel je op dat moment over naar gas dan krijgt de motor veel te weinig.
Andersom na een dag gas rijden krijgt de motor te veel benzine bij de koude start.

Gas systeem door een lpg-specialist laten controleren.
Tot dat moment op benzine rijden en blijven rijden om gevolgschades te voorkomen.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo oldford.

dat is dus niet normaal dat hij zo stottert af en toe. ik ga het bij de gas specialist laten controleren. wat is de ecu eigenlijk? s dat een onderdeel die ik kan veranderen aan mijn auto?

ik heb een kastje in de motor hangen waar op LPI staat aangegeven. volgens mij regelt dat de gas systeem.

ik zal het straks even navragen bij de garage en lpg inbouw station.

laat je straks weten. gr

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

ecu = electronic control unit.
Computer, regelapparaat, stuurdoos, rekeneenheid. Allemaal namen voor hetzelfde beestje.

En Nee, stotteren is niet normaal en slecht op den lange duur.
Kan dure schades opleveren, zoals verbrande kleppen of gesmolten katalysators.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo oldford.

ik ben langs een LPG inbouw en service station geweest vandaag en heb mijn probleem uitgelegd. de LPG-er vertelde mij dat waarschijnlijk de pomp in de tank mankementen vertoont.

hij heeft me verteld dat ik gewoon kan rijden, en kreeg ook het advies om de lpg tank niet helemaal leeg te rijden omdat het niet goed is voor de pompje of motortje binnen in de tank.

ik reed vandaag weer op benzine een tijdje en bij het inschakelen naar gas ging hij weer helemaal stotteren en de toerental ging heen en weer helemaal onder de 500 toeren. hij viel net niet uit.

wat kan er mis zijn met de Ecu volgens jou? dat is toch het regelapparaat die gas naar de motor regelt? want de benzine heeft zijn eigen ecu volgens mij?

m.v.g

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Als ik het goed begrijp heb je een lpi installatie van vialle.
Dan kan de lpg boer de pomp drukken uitlezen,en dan ziet deze snel genoeg of de boosdoener de pomp is.
Heeft die dat gedaan en daaruit geconcludeert dat de pomp kapot is?.
Of heeft deze zonder te meten gezegd dat het waarschijnlijk de pomp is.
Het is een hele simpele handeling en mocht het zijn dat de pompdruk te weinig is zit er niets anders op dan deze te vervangen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Andere LPG-specialist zoeken. "Gewoon rijden" en een stotterende motor is niet iets wat ik ik 1 zin bij elkaar gebruik.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

jah het is een van Vialle, ik ga naar een andere LPG Specialist. deze heeft zonder te kijken en te meten dat gezegd. de pomp in de tank vervangen kost 600 euro met erop zetten hoorde ik.

mijn stationair schommelt ook heen en weer maar valt niet uit. ook geen storingslampje. kan het de bobine zijn of de stappenmotor?

betekent het als de MM niet brand dat het dan meganisch probleem is inplaats van elektronisch??

Gr.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo.

ik ben langs de LPG specialist geweest. en die heeft achter naar de tank gekeken en geluistert. waarna die direct al zei dat de pomp zijn tijd heeft gehad en dat hij vernieuwd moet worden.
hij maakt te veel geluid voor een pomp. de kosten voor een nieuwe LPG pomp van Vialle + inbouw zou mij dan 600 inclusief btw kosten.

ik heb wat rondgekeken op het net en heb een andere lpg boer gevonden die gereviseerde pompen verkoopt en inbouwt.

wat zijn jullie adviezen voor een pomp? Gereviseerde of nieuwe.

Gereviseerde pomp Incl. montage, diagnose en controle van het totale systeem; 300 Euro. (binnen 1,5 uur)

nieuwe pomp inclusief inbouw 475,-

M.v.g

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Nogmaals,heeft deze de pompdrukken gemeten,daar kun je een hoop uit af leiden.
Waarschijnlijk is het ook wel zo,maar ik zou het graag op papier willen zien.
Het is een hoop geld,ik zou voor nieuw gaan.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

de pomp in mijn tank is naar de maan. hij stottert nu elke keer als hij op gas aan slaat.

ga binnekort een gereviseerde pomp erin laten plaatsen denk ik.

dankjewel voor jullie hulp.

Groetjes Duro

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Duro2010: nu heb je 4 topics aangemaakt over hetzelfde probleem. Dat is niet erg handig voor iemand anders die je van raad wil voorzien en bevordert zeker niet de animo om dat nog meer te gaan doen.

Hou het bij 1 topic zodat het ook overzichtelijk blijft voor iemand anders.

De andere 3 topics zijn hiermee gesloten en komen te vervallen.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo Moderator.

jah er was iets fout gegaan bij het vermelden van mijn probleem en kon het andere niet meer sluiten.

overigens, hoe sluit je een onderwerp af als je al hebt vermeld dat de probleem opgelost is? ik zie nergens een button om dat te doen.

dankjewel dat je de rest hebt afgesloten, ik kon het zelf niet..

M.v.g Duro

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Sluiten van topics kan alleen gedaan worden door de moderatoren.
Indien een probleem is opgelost, dit graag vermelden als laatste reactie op je vraag met uiteraard de oplossing erbij. Dan heeft misschien iemand anders in de toekomst er ook nog wat aan.
Wil je dat de vraag echt gesloten wordt, dan dit even melden via de button "Rapporteren". Wij alleen krijgen dan je bericht te zien en zullen het dan sluiten.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

oh oke dan weet ik dat voor de volgende keren. neem me niet kwalijk.

was nog net nieuw hier dus wist niet hoe alles een beetje werkte.

dankjewel voor je feedback.

Groetjes Duro

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo Moderator.

zou je deze topic ook kunnen sluiten?

M.v.g

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.