auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C5: Koude motor slaat af bij gas geven.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0i 16V

Hallo luitjes,

Sinds enkele weken houdt de motor in zolang deze nog koud is.

Dat wil zeggen, na een koude start moet ik achteruit de garage uit en zet de automaat in de R.
Zonder gas te geven rolt hij achteruit en moet over een drempeltje trekken waardoor automatisch iets gas bij wordt gegeven om vervolgens af te slaan.

Ook in zijn vrij loopt hij stationair perfect, maar zodra ik een klein beetje gas geef dalen de toeren om na enkele seconden nadat het pedaal dieper in wordt getrapt weer op te pakken en te stijgen.
Hij blijft dan wel lopen.

Dit blijft zo tot hij een beetje op temperatuur komt, dan is het weg.

Dit geldt voor benzine en lpg, geen verschil, ofschoon ik het niet direct op lpg kan proberen want de eerste minuten lust hij nog geen benzine...

Bovenstaand verhaal bestaat nu al een week of 4.



Vandaag iets nieuws er bij, namelijk na het starten hoorde ik iedere seconde een ferme sis, heel kort, alsof je een fractie van seconde op een spuitbus drukt.
Zowel op gas als op benzine in een vast ritme.

Draai ik de olievuldop er af dan is de sis er constant.

We konden niet precies plaatsen waar de sis vandaan kwam helaas.

Motor goed heet laten worden en de dop van de koelvloeistof er af gedraaid, de vloeistof liet een rustig beeld zien, dus geen geborrel oid.

5 minuten later de motor weer gestart en het geluid was weg.

Alleen als ik ineens volgas geef hoor ik eerst een korte sis waarna het toerental oploopt, geef ik langzaam gas dan hoor ik niets.


Als laatste kan ik nog opmerken dat ik nog steeds een flink gesis hoor als ik de olievuldop er af draai terwijl de motor loopt.

Iemand een idee waar ik dit moet zoeken voordat ik naar een (dure) garage ga?

Groets.

Geplaatst door

Steeksleutel (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Steeksleutel, vragen is leuk. Maar een oplossing wordt ook GEWAARDEERD!

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=12...
http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=13...

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=13...
http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=15...

Geen enkel topic van jou heeft een oplossing

Attentie: Wij van problemcar vragen iedereen die een probleem heeft voorgelegd op deze site ook de oplossing hier weer te vermelden. Uiteindelijk is dit de motor van de site, want zeker degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!!

Natuurlijk begrijp ik dat een oplossing wordt GEWAARDEERD!!!

Echter, als ik die links doorkijk is er nog nergens een oplossing voor gekomen, tikkende klepstoters zijn er nog, evenals een automaat die niet reageert op de sneeuwstand, het knorren bij 2000 rpm is er nog en er is geen duidelijkheid over het manueel schakelen van een AL4 bak...

Die derde link heeft niets met mij te maken trouwens.

Komt er een oplossing uit een andere hoek dan zal ik hem zeker plaatsen.

Groets.

Steeksleutel 0

14 jaar

voor de klepstoters zijn wel oplossingen geplaatst. Dunnere olie werkt eigelijk altijd. Anders mag er een nieuw setje van 16 stoters in

Er zijn mogelijkheden geplaatst die eventueel tot een oplossing zouden kunnen leiden, dat is wat anders dan dat er oplossingen geplaatst zijn...

Ik heb er dunnere olie in maar de eerste seconde blijft meneer gewoon ratelen, onopgelost dus.

Ik heb nog een toevoeging aan mijn huidige probleem.
We hebben de storing uitgelezen en de code was P0107.

Nu lees ik op het internet alleen maar dat de MAP sensor gestoord zou zijn, de pc gaf echter een legio aan storingsmogelijkheden.

Over een Lexia beschikken we helaas niet, dus preciezer kunnen we het niet bekijken.

Steeksleutel 0

14 jaar

Hij blijft dan ratelen, dan moeten er 16 nieuwe klep stoters in.

P0107 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Low Input

Laag singaal, van je MAP sensor. COntroleer je vacuum slangen, en vervang eventueel je MAP sensor.

Voor dit probleem, gasklep schoonmaken, inleren werkt dit niet dan zit je vrijwel zeker aan een andere gasklep.

Bedankt voor je reactie alvast!

We gaan er deze week mee aan de slag, ik heb er zelf een beetje naar gezocht maar kan de plaats niet precies peilen waar hij zo hard sist.
Je kunt ook nergens bij komen, zo volgepakt zit die rotzooi tegenwoordig.

De periodieke sis is weg, maar zodra ik met draaiende motor de olievuldop los draai ontstaat me er toch een gezuig, net een blaaspistool van een compressor op 3 bar...

Eerst nog zien of ik die MAP sensor kan vinden trouwens, normaal zit hij op het inlaatspruitstuk, maar volgens mij zit hij op een andere plaats en loopt er een draad naar het spruitstuk.

Gasklep schoonmaken zeg je? Van de lpg installatie?

Wat het ratelen betreft, even terzijde, dat doen veel C5's en duurt ook slecht een fractie van een seconde na een koude start, zou ik dan toch de stoters moeten vervangen?
Dit kan geen kwaad toch?

Ik houd jullie op de hoogte. ;)

Steeksleutel 0

14 jaar

Mha, als ik een C5 hoorde ratellen was het eigelijk altijd de klepstoters.

Gasklep is die klep tegen je inlaat spruitstuk.

MAP sensor zit dacht ik in de buurt van je gasklep.

Oke, deze klep dus, dat blok wat er rechts naast getekend is?

[url=http://img217.imageshack.us/i/c5inlaatew...][img]http://img217.imageshack.us/img217/7962/...[/img][/url]

En die MAP sensor is dan #8 of#9 op de plaat hieronder...

[url=http://img594.imageshack.us/i/c5sensoren...][img]http://img594.imageshack.us/img594/6442/...[/img][/url]

Dit is wel een blok uit een C4, maar als het goed is, is het dezelfde.
In de database van de C5 staat hij niet correct.

Steeksleutel 0

14 jaar

Even een update.

Ik heb de gasklep losgenomen en schoongemaakt, er zat een vette zwarte laag smeer in.
Even flink met remmenreiniger er door en teruggeplaatst.

Ook zat er een vacuümslang aan die met de lpg-installatie te maken heeft, deze was poreus en heb ik iets ingekort.

De motor liep meteen rustiger en vanmorgen na een koude start bleef hij ook lopen zodra hij iets moest trekken.

Hij sist nog wel hard als ik de olievuldop er af draai, ook als ik de slang er af trek die aan het klepdeksel zit.
Eigenlijk doe je dan hetzelfde.

Misschien hoort dit wel zo, geen idee, en zit daarom de stop wel vast met een rubber afdichtring.
Laat ik de dop er af, dan gaat de motor in noodloop draaien.

Zien hoe hij zich blijft gedragen nu.

Steeksleutel 0

14 jaar

Hij heeft een week goed gelopen tot gisteren.

Na een ritje van 50 km stond ik voor de stoplichten te wachten en steeg het toerental iets en begon hij in noodloop te draaien.
Gas geven wilde amper, storing emissiesysteem in beeld. Zelfde effect als wanneer ik de olievuldop er af haal, dan gaat hij dus ook na 10 tellen in noodloop draaien.
Is dit normaal?

Aan de kant gaan staan en herstarten en weg was de klacht weer...

Daarna toch even uitgelezen en de storingscode is P1160, het gegeven wat ik er bij kreeg was 'inlaatspruitstuk' en verder niets

Met remmenreiniger gezocht naar een eventueel lek maar niets gevonden.

Vandaag geen last meer gehad.

Iemand nog een idee waar ik het moet zoeken, anders toch maar eens langs de garage.

Steeksleutel 0

14 jaar

Inlaatspruitstuk P1160

Ook bij de Citroën documentatie weinig informatie om deze code. Wis de code eens,m en ga eens een MAAND of 1000 Km op BENZINE rijden (verwijder de zekering van de LPG instaltie)

Sorry, ik bedoel inlaatspruitstuk, heb de fout gewist, zowel uit de computer als in mijn tekst hier boven.

Denk je dat het aan de gasinstallatie ligt?

Steeksleutel 0

14 jaar

P1160 Inlaatspruitstuk : Luchtlekkage


Na wat meer zoek werk. Demonteer eventueel het inlaat spruit stuk.

en controleer de pakking tussen de GASKLEP en het spruitstuk GOED

Dat is nogal even prutsen natuurlijk, dat spruitstuk verwijderen, wat zou ik moeten/kunnen vinden?
Denk je aan een lekke pakking oid?

Die pakking tussen de gasklep en inlaat zag er nog netjes uit en is zorgvuldig teruggeplaatst, er op spuiten met remmenreiniger deed het toerental ook niet oplopen.
Wel vond ik de gasklep vies aan de binnenkant..

Nogmaals mijn vraag tav de olievuldop, is het normaal dat de motor in storing valt zodra ik de dop er af laat voor een korte periode?

Steeksleutel 0

14 jaar

ja. Dit moet je gewoon niet doen

Kan dat nooit dan?

Ik heb ook nog een ander slangetje iets ingekort, zat ook een scheurtje in bij de verdamper.

Misschien is dit hele euvel geweest, want die slangetjes zijn met elkaar verbonden. Er zijn er 3, 1 naar de verdamper, 1 naar de gasklep en 1 naar het inlaatspruitstuk.

Tja, als er dan eentje lekt dan krijg je dit..

We zien.

Steeksleutel 0

14 jaar

Tot nu toe gaat het goed en andere C5 rijders met hetzelfde blok heb ik de test laten doen.
Dop er af en luisteren, ze horen eveneens een sissend geluid en de vuldop wil graag terug in zijn gaatje, zuigt zelfs aan.

Alleen kreeg ik net een melding emissiestroring en pendelt het toerental bij stationair lopen...nu dat weer.

Steeksleutel 0

14 jaar

C5 2003 2.0 Rechter voorwiellager vern. Sinds dien brand het abs lampje. denk dat het universele wiellager verkeerd om zit, Kan dit.?? Zit er in het lager een sensor. Viel me op dat er aan de ene kant een metalen ring zat en de andere kant van hard rubber was. Ging met rijden even uit en sprong gelijk weer aan. Wie o wie weet het.

Hoppejohn 0

14 jaar

svp een eigen topic starten. een universeel wiellager bestaat niet, neem aan dat je een lager geleverd via de tussenhandel bedoelt. en ja, hij kan wel degelijk verkeerdom zitten. een kant is magnetisch, en deze moet aan de binnenkant zitten. in jouw geval de 'hard rubberen ' kant.

harry4203 3115
badge vip badge

14 jaar

...en het heeft zich weer opgelost, vanzelf.
Auto start snel, stationair zo strak als een snaar en de emissiestoring is er weer uit.

Even afwachten maar weer.

Misschien dat één en ander te maken kan hebben met mijn kat, want die rammelt behoorlijk.

Steeksleutel 0

14 jaar

Nou, het gaat nog immer goed, geen klachten meer gehad.

Lag misschien toch alleen maar aan die vacuümslangetjes, zodra ik tijd heb zal ik ze alle drie netjes vernieuwen, want je kunt er natuurlijk op wachten dat ze weer inscheuren.

Binnenkort geef ik haar toch even een beurtje, filters en sappen, dan meteen dat maar even doen.

Steeksleutel 0

14 jaar

Nog even 1 vraagje...

De slangetjes zijn nog niet vernieuwd en de motor hield net weer in, dus even kijken naar die slangetjes, is er inderdaad weer eentje ingescheurd.

Ik zou nog wel graag willen weten wat dat middelste ding in de rode cirkel op het plaatje is? De functie van dat ding dus.
Ik kan het niet goed lezen maar er staat iets van 'interface unit/map sensor'

Hij zit vooraan bij de radiateur vastgeschroefd en bungelt er een beetje losjes aan...

[url=http://img412.imageshack.us/i/25993356.p...][img]http://img412.imageshack.us/img412/1694/...[/img][/url]

Edit: ik heb het al gevonden, sorry...

De Interface Unit, waarmee de benzine-injectoren worden onderbroken en gesimuleerd,
waarbij de stuurdraden van de benzine-injectoren worden doorverbonden naar de SGI-
computer; ook wordt door de interface unit de druk gemeten in het inlaatspruitstuk
middels de geïntegreerde mapsensor.

Steeksleutel 0

14 jaar

C5 lampje blijft branden na verwisselen van voor wiellager ( zie 4 juli 2010) Bleek dat de borg ring van lager voor de sensor zat. luistert erg nauw. Ring iets verschoven en klacht opgelost. bedankt, John H

Hoppejohn 0

13 jaar

Vervang gewoon even al die drie slangen van verdamper, gasklephuis en SGI computer. Inkorten werkt altijd maar tijdelijk, totdat het volgende stukje poreus is. Dit kost je geen heel vermogen.

pieterp9094 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.